Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Mannetje »

We hoeven niet bang te zijn voor corona. We moeten er wel verstandig mee omgaan.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:We hoeven niet bang te zijn voor media, maar wel voor corona.
Ik snap wat je zegt, maar ik heb toch iets moeite met de uitdrukking, vanwege de onderstaande bijbeltekst.

Mattheüs 10:28
En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Wat uiteraard niet wegneemt dat we op een verandwoorde en bijbelse manier met de situatie om moeten gaan. Wat mij betreft doen we dat ook als we alle maatregelen strikt in acht nemen, en met 30 volwassenen + kinderen naar de kerk gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door John Galt »

Piet Puk schreef:
John Galt schreef:Onze gemeente houdt er serieus rekening mee dat er, net als in de vorige lockdown, weer diensten zonder publiek worden gehouden.
In principe mogen ze verder o.b.v. de uitzondering in de grondwet. Maar je verwacht dat jouw kerkenraad 'vrijwillig' afschaalt?
Ja, wij doen het namelijk niet omdat het moet, maar om onze eigen verantwoordelijkheid te nemen voor de samenleving.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door John Galt »

huisman schreef: maar de schade die dat doet aan de (jonge)gezinnen begint zich steeds duidelijker af te tekenen.
Ik zie die schade nog niet zo in onze gemeente. Het kinderwerk (nevendiensten, zondagsschool etc. gaat gewoon door. Er zit een massa kinderen op de galerij als er beneden maar 30 volwassenen zitten. Daarnaast weet ik dat de online diensten heel goed worden gevolgd en dat er ook elke dienst voor de kinderen bijzondere aandacht is in de online diensten (werkjes ter verwerking etc.) Daar wordt veel gebruik van gemaakt.
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef: Ik snap wat je zegt, maar ik heb toch iets moeite met de uitdrukking, vanwege de onderstaande bijbeltekst.

Mattheüs 10:28
En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Wat uiteraard niet wegneemt dat we op een verandwoorde en bijbelse manier met de situatie om moeten gaan. Wat mij betreft doen we dat ook als we alle maatregelen strikt in acht nemen, en met 30 volwassenen + kinderen naar de kerk gaan.
Eens hoor, 100%.
Maar bovengenoemde teksten gaan natuurlijk niet over lichamelijke bescherming tijdens de fysieke eredienst. Ik kom dat nog wel eens tegen in gesprekken met familie en vrienden. Mensen hebben dan het idee dat de Heere wel zorgt dat je in de kerk niet besmet kan worden. Dat zou natuurlijk heel mooi zijn. Maar zo werkt de Heere niet en het virus ook niet. Dat lijkt wel wat op het welvaartsevangelie. Het blijft overdreven om in ons grote kerkgebouw maar met 30 man te zijn maar m.i. moeten we toch weer terugschalen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:
samanthi schreef:
Piet Puk schreef:Wat mij betreft zijn de kerken wijs en schalen ze af voor komende zondag, hoe pijnlijk ook. Niemand zit denk ik te wachten op weer de 'Staphorst vs. media-variant'.
Ik zou me van de media niet meteen iets aantrekken, die vinden toch wel iets als ze dat zouden willen.
Eens, maar de beeldvorming schaadt wel Gods Naam als je maar lekker door blijft gaan, terwijl andere organisaties en winkels dichtgaan
Ja helemaal eens enik vind idd dat juist een voorbeeld moeten zijn en de overheid gehoorzamen, ook laten zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Mara »

John Galt schreef:
huisman schreef: maar de schade die dat doet aan de (jonge)gezinnen begint zich steeds duidelijker af te tekenen.
Ik zie die schade nog niet zo in onze gemeente. Het kinderwerk (nevendiensten, zondagsschool etc. gaat gewoon door. Er zit een massa kinderen op de galerij als er beneden maar 30 volwassenen zitten. Daarnaast weet ik dat de online diensten heel goed worden gevolgd en dat er ook elke dienst voor de kinderen bijzondere aandacht is in de online diensten (werkjes ter verwerking etc.) Daar wordt veel gebruik van gemaakt.
Ik hoorde gisteren een predikant zeggen dat de jeugd mogelijk zou kunnen gaan denken: zo gaat het toch ook? Het is natuurlijk wel makkelijk om zo uit je bed te rollen en plaats te nemen voor de laptop.
Het bleek niet voor een paar maanden te zijn, zoals wellicht velen nog dachten in maart.
Maar als het tot in of na de zomer gaat duren, ben je in totaal wel anderhalf jaar verder.
En ook, stoppen de beelduitzendingen dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

Wat mij betreft wordt in elke kerk het systeem geïnstalleerd wat men in Rijssen-West in de Gereformeerde Gemeente heeft ontwikkeld.

En dan kan iedereen zondag weer naar de kerk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Herman »

Regel jij even de quantumkorting?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:
huisman schreef: maar de schade die dat doet aan de (jonge)gezinnen begint zich steeds duidelijker af te tekenen.
Ik zie die schade nog niet zo in onze gemeente. Het kinderwerk (nevendiensten, zondagsschool etc. gaat gewoon door. Er zit een massa kinderen op de galerij als er beneden maar 30 volwassenen zitten. Daarnaast weet ik dat de online diensten heel goed worden gevolgd en dat er ook elke dienst voor de kinderen bijzondere aandacht is in de online diensten (werkjes ter verwerking etc.) Daar wordt veel gebruik van gemaakt.
Ja dat idee heb ik ook en als je geloofsleven in je gezin van de kerkdiensten moet afhangen is er misschien al eerder iets misgegaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Habitat »

Ik vermoed dat het weer de variant van
predikant
2 ouderlingen
organist
koster
technicus
zal worden.
Heel sober dus.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
John Galt schreef:
huisman schreef: maar de schade die dat doet aan de (jonge)gezinnen begint zich steeds duidelijker af te tekenen.
Ik zie die schade nog niet zo in onze gemeente. Het kinderwerk (nevendiensten, zondagsschool etc. gaat gewoon door. Er zit een massa kinderen op de galerij als er beneden maar 30 volwassenen zitten. Daarnaast weet ik dat de online diensten heel goed worden gevolgd en dat er ook elke dienst voor de kinderen bijzondere aandacht is in de online diensten (werkjes ter verwerking etc.) Daar wordt veel gebruik van gemaakt.
Ik hoorde gisteren een predikant zeggen dat de jeugd mogelijk zou kunnen gaan denken: zo gaat het toch ook? Het is natuurlijk wel makkelijk om zo uit je bed te rollen en plaats te nemen voor de laptop.
Het bleek niet voor een paar maanden te zijn, zoals wellicht velen nog dachten in maart.
Maar als het tot in of na de zomer gaat duren, ben je in totaal wel anderhalf jaar verder.
En ook, stoppen de beelduitzendingen dan?
Als gemeenteleden het idee hebben dat een kerkdienst inhoudt: 1 man praat en 1000 mensen consumeren, ja dan is dat gevaar aanwezig. Maar als mensen massaal aangeven juist het samenzijn, de ontmoeting met elkaar, ontzettend te missen, dan komen die mensen echt wel terug. Misschien zal een enkeling thuis blijven, maar zou die uiteindelijk toch niet zijn afgehaakt?
En die beelduitzendingen, die gaan blijven. Omdat wij aan de cijfers zien dat daar veel meer mensen naar kijken dan dat wij zelf gezinnen hebben. Blijkbaar hebben ze ook een missionair doel. Er is in elk geval al één gezin dat regelmatig ook de diensten bezoekt, dat jaren van de kerk vervreemd was, maar door de beelduitzendingen aangetrokken is.
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Regel jij even de quantumkorting?
Dat doet het betreffende bedrijf zelf wel, denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door crossmountain »

Ik vind de vraagstelling een beetje verwarrend.
Voor een gemeente die zich nu aan het advies van de overheid houdt van 30 zeg ik houden zo, maar een gemeente die nu op 200 zit, zou ik zeggen aanpassen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Bertiel »

Oproep CIO: liefst digitaal anders max 30 mensen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie