Prettig voelen bij corona-maatregelen

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
Dodo schreef:Op refoweb staat een vraag met antwoord die me wel aansprak.
Ik heb altijd al een hekel gehad aan mensenmassa's, ook in een drukke kerk voel ik niet zo op mijn gemak. Dit voorjaar vond ik wel een soort prettig, veel thuis zijn, niet naar saaie verjaardagen hoeven, niet meer drie kussen van allerhande mensen moeten krijgen bij feestelijkheden, tijd om eens wat kasten uit te halen en boeken te lezen. Het scheelde natuurlijk dat mijn man gewoon naar zijn werk kon, en het zelfs wat drukker dan anders had daarmee.
Ik heb natuurlijk ook wel zorg over wat er in de maatschappij gebeurt. En ik heb een paar zeer kwetsbare familieleden - maar verder vond ik het allemaal niet zo erg voor mij persoonlijk.

Herkenbaar voor forummers?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje het relaas van iemand die zich door anderen laat leven.
Ik bedoel, als je geen zin hebt in al die toestanden dan ga je toch gewoon niet?
Dat klopt hoor, ik heb ook mijn leven overdacht en opnieuw ingericht, in ons gezin hadden we verjaardagen allang aangepast, omdat je beter met kleiner gezelschap bij elkaar kunt zijn, als we met velen gaan, spreken we af in het bos of bij de plas, zodat de kleinkinderen met elkaar kunnen spelen, maar met z'n allen in een huiskamer doen we al jaren niet meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Mara »

Ik voel me er op zich ook wel prettig bij en ik ben blij dat ik dat van anderen hier ook hoor. :)
Er zijn zoveel verplichtingen weggevallen, daardoor is er wel meer rust in huis.
Ik ben ook wel blij dat er geen onverwacht bezoek komt binnenrollen.
Op zich vond ik dat wel gezellig, maar ze komen niet altijd op een moment dat je er op het voordeligst en schoonst bij zit. :sweat
Ik heb nooit mensenmassa's opgezocht, dus ik mis dat totaal niet. Verre van.
En mijn creatieve vuurtje is weer opgelaaid. Kleding gebreid, kussens en woonplaids gehaakt.
Muurtjes die wachtten op nieuw behang, zijn voorzien en we hebben geverfd en opgeruimd.

Wat ik wel mis zijn de bezoekjes aan het verpleeghuis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door merel »

Ik zit er dubbel in. De anderhalve meter afstand vind ik weldadig. Ik houd helemaal niet van dat gezoen. Ik mis het onbekommerd bij vrienden en familie langsgaan. En qua kerkgang vind ik het thuis luisteren ook best prettig. Ik zat (nog) niet in de inner circle van de kerk. In dat kader verandert er weinig. In het voorjaar gingen wij heel vroeg voor kerktijd 10 km wandelen met de kinderen met vogelboek erbij, zonsopgang zien etc. Daar hebben wij met zn allen hele fijne herinneringen aan. Aankomende zondagmorgen willen we dat ook weer doen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Orchidee »

Het enige nadeel vind ik dat ik mijn eigen moeder eigenlijk géén knuffel en kus kan geven ( doe het wél maar iets gereserveerd en dat vind ze héél akelig want zij vind het nog steeds "vreemd")
Én mijn bloedeigen broers geef ik normaal gesproken ook weleens een kus en/of knuffel, we zien elkaar niet zo heel veel, maar verder het " verplichte" luchtzoenen of ongemakkelijke zoenen mis ik NIET en was ik altijd al terughoudend in!
Ik hoop dat ik het zo ook in de toekomst kan houden!
Verjaardagen was ik één van de spelbrekers maar inmiddels denk ik day het voor meerderen een blijvertje is om niet van die megaverjaardagen te vieren
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Habitat »

Ik heb zojuist dit topic doorgelezen en ik vind het zeer inzichtgevend. Hoewel ik zelf een dubbel gevoel heb bij de maatregelen, ben ik toch blij dat veel mensen de maatregelen als prettig ervaren. Het verklaart wellicht ook wel waarom de maatregelen toch relatief makkelijk worden geaccepteerd door de samenleving.

Ineens kwam een rare gedachte in mij op: misschien was (een deel van) Nederland ook wel toe aan meer afstand. En dat we door deze covid-situatie net dat stapje kunnen maken richting landen waar dat al meer in de cultuur verankerd is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Tiberius »

Nou nee, ik ervaar ze niet als prettig hoor. Alleen probeer ik de positieve kantjes ervan te vinden, anders wordt je zo mismoedig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Mara »

Habitat schreef:Ik heb zojuist dit topic doorgelezen en ik vind het zeer inzichtgevend. Hoewel ik zelf een dubbel gevoel heb bij de maatregelen, ben ik toch blij dat veel mensen de maatregelen als prettig ervaren. Het verklaart wellicht ook wel waarom de maatregelen toch relatief makkelijk worden geaccepteerd door de samenleving.

Ineens kwam een rare gedachte in mij op: misschien was (een deel van) Nederland ook wel toe aan meer afstand. En dat we door deze covid-situatie net dat stapje kunnen maken richting landen waar dat al meer in de cultuur verankerd is.
Het gaat er meer om, denk ik althans, als je een uitnodiging afslaat, moe(s)t je altijd een reden geven.
En als je die niet hebt, blijkt vaak dat de uitnodigende partij beledigd is als je niet komt, of als je gewoon zegt, nee dank u.
Hoeveel druk gaat er uit van een trouwkaart, een rouwkaart, een schriftelijke uitnodiging?
Nee joh, dat kun je niet maken....... Ik kreeg een uitnodiging, dus ik kan toch niet weigeren??
Het zou zomaar eens een topic kunnen worden. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Nasrani »

Terri schreef:Mijn werk heeft te maken met de sensorische informatie verwerking bij kinderen.
Veel kinderen hadden in de tijd van het thuis onderwijs en thuis zijn geen behandelingen nodig, ze kwamen helemaal tot rust.
Vervolgens was er ook een groep die thuis juist volledig vastliep.

Hoe verwerk je prikkels? Zoek je ze op of vermijd je ze juist?

Voor mijzelf vind ik de maatregelen fijn, minder jachtig, maar de oorzaak geeft me een verdrietig gevoel, dus ervaar ik het niet als prettig.
Zo ging het hier thuis ook. Helaas is het nu niet meer zo... voor de kinderen gaat alles zo ongeveer weer als voorheen.
Een bepaalde categorie kinderen zou zo gebaat zijn met de mogelijkheid tot meer rust en maatwerk. Helaas is dat zo ongeveer onmogelijk.

In het voorjaar had ik er geen moeite mee en gaf het mij ook rust.
Afgelopen week toen er weer moest worden nagedacht over afschalling en beperkingen had ik er veel moeite mee. Ik heb vanuit één van mijn kinderen een les kunnen leren die ik nooit meer zal vergeten...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Hollander »

Afgelopen week hoorde ik op radio 1 een zeer verontruste kinderarts spreken over het thuisonderwijs-tijdperk. Hij had een forse toename gezien van allerlei mentale en fysieke - vaak grote - zorgen bij kinderen. Ik ben bijzonder blij dat de overheid nu alles op alles zet om een herhaling van dit scenario te voorkomen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door helma »

Hollander schreef:Afgelopen week hoorde ik op radio 1 een zeer verontruste kinderarts spreken over het thuisonderwijs-tijdperk. Hij had een forse toename gezien van allerlei mentale en fysieke - vaak grote - zorgen bij kinderen. Ik ben bijzonder blij dat de overheid nu alles op alles zet om een herhaling van dit scenario te voorkomen.
Herkenbaar.. Vanmorgen bij de kinderarts met onze dochter kwam het inderdaad ook ter sprake.
Ze blijft nauwelijks op de been door alle onzekerheid en wisselende omstandigheden.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Delftenaar »

Niet alleen kinderen, ook veel volwassenen ervaren veel psychische problemen door de lockdown en andere maatregelen.

Tijdens eerdere pandemieen (Spaanse griep, Aziatische griep, Hongkonggriep, Mexicaanse griep) draaide de samenleving gewoon door. Dat is de reden waarom veel ouderen nu laks met de maatregelen omgaan: zij hebben die eerdere pandemieen en de de maatregelen (of het gebrek daaraan) van destijds meegemaakt.

Nu wordt wel de keuze voor een lockdown gemaakt. Economisch heeft dat veel gevolgen voor de ondernemers onder ons. Dat is zeer moeilijk als je ermee te maken hebt.
De psychische gevolgen zijn, hoewel dat onder de radar blijft (niemand hangt de vuile was graag buiten) enorm groot.

Wegen al die psychische gevolgen op tegen alle slachtoffers? En waarom maken we tijdens deze pandemie de keuze voor een lockdown terwijl tijdens eerdere pandemieen de samenleving door ging?
En welke keuze is beter?

Op al deze moeilijke vragen weet ik het antwoord niet. Toch spelen ze nu wel.
De Bijbel zou zeggen: wordt als een kind.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door helma »

Dat ik mijn moeder al maanden geen knuffel kan geven vind ik echt ver-schrik-ke-lijk.
Zeker rond het ziek zijn en sterven van mijn vader heb ik best 'geleden' onder de onderlinge lichamelijke afstand. Ik hou wel van een knuffel geven of ontvangen.

Voor de rest geniet ik wel van de rust die de maatregelen met zich mee brengen. Al vond ik het ook wel weer jammer dat van de week een presentatie voor SOL niet door kon gaan. De derde presentatie die vanwege corona afgezegd moest worden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet dat zoveel mensen zo blij zijn met de rust. Kies dan zelf gewoon de juiste dingen, zou ik zeggen. Ik had meestal vijf afspraken in een weekeinde en nu drie of twee, maar ik vind dat niet perse een verbetering.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door merel »

Het ligt er misschien ook aan of je afspraken rtot vermaak van jezelf zijn of voor een ander. Ik vind het bv een weldaad dat de de sportcompetitie van de kinderen niet doorgaat. Scheelt toch weer een zaterdag.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Prettig voelen bij corona-maatregelen

Bericht door Orchidee »

helma schreef:Dat ik mijn moeder al maanden geen knuffel kan geven vind ik echt ver-schrik-ke-lijk.
Zeker rond het ziek zijn en sterven van mijn vader heb ik best 'geleden' onder de onderlinge lichamelijke afstand. Ik hou wel van een knuffel geven of ontvangen.

Voor de rest geniet ik wel van de rust die de maatregelen met zich mee brengen. Al vond ik het ook wel weer jammer dat van de week een presentatie voor SOL niet door kon gaan. De derde presentatie die vanwege corona afgezegd moest worden.
Kan jij dat @Helma? Respect!
Ik vind dat het moeilijkst van alles want ze hunkert er juist naar en mijn moeder is ook behoorlijk overstuur eigenlijk en vol onbegrip dat haar kinderen ze geen gedag zeggen ( lichamelijk).

Vanmorgen naar een begrafenis geweest en o wat confronterend dan al die maatregelen en niet te vergeten: de angstcultuur die er wasAfbeeldingAfbeelding
En het géén hand geven...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie