Corona-app, neem jij 'm?

Neem jij de corona-app?

Peiling eindigde op 01 aug 2020, 22:12

Ik ben tussen 0 en 25 en neem de app waarschijnlijk niet.
6
13%
Ik ben tussen 26 en 45 en neem de app waarschijnlijk niet.
19
40%
Ik ben tussen 46 en 65 en neem de app waarschijnlijk niet.
9
19%
Ik ben ouder dan 65 en neem de app waarschijnlijk niet.
1
2%
Weet niet/wil niet zeggen.
0
Geen stemmen
Ik ben tussen 0 en 25 en neem de app waarschijnlijk wel.
0
Geen stemmen
Ik ben tussen 26 en 45 en neem de app waarschijnlijk wel.
10
21%
Ik ben tussen 46 en 65 en neem de app waarschijnlijk wel.
1
2%
Ik ben ouder dan 65 en neem de app waarschijnlijk wel.
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ga hem waarschijnlijk ook niet gebruiken. Ik voel er niet veel voor. Daarnaast: vrijwel mijn enige contactmomenten zijn thuis in het gezin, als ik zaterdagochtend boodschappen doe, 1 x per week mijn ouders bezoek en als we naar de kerk gaan. Daarnaast een heel incidentele ontmoeting of bezoek (wat echt niet vaak gebeurt). Ik werk al maanden thuis, dus collega's ontmoet ik ook niet in levende lijve.

Voor mijn vrouw zou het misschien wel bruikbaarder zijn (die heeft wat meer sociale interactie met deze en gene), maar die heeft geen dataabonnement op haar telefoon.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 jul 2020, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:
Valcke schreef:Nee, omdat ik de personen met wie ik contact heb gehad < 1,5m (dat zijn er heel weinig) zelf wel weet en deze personen andersom dit ook weten. App voegt dan niets toe.
Volgens mij snap je het echt niet. Die weinige personen hebben zelf ook weer met weinige personen etc etc.
Als ik besmet ben, weet ik precies wie ik moet waarschuwen. En andersom geldt dat ook. De app gaat in mijn situatie dus niet helpen.
Maar waarom zou je de app niet gebruiken? Baat het niet schaad het niet?
Dan zijn er wel meer dingen die je voor noppes zou kunnen doen. Maar ik had nog toegevoegd dat app valse meldingen geeft voor bv contacten met kassières achter plexiglas. Nadelen zijn groter dan voordelen tenzij mensen in drukke omgevingen komen en zich niet aan 1,5 meter houden.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef: Maar waarom zou je de app niet gebruiken? Baat het niet schaad het niet?
Dan zijn er wel meer dingen die je voor noppes zou kunnen doen. Maar ik had nog toegevoegd dat app valse meldingen geeft voor bv contacten met kassières achter plexiglas. Nadelen zijn groter dan voordelen tenzij mensen in drukke omgevingen komen en zich niet aan 1,5 meter houden.
Me dunkt, advies van de overheid opvolgen in deze, is niet "voor noppes". Ook al wordt het eigen nut niet direct gezien.
En de opmerking "Nadelen zijn groter dan de voordelen" verdient toelichting. Nadelen voor jouw persoonlijk of in het algemeen? En waarom - denk jij - dat de overheid die voor- en nadelen anders weegt dan jij?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:En mensen die achter plexiglas zaten (kassières bv), hoef ik in zo’n geval niet te waarschuwen (of andersom). De app doet dat wel; dat geeft onnodige ruis.
Ik meende dat je een kwartier in een zelfde ruimte moet zijn voor een melding, maar dat was informatie die ik heb onthouden uit de beginfase van de ontwikkeling.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
Wim Anker schreef: Maar waarom zou je de app niet gebruiken? Baat het niet schaad het niet?
Dan zijn er wel meer dingen die je voor noppes zou kunnen doen. Maar ik had nog toegevoegd dat app valse meldingen geeft voor bv contacten met kassières achter plexiglas. Nadelen zijn groter dan voordelen tenzij mensen in drukke omgevingen komen en zich niet aan 1,5 meter houden.
Me dunkt, advies van de overheid opvolgen in deze, is niet "voor noppes". Ook al wordt het eigen nut niet direct gezien.
En de opmerking "Nadelen zijn groter dan de voordelen" verdient toelichting. Nadelen voor jouw persoonlijk of in het algemeen? En waarom - denk jij - dat de overheid die voor- en nadelen anders weegt dan jij?
Ik ga in deze helemaal niet voor persoonlijk belang, maar ik weeg het algemeen belang net zo goed mee.
En ik had al een duidelijk nadeel genoemd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
Voor mijn vrouw zou het misschien wel bruikbaarder zijn (die heeft wat meer sociale interactie met deze en gene), maar die heeft geen dataabonnement op haar telefoon.
De app werkt via bluetooth.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Herman »

Ik ga nog eens nadenken, vooral omdat de overheid wat mij betreft te veel intreed in privacy gevoelige zaken.

Wat zijn eigen de resultaten van het gebruik in het buitenland?

Aan de ander kant wil je niet semi gedwongen kunnen worden tot nadere handelingen, zoals: "u verkeert procentueel te veel in een risico-omgeving wij verzoeken u vriendelijk binnen drie dagen uw vaccinatie op te halen".
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik meende dat je een kwartier in een zelfde ruimte moet zijn voor een melding, maar dat was informatie die ik heb onthouden uit de beginfase van de ontwikkeling.
Klopt. Dus je krijgt geen melding als je bij de caissière staat.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:En mensen die achter plexiglas zaten (kassières bv), hoef ik in zo’n geval niet te waarschuwen (of andersom). De app doet dat wel; dat geeft onnodige ruis.
Ik meende dat je een kwartier in een zelfde ruimte moet zijn voor een melding, maar dat was informatie die ik heb onthouden uit de beginfase van de ontwikkeling.
Wanneer deze 15 minuten in de app zit, dan voegt het voor mij - ook voor het algemeen belang - al helemaal niets toe. Dan kan ik mijn vrouw gaan appen en zij mij, en houdt het verder op. (Ik werk thuis, en reis niet met ov, ter verduidelijking.)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Aan de ander kant wil je niet semi gedwongen kunnen worden tot nadere handelingen, zoals: "u verkeert procentueel te veel in een risico-omgeving wij verzoeken u vriendelijk binnen drie dagen uw vaccinatie op te halen".
De app maakt melding van het feit als je gedurende een bepaalde periode in de omgeving bent geweest van iemand die besmet is. Als je dat weet, en je hebt symptomen, kun je jezelf ook laten testen. Door opmerkingen zoals je jouwe schetst je een valse voorstelling van zaken en mogelijk werkt dit afschrikwekkend voor anderen om de app te gebruiken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Wanneer deze 15 minuten in de app zit, dan voegt het voor mij - ook voor het algemeen belang - al helemaal niets toe. Dan kan ik mijn vrouw gaan appen en zij mij, en houdt het verder op. (Ik werk thuis, en reis niet met ov, ter verduidelijking.)
Zo werkt het natuurlijk niet. De app werkt via bluetooth. Als jouw telefoon gedurende een aantal minuten contact heeft met een telefoon van iemand die besmet is, krijg je naderhand een melding als de persoon zelf in de app registreert dat hij of zij positief getest is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Wanneer deze 15 minuten in de app zit, dan voegt het voor mij - ook voor het algemeen belang - al helemaal niets toe. Dan kan ik mijn vrouw gaan appen en zij mij, en houdt het verder op. (Ik werk thuis, en reis niet met ov, ter verduidelijking.)
Zo werkt het natuurlijk niet. De app werkt via bluetooth. Als jouw telefoon gedurende een aantal minuten contact heeft met een telefoon van iemand die besmet is, krijg je naderhand een melding als de persoon zelf in de app registreert dat hij of zij positief getest is.
Je vertelt mij niets nieuws.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 jul 2020, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Je vertelt mij niets nieuws.
Je hebt het over je vrouw appen. Het werkwoord appen wordt doorgaans gebruikt om het communicatie via Whatsapp aan te duiden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Je vertelt mij niets nieuws.
Je hebt het over je vrouw appen. Het werkwoord appen wordt doorgaans gebruikt om het communicatie via Whatsapp aan te duiden.
Begrijp ik hoor. Ik drukte het 'beeldend' uit. Maar inderdaad: als mijn vrouw besmet is, dan ontvang ik op de app bericht daarvan. Erg zinvol!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Corona-app, neem jij 'm?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Aan de ander kant wil je niet semi gedwongen kunnen worden tot nadere handelingen, zoals: "u verkeert procentueel te veel in een risico-omgeving wij verzoeken u vriendelijk binnen drie dagen uw vaccinatie op te halen".
De app maakt melding van het feit als je gedurende een bepaalde periode in de omgeving bent geweest van iemand die besmet is. Als je dat weet, en je hebt symptomen, kun je jezelf ook laten testen. Door opmerkingen zoals je jouwe schetst je een valse voorstelling van zaken en mogelijk werkt dit afschrikwekkend voor anderen om de app te gebruiken.
Uiteraard is dit vooralsnog niet hoe het werkt. Ik schets een situatie wat je met die data uiteindelijk allemaal kunt gaan doen.
Plaats reactie