Mohammedaans terreur in Europa

Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door Vervolgde »

J.C. Philpot schreef:
Vervolgde schreef:
J.C. Philpot schreef:Daarnaast ben ik het ook met je eens dat de beste manier om radicalisatie aan te pakken is om moslim-jongeren aan het werk te krijgen en te houden, en het gevoel te geven dat ze opgenomen worden door de maatschappij.
Ik wil beginnen de bijdrage van Maanenschijn te onderschrijven. Daarin zijn veel belangwekkende aandachtspunten opgenomen.
Mijn eigen koers in deze lijkt me uit voorgaande bijdragen wel duidelijk.

Naar aanleiding van het citaat van Philpot wil ik aandacht vragen voor het volgende.
Als we het woord moslim uit het citaat schrappen, denk ik niet dat iemand ertegen zou zijn. Iedereen wil radicalisatie wel structureel aangepakt zien.
Het wordt echter een heel ander probleem als we het woord moslim toevoegen. En wat mij betreft gaat het dan over alle moslims, radicaal of niet. Centraal komt dan de vraag naar aanvaarding van die religie te staan. Hoe willen we dragers van die religie onderdeel laten uitmaken van de maatschappij?

Een integratie, waarbij de moslimreligie een formele erkenning als gelijkwaardige godsdienst op het christendom verkrijgt? Welke christen kan dat voor het geweten verantwoorden? Of een integratie in de vorm van assimilatie? Dan zou gevraagd worden om het moslim-zijn op te geven, wat neerkomt op gewetensdwang en identiteitsberoving. Welke christen zou dat voor het geweten kunnen verantwoorden?

Dan die maatschappij waarin opgenomen wordt. Wat is dat voor een maatschappij? Een maatschappij van individualisme, van gelijkheid, van waardeloosheid (alles is immers gelijkwaardig). Kun je voor het geweten iemand zeggen dat het de juiste weg om je te laten opnemen in die samenleving? Of zou je er veel meer voor moeten waarschuwen?
Als christen en als christenpolici (die idealiter de overheid vormen), zul je inderdaad nooit de godstdienst Islam officieel of of op welke wijze dan ook kunnen erkennen als een legitieme godsdienst. Dat ben ik uiteraard met je eens.
Dat ben ik helemaal met je eens. Wat betekent dit punt nu in praktijk? Dat we het daarom officieus wel erkennen en uitgebreid gaan spreken over teksten; een potje gewichtheffen doen door te tellen hoeveel moslims een bepaalde tekst gebruiken en hoeveel christenen een bepaalde tekst gebruiken? Of dat we inderdaad in alle oprechtheid principieel willen leven en naar een heel andere benadering gaan?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Herman »

Doe een goed voorstel. Het woord is aan u, Vervolgde.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door Hollander »

Vervolgde schreef:Mogelijk niet je bedoeling, maar er ligt een kwalijke insinuatie onder de vraag, nl dat door het wijzigen van interpunctie de inhoud van de belijdenis is gewijzigd.
Doe eens normaal i.p.v. gelijk te gaan zwaaien met kwalijke insinuatie. Ik stelde enkele vragen.
Aan de andere kant ben ik blij met de erkenning van het feit dat de oud-nederlandse taal kennelijk toch niet het probleem is van tegenwoordig.
Onderstaand is de oorspronkelijk vastgestelde tekst opgenomen, waaruit blijkt dat het inderdaad een overheidstaak is.
Wy ghelooven dat onse goede Godt, uyt oorsake der verdorventheyt des menschelicken geslachtes, Coningen, Princen ende
Overheden verordent heeft, willende dat de werelt geregeert werde door wetten ende Policiens , op dat de onghebondenheyt der
menschen bedwongen werde, ende het alles met goede ordinantie onder den menschen toegae. Tot dien eynde heeft Hy de
Overheyt het sweert in handen gegeven totstraffe der boosen ende bescherminghe der vromen.
Ende haer ampt is, niet alleen acht te nemen ende te waken over de Policie, maer ooc de hant te houden aen den Heyligen Kercken-dienst, om te weyren ende uyt te royen alle afgoderie ende valschen godsdienst, om het rijcke des Antichrists te gronde te werpen , ende het Coninckrijcke Jesu Christi te voorderen, t'woort des Evangelij over al te doen prediken, op dat God van een yegelick geeert ende gedient werde, gelijc Hy in sijn woort gebiedt.
Over de gekleurde komma gaat het. In de versie van de NGB die achterin mijn SV zit, staat een puntkomma. Mijn vraag is of dat deze interpunctie iets wijzigt aan de toewijzing van de taak "om te weren en uit te roeien", etc.
Is dat een overheidstaak óf moet de overheid waken de voortgang "Heyligen Kerckendienst", omdat de kerk te taak heeft "om te weren en uit te roeien"?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door Wim Anker »

Hollander schreef:
Vervolgde schreef:Mogelijk niet je bedoeling, maar er ligt een kwalijke insinuatie onder de vraag, nl dat door het wijzigen van interpunctie de inhoud van de belijdenis is gewijzigd.
Doe eens normaal i.p.v. gelijk te gaan zwaaien met kwalijke insinuatie. Ik stelde enkele vragen.
Aan de andere kant ben ik blij met de erkenning van het feit dat de oud-nederlandse taal kennelijk toch niet het probleem is van tegenwoordig.
Onderstaand is de oorspronkelijk vastgestelde tekst opgenomen, waaruit blijkt dat het inderdaad een overheidstaak is.
Wy ghelooven dat onse goede Godt, uyt oorsake der verdorventheyt des menschelicken geslachtes, Coningen, Princen ende
Overheden verordent heeft, willende dat de werelt geregeert werde door wetten ende Policiens , op dat de onghebondenheyt der
menschen bedwongen werde, ende het alles met goede ordinantie onder den menschen toegae. Tot dien eynde heeft Hy de
Overheyt het sweert in handen gegeven totstraffe der boosen ende bescherminghe der vromen.
Ende haer ampt is, niet alleen acht te nemen ende te waken over de Policie, maer ooc de hant te houden aen den Heyligen Kercken-dienst, om te weyren ende uyt te royen alle afgoderie ende valschen godsdienst, om het rijcke des Antichrists te gronde te werpen , ende het Coninckrijcke Jesu Christi te voorderen, t'woort des Evangelij over al te doen prediken, op dat God van een yegelick geeert ende gedient werde, gelijc Hy in sijn woort gebiedt.
Over de gekleurde komma gaat het. In de versie van de NGB die achterin mijn SV zit, staat een puntkomma. Mijn vraag is of dat deze interpunctie iets wijzigt aan de toewijzing van de taak "om te weren en uit te roeien", etc.
Is dat een overheidstaak óf moet de overheid waken de voortgang "Heyligen Kerckendienst", omdat de kerk te taak heeft "om te weren en uit te roeien"?
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van @Vervolgde. Ik kan me nl. slecht voorstellen dat Guido de Brès meende dat "ter dood veroordelen" an sich geen verkeerde opvatting was hoe "het weren en uitroeien" van valse godsdienst gestalte kreeg maar dat hij enkel meende dat de overheid de verkeerde veroordeelde. M.a.w. vond Guido dat niet hij, maar roomse pastors, gedood moesten worden? Dat wil er bij mij niet zomaar in en het strijd ook met de Schrift. Want die zegt: "Niet door kracht, noch door geweld maar door Mijn Geest zal het geschieden". Geweld is het monopoly van de overheid, het werkterrein van de Heilige Geest is de kerk.

Dus mijn opvatting is dat de overheid aan de "Heyligen Kerckendienst" de "hant te houden" heeft zodat door hun dienst het rijk der satan temeer geworpen wordt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Herman »

Interessant. Bedankt voor de tip.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door Christen »

Panny schreef:Opvallend is dat verdachten van terrorisme vaak dezelfde kenmerken hebben dan verdachten van andere vormen van criminaliteit (hier zijn verschillende onderzoeken over te vinden).
Meestal zijn het mannen, hebben ze een verleden met criminaliteit, werkloosheid, lage opleiding, psychische problemen, etc.
Schijnbaar zijn dit soort jongens gevoelig voor de gewelddadige boodschap die er in de Islam te vinden is bij bepaalde radicale predikers.

Ik denk dat het leerstuk van genade en vergeving in het christelijke geloof heel belangrijk is. Er is altijd een uitweg uit de ellende en een weg van hoop.
In de Islam zal Allah na je dood over je oordelen. En dan moet je maar hopen dat je goede daden zwaarder wegen dan je slechte daden, en de weegschaal de goede kant op gaat.
Hoe verleidelijk is het dan als je een verleden vol criminaliteit hebt dit in één keer goed te maken met één grote goede daad?
Mooi stukje
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Nu ga je echt te ver, Ambtenaar. Inhoudelijke kritiek op de SGP, mits onderbouwd, vind ik prima. Maar dit gaat veel verder. Het wordt niet onderbouwd, en daarom laakbaar. Soms heb ik het idee dat je hier alleen maar bent om je afschuw uit te spreken over zo ongeveer alles wat de Refoforum-achterban lief is.
Ik kijk gewoon met een andere bril naar de werkelijkheid. Ik vraag me bovendien af waarom je mijn opmerkingen afdoet als kritiek op de SGP. Ik vergelijk bevolkingsgroepen met elkaar, geen politieke partijen.
Wat is nu eigenlijk de reden van de gevoeligheid? De overeenkomsten zijn toch vrij helder, althans voor een leek? Is dat omdat de ene bevolkingsgroep islamitisch is en de andere protestants? En zou het dan ook gevoelig zijn als een soortgelijke Joodse groepering benoemd wordt? Of bepaalde Amerikaanse evangelicale groepen?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:Dank voor de opsomming. Maar zoals je zelf al aangeeft is de context van belang. Het lijkt me beter dat ik de Koran eens ga lezen. l
Als je een ereader bezit, kun je hier een epub bestand downloaden: https://archive.org/details/DeHeiligeKorandutch

Ik ben overigens onder de indruk van je volharding, als het je lukt om hier een significant gedeelte van te lezen. Mij lukt het niet, allereerst om de weerstand die ik ervaar tegen de inhoud, maar ook omdat ik het een erg warrig boek vind.
Ik heb de Koran helemaal gelezen. In een goede vertaling is dat echt niet zo'n opgave hoor. Je bent er sneller doorheen dan door de Bijbel.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Adagio »

Maanenschijn schreef:Daarmee kom ik ook bij mijn vijfde punt: Omdat we in ons land het gelijkheidsdenken tot norm hebben verheven en niet meer exclusief het Christelijke gedachtengoed, is elke beperking die je wenst om de Islam te beteugelen, ook een beperking voor ons zelf. Want wij Reformatorischen bevinden zich ook in een uitzonderingspositie. Daarnaast zijn wij bang geworden voor radicaliteit, omdat we daarin onwillekeurig vergeleken worden met de radicale Islam. Iets wat we niet wensen. Daarmee maken we ons als christenen vleugellam en kunnen we weinig anders dan onze vrijheden en uitzonderingspositie bevechten en koesteren en daarmee accepteren dat ook anderen daarvan gebruik maken. Voor mij een heel erg moeilijk dilemma. Vooral ook om dat politiek kenbaar te maken.
Inderdaad.
Maar tussen revolutionaire c.q. mediazieke c.q. onverdraagzame radicaliteit, en 'eenvoudige Bijbelvastheid' zit nog altijd ruimte.

Ook een politieke partij zal kleur moeten bekennen op visionair vlak. Verdraagzaamheid is geboden, zeker, maar met het erkennen van de overtuiging van je opponenten erken je ook dat jouw godsdienst niet exclusief is. Paulus heeft geen godsdienstvrijheid voorgestaan, maar aangewezen dat de overheid een ´dienares Gods´ is.
Je ziet om je heen wat de maatschappij verstaat onder een ´neutrale´ overheid. Als het goed is, zal het dus steeds beroerder voor de SGP worden sinds deze partij de godsdienstvrijheid niet alleen heeft aanvaard, maar nu ook gebruikt als motief in het wetgevende werk. Zolang de achterban oppervlakkig gezien profiteert van de voordeeltjes, zal het niet als beroerd aangemerkt worden...
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door Vervolgde »

Hollander schreef:Over de gekleurde komma gaat het. In de versie van de NGB die achterin mijn SV zit, staat een puntkomma. Mijn vraag is of dat deze interpunctie iets wijzigt aan de toewijzing van de taak "om te weren en uit te roeien", etc.
Is dat een overheidstaak óf moet de overheid waken de voortgang "Heyligen Kerckendienst", omdat de kerk te taak heeft "om te weren en uit te roeien"?
Zie antwoord in topic art 36 NGB
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: En daarom slaat de opmerking van @Ambtenaar kant noch wal en kan ik hem in dit draadje dan verder ook niet meer serieus nemen.
Dat mag. Maar voordat je dergelijke uitspraken doet, is het wellicht handig om bijv. eens iets van Geert Hofstede te lezen en van Edgar Schein. Misschien helpt je dat blik te verruimen en te begrijpen waarom er grote overeenkomsten zijn tussen leden van de AKP en de SGP.
Nu ga je echt te ver, Ambtenaar. Inhoudelijke kritiek op de SGP, mits onderbouwd, vind ik prima. Maar dit gaat veel verder. Het wordt niet onderbouwd, en daarom laakbaar. Soms heb ik het idee dat je hier alleen maar bent om je afschuw uit te spreken over zo ongeveer alles wat de Refoforum-achterban lief is.
Waarom laten jullie dit dan toe?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door J.C. Philpot »

Waar zie je de link met "Mohammedaans terreur in Europa"?
J.C. Philpot schreef:We dienen aan de andere kant niet te generaliseren (de meerderheid van de Mohammadanenzijn gematigd, en herinterpreteren de Koran). Aan de andere kant is het gevaar van de significate radicale minderheid erg groot.
De persoon uit het artikel lijkt me een persoon uit de bovengenoemde meerderheid, niet uit de (potentiele) terroristische minderheid waar dit topic over gaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Waar zie je de link met "Mohammedaans terreur in Europa"?
Niet.
J.C. Philpot schreef:We dienen aan de andere kant niet te generaliseren (de meerderheid van de Mohammadanenzijn gematigd, en herinterpreteren de Koran). Aan de andere kant is het gevaar van de significate radicale minderheid erg groot.
J.C. Philpot schreef:De persoon uit het artikel lijkt me een persoon uit de bovengenoemde meerderheid, niet uit de (potentiele) terroristische minderheid waar dit topic over gaat.
Precies. Daarom plaatste ik de link ook.
Plaats reactie