Thuisonderwijs in coronatijd

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Herman »

Dat is dus legaal gebruik.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Erskinees »

Dat is toch prima? Ik lees op Rijksoverheid "Er is noodopvang voor kinderen van wie 1 of beide ouders werken in een cruciale beroepsgroep en voor kinderen in een kwetsbare positie."
Die ouders hebben groot gelijk!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Niet alles wat mag is ook geoorloofd ;) En de mazen van de wet zijn hierin snel gevonden. Ik denk dat wij in de huidige situatie ook kunnen betogen dat mijn man een cruciaal beroep heeft, maar we doen het heel bewust niet. Laat de noodopvang ( het woord zegt het al) gebruikt worden door kwetsbare kinderen, kinderen met een achterstand of kinderen van ouders die echt de hele dag van huis zijn en niet door kinderen van ouders die het zo ook wel makkelijk vinden. Ook in dat opzicht maken christenen helaas het verschil niet in de wereld. We hebben er immers recht op :bobo
Laatst gewijzigd door merel op 08 jan 2021, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:Mijn directeur heeft een tweede leg. Hij begrijpt daarom goed dat ik overdag minder kan werken. Hij heeft zelf ook nog jonge kinderen, dat is wel prettig.
Mijn teamleider plukte afgelopen week tijdens een Zoommeeting ook zijn 2 jarige dochter uit de vensterbank :haha
Bij ons ook volop begrip. Al vind ik wel dat daar ook wel wat tegenover mag staan. Ik probeer een paar keer per dag, ook op mijn parttime dag, te werken en mail hem ook in de avonduren.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Bruna »

merel schreef:Niet alles wat mag is ook geoorloofd ;) En de mazen van de wet zijn hierin snel gevonden. Ik denk dat wij in de huidige situatie ook kunnen betogen dat mijn man een cruciaal beroep heeft, maar we doen het heel bewust niet. Laat de noodopvang ( het woord zegt het al) gebruikt worden door kwetsbare kinderen, kinderen met een achterstand of kinderen van ouders die echt de hele dag van huis zijn en niet door kinderen van ouders die het zo ook wel makkelijk vinden. Ook in dat opzicht maken christenen helaas het verschil niet in de wereld. We hebben er immers recht op :bobo
Eens. Laat de mensen dan aantonen dat ze ook daadwerkelijk moeten werken.
Er zijn er genoeg die parttime werken in de zorg. 12 of 16 uur in de avond of het weekend als de partner thuis is.
Deze zouden dan ook recht hierop hebben?
Cornelia83
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Cornelia83 »

Ik werk in de kinderopvang en ouders maken echt veel meer gebruik van de noodopvang dan in het voorjaar. Ze zijn er duidelijk een stuk makkelijker in geworden en doen veel minder moeite om iets anders te regelen.
We zaten net te tellen van de 23 kinderen die wij op onze groep hebben komen er 13(!) naar de noodopvang, als voorbeeld op dinsdag zijn er nu tijdens de noodopvang gewoon 10 kinderen aanwezig op de groep van 0 tot 2 jaar waar er normaal 12 of 13 zijn. Dus maar 2 of 3 ouders houden die dag hun kind thuis.

Wij zitten in hetzelfde gebouw als de school en het valt me op dat het ook op de noodopvang van school aanmerkelijk drukker is dan in het voorjaar.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

Bruna schreef:
merel schreef:Niet alles wat mag is ook geoorloofd ;) En de mazen van de wet zijn hierin snel gevonden. Ik denk dat wij in de huidige situatie ook kunnen betogen dat mijn man een cruciaal beroep heeft, maar we doen het heel bewust niet. Laat de noodopvang ( het woord zegt het al) gebruikt worden door kwetsbare kinderen, kinderen met een achterstand of kinderen van ouders die echt de hele dag van huis zijn en niet door kinderen van ouders die het zo ook wel makkelijk vinden. Ook in dat opzicht maken christenen helaas het verschil niet in de wereld. We hebben er immers recht op :bobo
Eens. Laat de mensen dan aantonen dat ze ook daadwerkelijk moeten werken.
Er zijn er genoeg die parttime werken in de zorg. 12 of 16 uur in de avond of het weekend als de partner thuis is.
Deze zouden dan ook recht hierop hebben?
Deze ouders hebben de hele week recht op noodopvang. En ook al werk je twee/drie dagen door de week en je partner is thuis. Ook dan is het m.i. prima thuis op te vangen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Orchidee »

Waar ik het over heb kunnen idd prima hun kinderen thuis houden maar ze heeft er geen zin in zei ze tegen me
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door DDD »

Ik vind dat niets anders dan gebruik maken van belastingaftrek. De medewerkers van de kinderopvang worden daar toch ook gewoon voor betaald? Op school ligt het nog wat anders, maar mensen in intensieve essentiële beroepen hebben ook behoefte aan rust.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Mara »

Cornelia83 schreef:Ik werk in de kinderopvang en ouders maken echt veel meer gebruik van de noodopvang dan in het voorjaar. Ze zijn er duidelijk een stuk makkelijker in geworden en doen veel minder moeite om iets anders te regelen.
We zaten net te tellen van de 23 kinderen die wij op onze groep hebben komen er 13(!) naar de noodopvang, als voorbeeld op dinsdag zijn er nu tijdens de noodopvang gewoon 10 kinderen aanwezig op de groep van 0 tot 2 jaar waar er normaal 12 of 13 zijn. Dus maar 2 of 3 ouders houden die dag hun kind thuis.

Wij zitten in hetzelfde gebouw als de school en het valt me op dat het ook op de noodopvang van school aanmerkelijk drukker is dan in het voorjaar.
Twee vriendinnen die heel enthousiast waren begonnen in de baby-peuteropvang, waren er al mee gestopt omdat ouders hun kind ook brachten als het ziek was. Pmol erin, dan was de koorts gezakt, maar in de loop van de dag werd het kindje natuurlijk zieker.
En dan aangeven dat ze niet bereikbaar waren.
Dit wordt echt al jaren gedaan, het oneigenlijke gebruik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Thea »

Heel begrijpelijk dat ouders het 'zat' worden, het thuisonderwijs. En hun kind naar de noodopvang van school te sturen. Daar lopen ook nog eens veel leerkrachten rond. Maar helaas gaan we dan voorbij aan het doel van thuisonderwijs, nl zo min mogelijk menselijk verkeer buitenshuis. Dus ik zie dat wel een beetje uit de hand lopen, eerlijk gezegd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik vind dat niets anders dan gebruik maken van belastingaftrek. De medewerkers van de kinderopvang worden daar toch ook gewoon voor betaald? Op school ligt het nog wat anders, maar mensen in intensieve essentiële beroepen hebben ook behoefte aan rust.
Behoefte aan rust was/is geen criterium voor de noodopvang. Deze is voor de ouders die op geen enkele andere wijze kinderen kunnen opvangen terwijl zij een cruciaal beroep uitoefenen.

Iedereen moet in de huidige tijd roeien met de riemen die we hebben en schipperen met thuisonderwijs en eigen werk ( en voor sommige mensen daarnaast nog verbouwing en verhuizing ;)) Het is juist de bedoeling dat er zo min mogelijk gereisd wordt en ook kinderen beperkt met elkaar in aanraking komen. Als de klassen voor de helft volzitten met noodopvang kinderen, kan er net zo goed weet les gegeven worden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Zita »

https://heutink.lpages.co/het-middagpro ... e0WXf4kHgU dit schijnt leuk te zijn voor basisschoolkinderen die 's middags al klaar zijn met hun werk.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Mannetje »

Yes, zet ze nog meer achter die computer...

Laat ze lekker buiten spelen 's middags!
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuisonderwijs in coronatijd

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:Yes, zet ze nog meer achter die computer...

Laat ze lekker buiten spelen 's middags!
Ik dacht dat die site allemaal opdrachten gaf, van lego bouwen tot buiten spelen. Maar goed, omdat ik die leeftijd te boven ben, heb ik me er niet grondig in verdiept.
Plaats reactie