Betrouwbare deskundigen COVID virus

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Betrouwbare deskundigen COVID virus

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Afgelopen zaterdag heb ik me ronduit geërgerd aan Maurice de Hond, die bij Op1 zat, tezamen met viroloog Osterhaus.
Als de een aan het woord was, zat de ander zijn hoofd te schudden.
de Hond zei o.m. dit:
‘De anderhalve metermaatschappij is niet echt nodig nu ‘superspreadevents’ als festivals, voetbalwedstrijden en kerkdiensten zijn verboden. Mondkapjes werken net zo goed, zo niet beter. Met de fijne bijkomstigheid dat de economie dan weer gaat draaien.’

Hij mag natuurlijk zijn eigen mening hebben, maar hoeveel mensen nemen dit dan niet over, terwijl dit lijnrecht t.o. het overheidsbeleid staat.

Zijn jullie ook van mening dat er nu teveel mensen op de stoel van deskundige gaan zitten?
Ik heb nu het stukje met Osterhaus en de Hond ook gezien. Maurice de Hond moet wel de basis van statistiek nog leren zeg. Een belangrijke les is dat correlatie geen causaal verband betekent. Hij is wel erg resoluut in praten over zaken waar hij echt niet veel verstand van heeft. Mogelijk zijn zijn conclusies juist, maar ik hoop toch echt dat men maatregelen terugdraait op grond van wetenschappelijk inzicht en niet op grond van wat correlaties die Marice de Hond ziet.

Verder heeft hij het over "superspreading events". Die gebeurtenissen zijn inderdaad erg belangrijk maar vooral voor de kans of een uitbraak groot wordt bij introductie. Als er eenmaal veel besmettingen zijn, dan worden ze een stuk minder belangrijk. Daarom is het nu bijvoorbeeld in New York heel moeilijk de epidemie nog in te perken, terwijl het nog best mogelijk is om een grote uitbraak te voorkomen in Wenen of Los Angeles om maar wat drukke steden te noemen waar de epidemie nog niet echt op gang is gekomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Betrouwbare deskundigen COVID virus

Bericht door Mara »

Vond jij hem ook niet nerveus overkomen?
Het leek wel of hij inwendig zat te bibberen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Betrouwbare deskundigen COVID virus

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Vond jij hem ook niet nerveus overkomen het leek wel of hij inwendig zat te bibberen.
Daar heb ik niet op gelet. Het maakt me ook niet zoveel uit, het gaat om wat hij zegt en dat was veel te resoluut en zonder voorbehoud. Zo sterk mag je je nooit uitdrukken als je je alleen baseert op statistische correlaties.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie