Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Framboos »

]
alexv schreef:Ik heb hier nog een gedachte over. Laten we ons de kerkdiensten zo maar afpakken. Luther en Calvijn werkten gewoon door tijdens de meest dodelijke epedemieen. Het oordeel begin van het huis Gods. Laten we nu niet een flinke steek vallen. We gaan naar het huis van God maar nu even niet. Sorry God het is nu te gevaarlijk.
In China en Noord Korea morgen de mensen van de overheid niet naar de kerk op verlies van hun leven. Ze gaan toch. Wij gaan niet omdat het van de overheid niet mag. Waar is ons verzet. Stel dat dit nog jaren duurt, gaan we dan nooit meer naar de kerk. Er is van uit de kerk geen enkel verzet en daarom liggen we onder het oordeel. We zijn lauw nog koud.
Iemand zei tegen mij dat de kerkeraden wel verantwoording moesten nemen. Maar dat doen ze niet, ze wassen hij hadden in onschuld.
Inderdaad bijzondere reactie. Het is niet overheid versus kerk, zoals jij stelt. Deze situatie vergelijken met China en noord Korea is krankzinnig. Daar zijn maatregelen vanwege haat tegen christenen, de maatregelen bij ons zijn er om de hele bevolking te beschermen. Er zijn gemeenten waar het erop lijkt dat kerkdiensten een rol hebben gespeeld in de verspreiding van het virus. Bovendien zijn de maatregelen niet specifiek tegen kerken, maar tegen alle vormen van samenkomsten. Ik begrijp het punt dat je wilt maken daarom niet zo..
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik ben erg voor een strenge aanpak, maar vanuit een seculiere visie kan ik me ook voorstellen dat je denkt: laat maar gaan.
Ik ben niet seculier, maar vind inmiddels ook dat we de maatregelen moeten gaan afschalen na de huidige periode. De financieel-economische schade wordt wel erg groot anders en het leven van te veel mensen wordt dan voor zeer lange tijd negatief beïnvloed. Het aantal aanvragen voor bijstandsuitkeringen is in een maand tijd al drie keer zo hoog en dit zal enkel nog maar toenemen als de beperkende maatregelen langer duren en meer bedrijven failliet gaan.
Op grond van de huidige ontwikkelingen vind ik dat ook. Maar dan moet er wel genoeg capaciteit in de zorg zijn. Ik zie nog weinig wervingscampagnes om het aantal verpleegkundigen te vergroten, en we zullen toch bij voorkeur wel een verdubbelling van de ic-capaciteit hebben, wil de afschaling een beetje kunnen opschieten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Mara »

Er wordt nu vaker gesproken over het "nieuwe normaal".
Dat zou betekenen, anderhalve meter afstand blijvend, geen handengeven, geen knuffel- en drie klapzoenen meer, zomaar.
Misschien dat men nu het video-vergaderen wat vaker hanteert, ipv altijd maar bij elkaar te gaan zitten.
Maar in hoeverre men dit jaren gaat volhouden, zal moeten blijken. Ik denk dat de angst op den duur wel weg zal ebben bij de meesten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Mara schreef:Er wordt nu vaker gesproken over het "nieuwe normaal".
Dat zou betekenen, anderhalve meter afstand blijvend, geen handengeven, geen knuffel- en drie klapzoenen meer, zomaar.
Misschien dat men nu het video-vergaderen wat vaker hanteert, ipv altijd maar bij elkaar te gaan zitten.
Maar in hoeverre men dit jaren gaat volhouden, zal moeten blijken. Ik denk dat de angst op den duur wel weg zal ebben bij de meesten.
Dat gaat heel snel weer over als in een dorp of stad een groot aantal mensen in een keer overlijdt, denk ik.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Er wordt nu vaker gesproken over het "nieuwe normaal".
Dat zou betekenen, anderhalve meter afstand blijvend, geen handengeven, geen knuffel- en drie klapzoenen meer, zomaar.
Misschien dat men nu het video-vergaderen wat vaker hanteert, ipv altijd maar bij elkaar te gaan zitten.
Maar in hoeverre men dit jaren gaat volhouden, zal moeten blijken. Ik denk dat de angst op den duur wel weg zal ebben bij de meesten.
Ik was toch al niet van het omhelzen, knuffelen, klapzoenen geven en manhugs. Voor mij niet echt een opgave.

Ik vraag mij meer af hoe eea geregeld gaat worden in scholen, kantoren en fabrieken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:Er wordt nu vaker gesproken over het "nieuwe normaal".
Dat zou betekenen, anderhalve meter afstand blijvend, geen handengeven, geen knuffel- en drie klapzoenen meer, zomaar.
Misschien dat men nu het video-vergaderen wat vaker hanteert, ipv altijd maar bij elkaar te gaan zitten.
Maar in hoeverre men dit jaren gaat volhouden, zal moeten blijken. Ik denk dat de angst op den duur wel weg zal ebben bij de meesten.
Ik ben best wel bang voor het nieuwe normaal.
In het nieuwe normaal is geen ruimte voor ziekte, onzekerheid en onbeheersbaarheid. Dat was al zo, alles was afgedekt door vaccinaties, grieprikken en andersoortige schijnzekerheden. En dat zal alleen maar meer worden.
Zelfs het levensbegin en het levenseinde is inmiddels gedegradeerd tot een menselijk beheersbaar fenomeen.

De liefde zal verkillen. Dat was het nieuwe normaal in wording, dat wordt het wellicht nog meer. Of niet? Zijn uit uitspruiten van allerlei sociale initiatieven hoopvolle tekenen?

De tijd zal het leren. Ons land heeft profeten in de recente geschiedenis gekend die hoopvol waren over de toekomst van onze jonge mensen. Er zou een bloeitijd voor de kerk naderen. Ik hoop er op, en vind het wel een mooie gedachte op deze stille zaterdag. Alle vreugde komt in een weg van strijd en sterven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Mara schreef:Er wordt nu vaker gesproken over het "nieuwe normaal".
Dat zou betekenen, anderhalve meter afstand blijvend, geen handengeven, geen knuffel- en drie klapzoenen meer, zomaar.
Misschien dat men nu het video-vergaderen wat vaker hanteert, ipv altijd maar bij elkaar te gaan zitten.
Maar in hoeverre men dit jaren gaat volhouden, zal moeten blijken. Ik denk dat de angst op den duur wel weg zal ebben bij de meesten.
Dat gaat heel snel weer over als in een dorp of stad een groot aantal mensen in een keer overlijdt, denk ik.
Het nieuwe normaal is ook een tijdelijke zaak. Een vaccin zal er op termijn wel komen en dat zal geen jaren duren.
Als we dan de risicogroep plus zorgmedewerkers vaccineren kunnen we terug naar normale maatschappelijke omstandigheden.

Een heel andere vraag: Zijn de abortusklinieken in ons land ook gesloten of gaat deze verschrikkelijke praktijk gewoon door?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door helma »

Helaas zijn de klinieken open. En wij staan er niet... Dat houdt me dagelijks bezig.
Zelfs uit Frankrijk mogen de vrouwen hier nog komen en wordt alleen gemeten of ze koorts hebben.
https://www.ad.nl/dossier-corona-in-utr ... k24anArrMU

(Het AD blijft ons bewust onjuist negatief neerzetten)

Haren knippen mag niet... Kindjes doodknippen wel.
Essentieel....

God zij dank(!) heeft de rechter gister wel beslist dat de abortuspil nog steeds niet online of via de huisarts verstrekt mag worden.

https://www.trouw.nl/binnenland/abortus ... e=whatsapp
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door huisman »

helma schreef:Helaas zijn de klinieken open. En wij staan er niet... Dat houdt me dagelijks bezig.
Zelfs uit Frankrijk mogen de vrouwen hier nog komen en wordt alleen gemeten of ze koorts hebben.
https://www.ad.nl/dossier-corona-in-utr ... k24anArrMU

(Het AD blijft ons bewust onjuist negatief neerzetten)

Haren knippen mag niet... Kindjes doodknippen wel.
Essentieel....

God zij dank(!) heeft de rechter gister wel beslist dat de abortuspil nog steeds niet online of via de huisarts verstrekt mag worden.

https://www.trouw.nl/binnenland/abortus ... e=whatsapp
Bedankt voor de informatie. Ik keek net op een website van een abortuskliniek. Met de juiste voorzorgsmaatregelen mag het moorden doorgaan. Moet dit van ons en ons volk gelden....en zij bekeerden zich niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:Er wordt nu vaker gesproken over het "nieuwe normaal".
Dat zou betekenen, anderhalve meter afstand blijvend, geen handengeven, geen knuffel- en drie klapzoenen meer, zomaar.
Misschien dat men nu het video-vergaderen wat vaker hanteert, ipv altijd maar bij elkaar te gaan zitten.
Maar in hoeverre men dit jaren gaat volhouden, zal moeten blijken. Ik denk dat de angst op den duur wel weg zal ebben bij de meesten.
Ik ben best wel bang voor het nieuwe normaal.
In het nieuwe normaal is geen ruimte voor ziekte, onzekerheid en onbeheersbaarheid. Dat was al zo, alles was afgedekt door vaccinaties, grieprikken en andersoortige schijnzekerheden. En dat zal alleen maar meer worden.
Zelfs het levensbegin en het levenseinde is inmiddels gedegradeerd tot een menselijk beheersbaar fenomeen.

De liefde zal verkillen. Dat was het nieuwe normaal in wording, dat wordt het wellicht nog meer. Of niet? Zijn uit uitspruiten van allerlei sociale initiatieven hoopvolle tekenen?

De tijd zal het leren. Ons land heeft profeten in de recente geschiedenis gekend die hoopvol waren over de toekomst van onze jonge mensen. Er zou een bloeitijd voor de kerk naderen. Ik hoop er op, en vind het wel een mooie gedachte op deze stille zaterdag. Alle vreugde komt in een weg van strijd en sterven.
Wil er verder over denken. Wat ik inderdaad vrees is de verkilling en verharding. Die zal alleen maar gemakkelijker gaan. En ervaren worden. Ja je ziet nu hele mooie initiatieven . Tegelijkertijd bekruipt mij wel eens het gevoel dat het overschreeuwen van angst is. Want Angst is er. Je merkt het op straat. In de supermarkt. Waar een cassiere bijna opgelucht ademhaalt als je vriendelijk een praatje maakt. Of die haar hart uitstort omdat eindellijk iemand vraagt hoe het gaat. Angst is de motor achter veel maatregelen. Angst is ook de reden dat we zondags zelfs in aangepaste vorm geen dienst hebben. Angst verstart. Ik doel niet op een roekeloosheid. Maar denk dat een zekere afhankelijkheid en gerustheid in de Heere minder begrepen wordt, ook in deze dingen. Ik vrees ook dat honger en ellende juist bij hen die het al moeilijk hebben (afrika) zal toenemen. Maar ook denk ik de laatste dagen aan de hot nieuwsitems van paar weken geleden. Hie is het nu in Syrië en met de bootvluchtelingen? Het is weg uit de gedachten van ons. Wat is dat toch?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Wil er verder over denken. Wat ik inderdaad vrees is de verkilling en verharding.
Welnee, het is gewoon een kwestie van volhouden dat je geen hand meer moet geven bij binnenkomst. En die drie smokken links - rechts - links (of andersom) gaan de meesten niet missen. Jij wel? ;)
In je eigen gezin en naaste familie kun je straks gewoon weer knuffelen.
Ad Anker schreef:In het nieuwe normaal is geen ruimte voor ziekte, onzekerheid en onbeheersbaarheid. Dat was al zo, alles was afgedekt door vaccinaties, grieprikken en andersoortige schijnzekerheden. En dat zal alleen maar meer worden.
Dat denk ik niet, want griepprikken e.d. zijn er al jaren en niet verplicht, net als de vaccinaties.
En het zit nu eenmaal in de mens om voor elke aandoening een medicijn te willen.
Ad Anker schreef:De liefde zal verkillen.
Dat merkte ik al ver vóór de COVID crisis.
Ad Anker schreef:De tijd zal het leren.
Mensen zijn in de regel tamelijk veerkrachtig en in staat om weer tot opbouw te komen. Dat zie je na elke oorlog en ramp.
Misschien dat alles weer in perspectief wordt gezien.
Nu heeft iedereen het nog maar over 1 onderwerp, de rest is bijzaak geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef: Wil er verder over denken. Wat ik inderdaad vrees is de verkilling en verharding.
Welnee, het is gewoon een kwestie van volhouden dat je geen hand meer moet geven bij binnenkomst. En die drie smokken links - rechts - links (of andersom) gaan de meesten niet missen. Jij wel? ;)
In je eigen gezin en naaste familie kun je straks gewoon weer knuffelen.
Ad Anker schreef:In het nieuwe normaal is geen ruimte voor ziekte, onzekerheid en onbeheersbaarheid. Dat was al zo, alles was afgedekt door vaccinaties, grieprikken en andersoortige schijnzekerheden. En dat zal alleen maar meer worden.
Dat denk ik niet, want griepprikken e.d. zijn er al jaren en niet verplicht, net als de vaccinaties.
En het zit nu eenmaal in de mens om voor elke aandoening een medicijn te willen.
Ad Anker schreef:De liefde zal verkillen.
Dat merkte ik al ver vóór de COVID crisis.
Ad Anker schreef:De tijd zal het leren.
Mensen zijn in de regel tamelijk veerkrachtig en in staat om weer tot opbouw te komen. Dat zie je na elke oorlog en ramp.
Misschien dat alles weer in perspectief wordt gezien.
Nu heeft iedereen het nog maar over 1 onderwerp, de rest is bijzaak geworden.
Mara het gaat mij niet om de zoenen. De verkilling die ik bedoel is dat angst maakt dat mensen eerst aan zichzelf denken dan de ander. Angst om ziek te worden, inkomsten of wat dan ook.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Mara het gaat mij niet om de zoenen. De verkilling die ik bedoel is dat angst maakt dat mensen eerst aan zichzelf denken dan de ander. Angst om ziek te worden, inkomsten of wat dan ook.
Die zie ik eerlijk gezegd niet. Ik zie heel veel mensen, soms met gevaar van besmet te worden, keihard werken.
En al die mooie initiatieven, buiten zingen bij een verpleeghuis of ouderencentrum, in de hal van ziekenhuizen, boeketten bloemen bezorgen, telefonisch contact houden.
Het valt mij juist mee.
Mensen die eerst aan zichzelf denken, doen dit altijd al en zullen dit blijven doen.
Ik ga me niet laten leiden door angst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef: Mara het gaat mij niet om de zoenen. De verkilling die ik bedoel is dat angst maakt dat mensen eerst aan zichzelf denken dan de ander. Angst om ziek te worden, inkomsten of wat dan ook.
Die zie ik eerlijk gezegd niet. Ik zie heel veel mensen, soms met gevaar van besmet te worden, keihard werken.
En al die mooie initiatieven, buiten zingen bij een verpleeghuis of ouderencentrum, in de hal van ziekenhuizen, boeketten bloemen bezorgen, telefonisch contact houden.
Het valt mij juist mee.
Mensen die eerst aan zichzelf denken, doen dit altijd al en zullen dit blijven doen.
Ik ga me niet laten leiden door angst.
ik zeg niet dat jij dat doet. En ja er zijn mooie initiatieven. Maar denk jij nu dat dit blijvend is? En mijn onderbuikgevoel duidt het iets minder positief. Mensen zijn bang. En omdat ze bang zijn gaan ze in de aanval. Een andere groep vlucht... Psychologisch effect. Massaal gaan klappen. Massaal gaan zingen. Door goed te doen probeert men zijn eigen angst te overstemmen. Zichzelf een goed gevoel geven. (En nee gelukkig geldt dat niet voor iedereen) maar dat blijft niet zo. Straks als een deel weer werkt. Dan is er geen tijd meer. Maar de kwetsbaren blijven achter. De mensen die dierbaren hebben verloren ook. En even helder. Kwart besmettingen vanuit zorg!! Waar mensen nog steeds niet genoeg bescherming krijgen. Mensen die daar inderdaad met gevaar werken. Maar de verkilling is wel duidelijk. Niet door het grondpersoneel maar de mensen achter hun bureau. Vanuit overheid leiding in gezondheidszorg lag en ligt de prioriteit niet bij beschermen van hun personeel en bewoners. Gezonde mensen die niet van de afdeling mogen omdat er besmettingen zijn en dan besmet worden. Kinderen die geen afscheid mogen nemen.voldoende Ic afdelingen en voldoende personeel standaard opleiden is niet gebeurt en zie ik financieel ook niet snel gebeuren. Want dat kost geld. Gekke gedachte misschien... maar op dat punt heb ik niet veel vertrouwen in de overheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door refo »

Men raadplege niet de onderbuik.
Plaats reactie