Krachtige lock down?

Maatregelen moeten strenger worden?

Peiling eindigde op 22 nov 2020, 13:32

1.Ik vind het prima zoals het nu gaat
7
17%
2. Er moeten nog enkele maatregelen toegevoegd worden, zoals het verplicht dragen van een mondmasker
4
10%
3. Een korte strenge lock down is onontkoombaar
16
38%
4. Alle maatregelen loslaten. Het virus gaat voorlopig niet weg. Laat maar uitwoeden.
9
21%
5. Als ik in het red team zat, zou ik.......
0
Geen stemmen
6. Mijn mening is.....
6
14%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:
Jeremiah schreef:Het enige middel is een lockdown, iets wat Rutte volgende week waarschijnlijk wel zal bekendmaken.

,,We zitten midden in een tsunami van coronapatiënten en ambulances rijden rondjes met patiënten, omdat ze hen in de regio niet meer kwijt kunnen.” Topvrouw Ingrid Wolf van Haaglanden Medisch Centrum slaat vanmiddag alarm over de volledig verstopte opvang van coronapatiënten en roept iedereen met een zorgachtergrond op te komen helpen in ziekenhuis, verpleeg- en verzorgingshuizen en de Thuiszorg.

Zowel de IC als de gewone kliniek bezetting is in 2 weken tijd bijna verdubbelt, dat is niet vol te houden. Altijd 3 weken terugrekenen, dus de huidige ziekenhuiscijfers zijn naar aanleiding van zo'n 4000 besmettingen per dag. Dat zit nu al op de 10000 besmettingen per dag. Kan je rekenen?
Beetje paniekvoetbal, vind je niet? Daar helpt zelfs geen lockdown tegen.
Plus dat ik die tsunamie nog niet zie ivgl met maart. Zis rivm site...
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Jeremiah »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:Een lockdown is onvermijdelijk met de stijging van het aantal besmettingen.
Kijk dan ook nasr het oplopen van asntal testen. Hoe meer je test hoe meer gevallen je vangt...
Uiteraard, daarom moet je ook naar het percentage postief kijken, en dat loopt ook vlot op.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Krachtige lock down?

Bericht door Jeremiah »

Lilian1975 schreef:
Ad Anker schreef:
Jeremiah schreef:Het enige middel is een lockdown, iets wat Rutte volgende week waarschijnlijk wel zal bekendmaken.

,,We zitten midden in een tsunami van coronapatiënten en ambulances rijden rondjes met patiënten, omdat ze hen in de regio niet meer kwijt kunnen.” Topvrouw Ingrid Wolf van Haaglanden Medisch Centrum slaat vanmiddag alarm over de volledig verstopte opvang van coronapatiënten en roept iedereen met een zorgachtergrond op te komen helpen in ziekenhuis, verpleeg- en verzorgingshuizen en de Thuiszorg.

Zowel de IC als de gewone kliniek bezetting is in 2 weken tijd bijna verdubbelt, dat is niet vol te houden. Altijd 3 weken terugrekenen, dus de huidige ziekenhuiscijfers zijn naar aanleiding van zo'n 4000 besmettingen per dag. Dat zit nu al op de 10000 besmettingen per dag. Kan je rekenen?
Beetje paniekvoetbal, vind je niet? Daar helpt zelfs geen lockdown tegen.
Plus dat ik die tsunamie nog niet zie ivgl met maart. Zis rivm site...
In Rotterdam presenteren zich erg veel gevallen op de seh. Een groot ziekenhuis als het Maasstad heeft de seh zelfs tijdelijk moeten sluiten afgelopen week. Ook vanuit het Erasmus MC zijn de eerste patiënten per heli uitgeplaatst. Ik begin wel wat bezorgd te worden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Krachtige lock down?

Bericht door merel »

In Rotterdam en omstreken zijn momenteel heel veel besmettingen en ernstig zieke (jonge) mensen. En ik hoorde vrijdag dat de besmettingen in dorpen op de Veluwe waar het tot dusver nog rustig was ook gehoor toenemen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Wim Anker »

Hollander schreef:Mijn keuze staat niet weergegeven, maar in het algemeen gesproken ben ik voor een zeer strikte en strenge handhaving van de volgende twee RIVM-basisregels:
- Blijf bij klachten thuis en laat u testen (en blijf dus ook binnen tussen test en negatieve uitslag);
- Houd 1,5 meter afstand tussen anderen.
En aanvullend voor een uitermate strenge handhaving van samenklontering van groepen mensen van meer dan 4 personen die de twee genoemde RIVM-basisregels niet aanhouden.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de coronaboete is verlaagd.

Een lockdown vind ik onacceptabel vanwege de vele negatieve neveneffecten.
Zolang testen niet zo is ingericht dat iemand direct terecht kan (in de buurt) en de uitslag binnen een kwartier beschikbaar is gaan veel mensen - en terecht- niet in quarantaine van klacht tot uitslag. Voor minimaal 80% was het niet nodig geweest, de uitslag is negatief. En dat gaat dan over degenen die wel de moeite nemen zich te laten testen......

En hierop handhaven is onzinnig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Krachtige lock down?

Bericht door refo »

merel schreef:In Rotterdam en omstreken zijn momenteel heel veel besmettingen en ernstig zieke (jonge) mensen. En ik hoorde vrijdag dat de besmettingen in dorpen op de Veluwe waar het tot dusver nog rustig was ook gehoor toenemen.
Moet het niet zijn 'veel besmettingen' (dat is bekend), een 'aantal ernstig zieke mensen' (ook bekend), waarvan er heel weinig 'jong'zijn (onbekend aantal).
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Krachtige lock down?

Bericht door pierre27 »

merel schreef:In Rotterdam en omstreken zijn momenteel heel veel besmettingen en ernstig zieke (jonge) mensen. En ik hoorde vrijdag dat de besmettingen in dorpen op de Veluwe waar het tot dusver nog rustig was ook gehoor toenemen.
Ik hoorde dat ook ja, scholen blijken veel meer een verzamelplaats te zijn dan het lijkt te zijn. Ook scholen waar de meeste mensen niet ter kerke gaan. Wat mij betreft sluiten de scholen de komende 3 weken allemaal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:.. gaan veel mensen - en terecht- niet in quarantaine van klacht tot uitslag.
Dit vind ik een gevaarlijke gevolgtrekking. Volgens mij is er helemaal niets terecht aan het feit dat je twee dagen moet wachten. Alsof een ieders dagelijkse bezigheden van zoveel meer belang zijn dan de zorg voor zijn directe naasten. Want zo moeten we het wel zien. Tussen mij persoonlijk is er geen relatie met allerlei Rotterdamse oudjes die kwetsbaar zijn, omdat ik geen contact met hen heb. Maar dichterbij is de kans een stuk groter, namelijk mijn ouders, of de ouders van mijn collega's.

Overigens vind ik dat de overheid of wie dan ook, zeker over moet gaat tot een test = directe uitslag methode.

Maar goed. In een inmiddels ongeciviliseerd land als Nederland snap ik dat de goegemeente momenteel kies voor eigen levensvreugde eerst. Sinds Darwin noemen we dat de survival of the fittest en we zien het rondom ons heen gebeuren tot in onze eigen gezindte aan toe. Het geklaag over een paar weekjes thuiszitten is niet van de lucht en hangt onlosmakelijk samen met het gegeven dat als we onze pleziertjes niet meer hebben, de zin van het leven compleet weg is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
merel schreef:In Rotterdam en omstreken zijn momenteel heel veel besmettingen en ernstig zieke (jonge) mensen. En ik hoorde vrijdag dat de besmettingen in dorpen op de Veluwe waar het tot dusver nog rustig was ook gehoor toenemen.
Ik hoorde dat ook ja, scholen blijken veel meer een verzamelplaats te zijn dan het lijkt te zijn. Ook scholen waar de meeste mensen niet ter kerke gaan. Wat mij betreft sluiten de scholen de komende 3 weken allemaal.
Een strengere lock-down zou voor mij alleen nodig zijn om de zorg te ontlasten. Ik hoor vooral in de geluiden om mij heen de angst om ziek te worden. En natuurlijk begrijp ik die. Maar voor mij is niet de vraag of we ziek/besmet worden, maar wanneer. Verdere beperking zou alleen tot doel moeten hebben de zorg en de kwetsbaren te ontzien. Maar het virus is na verdere beperkingen niet weg. Als ik de nuttige bijdragen van @persival lees, kom je daarin ook de gedachte tegen: houd (basis)scholen open om gecontroleerde verspreiding mogelijk te maken, maar zorg daarentegen vooral voor het houden aan de maatregelen als handenwassen, afstand en quarantaine.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:Een groot ziekenhuis als het Maasstad heeft de seh zelfs tijdelijk moeten sluiten afgelopen week.
Normaal is het gemiddeld 5 x per jaar code black, nu hadden ze dit in iets meer dan een week!

In Bathmen gingen ze in een vrijwillige, krachtige lockdown, en het werkte.

https://nos.nl/artikel/2353562-vrijwill ... e-wel.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Krachtige lock down?

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef:
pierre27 schreef:
merel schreef:In Rotterdam en omstreken zijn momenteel heel veel besmettingen en ernstig zieke (jonge) mensen. En ik hoorde vrijdag dat de besmettingen in dorpen op de Veluwe waar het tot dusver nog rustig was ook gehoor toenemen.
Ik hoorde dat ook ja, scholen blijken veel meer een verzamelplaats te zijn dan het lijkt te zijn. Ook scholen waar de meeste mensen niet ter kerke gaan. Wat mij betreft sluiten de scholen de komende 3 weken allemaal.
Een strengere lock-down zou voor mij alleen nodig zijn om de zorg te ontlasten. Ik hoor vooral in de geluiden om mij heen de angst om ziek te worden. En natuurlijk begrijp ik die. Maar voor mij is niet de vraag of we ziek/besmet worden, maar wanneer. Verdere beperking zou alleen tot doel moeten hebben de zorg en de kwetsbaren te ontzien. Maar het virus is na verdere beperkingen niet weg. Als ik de nuttige bijdragen van @persival lees, kom je daarin ook de gedachte tegen: houd (basis)scholen open om gecontroleerde verspreiding mogelijk te maken, maar zorg daarentegen vooral voor het houden aan de maatregelen als handenwassen, afstand en quarantaine.
Mee eens, ik heb ook niet de illusie dat het virus na die 3 weken weg zal zijn, wel om even de groei goed af te remmen en zo ook de zorg enigszins te ontlasten. Waarom, het is gewoon domweg onmogelijk om op middelbare scholen de afstand te houden die nodig is, welke maatregelen je ook neemt. Goed afschalen zou een mogelijke werkbare oplossing zijn. Ik heb de afgelopen dagen diverse ouders aan de lijn gehad die allemaal besmettingen hebben gemeld van hun schoolgaande kids.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:.. gaan veel mensen - en terecht- niet in quarantaine van klacht tot uitslag.
Dit vind ik een gevaarlijke gevolgtrekking. Volgens mij is er helemaal niets terecht aan het feit dat je twee dagen moet wachten. Alsof een ieders dagelijkse bezigheden van zoveel meer belang zijn dan de zorg voor zijn directe naasten. Want zo moeten we het wel zien. Tussen mij persoonlijk is er geen relatie met allerlei Rotterdamse oudjes die kwetsbaar zijn, omdat ik geen contact met hen heb. Maar dichterbij is de kans een stuk groter, namelijk mijn ouders, of de ouders van mijn collega's.

Overigens vind ik dat de overheid of wie dan ook, zeker over moet gaat tot een test = directe uitslag methode.

Maar goed. In een inmiddels ongeciviliseerd land als Nederland snap ik dat de goegemeente momenteel kies voor eigen levensvreugde eerst. Sinds Darwin noemen we dat de survival of the fittest en we zien het rondom ons heen gebeuren tot in onze eigen gezindte aan toe. Het geklaag over een paar weekjes thuiszitten is niet van de lucht en hangt onlosmakelijk samen met het gegeven dat als we onze pleziertjes niet meer hebben, de zin van het leven compleet weg is.
Is er dan geen enkel begrip / inlevingsvermogen?
Stel op donderdag klachten van man of vrouw. (Licht, niesje, verstopte neus). Op vrijdag staat het vertrek voor een weekje herfstvakantie gepland. Wat doe je? Thuisblijven, kinderen teleurstellen? En dit kan probleemloos worden uitgebreid met voorbeelden dat het echt lastig is - impact is hoog - om 4 dagen in quarantaine te gaan voor een kans van zo'n 15% op een coronabesmetting.

In een ander topic lees ik dat genade mededogen meebrengt. In dit topic lees ik enkel meedogenloosheid met anderen, een totaal gebrek aan inlevingsvermogen en harde veroordelingen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 okt 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Krachtige lock down?

Bericht door refo »

In het voorjaar werd het aantal dagelijkse coronadoden en de Ic-opnames gecommuniceerd. Nu ligt de nadruk op besmettingen.
Dat was in het voorjaar een onbekende grootheid. Als je de grafiek met opnames en besmettingen bekijkt, vraag je je af hoeveel besmettingen we in het voorjaar hadden. Het komt me voor dat dat in de tienduizenden per dag moet zijn geweest rond het hoogtepunt.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Kijk dan ook nasr het oplopen van asntal testen. Hoe meer je test hoe meer gevallen je vangt...
Ja, en? Het gaat om het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Krachtige lock down?

Bericht door Jeremiah »

Schrijnend om te zien... Maasstad ziekenhuis is bomvol en kan niet meer bedden openen wegens personeelstekort en hoog ziekteverzuim. En dan moeten we bedenken dat dit naar aanleiding is van het aantal besmettingen 2 weken geleden..

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2353564- ... nhuis.html
Plaats reactie