Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door refo »

Je ziet dit jaar vaak de mening verkondigd worden dat kerkgang een soort heilige plicht is, die door geen enkele andere gebeurtenis of regel verhinderd mag worden. Vergeet het maar. In het OT mocht een melaatse ook niet in de vergadering aanwezig zijn. Godsdienstplicht gaat dus niet voor gezondheidsrisico's voor anderen.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Thuisvrouw »

Klopt. Maar de 'vergadering' ging wel gewoon door. Dat komt overeen met 'bij klachten thuis blijven. Ik heb nergens in de Bijbel gelezen dat de dienst afgeschaft werd voor de melaatse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door pierre27 »

refo schreef:Je ziet dit jaar vaak de mening verkondigd worden dat kerkgang een soort heilige plicht is, die door geen enkele andere gebeurtenis of regel verhinderd mag worden. Vergeet het maar. In het OT mocht een melaatse ook niet in de vergadering aanwezig zijn. Godsdienstplicht gaat dus niet voor gezondheidsrisico's voor anderen.
Je ziet vaker dit jaar dergelijke onzinnige beweringen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door eilander »

Ireneüs van Lyon schreef:
eilander schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Daarnaast is misschien nog wel belangrijker: gehoorzamen we de overheid conform de Bijbelse notie dat ze Gods dienares is ons ten goede? Of vraagt de overheid ons nu iets waar we in zouden zondigen?
De laatste vraag is niet aan de orde, omdat de eerste vraag niet klopt in deze casus.
De overheid heeft nu ook heel goed gezien dat er een terrein is waar ze zich niet op mag begeven, en dat is hier aan de orde. Elk zijn eigen plaats, en dus gaat de kerk zelf over datgene wat de eredienst aangaat.
De overheid mág hierover niets zeggen, en we hoeven in een advies ook geen verkapt bevel te lezen.
We moeten als kerken zelf verstandig zijn en nadenken wat hierin voor God en de gemeente kunnen verantwoorden.
Deels eens (eigen afweging).

Tegelijkertijd ga je wel heel snel voorbij aan het feit dat de overheid ons iets dringend verzoekt. Een dringend verzoek blijft een zeer urgente oproep aan ons gericht. De overheid heeft alleen niet de rechtsmiddelen om dit af te dwingen. Simpel weg vanwege het ontbreken van deze rechtsmiddelen de oproep negeren vindt ik niet passen.
Zo sta ik er ook volstrekt niet in. Het gaat me niet om de juridische opvatting hiervan, maar om de principiële. Ook als wettelijk vastgelegd zou zijn dat de overheid zich wel mag bemoeien met de inhoud en vormgeving van de eredienst, is het nog onjuist.
Ireneüs van Lyon schreef:Verder ga je voorbij aan feit dat toen Paulus dit opschreef er helemaal geen sprake was van de scheiding kerk/staat zoals wij die nu kennen laat staan rondrechten. Kortom je trekt het wel heel snel naar deze tijd en context, waardoor het gebod krachteloos wordt, Ga je daarmee niet snel voorbij aan een belangrijk bijbels uitgangspunt?
Deze vraag begrijp ik niet. Aan welk bijbels uitgangspunt ga ik nu voorbij volgens jou?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door eilander »

pierre27 schreef:
refo schreef:Je ziet dit jaar vaak de mening verkondigd worden dat kerkgang een soort heilige plicht is, die door geen enkele andere gebeurtenis of regel verhinderd mag worden. Vergeet het maar. In het OT mocht een melaatse ook niet in de vergadering aanwezig zijn. Godsdienstplicht gaat dus niet voor gezondheidsrisico's voor anderen.
Je ziet vaker dit jaar dergelijke onzinnige beweringen.
Ik heb die mening nog niet één keer verkondigd gezien, refo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door refo »

eilander schreef:
pierre27 schreef:
refo schreef:Je ziet dit jaar vaak de mening verkondigd worden dat kerkgang een soort heilige plicht is, die door geen enkele andere gebeurtenis of regel verhinderd mag worden. Vergeet het maar. In het OT mocht een melaatse ook niet in de vergadering aanwezig zijn. Godsdienstplicht gaat dus niet voor gezondheidsrisico's voor anderen.
Je ziet vaker dit jaar dergelijke onzinnige beweringen.
Ik heb die mening nog niet één keer verkondigd gezien, refo.
Ik zie dat bij voorbeeld Herman hier verkondigen. En in ingezonden brieven in de krant zie ik het ook af en toe.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door refo »

In Kampen is voor zaterdag een gebedsbijeenkomst verboden door de burgemeester. Mogelijk gaan de organisatoren naar de rechter.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
eilander schreef:
pierre27 schreef:
refo schreef:Je ziet dit jaar vaak de mening verkondigd worden dat kerkgang een soort heilige plicht is, die door geen enkele andere gebeurtenis of regel verhinderd mag worden. Vergeet het maar. In het OT mocht een melaatse ook niet in de vergadering aanwezig zijn. Godsdienstplicht gaat dus niet voor gezondheidsrisico's voor anderen.
Je ziet vaker dit jaar dergelijke onzinnige beweringen.
Ik heb die mening nog niet één keer verkondigd gezien, refo.
Ik zie dat bij voorbeeld Herman hier verkondigen. En in ingezonden brieven in de krant zie ik het ook af en toe.
Waar heeft Herman hier verkondigd dat melaatsen/zieken tijdens de kerkdiensten aanwezig mogen zijn? Nergens! Dus hou op met je ziekmakende beweringen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Herman »

Mensen met gezondheidsklachten worden gevraagd niet naar de kerkdienst te komen. Dat is wat anders dan een gezonde gemeente uit voorzorg in quarantaine plaatsen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Je ziet dit jaar vaak de mening verkondigd worden dat kerkgang een soort heilige plicht is, die door geen enkele andere gebeurtenis of regel verhinderd mag worden. Vergeet het maar. In het OT mocht een melaatse ook niet in de vergadering aanwezig zijn. Godsdienstplicht gaat dus niet voor gezondheidsrisico's voor anderen.
De vergelijking gaat niet helemaal op, want de reden dat een melaatse niet in de vergadering mocht komen, was dat hij cultisch onrein was.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Lilian1975 »

Wel werd opgeroepen tot de dienst van de Heere in OT ooķ in tijden van pestilentieen. 1 Kon 8. Wat dus inderdaad niet hetzelfde is dat besmette personen opgeroepen werden. En wat ook door niemand hier is gedaan. Mag je het een op een overzetten naar onze tijd? Het NT? Het heeft ons in ieder geval wel wat te zeggen toch?
Citaat uit gereformeerde vensters
 Gods Woord leert ons dat we naarstig op moerten komen naar Gods huis, ook ten tijde van pest of als een plaag het land treft. We lezen dit duidelijk in het gebed van Salomo bij de inwijding van de tempel in 1 Koningen 8. We lezen in 1 Kon. 8:29 “Dat Uw ogen open zijn, nacht en dag, over dit huis, over deze plaats, van dewelke Gij gezegd hebt: Mijn Naam zal daar zijn; om te horen naar het gebed hetwelk Uw knecht bidden zal in deze plaats.” En dan zegt hij verder in het gebed in vers 37, “als er pest wezen zal, (…) of enige plaag of enige krankheid wezen zal”. En verder in vers 38: “als zij erkennen een ieder de plaag zijns harten, en een ieder zijn handen in dit huis uitbreiden zal”. En in vers 39: “Hoor Gij dan in den hemel, de vaste plaats Uwer woning, en vergeef, en doe, en geef een iegelijk naar al zijn wegen, gelijk Gij zijn hart kent; want Gij alleen kent het hart van alle kinderen der mensen”. Hieruit blijkt duidelijk dat de Heilige Schrift spreekt over het aanwezig zijn in de tempel terwijl de pest of de plaag rondgaat. Herhaaldelijk spreekt Salomo over dit huis, deze plaats. Hij zegt niet: dan moet je niet komen of dan moet die of die komen, nee, hij zegt: “een ieder”! Dat betekent niemand uitgezonderd. En wat moeten zij doen? Zij moeten erkennen de plaag van het hart. Dat wil zeggen, men moet zich vernederen onder de krachtige hand Gods en erkennen dat hij of zij vanwege zijn zonden de oorzaak is van deze plaag, in ons geval COVID-19
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Herman »

refo schreef:In Kampen is voor zaterdag een gebedsbijeenkomst verboden door de burgemeester. Mogelijk gaan de organisatoren naar de rechter.
Een CU-burgemeester zelfs. De presentator op radio1 vond het niet gelukkig niet nodig om daar kritische vragen over te stellen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Terri »

Persoonlijk denk ik dat het een tijd is om onszelf te onderzoeken en niet een ander.
De vanzelfsprekendheid waarmee er soms vanuit gegaan wordt dat wij 'ongehoorzaam' mogen zijn aan de overheid wb. onze samenkomsten, roept bij mij vragen op en ik denk dat het niet juist is.
Stel dat de Heere met deze pandemie ook ons, of juist ons op het oog heeft?
Steeds moet ik denken aan Amos 5 en als spits vanaf vers 21.....

Ik haat, Ik versmaad uw feesten.

Uw bijzondere samenkomsten kan Ik niet luchten,
want al brengt u Mij brandoffers, en uw graanoffers,

Ik schep er geen behagen in.

En het dankoffer van uw gemest vee:

Ik wil het niet aanzien.
Doe het lawaai van uw liederen van Mij weg,

en het getokkel van uw luiten kan Ik niet aanhoren!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Terri schreef:Persoonlijk denk ik dat het een tijd is om onszelf te onderzoeken en niet een ander.
De vanzelfsprekendheid waarmee er soms vanuit gegaan wordt dat wij 'ongehoorzaam' mogen zijn aan de overheid wb. onze samenkomsten, roept bij mij vragen op en ik denk dat het niet juist is.
Stel dat de Heere met deze pandemie ook ons, of juist ons op het oog heeft?
Steeds moet ik denken aan Amos 5 en als spits vanaf vers 21.....

Ik haat, Ik versmaad uw feesten.

Uw bijzondere samenkomsten kan Ik niet luchten,
want al brengt u Mij brandoffers, en uw graanoffers,

Ik schep er geen behagen in.

En het dankoffer van uw gemest vee:

Ik wil het niet aanzien.
Doe het lawaai van uw liederen van Mij weg,

en het getokkel van uw luiten kan Ik niet aanhoren!
Auw... Dat doet zeer... Echt iets om over na te denken.
Dank je wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Mara »

Terri schreef:Persoonlijk denk ik dat het een tijd is om onszelf te onderzoeken en niet een ander.
De vanzelfsprekendheid waarmee er soms vanuit gegaan wordt dat wij 'ongehoorzaam' mogen zijn aan de overheid wb. onze samenkomsten, roept bij mij vragen op en ik denk dat het niet juist is.
Stel dat de Heere met deze pandemie ook ons, of juist ons op het oog heeft?
Steeds moet ik denken aan Amos 5 en als spits vanaf vers 21.....

Ik haat, Ik versmaad uw feesten.

Uw bijzondere samenkomsten kan Ik niet luchten,
want al brengt u Mij brandoffers, en uw graanoffers,

Ik schep er geen behagen in.

En het dankoffer van uw gemest vee:

Ik wil het niet aanzien.
Doe het lawaai van uw liederen van Mij weg,

en het getokkel van uw luiten kan Ik niet aanhoren!
Dat is ook wat ik sommige predikanten hoor zeggen. Afgelopen zondag nog, zitten wij niet zoals Israël destijds, in ballingschap?
En sommigen vonden het toen ook wel prima, want ze hadden het toch goed. Dus keerden ze niet terug naar Jeruzalem.
Als je dan de vergelijking trekt, thuis luisteren gaat toch prima? Ik mis de kerkgang niet. (zoals eerder gezegd in de column)
Een predikant zei zelfs dat ons zingen misschien helemaal niet zo aangenaam zou zijn in de ogen van de Heere.
En dat wij daarom tot zwijgen worden gemaand.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie