Complottheorieën

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Complottheorieën

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/905245-boekwi ... dreigingen

En dit dan. Wat een rare kostgangers zijn er in Christus' kerk.

Er zou nog geen wetenschappelijk rapport zijn dat vaststelt dat er corona is. Ik wist niet dat er zulke domme boekhandelaren bestonden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Complottheorieën

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Naïef hoor...
Laat mij dan naïef zijn.

Enige tijd geleden, in een ander topic weliswaar, kwam @artistiek met eenzelfde vraag. Het ging over een filmpje van Trudeau, waarin Trudeau sprak over o.a. een great reset, en vrij helder uitlegde wat hij daarmee bedoelde. Meer duurzaamheid, meer economische gelijkheid en strijd tegen armoede

Complotdenkers uit mijn familie riepen ook al: "Zie je wel, Trudeau roept op tot een great reset". Helaas zijn ze te lui om de hele speech van Trudeau te bekijken, ze stoppen nadat ze Trudeau "great reset" horen zeggen. Bovendien zijn ze te laag opgeleid om het Engels goed te kunnen te beheersen en daarmee de speech te kunnen begrijpen.

Ik vind het opvallend dat in mijn persoonlijke omgeving het vooral de laag opgeleiden zijn die geloven in allerlei alternatieve theorieën en allerlei verbanden menen te zien met het bijbelboek Openbaring. Blijkbaar maakt een gebrek aan ontwikkeling dat je vatbaar bent voor allerlei waanideeën en geloof in een onzichtbare wereldregering waarvan de leden zich schuldig maken aan pedofilie en allerlei andere perversiteiten.
Neem maar van mij aan dat ik heel veel research gedaan hebt. En ik heb gewoon HBO denk werk niveau met een iq van 112. Natuurlijk heb je ook veel blaaskaken, die horen wat, en roeptoeteren daarna ook maar wat.

Ik zou je graag persoonlijk willen spreken en het er samen over hebben. En dan gaan we echt geen Xandernieuws dingetjes bespreken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Complottheorieën

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat is ook zo. Yuval Noah Harari schreef in De Volkskrant daarover een mooi artikel (vandaag): De wereld als complot.
Klopt. De wereld inclusief Harari (hij met name) is onderworpen aan de macht van de duivel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Complottheorieën

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Naïef hoor...
Laat mij dan naïef zijn.

Enige tijd geleden, in een ander topic weliswaar, kwam @artistiek met eenzelfde vraag. Het ging over een filmpje van Trudeau, waarin Trudeau sprak over o.a. een great reset, en vrij helder uitlegde wat hij daarmee bedoelde. Meer duurzaamheid, meer economische gelijkheid en strijd tegen armoede

Complotdenkers uit mijn familie riepen ook al: "Zie je wel, Trudeau roept op tot een great reset". Helaas zijn ze te lui om de hele speech van Trudeau te bekijken, ze stoppen nadat ze Trudeau "great reset" horen zeggen. Bovendien zijn ze te laag opgeleid om het Engels goed te kunnen te beheersen en daarmee de speech te kunnen begrijpen.

Ik vind het opvallend dat in mijn persoonlijke omgeving het vooral de laag opgeleiden zijn die geloven in allerlei alternatieve theorieën en allerlei verbanden menen te zien met het bijbelboek Openbaring. Blijkbaar maakt een gebrek aan ontwikkeling dat je vatbaar bent voor allerlei waanideeën en geloof in een onzichtbare wereldregering waarvan de leden zich schuldig maken aan pedofilie en allerlei andere perversiteiten.
Neem maar van mij aan dat ik heel veel research gedaan hebt. En ik heb gewoon HBO denk werk niveau met een iq van 112. Natuurlijk heb je ook veel blaaskaken, die horen wat, en roeptoeteren daarna ook maar wat.

Ik zou je graag persoonlijk willen spreken en het er samen over hebben. En dan gaan we echt geen Xandernieuws dingetjes bespreken.
Er is een grens tussen maatschappelijke kritiek op wereldwijde ontwikkelingen en complotdenken. Die grens helaas niet goed af te bakenen. Kijk dus uit dat je die grens respecteert.

I casus New Economic Forum: ze hebben een programma waar je het wel of niet mee eens bent. Ze streven wereldwijde invloed na. Maar ze hebben niet ergens een leger klaarstaan om die wereldwijde macht te grijpen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Complottheorieën

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Naïef hoor...
Laat mij dan naïef zijn.

Enige tijd geleden, in een ander topic weliswaar, kwam @artistiek met eenzelfde vraag. Het ging over een filmpje van Trudeau, waarin Trudeau sprak over o.a. een great reset, en vrij helder uitlegde wat hij daarmee bedoelde. Meer duurzaamheid, meer economische gelijkheid en strijd tegen armoede

Complotdenkers uit mijn familie riepen ook al: "Zie je wel, Trudeau roept op tot een great reset". Helaas zijn ze te lui om de hele speech van Trudeau te bekijken, ze stoppen nadat ze Trudeau "great reset" horen zeggen. Bovendien zijn ze te laag opgeleid om het Engels goed te kunnen te beheersen en daarmee de speech te kunnen begrijpen.

Ik vind het opvallend dat in mijn persoonlijke omgeving het vooral de laag opgeleiden zijn die geloven in allerlei alternatieve theorieën en allerlei verbanden menen te zien met het bijbelboek Openbaring. Blijkbaar maakt een gebrek aan ontwikkeling dat je vatbaar bent voor allerlei waanideeën en geloof in een onzichtbare wereldregering waarvan de leden zich schuldig maken aan pedofilie en allerlei andere perversiteiten.
Neem maar van mij aan dat ik heel veel research gedaan hebt. En ik heb gewoon HBO denk werk niveau met een iq van 112. Natuurlijk heb je ook veel blaaskaken, die horen wat, en roeptoeteren daarna ook maar wat.

Ik zou je graag persoonlijk willen spreken en het er samen over hebben. En dan gaan we echt geen Xandernieuws dingetjes bespreken.
Er is een grens tussen maatschappelijke kritiek op wereldwijde ontwikkelingen en complotdenken. Die grens helaas niet goed af te bakenen. Kijk dus uit dat je die grens respecteert.

I casus New Economic Forum: ze hebben een programma waar je het wel of niet mee eens bent. Ze streven wereldwijde invloed na. Maar ze hebben niet ergens een leger klaarstaan om die wereldwijde macht te grijpen.
Inderdaad, dat klopt. Je moet goed oppassen om niet ineens aan alles te twijfelen, en overal wat achter te gaan zoeken. Mee eens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Complottheorieën

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:Neem maar van mij aan dat ik heel veel research gedaan hebt. En ik heb gewoon HBO denk werk niveau met een iq van 112. Natuurlijk heb je ook veel blaaskaken, die horen wat, en roeptoeteren daarna ook maar wat.

Ik zou je graag persoonlijk willen spreken en het er samen over hebben. En dan gaan we echt geen Xandernieuws dingetjes bespreken.
Doe het dan op het forum, tenslotte heb ík de vraag gesteld. ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Complottheorieën

Bericht door Herman »

Een ander typisch element van complotdenkers, is dat de taal van direct, helder en zakelijk overgaat in suggestief, vaag en schermen met hyperbolen in vragende zin.

Het formulid HH weet dus blijkbaar cruciale informatie over het World Economic Forum. De wereld gaat er bijna aan ten onder, maar de concrete kennis lijkt maar niet boven tafel te komen. Nu ben ik misschien wat snel (de discussie loopt nog geen 24 uur), maar het zijn precies die elementen die volgens mij genoemde grens tussen feiten en verbeelding markeert.

Het proces loop ongeveer zo: geef wat feiten weer, poneer een bepaalde dreiging, laat de verbeeldingskracht van je gesprekspartner aan de slag gaan, en na een tijdje geef je precies die informatie die het gesprekspartner ongeveer bedacht had. Maar dan bevestig je geen feit meer, maar een bedacht feit.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Complottheorieën

Bericht door Posthoorn »

Wat ik me heb laten vertellen, en waar ik ook wel wat van geloof, is dat er mensen zijn uit die hooggeplaatste kringen die zich met occulte zaken bezighouden. Dan kun je de wereld natuurlijk op een andere manier beïnvloeden dan met een leger...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Complottheorieën

Bericht door Herman »

Dat lijkt me een overweging. Ik geloof namelijk dat de satan ontbonden zal worden. Maar het is me eigenlijk een zorg hoe dat dan precies gebeurd. Waakt en bidt, want de duivel gaat rond als een briesende leeuw is een permanente waarschuwing in Gods Woord. Zou de precieze omstandigheid van het handelen van de duivel er dan toe doen?

In dat verband valt het me op, dat dit betoogd wordt in het kader van het beschermen van de huidige democratische welvaartsstaat. Alsof dat samenvalt met het koninkrijk der hemelen. Dat lijkt me een vergissing.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Complottheorieën

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik geloof namelijk dat de satan ontbonden zal worden. Maar het is me eigenlijk een zorg hoe dat dan precies gebeurd. Waakt en bidt, want de duivel gaat rond als een briesende leeuw is een permanente waarschuwing in Gods Woord.
Dat merkte (ik meen) ds. Hoogerland ook op. In elk geval in een preek dit ik kort geleden hoorde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Complottheorieën

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Dat is ook zo. Yuval Noah Harari schreef in De Volkskrant daarover een mooi artikel (vandaag): De wereld als complot.
Klopt. De wereld inclusief Harari (hij met name) is onderworpen aan de macht van de duivel.
Wat dacht je ervan om zulke uitspraken enigszins te onderbouwen? Ik kreeg een boek van hem cadeau van een predikant. Die was dat dan zeker niet opgevallen.

Mijns inziens is het een goed artikel.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Complottheorieën

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:Wat ik me heb laten vertellen, en waar ik ook wel wat van geloof, is dat er mensen zijn uit die hooggeplaatste kringen die zich met occulte zaken bezighouden. Dan kun je de wereld natuurlijk op een andere manier beïnvloeden dan met een leger...
Maar natuurlijk. Er zijn heel veel complotten, van bedrijven en overheden. Maar het springende punt is of deze ook veel macht uitoefenen.

Overigens vergeet Harari dat sommige complotdenkers vooral geloven dat er mensen uit zijn op wanorde, omdat het in wanorde makkelijker is om mensen te sturen.

Maar goed, in mijn omgeving zijn ook mensen die geloven in Quanon, en die variëren van niet erg slim tot uitermate intelligent. Dus ik vind het moeilijk om een oordeel te hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Complottheorieën

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Dat is ook zo. Yuval Noah Harari schreef in De Volkskrant daarover een mooi artikel (vandaag): De wereld als complot.
Klopt. De wereld inclusief Harari (hij met name) is onderworpen aan de macht van de duivel.
Wat dacht je ervan om zulke uitspraken enigszins te onderbouwen? Ik kreeg een boek van hem cadeau van een predikant. Die was dat dan zeker niet opgevallen.

Mijns inziens is het een goed artikel.
Ik ga even voorbij aan het artikel.

Het mag duidelijk zijn dat zolang je niet tot het koninkrijk der hemelen behoort, dat je dan in het domein van de duivel vertoefd.
Harari schaar ik daar in het bijzonder onder, omdat hij in zijn beoordeling van de mens op geen enkele wijze rekenschap geeft van Gods scheppende kracht en in zijn toekomstvisie oordeelt alsof wetenschap en mens samen hun eigen lot voor de toekomst in handen hebben en ook zelf mogen bepalen zonder een norm van buiten of Boven.

Vandaar. Dat een predikant het interessant vind om kennis te nemen van Harari, betekent nog niet dat je aan zo iemand dus maar status moet toekennen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Complottheorieën

Bericht door DDD »

Ik vind dat geen reden om geen kennis te nemen van iemands verstandige opinies.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Complottheorieën

Bericht door Herman »

Die zijn dus helemaal niet verstandig, he.

Ik heb ooit een artikel gelezen waarin zijn ideeën besproken worden over het inbrengen van kunstmatige intelligentie in de mens en daar heb ik genoeg van gesnapt om per direct een definitief oordeel te kunnen vellen.
Plaats reactie