Complottheorieën

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Complottheorieën

Bericht door Framboos »

Volgens mij gaan we off-topic, mindfullness was slechts een voorbeeld
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Complottheorieën

Bericht door Bezorgd »

Ik vind complottheorieën altijd een interessant iets.
Het blijft bijzonder wat voor contacten er zijn op heel hoog niveau, soms al jaren lang. Die heel veel macht hebben.
De hele nieuwe wereldorde theorie gaat me wat te ver. Maar ik vind het te makkelijk om hardnekkige theorieën over die nieuwe wereld orde, de hele Q- beweging, Qanon, Bilderberg contacten, Vrijmetselarij etc etc zomaar terzijde te schuiven.
Neem bv ook alle aandacht voor de hele genderbeweging, die vanuit het niets lijkt te komen. Ik vind het vreemd.
Ook de invloed van regering op de MSM is veel groter dan dat we vaak denken ben ik bang.

Er zijn ook steeds meer (veelal chiliastische) christenen, die dit vaak in het eindtijd perspectief plaatsen.

Zelf vind ik dat er een bepaalde nuchterheid nodig is. Maar we mogen wel vragen blijven stellen, en niet klakkeloos overnemen wat de media ons leert.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Complottheorieën

Bericht door crossmountain »

Hollander schreef:
crossmountain schreef:Mindfulness wordt in delen van de refowereld onterecht veroordeeld. Het is zoals @Dia schrijft een vorm van ademhalings en ontspanningsoefeningen waar niets mis mee is. Je gaat alleen beter naar je lichaam luisteren.
Iets kritischer kijken naar mindfulness zou niet verkeerd zijn. Heel verschillend wordt erover gedacht. Niet alles is zonder voorwaarde verkeerd te noemen, net zo goed dat niet alles zonder meer goed te noemen is. Soms liggen er duidelijke lijnen met New Age en het Boeddhisme. Ik vraag mij af of we als christenen daar nog oog voor (durven) hebben.
we moeten zeker waakzaam blijven! Mee eens. Mooi antwoord op refoweb: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16315/mindfulness/
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Complottheorieën

Bericht door Hendrien »

Lees net in “De eeuw van mijn vader” dat veel journalisten in WOII de eerste berichten over de vernietigingskampen zo ongeloofwaardig vonden dat ze die beschouwden als wat al te grove oorlogspropaganda....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Complottheorieën

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Lees net in “De eeuw van mijn vader” dat veel journalisten in WOII de eerste berichten over de vernietigingskampen zo ongeloofwaardig vonden dat ze die beschouwden als wat al te grove oorlogspropaganda....
Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid. Is een bekende uitdrukking dus ook tijdens deze crisis mag je gezond kritisch zijn.

Valcke, DDD en anderen zijn m.i. gezond kritisch, alexv is ongezond kritisch.

Hier 2 kritische interviews die mij iig te denken geven.

https://www.youtube.com/watch?v=-Ni2lBVp0XY

https://www.youtube.com/watch?v=U3UUsKMgE5o
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Complottheorieën

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind het ook moeilijk. Aan de ene kant, ja, er gebeuren zeker heel veel dingen op hoog niveau die echt niet kunnen. Dat gebeurd op ieder niveau in de samenleving. Dus ook op heel hoog niveau, ook daar worden zaken verzwegen. In de Romeinse tijd waren er al mensen die onrust stookte onder de volkeren, en daardoor de meest vreselijke slachtpartijen veroorzaakten. Waarom zal dit ook nu niet meer kunnen? Lastig...

Aan de andere kant, de theorieën zijn zo complex, dat heel veel mensen hun mond moeten houden. En je vraagt je af waarom er niemand met een verhaal naar buiten komt. Maar als je ziet hoe Noord Korea alles isoleert, dan ga je ook weer twijfelen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Complottheorieën

Bericht door Posthoorn »

Framboos schreef:Ik weet heel goed hoe wetenschappelijk onderzoek naar geneesmiddelen en geneeswijzen werkt. Niet alles hoeft per RCT, als voor een bepaalde geneesmethode geen RCT gedaan kan worden, wordt met minder evidence ook genoegen genomen. Overigens zal het je verbazen hoeveel onderzoek er naar bepaalde geneeswijzen (Ja, ook alternatief) gedaan is. Voorbeeld homeopathie: legio onderzoek, conclusie: geen evidence. Voorbeeld van alternatieve geneeswijze die na grondig onderzoek onderdeel is geworden van regulier: mindfullness. (Terwijl dit laatste nu niet bepaald een onderwerp is, waar geld beschikbaar voor wordt gesteld door farmaceuten..)
Mij heb je dus niet overtuigd...
Jij mij ook niet. ;) Dat er geen evidence gevonden is voor bijv. homeopathie, klopt niet. Althans, daar heb ik andere dingen over gelezen. Zie bijv. het boek van dr. R. Seldenrijk, Duurzame en integrale geneeskunst. Maar goed, dat is verder off-topic.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Complottheorieën

Bericht door merel »

-DIA- schreef:
crossmountain schreef: Mindfulness wordt in delen van de refowereld onterecht veroordeeld. Het is zoals @Dia schrijft een vorm van ademhalings en ontspanningsoefeningen waar niets mis mee is. Je gaat alleen beter naar je lichaam luisteren.
Maar zijn en op die manier ook yoga niet binnen gaan halen? Daar waren toch geduchte bezwaren tegen. Ook mindfulness is immer gebaseerd op oosterse zelfverlossingstechnieken?
Yoga is voor het merendeel ook rek- en strekoefeningen. Niet meer en niet minder. Ik heb het regelmatig tijdens de lunch op mijn werk gedaan, erg prettig.

Ik heb niets met complottheorieën en alternatieve geneeswijzen. Ik volg het reguliere nieuws via meerdere kanalen en baseer daar mijn mening op.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Complottheorieën

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:Lees net in “De eeuw van mijn vader” dat veel journalisten in WOII de eerste berichten over de vernietigingskampen zo ongeloofwaardig vonden dat ze die beschouwden als wat al te grove oorlogspropaganda....
Zeker. En daarom is het heel belangrijk dat er journalisten zijn. Ze functioneren tevens als controlerende macht. Maar goede journalisten controleren verhalen en werken voor een betrouwbaar medium, niet voor een vage site zoals xandernieuws.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Complottheorieën

Bericht door Hollander »

Dit interview is zeer aan te raden om te luisteren. ;)
Hoewel ik sommige dingen te plat (en soms populistisch) gezegd vindt, zijn het zeer nuttig kritische denkbeelden.
Overigens zou ik dit niet onder de noemer "complottheorieën" willen zetten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Complottheorieën

Bericht door huisman »

Hollander schreef:
Dit interview is zeer aan te raden om te luisteren. ;)
Hoewel ik sommige dingen te plat (en soms populistisch) gezegd vindt, zijn het zeer nuttig kritische denkbeelden.
Overigens zou ik dit niet onder de noemer "complottheorieën" willen zetten.
Is ook absoluut geen complot interview. Maar veel meer de nadruk op de desastreuse economische gevolgen dan op de gezondheid en of wij die gevolgen tegen elke prijs moeten willen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Complottheorieën

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
Hollander schreef:
Dit interview is zeer aan te raden om te luisteren. ;)
Hoewel ik sommige dingen te plat (en soms populistisch) gezegd vindt, zijn het zeer nuttig kritische denkbeelden.
Overigens zou ik dit niet onder de noemer "complottheorieën" willen zetten.
Is ook absoluut geen complot interview. Maar veel meer de nadruk op de desastreuse economische gevolgen dan op de gezondheid en of wij die gevolgen tegen elke prijs moeten willen.
Wat is dat voor zender? De Ommekeer of zoals ze zich nu noemen De nieuwe wereld? Je hebt ook nog Blue Tiger Media. Tom Zwitser schijnt ook banden te hebben gehad met Breivik. Pas zag ik daar ook een interview met Ds. Prosman. En hoe zit het met Cafe Weltschmerz? Is er iemand die hier wat meer vanaf weet? Ik vind dat ze soms wel goede interviews hebben, maar ik ben wel heel huiverig voor hun wereldbeeld....
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Complottheorieën

Bericht door Hendrien »

Ik denk toch dat een bezinning van allerlei media op internet broodnodig is. Zelfs @Huisman kijkt er naar! Zelf kijk ik ook regelmatig en ik weet niet of dit wel zo goed voor me is. Daarbij komt, dat ik het idee heb dat ook best wat intelligente reformatorische jongeren dit interessant vinden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Complottheorieën

Bericht door Hollander »

Hendrien schreef:
huisman schreef:
Hollander schreef:
Dit interview is zeer aan te raden om te luisteren. ;)
Hoewel ik sommige dingen te plat (en soms populistisch) gezegd vindt, zijn het zeer nuttig kritische denkbeelden.
Overigens zou ik dit niet onder de noemer "complottheorieën" willen zetten.
Is ook absoluut geen complot interview. Maar veel meer de nadruk op de desastreuse economische gevolgen dan op de gezondheid en of wij die gevolgen tegen elke prijs moeten willen.
Wat is dat voor zender? De Ommekeer of zoals ze zich nu noemen De nieuwe wereld? Je hebt ook nog Blue Tiger Media. Tom Zwitser schijnt ook banden te hebben gehad met Breivik. Pas zag ik daar ook een interview met Ds. Prosman. En hoe zit het met Cafe Weltschmerz? Is er iemand die hier wat meer vanaf weet? Ik vind dat ze soms wel goede interviews hebben, maar ik ben wel heel huiverig voor hun wereldbeeld....
Lees "Over ons" van hun website: https://voordeommekeer.nl/over-ons/. De geïnterviewde is regelmatig te horen bij BNR.
Dat is echt heel iets anders dan een deel van de andere namen die je noemt. Niet vergelijkbaar met Blue Tiger Media of Cafe Weltschmerz, dat zijn duistere, populistische, zo niet complot-achtige, media.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Complottheorieën

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Ik denk toch dat een bezinning van allerlei media op internet broodnodig is. Zelfs @Huisman kijkt er naar! Zelf kijk ik ook regelmatig en ik weet niet of dit wel zo goed voor me is. Daarbij komt, dat ik het idee heb dat ook best wat intelligente reformatorische jongeren dit interessant vinden.
De diepte interviews door Ad Verbrugge (Hoogleraar filosofie ) beluister ik al een heel aantal jaren. Is weleens genoemd als kandidaat voor minister van onderwijs.
In dit interview spreekt hij met macro-econoom Kees de Kort beursanalist voor diverse media.

Is niets complotachtigs aan. Wel een andere insteek. Is de ramp die de economie gaat treffen niet een groter risico voor de gezondheid dan het virus ? Kees de Kort vindt duidelijk van wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie