De intelligente lockdown

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De intelligente lockdown

Bericht door Mara »

Een andere kijk op de intelligente lockdown:
"Onze intelligente lockdown is een luxe die wij ons in het rijke Westen kunnen permitteren."

Ik verstond onder een i.l. dat premier Rutte ons allen als weldenkende en redelijke mensen beschouwt en daarom niet verbiedt, maar dringend adviseert.
Maar nu de andere kant:

"Stel dat we drie jaar geleden Wilders het torentje in hadden gestemd. Dan hadden we nu in een totale lockdown gezeten. Opgesloten in onze kleine huizen met militaire controle in de straten. Wellicht een extreme manier om het virus snel in het hart te raken, alleen vraag ik me af wat dit met een burgerbevolking doet. Blijvende angst in onze harten inboezemen in naam van corona brengt naar mijn mening ernstige schade toe aan de volksgezondheid. Bij strikte coronamaatregelen zoals in Italië, Spanje en Frankrijk is dictatuur in de maak. Het is het coronavirus als lakmoesproef gebruiken voor een nog veel gevreesder virus: het haatvirus."
https://www.trouw.nl/opinie/onze-intell ... gle.com%2F

Heeft deze columnist een punt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Hollander »

Mara schreef:"Stel dat we drie jaar geleden Wilders het torentje in hadden gestemd. Dan hadden we nu (...)
https://www.trouw.nl/opinie/onze-intell ... gle.com%2F

Heeft deze columnist een punt?
Wat een kansloze als-dan-redenering om vervolgens vanuit dit dikke-duim-werk een politicus door het slijk te halen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Mara schreef:"Stel dat we drie jaar geleden Wilders het torentje in hadden gestemd. Dan hadden we nu (...)
https://www.trouw.nl/opinie/onze-intell ... gle.com%2F

Heeft deze columnist een punt?
Wat een kansloze als-dan-redenering om vervolgens vanuit dit dikke-duim-werk een politicus door het slijk te halen.
Daar sluit ik mij bij aan. Ik heb geen sympathieën voor het gedachtegoed voor de heer Wilders, maar we moeten zijn standpunten wel eerlijk beoordelen. Daar hoort ook bij dat hij bv. terecht vroegtijdig gepleit heeft voor een inreisverbod vanuit Italië en andere landen dan wel screening van reizigers. Dat had heel veel narigheid kunnen voorkomen. Dus om hem nu een trap na te geven? Nee, dat is niet eerlijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De intelligente lockdown

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:"Stel dat we drie jaar geleden Wilders het torentje in hadden gestemd. Dan hadden we nu (...)
https://www.trouw.nl/opinie/onze-intell ... gle.com%2F

Heeft deze columnist een punt?
Wat een kansloze als-dan-redenering om vervolgens vanuit dit dikke-duim-werk een politicus door het slijk te halen.
Daar sluit ik mij bij aan. Ik heb geen sympathieën voor het gedachtegoed voor de heer Wilders, maar we moeten zijn standpunten wel eerlijk beoordelen. Daar hoort ook bij dat hij bv. terecht vroegtijdig gepleit heeft voor een inreisverbod vanuit Italië en andere landen dan wel screening van reizigers. Dat had heel veel narigheid kunnen voorkomen. Dus om hem nu een trap na te geven? Nee, dat is niet eerlijk.
Wilders pleit al decennia lang om de grenzen te sluiten. Dit was gewoon zijn reactie op de automatische piloot.
Hij heeft zich m.i. bij het laatste debat volkomen gediskwalificeerd door het opengaan van de scholen levensgevaarlijk te verklaren en daarna te pleiten voor het opengaan van de horeca.

Sorry geen enkele sympathie voor deze politicus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Sorry geen enkele sympathie voor deze politicus.
Ook mensen waarvoor we weinig sympathie hebben, dienen we eerlijk te behandelen. Dat lijkt mij ook onze plicht.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Hollander »

huisman schreef:
Valcke schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:"Stel dat we drie jaar geleden Wilders het torentje in hadden gestemd. Dan hadden we nu (...)
https://www.trouw.nl/opinie/onze-intell ... gle.com%2F

Heeft deze columnist een punt?
Wat een kansloze als-dan-redenering om vervolgens vanuit dit dikke-duim-werk een politicus door het slijk te halen.
Daar sluit ik mij bij aan. Ik heb geen sympathieën voor het gedachtegoed voor de heer Wilders, maar we moeten zijn standpunten wel eerlijk beoordelen. Daar hoort ook bij dat hij bv. terecht vroegtijdig gepleit heeft voor een inreisverbod vanuit Italië en andere landen dan wel screening van reizigers. Dat had heel veel narigheid kunnen voorkomen. Dus om hem nu een trap na te geven? Nee, dat is niet eerlijk.
Wilders pleit al decennia lang om de grenzen te sluiten. Dit was gewoon zijn reactie op de automatische piloot.
Hij heeft zich m.i. bij het laatste debat volkomen gediskwalificeerd door het opengaan van de scholen levensgevaarlijk te verklaren en daarna te pleiten voor het opengaan van de horeca.

Sorry geen enkele sympathie voor deze politicus.
Dat zijn geen punten die het rechtvaardigen om iemand door het slijk te halen door als journalist flink op je dikke duim te sabbelen.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Ambtenaar »

Beetje vreemd om nu juist dit punt eruit te halen. Het belangrijkste punt uit de column is dat rijke mensen zich een lockdown kunnen veroorloven en arme mensen niet. Een lockdown betekent voor hen geen inkomen meer en dus geen bestaanszekerheid.

Wilders verkeert in de luxe positie dat hij kan roepen wat hij wil. Hij roept vooral naar zijn eigen achterban. En Wilders had als premier zijnde ook geen totale lockdown kunnen realiseren. Een parlementaire meerderheid moet namelijk het kabinet steunen. De meeste partijen zullen niet de adviezen van het RIVM in de wind slaan. En terecht. En daarnaast hebben decentrale overheden eigenstandige bevoegdheden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Mara »

Niemand reageert op de dikgemaakte woorden.
Door het intelligente lockdown te noemen, geef je de mensen het gevoel dat ze een zekere mate van keuzevrijheid hebben en dat ze als volwaardige weldenkende mensen worden gezien. Ook creëer je daar een gevoel van saamhorigheid mee.
Bij een totale lockdown, geef je de mensen een gevoel van beknotting en bestaat de kans dat ze eerder gaan morren.
Toch?

Als ik buiten loop zie ik geen agenten die mij vragen waar ik naar toe ga.
De toon klinkt waarop gevraagd wordt: blijf thuis, klinkt nog steeds vriendelijk.
Er is meer bezorgdheid dan boosheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat reactie niet echt nodig is: volgens heb je gewoon gelijk. (Dan reageert er doorgaans niemand op).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De intelligente lockdown

Bericht door refo »

Het is een typisch Nederlands product.
De vraag is wat het betekent en of bijvoorbeeld de Duitse lockdown niet veel intelligenter was.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:Het is een typisch Nederlands product.
De vraag is wat het betekent en of bijvoorbeeld de Duitse lockdown niet veel intelligenter was.
Wat zijn de verschillen met hen ?
Zij hebben niet de 1,5 meter afstand regel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De intelligente lockdown

Bericht door refo »

In Duitsland hadden ze de BLIJF THUIS-regel niet. Wel wordt verwacht dat je afstand houdt. Dus konden kinderen bijvoorbeeld gewoon naar hun oude ouders toe, met anderhalve meter afstand, ook in huis. Maar niet als die ouders in Nederland wonen, want dan worden ze bij de grens teruggestuurd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Mara »

Ik hoor dat veel verjaardagen gewoon doorgang vinden, omdat het mooi weer was, kon het in de tuin gevierd worden.
Dan kun je inderdaad die afstand wel aanhouden als je een grotere tuin hebt, maar de kinderen en kleinkinderen kwamen wel via de voordeur naar binnen.
Als er eentje bij was die in de gang geniest had, blijft de aerosol toch een tijdje daar hangen?
Veel ouders laten hun volwassen zelfstandig wonende kinderen, gewoon thuiskomen en meeëten.
Mijn vriendin past twee dagen per week op haar kleinkinderen, die door haar zoon of schoondochter gebracht en gehaald worden.
Dus zo ingrijpend is de i.l. voor veel mensen niet eens dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De intelligente lockdown

Bericht door huisman »

Mara schreef:Ik hoor dat veel verjaardagen gewoon doorgang vinden, omdat het mooi weer was, kon het in de tuin gevierd worden.
Dan kun je inderdaad die afstand wel aanhouden als je een grotere tuin hebt, maar de kinderen en kleinkinderen kwamen wel via de voordeur naar binnen.
Als er eentje bij was die in de gang geniest had, blijft de aerosol toch een tijdje daar hangen?
Veel ouders laten hun volwassen zelfstandig wonende kinderen, gewoon thuiskomen en meeëten.
Mijn vriendin past twee dagen per week op haar kleinkinderen, die door haar zoon of schoondochter gebracht en gehaald worden.
Dus zo ingrijpend is de i.l. voor veel mensen niet eens dan.
Al onze getrouwde kinderen en kleinkinderen komen bij ons thuis maar niet tegelijk. Zijn wij of zij verkouden dan doen we het niet.
Het virus wordt ook krachten toebedacht die het niet bezit.
Wij proberen nuchter voorzichtig te zijn maar beseffen dat je niet kunt uitsluiten dat je besmet wordt. Dan moet je in een hutje op de hei gaan wonen zonder enig contact.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De intelligente lockdown

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Het is een typisch Nederlands product.
De vraag is wat het betekent en of bijvoorbeeld de Duitse lockdown niet veel intelligenter was.

Niet zo typisch Nederlands... Hier in Alberta, Canada mag je ook niet heen en weer bezoeken met familie die niet in je huis wonen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie