Corona-app, neem jij 'm?

Neem jij de corona-app?

Peiling eindigde op 01 aug 2020, 22:12

Ik ben tussen 0 en 25 en neem de app waarschijnlijk niet.
6
13%
Ik ben tussen 26 en 45 en neem de app waarschijnlijk niet.
19
40%
Ik ben tussen 46 en 65 en neem de app waarschijnlijk niet.
9
19%
Ik ben ouder dan 65 en neem de app waarschijnlijk niet.
1
2%
Weet niet/wil niet zeggen.
0
Geen stemmen
Ik ben tussen 0 en 25 en neem de app waarschijnlijk wel.
0
Geen stemmen
Ik ben tussen 26 en 45 en neem de app waarschijnlijk wel.
10
21%
Ik ben tussen 46 en 65 en neem de app waarschijnlijk wel.
1
2%
Ik ben ouder dan 65 en neem de app waarschijnlijk wel.
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Begrijp ik hoor. Ik drukte het 'beeldend' uit. Maar inderdaad: als mijn vrouw besmet is, dan ontvang ik op de app bericht daarvan. Erg zinvol!
Het kan zijn dat het in jouw persoonlijke situatie geen toegevoegde waarde heeft, maar er zijn natuurlijk heel veel mensen voor wie dat wel geldt. Denk aan mensen die een contactberoep hebben.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik schets een situatie wat je met die data uiteindelijk allemaal kunt gaan doen.
De data is in principe niet herleidbaar naar een persoon. Dus heeft het weinig zin om te speculeren wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren. Het is onnodig angst zaaien.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik meende dat je een kwartier in een zelfde ruimte moet zijn voor een melding, maar dat was informatie die ik heb onthouden uit de beginfase van de ontwikkeling.
Klopt. Dus je krijgt geen melding als je bij de caissière staat.
En ook niet wanneer ik 1 minuut naast een hoestende en proestende man sta. Terwijl dát contact nu juist wél relevant is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: En ook niet wanneer ik 1 minuut naast een hoestende en proestende man sta. Terwijl dát contact nu juist wél relevant is.
De vraag is of de betreffende man besmet is met het virus. De gekozen contacttijden in een app zijn natuurlijk altijd enigszins arbitrair, maar ik ga ervan uit dat de contacttijden zijn gebaseerd op een bepaalde risico inschatting.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Ik schets een situatie wat je met die data uiteindelijk allemaal kunt gaan doen.
De data is in principe niet herleidbaar naar een persoon. Dus heeft het weinig zin om te speculeren wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren. Het is onnodig angst zaaien.
'In principe niet' geeft dus al aan dat je eigenlijk niet kunt uitsluiten dat het toch anders kan gaan dan we voor ogen hebben.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:
Valcke schreef:Dan zijn er wel meer dingen die je voor noppes zou kunnen doen. Maar ik had nog toegevoegd dat app valse meldingen geeft voor bv contacten met kassières achter plexiglas. Nadelen zijn groter dan voordelen tenzij mensen in drukke omgevingen komen en zich niet aan 1,5 meter houden.
Me dunkt, advies van de overheid opvolgen in deze, is niet "voor noppes". Ook al wordt het eigen nut niet direct gezien.
En de opmerking "Nadelen zijn groter dan de voordelen" verdient toelichting. Nadelen voor jouw persoonlijk of in het algemeen? En waarom - denk jij - dat de overheid die voor- en nadelen anders weegt dan jij?
Ik ga in deze helemaal niet voor persoonlijk belang, maar ik weeg het algemeen belang net zo goed mee.
En ik had al een duidelijk nadeel genoemd.
Genoemd ja. Een argumentatie waarom het benoemde nadeel juist is en - bij juistheid - waarom het het groter is dan de voordelen ontbreekt geheel.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Begrijp ik hoor. Ik drukte het 'beeldend' uit. Maar inderdaad: als mijn vrouw besmet is, dan ontvang ik op de app bericht daarvan. Erg zinvol!
Het kan zijn dat het in jouw persoonlijke situatie geen toegevoegde waarde heeft, maar er zijn natuurlijk heel veel mensen voor wie dat wel geldt. Denk aan mensen die een contactberoep hebben.
Dat ontken ik ook helemaal niet. Het nut daarvan heb ik al eerder hier genoemd.

Maar de vraag was hier of we het persoonlijk gaan gebruiken en waarom wel / niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 'In principe niet' geeft dus al aan dat je eigenlijk niet kunt uitsluiten dat het toch anders kan gaan dan we voor ogen hebben.
Ik had het anders moeten formuleren, namelijk: ten principale.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: En ook niet wanneer ik 1 minuut naast een hoestende en proestende man sta. Terwijl dát contact nu juist wél relevant is.
De vraag is of de betreffende man besmet is met het virus. De gekozen contacttijden in een app zijn natuurlijk altijd enigszins arbitrair, maar ik ga ervan uit dat de contacttijden zijn gebaseerd op een bepaalde risico inschatting.
Laat de app zich eerst eens bewijzen.

Overigens vind ik de 15 minuten regel niet alleen arbitrair, maar ook onbegrijpelijk. Al ben ik maar 1 minuut dicht bij een besmet persoon geweest, dan lijkt mij dat uiterst relevant.

We weten ook dat volgens RIVM risico-analyse hulpverleners in verpleeghuizen en thuiszorg geen beschermende middelen hoefden te dragen bij kortstondige contacten (bv iemand op bed leggen wat geen 15 minuten duurt), en we weten ook dat deze foute risico-inschatting onnodig enkele duizenden mensenlevens gekost heeft. Nee: zo’n 15 minuten criterium is gewoon onzinnig.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: 'In principe niet' geeft dus al aan dat je eigenlijk niet kunt uitsluiten dat het toch anders kan gaan dan we voor ogen hebben.
Ik had het anders moeten formuleren, namelijk: ten principale.
Het is überhaupt de vraag of je het moet willen dat medische informatie aan een dergelijke app doorgegeven moet worden. Hoe dan ook, die gegevens worden ergens geregistreerd. Niemand heeft iets te maken met het feit dat ik wel/geen Covid19 heb (gehad). App-ontwikkelaars niet, bedrijven voor data opslag niet, de overheid niet, etc. Die gegevens zijn alleen belangrijk voor mijzelf (+ gezin), het behandelend medisch personeel en mijn werkgever.
Ik ben het dan ook van harte eens met het zeer wijze standpunt van de man van @merel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Het is überhaupt de vraag of je het moet willen dat medische informatie aan een dergelijke app doorgegeven moet worden. Hoe dan ook, die gegevens worden ergens geregistreerd. Niemand heeft iets te maken met het feit dat ik wel/geen Covid19 heb (gehad). App-ontwikkelaars niet, bedrijven voor data opslag niet, de overheid niet, etc. Die gegevens zijn alleen belangrijk voor mijzelf (+ gezin), het behandelend medisch personeel en mijn werkgever.
Ik ben het dan ook van harte eens met het zeer wijze standpunt van de man van @merel.
Het is nog maar de vraag of de gegevens die jij zelf in de app registreert zo eenvoudig zijn te herleiden naar jou. Dat daargelaten, ik deel je opvatting over wie het aangaat dat iemand besmet is niet. Het is voor iedereen die met jou contact heeft gehad relevant om te weten dat je besmet bent, omdat namelijk het risico bestaat dat de besmetting is overgedragen en mensen daardoor zelf een bron van besmetting vormen zonder het zelf te weten.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Geytenbeekje »

Vraag me af wat de meerwaarde is, als je ziet dat iemand het heeft en die proest toch onbedoeld in je gezicht ben je al bij wijze te laat.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Vraag me af wat de meerwaarde is, als je ziet dat iemand het heeft en die proest toch onbedoeld in je gezicht ben je al bij wijze te laat.
Ik weet niet of je aan iemand kunt zien dat hij besmet is met het coronavirus.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Het is nog maar de vraag of de gegevens die jij zelf in de app registreert zo eenvoudig zijn te herleiden naar jou.
"Zo eenvoudig" misschien niet, maar als je iets registreert vanaf een persoonlijk apparaat dan is dat herleidbaar. Ik spreek dan niet over willekeurige individuen, maar over bedrijven en/of de overheid. Hoewel ik dat laatste niet verwacht.
Dat daargelaten, ik deel je opvatting over wie het aangaat dat iemand besmet is niet. Het is voor iedereen die met jou contact heeft gehad relevant om te weten dat je besmet bent, omdat namelijk het risico bestaat dat de besmetting is overgedragen en mensen daardoor zelf een bron van besmetting vormen zonder het zelf te weten.
Nee, als ik besmet(telijk) ben dan dien ik zelf mijn verantwoordelijkheid te dragen door geen fysiek contact met anderen te leggen. Ik ga geen belrondje organiseren om het 'heugelijke' nieuws te vertellen. En een app laat ik dat werk ook niet doen. Zo'n app werkt schijnveiligheid in de hand, stimuleert roekelozer gedrag, werpt privacyvraagstukken op en is een stimulans voor het aanwakkeren van angst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef:Vanwege de schijnveiligheid waarop je je vertrouwen gaat stellen.
Het gaat niet om veiligheid, het gaat om de bestrijding van het virus.
Ook het virus wordt daarmee niet bestreden. Ik verwacht juist het tegenovergestelde: het stimuleert roekelozer gedrag en aanwakkeren van angst.

Technisch gezien zijn er teveel haken en ogen.
Inderdaad het voorbeeld dat Valcke al noemt (kassière of iemand anders achter plexiglas) geeft foute positieven.
Verder: afstandsbepaling met bluetooth werkt op de meeste mobiele telefoons slecht en onnauwkeurig. Je mobiel ziet niet of iemand vlak naast je staat of zes meter verderop.

Over het privacyaspect van de big-data die hiermee gegenereerd wordt, maak ik me (het zal je verbazen) minder zorgen, omdat de privacylobby er bovenop zit om dat te controleren.
Plaats reactie