Thuisonderwijs in coronatijd

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10446
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Zita »

Habitat schreef:Maar daarnaast geldt ook: hoe meer ik zie van de leerkrachten, hoe vervelender ik het vind dat de kinderen niet op school zitten. Wat een leuke dingen worden er toch allemaal verzonnen door de juffen. En al die leuke werkvormen vallen toch een beetje in het water. Thuis ben je vooral bezig met de basis. Je bent al blij als alles een beetje draait.
Zeg dat wel. Niet dat ik nou zulke leuke dingen verzin, maar de leuke dingen lopen wel regelmatig in de soep. 'Jongens, om dit goed duidelijk te krijgen, heb ik een filmpje met daarbij opdrachten.' Goed filmpje, professioneel, geeft leerlingen echt een beeld van de problematiek waar we het over hebben. 'We horen het wel, mevrouw, maar we zien het niet.' Ander scherm delen. 'Nu wel?' 'Nee. Geeft u anders de link maar. Dan kijken we zelf wel.' Maar nee, het filmpje zit achter een brin-code en die mag ik niet geven. Dág leuke verwerkingsopdracht. Dág toegenomen begrip.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik vraag mij steeds meer af wat de kinderen normaliter al die uren op de lagere school doen als ze thuis in max 2 uur werken elke dag klaar zijn. Meestal is het korter. En dan hebben wij nog de regel dat er tot 12.00 uur alleen maar gelezen of gepuzzeld mag worden.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Habitat »

merel schreef:Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik vraag mij steeds meer af wat de kinderen normaliter al die uren op school doen als ze thuis in max 2 uur werken elke dag klaar zijn.
Wat ze de rest van de tijd doen? Allemaal leuke dingen. (Ik heb het even over de basisschool.)

Bewegend leren, zingen, naar buiten om daar over de natuur te leren, buiten spelen met de andere kinderen, educatieve spelletjes, gymmen. Het is verbazingwekkend wat de juffen en meesters allemaal verzinnen. Volgens mij zouden ze nog op hun hoofd gaan staan als ze zouden weten dat de kinderen er beter door leren.

Begrijp me niet verkeerd, leren uit werkboeken is ook leuk. En onze kinderen houden ook van rust, en dat is ook goed voor hen. Maar alleen werkboekjes-leren is niet alles.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Habitat schreef:
merel schreef:Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik vraag mij steeds meer af wat de kinderen normaliter al die uren op school doen als ze thuis in max 2 uur werken elke dag klaar zijn.
Wat ze de rest van de tijd doen? Allemaal leuke dingen. (Ik heb het even over de basisschool.)

Bewegend leren, zingen, naar buiten om daar over de natuur te leren, buiten spelen met de andere kinderen, educatieve spelletjes, gymmen. Het is verbazingwekkend wat de juffen en meesters allemaal verzinnen. Volgens mij zouden ze nog op hun hoofd gaan staan als ze zouden weten dat de kinderen er beter door leren.

Begrijp me niet verkeerd, leren uit werkboeken is ook leuk. En onze kinderen houden ook van rust, en dat is ook goed voor hen. Maar alleen werkboekjes-leren is niet alles.
Dat klinkt heel idyllisch en deze docenten zitten er zeker tussen. Een deel maakt zich er, net zoals in elke beroepsgroep, met een jantje van leiden vanaf. Een neefje/ nichtje zitten op een openbare school en daar is de laatste groep volop aanwezig.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10446
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Zita »

Habitat schreef:
merel schreef:Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik vraag mij steeds meer af wat de kinderen normaliter al die uren op school doen als ze thuis in max 2 uur werken elke dag klaar zijn.
Wat ze de rest van de tijd doen? Allemaal leuke dingen. (Ik heb het even over de basisschool.)

Bewegend leren, zingen, naar buiten om daar over de natuur te leren, buiten spelen met de andere kinderen, educatieve spelletjes, gymmen. Het is verbazingwekkend wat de juffen en meesters allemaal verzinnen. Volgens mij zouden ze nog op hun hoofd gaan staan als ze zouden weten dat de kinderen er beter door leren.

Begrijp me niet verkeerd, leren uit werkboeken is ook leuk. En onze kinderen houden ook van rust, en dat is ook goed voor hen. Maar alleen werkboekjes-leren is niet alles.
Een onderwijsleergesprek kost heel veel tijd, maar begeleidt leerlingen wel heel goed in hun denkproces. Vandaag moest ik bij een klas best wel complexe stof uitleggen. Sommige leerlingen kunnen dat door zelf even het boek door te lezen. De meesten hebben echt heel wat uitleg nodig. We gaan dan stap voor stap, ik geef ze tijd om na te denken, ik stel vragen, ze moeten zorgvuldig een antwoord formuleren, we gaan na waarom andere antwoorden niet goed zijn of niet volledig zijn, we onderzoeken of we op een andere manier op hetzelfde antwoord hadden kunnen komen. Daar trek ik gerust een heel lesuur voor uit. Maar nu zat ik achter mijn laptop. Wat ik normaliter geleidelijk op het bord laat ontstaan, komt nu klikkenderwijs op het scherm terecht. Interactie is er nauwelijks, dus ik geef zelf de goeie antwoorden. Dan ga je een stuk sneller.
Laat staan als kinderen het gewoon helemaal zelfstandig mogen doen.
Maar waarom geeft het basisonderwijs niet gewoon les via Teams? Het is wel heel erg makkelijk: werkboekjes mee naar huis en hup! aan het werk.
Ik heb het lesuur meestal gewoon wel nodig. Huiswerk bespreken, nieuwe lesstof behandelen, opgaven maken, wat opgaven bespreken, aan het nieuwe huiswerk werken, intussen vragen van leerlingen beantwoorden.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Ik vraag mij ook af waarom zij niet de hele dag via Teams les krijgen. De lagere school heeft zich vanaf de zomer kunnen voorbereiden en er is in feite niets veranderd.

Ik vind de lessen voor de middelbare school van veel betere kwaliteit.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik vraag mij steeds meer af wat de kinderen normaliter al die uren op de lagere school doen als ze thuis in max 2 uur werken elke dag klaar zijn. Meestal is het korter. En dan hebben wij nog de regel dat er tot 12.00 uur alleen maar gelezen of gepuzzeld mag worden.
In de vorige lockdown hebben we de leerlingen een werkschema met lessen en opdrachten gegeven. Dat was werk dat makkelijk binnen 2 uur klaar kon zijn. Nu hebben we lesdagen van 9 tot 12 uur via Meet. We zijn dan echt aan het lesgeven, wel in een iets sneller tempo. Soms is dat improviseren. Onze taalmethode bijvoorbeeld is heel klassikaal en gericht op samenwerken. Dat is online moeilijk uit te voeren. We geven 5,5 uur les normaal, nu 2,75 uur. We houden het bij de hoofdvakken. Dus gym, technisch lezen, muziek, SoVa wordt niet gegeven. Daarnaast hebben wij altijd een uur per dag IPC, 4x per week. Dat is een methode waar alle zaakvakken geïntegreerd zijn. Dat vervalt nu ook. Ik open met een korte bezinning, we zingen niet en ik vertel geen bijbelvertelling.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Daar zou ik voor tekenen. Onze jongste krijgt 1 keer in de week een lijst door wat hij die week moet doen. Vanmorgen was hij binnen een uur klaar. Daar baal ik dan van en vind ik ondermaats.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door DDD »

Dat lijkt natuurlijk nergens naar. Het lijkt me goed om dat met de MR en met de directeur van de school te bespreken. Dan is misschien duidelijk waarom dit nodig is. Misschien is een groot deel van de leerkrachten ziek?
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door margrietha »

merel schreef:Daar zou ik voor tekenen. Onze jongste krijgt 1 keer in de week een lijst door wat hij die week moet doen. Vanmorgen was hij binnen een uur klaar. Daar baal ik dan van en vind ik ondermaats.
Ik begreep dat lagere scholen dat niet willen, omdat met name grotere gezinnen , dan voor elk kind apart een laptop of tablet moeten aanschaffen
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Hollander »

margrietha schreef:
merel schreef:Daar zou ik voor tekenen. Onze jongste krijgt 1 keer in de week een lijst door wat hij die week moet doen. Vanmorgen was hij binnen een uur klaar. Daar baal ik dan van en vind ik ondermaats.
Ik begreep dat lagere scholen dat niet willen, omdat met name grotere gezinnen , dan voor elk kind apart een laptop of tablet moeten aanschaffen
Dat kan heel eenvoudig ondervangen worden door gespreid online lesgeven. Zoals @Ad het uitwerkt, zou je per leerjaar een rooster kunnen opstellen waarin dat passend wordt gemaakt. Het is dan niet of-of, maar en-en. Waar een wil is...

Ik heb in lockdown 1 juist ook hele creatieve PO-docenten gezien die wel degelijk (tot bij de kleuters) via bv. Teams lessen verzorgden.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door DDD »

margrietha schreef:
merel schreef:Daar zou ik voor tekenen. Onze jongste krijgt 1 keer in de week een lijst door wat hij die week moet doen. Vanmorgen was hij binnen een uur klaar. Daar baal ik dan van en vind ik ondermaats.
Ik begreep dat lagere scholen dat niet willen, omdat met name grotere gezinnen , dan voor elk kind apart een laptop of tablet moeten aanschaffen
Dat is toch geen voldoende reden om kinderen een jaar achterstand te laten oplopen?
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

DDD schreef:Dat lijkt natuurlijk nergens naar. Het lijkt me goed om dat met de MR en met de directeur van de school te bespreken. Dan is misschien duidelijk waarom dit nodig is. Misschien is een groot deel van de leerkrachten ziek?
Nee hoor, niemand is ziek. De vorige keer heb ik het aangekaart. Ik heb daar nu geen zin in. Scheelt ook dat ik weet dat onze kinderen toch geen achterstand oplopen.
margrietha schreef:
merel schreef:Daar zou ik voor tekenen. Onze jongste krijgt 1 keer in de week een lijst door wat hij die week moet doen. Vanmorgen was hij binnen een uur klaar. Daar baal ik dan van en vind ik ondermaats.
Ik begreep dat lagere scholen dat niet willen, omdat met name grotere gezinnen , dan voor elk kind apart een laptop of tablet moeten aanschaffen
Nee hoor, is niet nodig bij ons op school. Iedereen die wil, mag een laptop van school meenemen. Wij hebben er nu ook twee van school staan.

De oudste ( middelbare school) heeft een eigen laptop en de jongste moet nog veel schrijven.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door DDD »

Ik vind het eerlijk gezegd schandalig. Maar goed. Mijn mening doet er niet zo toe.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Ik vind het ook geen schoonheidsprijs verdienen en dat is zachtjes uitgedrukt. Toch als ik om mij heen kijk is dit geen uitzondering. Ik hoor collega's met kinderen dezelfde situatie schetsen.
Plaats reactie