Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door FlyingEagle »

Ik snap niet waarom hij zich wil profileren als de meest rechtzinnigste predikant van het land, tenminste zo zie ik het.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Herman »

Radicaliteit moet je niet met andere kwalificaties verwarren.

Naar mijn idee heeft hij een belangrijk standpunt, maar staat hij nagenoeg alleen.

Ik zou wel willen weten of hij ook covid-19 patiënten bezoekt. Dat lijkt me de onlosmakelijk tegenhanger bij zijn roeping.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Bruna »

Een kerkgebouw van 600 plaatsen kan makkelijk 20 gezinnen van 5 personen met meer dan 2 meter afstand plaatsen. Dan zitten deze verder uit elkaar dan in de tweede kamer.
Maar goed laten we ons er bij neerleggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Hij denkt dat het in zo'n grote kerk als bijvoorbeeld Nederhemert of Driedorp mogelijk is om met een aantal mensen samen te komen, die anderhalve meter van elkaar verwijderd zitten.
En ik moet zeggen, hij heeft wel een punt.
Ben je wel eens in Driedorp geweest? Als er iets geen groot kerkgebouw is...
Ja ik wel , ik vind in zulke kerken het erg benauwd zitten, dicht op elkaar, nehh
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
Mara schreef:Ds. Op 't Hof ziet de ernstige gevolgen voor de kerken, op de lange termijn.
Enkele gemeenteleden zetten ook hun vraagtekens of zij in dezen de Overheid wel moeten gehoorzamen.
Ds. Op 't Hof heeft de kerkenraad van de VHG Driedorp verzocht om 5 diensten te gaan organiseren zodat het daar zelfs mogelijk is om desgewenst twee maal per zondag naar de kerk te gaan. Ik snap niet hoe hij op zo'n manier de overheidsregels wil omzeilen.
Zal hij ook dan 5 x voorgaan ?
Lijkt mij een hele zware belasting.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Leraren op school gaan soms acht keer voor, en moeten dan ook nog verschillende verhalen vertellen, en dat soms meerdere dagen per week. Dus vijf keer op een zondag op één plaats valt echt wel mee. Ik weet niet of er ook nog een voorlezer is, dan is het echt prima te doen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Leraren op school gaan soms acht keer voor, en moeten dan ook nog verschillende verhalen vertellen, en dat soms meerdere dagen per week. Dus vijf keer op een zondag op één plaats valt echt wel mee. Ik weet niet of er ook nog een voorlezer is, dan is het echt prima te doen.
Misschien een keer preken, kijken of je dan nog steeds dezelfde mening hebt :-) Ik merk namelijk behoorlijk verschil in de hoeveelheid energie die het kost.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Ambtenaar »

Driedorp is net een kippenhok, zo klein als dat gebouwtje is.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Ik denk dat het heel persoonlijk is en dat het erg afhangt van de vraag of je er tegenop ziet of dat je het leuk vindt om te doen. Ik hoor in mijn omgeving ook heel verschillende taxaties. Ik heb sterk de indruk dat het ook afhangt van in hoeverre het je natuurlijke sterke kant is om publiek te spreken.

Maar misschien kun je dat nog eens toelichten? Ik ben zelf geen predikant en helaas kun je dan in mijn kerkverband ook niet preken. Want dat zou ik erg leuk vinden om te doen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Ik denk dat het heel persoonlijk is en dat het erg afhangt van de vraag of je er tegenop ziet of dat je het leuk vindt om te doen. Ik hoor in mijn omgeving ook heel verschillende taxaties. Ik heb sterk de indruk dat het ook afhangt van in hoeverre het je natuurlijke sterke kant is om publiek te spreken.

Maar misschien kun je dat nog eens toelichten? Ik ben zelf geen predikant en helaas kun je dan in mijn kerkverband ook niet preken. Want dat zou ik erg leuk vinden om te doen.
Ik denk dat het inderdaad per persoon wel verschilt. Ik ken docenten die na een dag lesgeven helemaal op zijn, terwijl anderen nog vrolijk de hele avond aan de slag gaan. Ik denk dat het voor een deel ook met ervaring te maken heeft.

Toch ken ik maar weinig predikanten en medestudenten die aangeven nog volop energie te hebben na 2 keer preken. Ik denk dat dit voor een belangrijk deel met spanning te maken heeft. Daarmee samenhangend ook met de nachtrust in de nacht ervoor ;-)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Zeker. Maar die spanning zal niet iedereen hebben. Dat maakt een groot verschil.

Daarnaast: ik heb ook predikanten in mijn vriendenkring. Ik denk eerlijk gezegd dat zij zich over de werkdruk heus niet behoeven te beklagen, als ik het vergelijk met veel andere professionals.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Zeker. Maar die spanning zal niet iedereen hebben. Dat maakt een groot verschil.

Daarnaast: ik heb ook predikanten in mijn vriendenkring. Ik denk eerlijk gezegd dat zij zich over de werkdruk heus niet behoeven te beklagen, als ik het vergelijk met veel andere professionals.
Er zullen er vast zijn die (bijna) geen spanning ervaren voor het preken, maar in mijn ervaring is die groep niet zo groot. Ik ken genoeg predikanten die toch echt makkelijke praters zijn en waarvan je, als je ze op de kansel ziet staan, echt niet zou verwachten dat ze zo gespannen zijn, maar die toch echt maar weinig slapen van zaterdag op zondag.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door helma »

Het is denk ik ook de grote verantwoordelijkheid die je beseft te hebben. Kan ik me zo voorstellen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik ben zelf geen predikant en helaas kun je dan in mijn kerkverband ook niet preken. Want dat zou ik erg leuk vinden om te doen.
Daar moet je een Goddelijke roeping voor hebben, beste @DDD.
DDD schreef:Daarnaast: ik heb ook predikanten in mijn vriendenkring.
Ik geloof mijn ogen niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Ik heb niets gezegd over de vraag of ik wel of niet tot het predikantschap geroepen ben. Ik zei alleen dat ik het leuk zou vinden om te preken.

Dat staat los van elkaar. Overigens vind ik niet dat kerken perse het preken alleen aan predikanten over zouden moeten laten. Er is mijns inziens niets mis met oefenaars, mits geschikt.
Plaats reactie