Complottheorieën

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Complottheorieën

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
Hendrien schreef:Ik denk toch dat een bezinning van allerlei media op internet broodnodig is. Zelfs @Huisman kijkt er naar! Zelf kijk ik ook regelmatig en ik weet niet of dit wel zo goed voor me is. Daarbij komt, dat ik het idee heb dat ook best wat intelligente reformatorische jongeren dit interessant vinden.
De diepte interviews door Ad Verbrugge (Hoogleraar filosofie ) beluister ik al een heel aantal jaren. Is weleens genoemd als kandidaat voor minister van onderwijs.
In dit interview spreekt hij met macro-econoom Kees de Kort beursanalist voor diverse media.

Is niets complotachtigs aan. Wel een andere insteek. Is de ramp die de economie gaat treffen niet een groter risico voor de gezondheid dan het virus ? Kees de Kort vindt duidelijk van wel.
Duidelijk! Ik vond De nieuwe wereld een beetje zweverig klinken...
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Complottheorieën

Bericht door Terri »

Hendrien schreef:
huisman schreef:
Hollander schreef:
Dit interview is zeer aan te raden om te luisteren. ;)
Hoewel ik sommige dingen te plat (en soms populistisch) gezegd vindt, zijn het zeer nuttig kritische denkbeelden.
Overigens zou ik dit niet onder de noemer "complottheorieën" willen zetten.
Is ook absoluut geen complot interview. Maar veel meer de nadruk op de desastreuse economische gevolgen dan op de gezondheid en of wij die gevolgen tegen elke prijs moeten willen.
Wat is dat voor zender? De Ommekeer of zoals ze zich nu noemen De nieuwe wereld? Je hebt ook nog Blue Tiger Media. Tom Zwitser schijnt ook banden te hebben gehad met Breivik. Pas zag ik daar ook een interview met Ds. Prosman. En hoe zit het met Cafe Weltschmerz? Is er iemand die hier wat meer vanaf weet? Ik vind dat ze soms wel goede interviews hebben, maar ik ben wel heel huiverig voor hun wereldbeeld....
http://www.ongehoordnederland.nl heeft ook zo'n 'alternatieve' insteek.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Complottheorieën

Bericht door Hollander »

Terri schreef:
Hendrien schreef:Wat is dat voor zender? De Ommekeer of zoals ze zich nu noemen De nieuwe wereld? Je hebt ook nog Blue Tiger Media. Tom Zwitser schijnt ook banden te hebben gehad met Breivik. Pas zag ik daar ook een interview met Ds. Prosman. En hoe zit het met Cafe Weltschmerz? Is er iemand die hier wat meer vanaf weet? Ik vind dat ze soms wel goede interviews hebben, maar ik ben wel heel huiverig voor hun wereldbeeld....
http://www.ongehoordnederland.nl heeft ook zo'n 'alternatieve' insteek.
Ho, ho, ho. De Ommekeer met Ongehoord Nederland vergelijken is echt niet juist. Als je de vergelijking van BTM en CW bedoeld, dan zou je eerder gelijk kunnen hebben.
Heb je wel gelezen wat @huisman aangaf?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Complottheorieën

Bericht door Terri »

Hollander schreef:
Terri schreef:
Hendrien schreef:Wat is dat voor zender? De Ommekeer of zoals ze zich nu noemen De nieuwe wereld? Je hebt ook nog Blue Tiger Media. Tom Zwitser schijnt ook banden te hebben gehad met Breivik. Pas zag ik daar ook een interview met Ds. Prosman. En hoe zit het met Cafe Weltschmerz? Is er iemand die hier wat meer vanaf weet? Ik vind dat ze soms wel goede interviews hebben, maar ik ben wel heel huiverig voor hun wereldbeeld....
http://www.ongehoordnederland.nl heeft ook zo'n 'alternatieve' insteek.
Ho, ho, ho. De Ommekeer met Ongehoord Nederland vergelijken is echt niet juist. Als je de vergelijking van BTM en CW bedoeld, dan zou je eerder gelijk kunnen hebben.
Heb je wel gelezen wat @huisman aangaf?
BTM en CW bedoelde ik.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Complottheorieën

Bericht door DDD »

Er is natuurlijk een groot verschil tussen zelfstandig nadenken en paranoia zijn.

Als prof. Ad Verbrugge een kritische noot heeft (ook al is het apekool, dat kan hoor, want soms heb je ergens gewoon geen verstand van) dan is dat nog geen complotdenken.

Toch is het wel bezwaarlijk als mensen die geen verstand van zaken hebben, al te stellige meningen hebben. Daar heb ik ook wel eens last van, daar niet van.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Complottheorieën

Bericht door Jantje »

Jij hebt vooral zélf een mening (ik ook trouwens). Dat is wat anders dan dat je steeds een één of andere duistere website nawauwelt, zoals veel complotdenkers doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Complottheorieën

Bericht door DDD »

Zeker. Maar soms vertel ik ook onzin natuurlijk. En dat is niet hoe het zou moeten zijn, al kun je het niet voorkomen als je een zinnig gesprek wilt voeren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Complottheorieën

Bericht door refo »

Jantje schreef:Jij hebt vooral zélf een mening (ik ook trouwens). Dat is wat anders dan dat je steeds een één of andere duistere website nawauwelt, zoals veel complotdenkers doen.
Dat is precies hoe het gaat. De één vindt er de waarheid of de mening die hij zelf heeft en de ander vindt het nawauwelen.
Lijkt wel ergens anders op, vind je niet? Sommigen zullen tegen jou zeggen dat je een boek van duizenden jaren geleden nawauwelt.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Complottheorieën

Bericht door DDD »

Maar hoe zou jij zelf complotdenken dan definiëren?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Complottheorieën

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Zeker. Maar soms vertel ik ook onzin natuurlijk. En dat is niet hoe het zou moeten zijn, al kun je het niet voorkomen als je een zinnig gesprek wilt voeren.
Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. :D Zelf doe ik het vast ook.

Maar onzin verkopen is nog steeds heel iets anders dan complotdenken, al is dat ook onzinnig.

Verder stel ik jouw vraag mede aan @refo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Complottheorieën

Bericht door Klavart »

Hoe ons brein een complottheorie bedenkt

https://www.youtube.com/watch?v=bD7sWQjFcms
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Complottheorieën

Bericht door refo »

DDD schreef:Maar hoe zou jij zelf complotdenken dan definiëren?
Complotdenken is een term die nogal onaardig is. Hij wordt althans gebruikt om anderen te vernederen in hun denkbeelden.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Complottheorieën

Bericht door Hendrien »

Kreeg net een raar blad door de deur. The Epoch Times. Iemand weleens van gehoord?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Complottheorieën

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Kreeg net een raar blad door de deur. The Epoch Times. Iemand weleens van gehoord?
Je woont vast bij mij in de buurt want wij kregen hem ook net. :OO3

Een echt complottheorieblad Op blad 3 de kop. 21 miljoen minder gsm gebruikers in China suggereert hoger sterftecijfer door CCP virus. :bobo :bobo

Dit blad noemt het Chinese Communistische Partij (CCP) virus.

Geen idee waar het vandaan komt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Complottheorieën

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:
Hendrien schreef:Kreeg net een raar blad door de deur. The Epoch Times. Iemand weleens van gehoord?
Je woont vast bij mij in de buurt want wij kregen hem ook net. :OO3

Een echt complottheorieblad Op blad 3 de kop. 21 miljoen minder gsm gebruikers in China suggereert hoger sterftecijfer door CCP virus. :bobo :bobo

Dit blad noemt het Chinese Communistische Partij (CCP) virus.

Geen idee waar het vandaan komt.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Epoch_Times

Zo te zien (informeel) gelieerd aan de Fallun Gong.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie