Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Heeft de monarchie anno 2020 nog bestaansrecht?

Peiling eindigde op 20 nov 2020, 12:12

Ja, De monarchie is een instelling Gods.
5
13%
Ja, de monarchie mag van mij persoonlijk gewoon blijven zoals het is, ook zonder betrekking op mijn geloof.
19
50%
Ja, Er is wel plaats voor de monarchie maar het instituut is wel aan verandering toe.
5
13%
Ja, Maar de koning moet uit de regering stappen.
0
Geen stemmen
Nee, ik vind het koningshuis gedateerd en heb er verder niets mee.
8
21%
Maakt mij niet uit, ik ben voor nog tegen.
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Bonny »

Bourdon16 schreef:Ik vond dit wel een ontluisterend beeld geven.
https://t.co/VaoPtotQRN
Och, voor het merendeel is het allemaal al lang bekend wat onze vroegere staatshoofden uitspookten. Wat dat betreft brengt dat artikel weinig nieuws.
The Groom's still waiting at the altar
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

Wat mij betreft mag het koningshuis opgedoekt worden. Een familie die door erfopvolging een bepaalde positie verwerft en privileges geniet is mijns inziens niet meer van deze tijd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Delftenaar »

Een president is ook niet alles: kijk maar naar figuren als Trump, Poetin of Erdogan.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Wat mij betreft mag het koningshuis opgedoekt worden. Een familie die door erfopvolging een bepaalde positie verwerft en privileges geniet is mijns inziens niet meer van deze tijd.
Republiek kost meer zeggen ze.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

Dat heb ik ook wel eens gelezen. Al durf ik dat te betwijfelen zolang de cijfers wat het nu daadwerkelijk kost schimmig blijven. En daarnaast blijft dat het punt van erfopvolging zonder dat je daarvoor capabel hoeft te zijn, ook nog aanwezig.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Posthoorn »

voor nog tegen -> voor n o c h tegen

Even aanpassen misschien?
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

Delftenaar schreef:Een president is ook niet alles: kijk maar naar figuren als Trump, Poetin of Erdogan.
Ach, prins Bernard, prins Andrew en de Spaanse koning ( ben z'n naam even kwijt) en zo kan ik nog wel even doorgaan doen daar niet voor onder.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
Delftenaar schreef:Een president is ook niet alles: kijk maar naar figuren als Trump, Poetin of Erdogan.
Ach, prins Bernard, prins Andrew en de Spaanse koning ( ben z'n naam even kwijt) en zo kan ik nog wel even doorgaan doen daar niet voor onder.
In de huidige bedeling (totdat Christus Koning zal zijn over de ganse aarde) zullen we het met verdorven adamskinderen moeten doen, wiens gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos is (Genesis 5:6). Wat dat aspect betreft is er inderdaad geen verschil tussen een president en een koning.

Ondanks dat kies ik liever voor het koningschap, een concept dat de tand des tijds heeft doorstaan, en voor stabiliteit, in plaats van voor een President die in nog grotere mate afhankelijk is van de publieke opinie, en telkens weer wisselt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Mara »

merel schreef:
Delftenaar schreef:Een president is ook niet alles: kijk maar naar figuren als Trump, Poetin of Erdogan.
Ach, prins Bernard, prins Andrew en de Spaanse koning ( ben z'n naam even kwijt) en zo kan ik nog wel even doorgaan doen daar niet voor onder.
In de Bijbel waren er ook koningen die kwaad deden in de ogen van de Heere. Toch mochten zij een tijd onder Zijn toelating regeren.
Zou dit nu niet zo zijn dan?
Nederland staat bekend als een stabiel, vredelievend land.
Bij staatsbezoeken harken zij miljarden binnen, ik weet niet of een president dit zou lukken.

En:

"De videoboodschap waarin koning Willem-Alexander zegt ‘spijt’ te hebben van zijn herfstvakantie in Griekenland heeft grote indruk gemaakt in Thailand. Op sociale media wordt hij ten voorbeeld gesteld aan de eigen koning Vajiralongkorn. Die is dit jaar al 277 dagen op vakantie geweest en daarmee slechts 19 dagen in eigen land."
AD.nl

Als Thai moet je het daar mee doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Herman »

Ik vind de ophef rondom het NSDAP-lidmaatschap van prins Bernhard nogal overdreven. Wat vinden jullie?
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Bertiel »

je kan hem er niet meer op aanspreken.
wel typisch dat hij er zo hardt over gelogen heeft naar het schijnt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Profesto »

Ik vind het wel ernstig.
Het lidmaatschap zelf kan nog iets met sociale druk of groepsgedrag te maken hebben, hoewel daar ook andere theorieën over zijn.
Ik vind zijn leugens over de kwestie nog problematischer.

Annejet van der Zijl (ze schreef een biografie over Bernhard) zei er het volgende over:
NOS schreef:Volgens de historica heeft Bernhard nooit ingezien "hoe verwerpelijk het was". "Maar hij kon er ook niet mee naar buiten komen, want hij stond elk jaar weer op de Dam met allemaal leiders van Joodse belangenverenigingen vroom een krans te leggen voor de Dodenherdenking. En hij was de leider van het verzet. Het is een heel gespleten leven wat deze man heeft gehad."
HHR
Berichten: 902
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door HHR »

Herman schreef: 04 okt 2023, 14:28 Ik vind de ophef rondom het NSDAP-lidmaatschap van prins Bernhard nogal overdreven. Wat vinden jullie?
Het is weer iets waar hij niet de waarheid over gesproken heeft.
En dat is inmiddels al heel wat.

Ik ben erg voor het koningshuis, maar Bernhard is vooral met zichzelf bezig geweest. Of het nu gaat om (smeer)geld, handel, feiten verdraaien, vrouwen. Etc, etc.
Geen mooi beeld.

Overigens is het juist wel te prijzen, dat de Koning dit in de openbaarheid laat brengen.

Hier nog wat achtergrond info: https://youtu.be/WzSeiJxBNi8?si=4PI81ZncsWlCBvv6
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Herman »

Het probleem is dat het geen nieuw feit is. Dus we gaan ophef creëren over iets wat allang is afgesloten.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Profesto »

Herman schreef: 04 okt 2023, 15:08 Het probleem is dat het geen nieuw feit is. Dus we gaan ophef creëren over iets wat allang is afgesloten.
Het is wel nieuw dat de originele lidmaatschapskaart in zijn eigen archief is gevonden.
Dat sluit andere weergaven van de werkelijkheid definitief uit.
Plaats reactie