Mohammedaans terreur in Europa

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: En daarom slaat de opmerking van @Ambtenaar kant noch wal en kan ik hem in dit draadje dan verder ook niet meer serieus nemen.
Dat mag. Maar voordat je dergelijke uitspraken doet, is het wellicht handig om bijv. eens iets van Geert Hofstede te lezen en van Edgar Schein. Misschien helpt je dat blik te verruimen en te begrijpen waarom er grote overeenkomsten zijn tussen leden van de AKP en de SGP.
Nu ga je echt te ver, Ambtenaar. Inhoudelijke kritiek op de SGP, mits onderbouwd, vind ik prima. Maar dit gaat veel verder. Het wordt niet onderbouwd, en daarom laakbaar. Soms heb ik het idee dat je hier alleen maar bent om je afschuw uit te spreken over zo ongeveer alles wat de Refoforum-achterban lief is.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Nonsens. En jij zou dat moeten weten. Ik vind deze gedachte echt laakbaar.
De overeenkomsten zitten o.a. in:
- religieus conservatisme
- rurale leefomgeving
- sterke sociale cohesie
- opvattingen over maatschappelijke positie van de vrouw
- opvattingen over maatschappelijke positie van religie
- opvattingen over de eigen staat
- etc.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Nu ga je echt te ver, Ambtenaar. Inhoudelijke kritiek op de SGP, mits onderbouwd, vind ik prima. Maar dit gaat veel verder. Het wordt niet onderbouwd, en daarom laakbaar. Soms heb ik het idee dat je hier alleen maar bent om je afschuw uit te spreken over zo ongeveer alles wat de Refoforum-achterban lief is.
Ik kijk gewoon met een andere bril naar de werkelijkheid. Ik vraag me bovendien af waarom je mijn opmerkingen afdoet als kritiek op de SGP. Ik vergelijk bevolkingsgroepen met elkaar, geen politieke partijen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mohammedanistisch terreur in Europa

Bericht door J.C. Philpot »

Vervolgde schreef:
J.C. Philpot schreef:Daarnaast ben ik het ook met je eens dat de beste manier om radicalisatie aan te pakken is om moslim-jongeren aan het werk te krijgen en te houden, en het gevoel te geven dat ze opgenomen worden door de maatschappij.
Ik wil beginnen de bijdrage van Maanenschijn te onderschrijven. Daarin zijn veel belangwekkende aandachtspunten opgenomen.
Mijn eigen koers in deze lijkt me uit voorgaande bijdragen wel duidelijk.

Naar aanleiding van het citaat van Philpot wil ik aandacht vragen voor het volgende.
Als we het woord moslim uit het citaat schrappen, denk ik niet dat iemand ertegen zou zijn. Iedereen wil radicalisatie wel structureel aangepakt zien.
Het wordt echter een heel ander probleem als we het woord moslim toevoegen. En wat mij betreft gaat het dan over alle moslims, radicaal of niet. Centraal komt dan de vraag naar aanvaarding van die religie te staan. Hoe willen we dragers van die religie onderdeel laten uitmaken van de maatschappij?

Een integratie, waarbij de moslimreligie een formele erkenning als gelijkwaardige godsdienst op het christendom verkrijgt? Welke christen kan dat voor het geweten verantwoorden? Of een integratie in de vorm van assimilatie? Dan zou gevraagd worden om het moslim-zijn op te geven, wat neerkomt op gewetensdwang en identiteitsberoving. Welke christen zou dat voor het geweten kunnen verantwoorden?

Dan die maatschappij waarin opgenomen wordt. Wat is dat voor een maatschappij? Een maatschappij van individualisme, van gelijkheid, van waardeloosheid (alles is immers gelijkwaardig). Kun je voor het geweten iemand zeggen dat het de juiste weg om je te laten opnemen in die samenleving? Of zou je er veel meer voor moeten waarschuwen?
Als christen en als christenpolici (die idealiter de overheid vormen), zul je inderdaad nooit de godstdienst Islam officieel of of op welke wijze dan ook kunnen erkennen als een legitieme godsdienst. Dat ben ik uiteraard met je eens.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 okt 2020, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Herman »

Heb je ook een visie op de openingspost, @ambtenaar?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Ik pik er maar enkel uitspraken uit:
Maanenschijn schreef: Zoals je zelf ook aangeeft, waar ik het mee eens ben, is de Islam geen religie van vrede en tolerantie.
En waar baseer je dat op? De islam kent bovendien verschillende stromingen die elk op hun eigen manier zich verhouden tot elkaar, andere religies, de maatschappij en maatschappelijke en politieke visies.

In dit topic bleek eerder dat mensen hier zich niet willen identificeren met het religieus geïnspireerde geweld in Noord-Ierland. Waarom identificeer jij dan wel alle moslims met terreuraanslagen en typeer jij die religie als intolerant en onvrede. Omdat een aantal aanhangers van deze religie geweld gebruiken?
Dat lijkt me toch zo klaar als een klontje?

Islam:
  • De oprichter van de Islam is persoonlijk de initiator geweest van de gigantische golf van bloedig geweld.
  • Het heilige boek van de Mohammedanen roept op tot geweld.
  • De stromingen in het Mohammedanisme die geweld afzweren, doen dit in weerwil van de Koran.
Christendom:
  • De Heere Jezus Christus (naar wie het Christendom genoemd is) heeft zich niet verzet tegen de vreselijke kruisdood, ja heeft deze gewillig ondergaan om aan het recht Gods genoeg te doen. Van Hem is ook de uitspraak: wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard vergaan.
  • De stromingen in het Christendom die geweld gebruiken om het Christendom te verspreiden, doen dit in weerwil van wat Christus in de Bijbel leert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:En waar baseer je dat op? De islam kent bovendien verschillende stromingen die elk op hun eigen manier zich verhouden tot elkaar, andere religies, de maatschappij en maatschappelijke en politieke visies.
In dit topic bleek eerder dat mensen hier zich niet willen identificeren met het religieus geïnspireerde geweld in Noord-Ierland. Waarom identificeer jij dan wel alle moslims met terreuraanslagen en typeer jij die religie als intolerant en onvrede. Omdat een aantal aanhangers van deze religie geweld gebruiken?
Nee, omdat islamitisch religieus geweld gelegitimeerd kan worden uit de Koran. Christelijk geweld in het kader van verspreiding van het geloof of eigen gelijk kan niet gelegitimeerd worden uit de Bijbel, is mijn overtuiging.
Ambtenaar schreef:Dat zou zomaar kunnen. Veelal is de gedachte dat als mensen op de sociaaleconomische ladder stijgen ze dan het radicale gedachtengoed zullen laten varen en seculier worden. De vraag is of dat een reële gedachte is.
Diverse onderzoeken laten zien dat deze gedachte vaak niet reel is. Dit is onder andere afgemeten aan de mate van secularisering, gemengde huwelijken en nog meer zaken.
Ambtenaar schreef:De vraag is of het gebrek aan afkeuring uit de eigen kring komt omdat ze achter de terreur staan, of omdat de afhankelijkheid van de eigen groep en de sterke sociale cohesie voorkomen dat mensen zich hierover uitlaten.
Sociale cohesie en het afzetten 'tegen de anderen' (segregatie!) zal zeker ook meespelen, vooral ook onder groepen jongeren verwacht ik. Overigens moeten we ook daarin in een spiegel kijken. Wij zijn ook geneigd uitspattingen van 'onze' jeugd of medekerkgangers goed te praten. Echter is terreur en moord wel van een andere orde dan een brandje stichten met oudjaar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Heb je ook een visie op de openingspost, @ambtenaar?
Ik kan me daar deels wel en deels niet in vinden en heb er vragen over.

De conclusie dat de Koran zou oproepen tot geweld vind ik een snelle conclusie. Als ik de Bijbel maar beperkt zou lezen, dan zie ik ook oproepen tot geweld jegens anderen. In hoeverre wordt in de openingspost een reëel beeld geschetst van de Koran? Ik weet dat niet, ben niet bepaald kenner van de Koran.

Verder ben ik het J.C. Philpot eens dat we als Europa onze naasten moeten helpen. Dat betekent dus het opvangen van vluchtelingen. Ik deel zijn mening dat dit tevens betekent dat dit in de regio c.q. het eigen land gebeurt. De vraag is of daarmee de problemen worden verholpen. Mensen migreren om verschillende redenen, dan kan zijn vanwege onderdrukking vanwege politieke of religieuze opvattingen of vanwege seksuele geaardheid, maar ook vanwege economische redenen. Wat doet Europa om de sociaaleconomische positie van mensen in bepaalde landen te verbeteren. We beschermen bijv. onze eigen landbouwsector, zodat landen moeite hebben om landbouwproducten te exporteren naar Europa. Dit geldt voor meer sectoren. Wat ik hiermee wil aangeven is dat het een zeer complex probleem is, en niet louter van mensen tegenhouden en onderbrengen in veilige sectoren in hun eigen land of regio. De mensen moeten wel perspectief hebben op ontwikkeling en op een veilige leefomgeving.

Verder wil ik benadrukken dat veel vluchtelingen helemaal geen moslim zijn. Willen we onderscheid gaan maken bij opvang op basis van religie? Lijkt mij niet wenselijk.

Een ander punt is dat in Nederland bijv. mensen zonder kans op een verblijfsvergunning veelal verantwoordelijk zijn voor crimineel gedrag door migranten.

Onze basishouding moet in ieder geval zijn, zoals de barmhartige Samaritaan handelde.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Nee, omdat islamitisch religieus geweld gelegitimeerd kan worden uit de Koran.
Dit stelt J.C. Philpot ook. Maar waar exact in de Koran staat dit dan? Het kan immers ook gaan om interpretatie.
Maanenschijn schreef:Christelijk geweld in het kader van verspreiding van het geloof of eigen gelijk kan niet gelegitimeerd worden uit de Bijbel, is mijn overtuiging.
Die overtuiging delen we, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt of in het verleden niet gebeurd is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: Nee, omdat islamitisch religieus geweld gelegitimeerd kan worden uit de Koran.
Dit stelt J.C. Philpot ook. Maar waar exact in de Koran staat dit dan? Het kan immers ook gaan om interpretatie.
Hieronder een aantal citaten.

  • “Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort.” [2:193, herhaald in 8:39]
  • “O gelovigen, houdt geduldig vol en biedt geduldig weerstand en rust u uit voor de strijd en vreest Allah.” [3:200]
  • “Zij die geloven, strijden op de weg van Allah, maar de ongelovigen strijden op de weg van de afgod. Bestrijdt dus de handlangers van Satan.” [4:76]
  • “Strijdt dan op de weg van Allah, zonder een last op u te nemen tenzij voor uzelf, en spoort de gelovigen aan.” [4:84]
  • “Als zij zich van u afkeren, grijpt hen en brengt hen ter dood waar ge hen maar vindt.” [4:89]
  • “Doch de straf voor hen die Allah en Zijn boodschapper bestrijden en verderf (= ongeloof) brengen in het land, is dat zij gedood worden of gekruisigd, dat hun beide handen of voeten afgehakt worden, of dat zij verbannen worden.” [5:33]
  • “Ik zal terreur zaaien in het hart van de ongelovigen. Slaat hun het hoofd af, verminkt hen in alle ledematen.” [8:12]
  • “Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort.” [8:39, idem als 2:193]
  • “En treft voorbereidingen tegen hen, met wat gij hebt aan weerbaarheid en paardenmacht, om daarmee Allahs vijand te verschrikken.” [8:60]
  • “O gij profeet, spoort de gelovigen aan tot de strijd.” [8:65]
  • “Doodt de afgodendienaars waar ge hen maar vindt, neemt hen gevangen en belegert hen en bereidt hun alle soorten hinderlaag.” [9:5]
  • “Strijdt tegen hen. Allah zal hen door uw handen straffen en hen vernederen.” [9:14]
  • “Rukt uit lichtbeladen en zwaarbeladen en strijdt, met uw bezittingen en uw persoon, op de weg van Allah.” [9:41]
  • “Voert oorlog tegen de ongelovigen en de huichelaars en pakt hen hard aan.” [9:73, ook 66:9, zelfde vers als in citaat 29]
  • “Voorzeker, Allah heeft van de gelovigen hun bezit en hun persoon gekocht in ruil voor het paradijs: zij vechten op de weg van Allah en doden en worden gedood.” [9:111]
  • “Strijdt tegen de ongelovigen in uw omgeving, en laat hen hardheid in u vinden.” [9:123]
  • “Luistert niet naar de ongelovigen en bestrijdt hen met grote ijver.” [25:52]
  • “Verzamel hen die verkeerd deden, samen met hun vrouwen, en met dat wat zij vereerden in plaats van Allah, en stuur hen de weg op naar het hellevuur.” [37:22-23]
  • “Wanneer gij de ongelovigen tegenkomt, houwt dan in op hun nek en wanneer gij onder hen een bloedbad aangericht hebt, bindt hen (= de overlevenden) dan in de boeien.” [47:4]
  • “Mohammed is Allahs apostel. Zij die hem volgen zijn meedogenloos voor de ongelovigen maar mild voor elkander.” [48:29]
  • “U is voorgeschreven te strijden, ook al is het met tegenzin. Maar mogelijk hebt gij tegenzin in iets, hoewel het goed is voor u.” [2:216]
  • “Of meent gij, dat gij het Paradijs zult binnengaan zonder dat Allah diegenen onder u heeft leren kennen die strijd voeren, en de geduldig volhardenden ?” [3:142]
  • “En indien gij gedood wordt op de weg van Allah, of sterft, dan is waarlijk de vergiffenis van Allah en de barmhartigheid beter dan wat gij vergaart. En indien gij sterft of gedood wordt, dan wordt gij tot Allah vergaderd.” [3:157-158]
  • “Laten zij op de weg van Allah strijden, die het nabije leven verkopen voor het latere leven. Wie strijdt op de weg van Allah, en dan gedood wordt of overwint, die zullen wij een ontzaglijk loon geven.” [4:74]
  • “Wanneer gij de ongelovigen ontmoet, klaar voor de strijd, wendt hun dan niet de rug toe. Wie hun de rug toewendt, tenzij in een taktische beweging of om het moslim-leger te vervoegen, die haalt zich Allahs toorn op de hals, en zijn bestemming is de hel, een ellendige reis.” [8:15-16]
  • “Zij die geloven en uitgeweken zijn (met Mohammed naar Medina), en die strijden op de weg van Allah met hun bezittingen en hun persoon, zijn hoger in rang bij Allah. En diegenen, dat zijn de gelukzaligen.” [9:20]
  • “Indien gij niet uitrukt, zal Hij u straffen met pijnlijke bestraffing, en zal Hij een ander volk voor u in de plaats stellen.” [9:39]
  • “De gelovigen zijn slechts zij die geloven in Allah en Zijn boodschapper en daarna niet meer twijfelen en die strijden op de weg van Allah met hun bezittingen en hun persoon. Diegenen, dat zijn de oprechten.” [49:15]


Nu zullen een aantal teksten wellicht uit hun context verklaard kunnen worden. Maar het maakt wel dat de titel "vreedzame religie" een leugen is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
  • “Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort.” [2:193, herhaald in 8:39]
  • “O gelovigen, houdt geduldig vol en biedt geduldig weerstand en rust u uit voor de strijd en vreest Allah.” [3:200]
  • “Zij die geloven, strijden op de weg van Allah, maar de ongelovigen strijden op de weg van de afgod. Bestrijdt dus de handlangers van Satan.” [4:76]
  • “Strijdt dan op de weg van Allah, zonder een last op u te nemen tenzij voor uzelf, en spoort de gelovigen aan.” [4:84]
  • “Als zij zich van u afkeren, grijpt hen en brengt hen ter dood waar ge hen maar vindt.” [4:89]
  • “Doch de straf voor hen die Allah en Zijn boodschapper bestrijden en verderf (= ongeloof) brengen in het land, is dat zij gedood worden of gekruisigd, dat hun beide handen of voeten afgehakt worden, of dat zij verbannen worden.” [5:33]
  • “Ik zal terreur zaaien in het hart van de ongelovigen. Slaat hun het hoofd af, verminkt hen in alle ledematen.” [8:12]
  • “Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort.” [8:39, idem als 2:193]
  • “En treft voorbereidingen tegen hen, met wat gij hebt aan weerbaarheid en paardenmacht, om daarmee Allahs vijand te verschrikken.” [8:60]
  • “O gij profeet, spoort de gelovigen aan tot de strijd.” [8:65]
  • “Doodt de afgodendienaars waar ge hen maar vindt, neemt hen gevangen en belegert hen en bereidt hun alle soorten hinderlaag.” [9:5]
  • “Strijdt tegen hen. Allah zal hen door uw handen straffen en hen vernederen.” [9:14]
  • “Rukt uit lichtbeladen en zwaarbeladen en strijdt, met uw bezittingen en uw persoon, op de weg van Allah.” [9:41]
  • “Voert oorlog tegen de ongelovigen en de huichelaars en pakt hen hard aan.” [9:73, ook 66:9, zelfde vers als in citaat 29]
  • “Voorzeker, Allah heeft van de gelovigen hun bezit en hun persoon gekocht in ruil voor het paradijs: zij vechten op de weg van Allah en doden en worden gedood.” [9:111]
  • “Strijdt tegen de ongelovigen in uw omgeving, en laat hen hardheid in u vinden.” [9:123]
  • “Luistert niet naar de ongelovigen en bestrijdt hen met grote ijver.” [25:52]
  • “Verzamel hen die verkeerd deden, samen met hun vrouwen, en met dat wat zij vereerden in plaats van Allah, en stuur hen de weg op naar het hellevuur.” [37:22-23]
  • “Wanneer gij de ongelovigen tegenkomt, houwt dan in op hun nek en wanneer gij onder hen een bloedbad aangericht hebt, bindt hen (= de overlevenden) dan in de boeien.” [47:4]
  • “Mohammed is Allahs apostel. Zij die hem volgen zijn meedogenloos voor de ongelovigen maar mild voor elkander.” [48:29]
  • “U is voorgeschreven te strijden, ook al is het met tegenzin. Maar mogelijk hebt gij tegenzin in iets, hoewel het goed is voor u.” [2:216]
  • “Of meent gij, dat gij het Paradijs zult binnengaan zonder dat Allah diegenen onder u heeft leren kennen die strijd voeren, en de geduldig volhardenden ?” [3:142]
  • “En indien gij gedood wordt op de weg van Allah, of sterft, dan is waarlijk de vergiffenis van Allah en de barmhartigheid beter dan wat gij vergaart. En indien gij sterft of gedood wordt, dan wordt gij tot Allah vergaderd.” [3:157-158]
  • “Laten zij op de weg van Allah strijden, die het nabije leven verkopen voor het latere leven. Wie strijdt op de weg van Allah, en dan gedood wordt of overwint, die zullen wij een ontzaglijk loon geven.” [4:74]
  • “Wanneer gij de ongelovigen ontmoet, klaar voor de strijd, wendt hun dan niet de rug toe. Wie hun de rug toewendt, tenzij in een taktische beweging of om het moslim-leger te vervoegen, die haalt zich Allahs toorn op de hals, en zijn bestemming is de hel, een ellendige reis.” [8:15-16]
  • “Zij die geloven en uitgeweken zijn (met Mohammed naar Medina), en die strijden op de weg van Allah met hun bezittingen en hun persoon, zijn hoger in rang bij Allah. En diegenen, dat zijn de gelukzaligen.” [9:20]
  • “Indien gij niet uitrukt, zal Hij u straffen met pijnlijke bestraffing, en zal Hij een ander volk voor u in de plaats stellen.” [9:39]
  • “De gelovigen zijn slechts zij die geloven in Allah en Zijn boodschapper en daarna niet meer twijfelen en die strijden op de weg van Allah met hun bezittingen en hun persoon. Diegenen, dat zijn de oprechten.” [49:15]


Nu zullen een aantal teksten wellicht uit hun context verklaard kunnen worden. Maar het maakt wel dat de titel "vreedzame religie" een leugen is.
Dank voor de opsomming. Maar zoals je zelf al aangeeft is de context van belang. Het lijkt me beter dat ik de Koran eens ga lezen. l
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Dank voor de opsomming. Maar zoals je zelf al aangeeft is de context van belang. Het lijkt me beter dat ik de Koran eens ga lezen. l
Als je een ereader bezit, kun je hier een epub bestand downloaden: https://archive.org/details/DeHeiligeKorandutch

Ik ben overigens onder de indruk van je volharding, als het je lukt om hier een significant gedeelte van te lezen. Mij lukt het niet, allereerst om de weerstand die ik ervaar tegen de inhoud, maar ook omdat ik het een erg warrig boek vind.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door eilander »

Ik had eigenlijk verwacht dat @Ambtenaar een aantal Bijbelteksten uit de zg. wraakpsalmen zou noemen. Dat zou ook niet heel onlogisch zijn.
Dan is wel de vraag die ik al eerder stelde, op zijn plaats: hoeveel christenen gebruiken die teksten om andere mensen te mishandelen of te doden? En hoe verhoudt zich dat aantal tot het aantal moslims dat koranteksten daarvoor gebruikt?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Ik had eigenlijk verwacht dat @Ambtenaar een aantal Bijbelteksten uit de zg. wraakpsalmen zou noemen. Dat zou ook niet heel onlogisch zijn.
Dan is wel de vraag die ik al eerder stelde, op zijn plaats: hoeveel christenen gebruiken die teksten om andere mensen te mishandelen of te doden? En hoe verhoudt zich dat aantal tot het aantal moslims dat koranteksten daarvoor gebruikt?
Er zijn misschien nog wat overwegend Christelijke landen waar homoseksualiteit zwaar bestraft wordt (buiten de wet om). In Oeganda wilde wat parlementsleden afgelopen jaar op homoseksualiteit nog de doodstraf zetten.

Maar ik vrees dat de discussie wel off-topic gaat. Het is wel interessant om te bediscussieren hoe je een valse godsdienst, met een deel van de gelovigen die de samenleving direct beschadigen moet behandelen als Christenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Ik had eigenlijk verwacht dat @Ambtenaar een aantal Bijbelteksten uit de zg. wraakpsalmen zou noemen. Dat zou ook niet heel onlogisch zijn.
Dan is wel de vraag die ik al eerder stelde, op zijn plaats: hoeveel christenen gebruiken die teksten om andere mensen te mishandelen of te doden? En hoe verhoudt zich dat aantal tot het aantal moslims dat koranteksten daarvoor gebruikt?
Ik ben het met jou en met Ambtenaar eens, dat het slechts citeren van losse teksten an sich (wat ik met een kanttekening daarbij heb gedaan) niet voldoende is om een juist beeld te krijgen.

Het criterium "hoeveel christenen gebruiken die teksten om andere mensen te mishandelen of te doden? En hoe verhoudt zich dat aantal tot het aantal moslims dat koranteksten daarvoor gebruikt?" vind ik bruikbaar. Daaraan zou ik een nog zwaarwegender criterium willen toevoegen: hoe heeft de Oprichter cq oprichter en de eerste generatie volgelingen van beide religies deze teksten geinterpreteerd en voorgeleefd danwel in praktijk gebracht?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie