Krachtige lock down?

Maatregelen moeten strenger worden?

Peiling eindigde op 22 nov 2020, 13:32

1.Ik vind het prima zoals het nu gaat
7
17%
2. Er moeten nog enkele maatregelen toegevoegd worden, zoals het verplicht dragen van een mondmasker
4
10%
3. Een korte strenge lock down is onontkoombaar
16
38%
4. Alle maatregelen loslaten. Het virus gaat voorlopig niet weg. Laat maar uitwoeden.
9
21%
5. Als ik in het red team zat, zou ik.......
0
Geen stemmen
6. Mijn mening is.....
6
14%
 
Totaal aantal stemmen: 42

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Krachtige lock down?

Bericht door CvdW »

Bij begin van eerste lockdown zaten wij in Spanje. We kregen te maken met een volledige lockdown. We liepen op straat en werden aangesproken door de politie. Slechts 1 persoon mag in de winkel en op straat moesten we apart lopen. We vonden het goed geregeld. Was wel even spannend voor ons. Uiteindelijk konden we met laatste vliegtuig mee.
Dus voorstander van volledige lockdown.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Hollander »

CvdW schreef:Bij begin van eerste lockdown zaten wij in Spanje. We kregen te maken met een volledige lockdown. We liepen op straat en werden aangesproken door de politie. Slechts 1 persoon mag in de winkel en op straat moesten we apart lopen. We vonden het goed geregeld. Was wel even spannend voor ons. Uiteindelijk konden we met laatste vliegtuig mee.
Dus voorstander van volledige lockdown.
De economische gevolgen voor Spanje zijn desastreus. De strenge lockdown hielp overigens wel. Door de gedecentraliseerde wijze van besturen en de nalatigheid van het nemen en volgen van (snelle) maatregelen is het land nu ongeveer het voorbeeld van hoe het niet moet.

Het geheel overziende ben ik tegen iedere vorm van nationale lockdown in het kader van virusbestrijding.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krachtige lock down?

Bericht door -DIA- »

Lockdown is, of zou moeten zijn: „Ga heen, Mijn volk, ga in uw binnenste kamers, en sluit uw deuren na u toe; verberg u als een klein ogenblik, totdat de gramschap overga.”
Dit is de krachtigste lockdown die ik bedenken kan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Krachtige lock down?

Bericht door huisman »

CvdW schreef:Bij begin van eerste lockdown zaten wij in Spanje. We kregen te maken met een volledige lockdown. We liepen op straat en werden aangesproken door de politie. Slechts 1 persoon mag in de winkel en op straat moesten we apart lopen. We vonden het goed geregeld. Was wel even spannend voor ons. Uiteindelijk konden we met laatste vliegtuig mee.
Dus voorstander van volledige lockdown.
Tot 2022? Je moet weer een keer uit de lockdown en dan zie je aan Spanje dat een lockdown enorme schade opleverde en dat daarna het virus weer ongehinderd door de maagdelijke populatie stormde. En nog stormt.

Totale lockdown is onzinnig als er geen vooruitzichten zijn op werkzame medicijnen/vaccin. Het virus gaat namelijk niet weg en eenmaal uit de lockdown begint het weer opnieuw.

Investeer in het onderzoek naar betere behandeling en bescherm krachtig de kwetsbaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
CvdW schreef:Bij begin van eerste lockdown zaten wij in Spanje. We kregen te maken met een volledige lockdown. We liepen op straat en werden aangesproken door de politie. Slechts 1 persoon mag in de winkel en op straat moesten we apart lopen. We vonden het goed geregeld. Was wel even spannend voor ons. Uiteindelijk konden we met laatste vliegtuig mee.
Dus voorstander van volledige lockdown.
Tot 2022? Je moet weer een keer uit de lockdown en dan zie je aan Spanje dat een lockdown enorme schade opleverde en dat daarna het virus weer ongehinderd door de maagdelijke populatie stormde. En nog stormt.

Totale lockdown is onzinnig als er geen vooruitzichten zijn op werkzame medicijnen/vaccin. Het virus gaat namelijk niet weg en eenmaal uit de lockdown begint het weer opnieuw.

Investeer in het onderzoek naar betere behandeling en bescherm krachtig de kwetsbaren.
Precies, er was in het voorjaar nauwelijks verschil tussen onze intelligente lockdown en een volledige lockdown. Dus ik vind het echt onzin en slecht voor heel veel mensen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Delftenaar »

In Argentinië zitten ze al sinds afgelopen maart in lockdown. Toch beleeft men daar nu steeds hogere besmettingen. Kennelijk werkt het middel niet.
Een lockdown is een goed middel om een nieuw, nog plaatselijk optredend, virus in te dammen. Nu het virus overal is heeft dat geen zin meer.

Helaas zit er niet veel anders op dan goed aan de regels houden (daar schortte het immers aan) en het te laten uitwoeden. Anders ontstaat er na de lockdown opnieuw een piek. Plus dat het enorme economische en psychosociale gevolgen heeft. Dat laatste viel afgelopen voorjaar nog mee omdat het zomer werd, lang licht en iedereen dus naar buiten kon. In de winter is dat moeilijker.

En je loopt kans dat de lockdown dan tot komende april moet voortduren. Dat wordt een lange, donkere en saaie winter.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Krachtige lock down?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Lockdown is, of zou moeten zijn: „Ga heen, Mijn volk, ga in uw binnenste kamers, en sluit uw deuren na u toe; verberg u als een klein ogenblik, totdat de gramschap overga.”
Dit is de krachtigste lockdown die ik bedenken kan.
Mooi DIA
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Jeremiah »

Het enige middel is een lockdown, iets wat Rutte volgende week waarschijnlijk wel zal bekendmaken.

,,We zitten midden in een tsunami van coronapatiënten en ambulances rijden rondjes met patiënten, omdat ze hen in de regio niet meer kwijt kunnen.” Topvrouw Ingrid Wolf van Haaglanden Medisch Centrum slaat vanmiddag alarm over de volledig verstopte opvang van coronapatiënten en roept iedereen met een zorgachtergrond op te komen helpen in ziekenhuis, verpleeg- en verzorgingshuizen en de Thuiszorg.

Zowel de IC als de gewone kliniek bezetting is in 2 weken tijd bijna verdubbelt, dat is niet vol te houden. Altijd 3 weken terugrekenen, dus de huidige ziekenhuiscijfers zijn naar aanleiding van zo'n 4000 besmettingen per dag. Dat zit nu al op de 10000 besmettingen per dag. Kan je rekenen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Ad Anker »

Jeremiah schreef:Het enige middel is een lockdown, iets wat Rutte volgende week waarschijnlijk wel zal bekendmaken.

,,We zitten midden in een tsunami van coronapatiënten en ambulances rijden rondjes met patiënten, omdat ze hen in de regio niet meer kwijt kunnen.” Topvrouw Ingrid Wolf van Haaglanden Medisch Centrum slaat vanmiddag alarm over de volledig verstopte opvang van coronapatiënten en roept iedereen met een zorgachtergrond op te komen helpen in ziekenhuis, verpleeg- en verzorgingshuizen en de Thuiszorg.

Zowel de IC als de gewone kliniek bezetting is in 2 weken tijd bijna verdubbelt, dat is niet vol te houden. Altijd 3 weken terugrekenen, dus de huidige ziekenhuiscijfers zijn naar aanleiding van zo'n 4000 besmettingen per dag. Dat zit nu al op de 10000 besmettingen per dag. Kan je rekenen?
Beetje paniekvoetbal, vind je niet? Daar helpt zelfs geen lockdown tegen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krachtige lock down?

Bericht door DDD »

Hoezo paniekvoetbal?

Er zijn allerlei mensen die zich druk maken om de privacy van een coronamelder, maar ondertussen is er wel een serieus probleem. Al vind ik het een schande dat Nederland al zover is afgegleden dat zelfs in zes maanden geen behoorlijke zorg geleverd kan worden.

We kunnen ons druk maken over Amerika, dat een derdewereldland is geworden, maar Nederland is ook bepaald geen lichtend voorbeeld meer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Krachtige lock down?

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:Het enige middel is een lockdown, iets wat Rutte volgende week waarschijnlijk wel zal bekendmaken.

,,We zitten midden in een tsunami van coronapatiënten en ambulances rijden rondjes met patiënten, omdat ze hen in de regio niet meer kwijt kunnen.” Topvrouw Ingrid Wolf van Haaglanden Medisch Centrum slaat vanmiddag alarm over de volledig verstopte opvang van coronapatiënten en roept iedereen met een zorgachtergrond op te komen helpen in ziekenhuis, verpleeg- en verzorgingshuizen en de Thuiszorg.

Zowel de IC als de gewone kliniek bezetting is in 2 weken tijd bijna verdubbelt, dat is niet vol te houden. Altijd 3 weken terugrekenen, dus de huidige ziekenhuiscijfers zijn naar aanleiding van zo'n 4000 besmettingen per dag. Dat zit nu al op de 10000 besmettingen per dag. Kan je rekenen?
Aantal testen per dag is in deze 3 weken verdubbeld. Je moet kijken naar de ziekenhuisopnames per dag. Die stijgen per dag maar licht. In de randstad is de situatie nijpend maar daar buiten is over het algemeen nog ruimte genoeg in de ziekenhuizen.

Een totale lockdown is gewoon een slecht idee voor een ziekte die een grote impact heeft maar een laag sterftecijfer. De laatste schatting van het CDC ( RIVM van de VS) is ongeveer 0.25%
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krachtige lock down?

Bericht door DDD »

Dat laatste ben ik bij nader inzien met je eens. Er zouden gewoon veel hogere boetes op slecht gedrag moeten komen en wellicht zou het goed zijn om in de triage mensen die een coronaboete hebben gekregen een lagere rang te geven. Al ligt zoiets in de gezondheidszorg heel gevoelig.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:Het enige middel is een lockdown, iets wat Rutte volgende week waarschijnlijk wel zal bekendmaken.
Ik gaf aan dat ik ook een lockdown verwacht (binnen enkele weken), al vraag ik mij wel af of dat zal helpen. In Italië en Spanje hielp het bij de eerste golf niet.

De belangrijkste maatregel - naast de bekende preventieve maatregelen - is m.i. dat zieken zo lang mogelijk buiten het ziekenhuis gehouden worden; dus zorg door huisartsen en assistenten / thuishulp én familie thuis, waarbij huisartsen de beschikking zouden moeten krijgen over medicijnen en behandelingen die ook in het ziekenhuis toegepast worden. Dit gebeurt al in Amsterdam; het zou m.i. landelijke navolging moeten krijgen.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Krachtige lock down?

Bericht door alepha »

Het valt mij op dat verschillende bekenden van mij die in een ziekenhuis werken aangeven dat het beeld uit de media overtrokken is. De situatie is (hun) ziekenhuis is dat het wel druk is, maar dat het zeker te doen is. En er zijn de corona laat veelal een gunstiger verloop zien dan in het voorjaar..... ik vind het nogal verwarrend allemaal.....

Waar ik mij aan erger dat er wordt gezegd twee of vier weken een strenge lockdown en dan weer versoepelen.. volgens mij is het niet zo zwart-wit als het gesteld wordt
En wat het gedrag van mensen betreft... het helpt niet om iedere keer weer te roepen dat mensen zich niet goed aan de regels houden. Ik zie heel veel mensen die het wel doen! Net als in de klas..... focus je op wat er wel goed gaat, dat heeft meestal meer effect dan elke keer aandacht te geven aan wat er niet goed gaat.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Framboos »

alepha schreef:Het valt mij op dat verschillende bekenden van mij die in een ziekenhuis werken aangeven dat het beeld uit de media overtrokken is. De situatie is (hun) ziekenhuis is dat het wel druk is, maar dat het zeker te doen is. En er zijn de corona laat veelal een gunstiger verloop zien dan in het voorjaar..... ik vind het nogal verwarrend allemaal.....

Waar ik mij aan erger dat er wordt gezegd twee of vier weken een strenge lockdown en dan weer versoepelen.. volgens mij is het niet zo zwart-wit als het gesteld wordt
En wat het gedrag van mensen betreft... het helpt niet om iedere keer weer te roepen dat mensen zich niet goed aan de regels houden. Ik zie heel veel mensen die het wel doen! Net als in de klas..... focus je op wat er wel goed gaat, dat heeft meestal meer effect dan elke keer aandacht te geven aan wat er niet goed gaat.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen, dat het in het midden van het land niet meevalt. Wellicht zal het per regio verschillen, maar in deze regio rijden ambulances ook rondjes, of moeten patiënten naar ver buiten de regio brengen. Spoedeisende hulp van ziekenhuis in omgeving is helft van de tijd gesloten, omdat er geen opname capaciteit meer is..
Plaats reactie