Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:Wat mij de laatste weken bijzonder is opgevallen is dat tussenzinnetje in de opsomming van rampen uit Mattheus 24.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.

Jezus spreek in vers 7 nog in algemeenheden. Volk, koninkrijk, verscheidene plaatsen.. Daarna wordt Hij persoonlijker. Naarmate de wederkomst nadert zal het persoonlijker worden voor al degenen die van Hem zijn.

Of zie ik dat niet goed?
Ds. vD. preekte de eerste 'corona-zondag' ook over Mattheus 24: Want gelijk zij waren in de dagen van Noach, waren, voor den zondvloed... en verder: En zij bekenden het niet tot de zondvloed kwam, en hen allen wegnam, alzo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des mensen.
Ik zie ook dat velen rekenen met de tijd van "na de corona-crisis", zonder enig voorbehoud of er niet mogelijk meerdere weeën komen. Juist de woorden uit Mattheus 24 "En zij bekenden het niet, totdat..." mag ons wel te denken geven.
Dat laatste zeker DIA. Ik vind het aangrijpend, ook voor onszelf.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Adagio »

Wat betekent de tijdsduur hier in verhouding tot de eeuwigheid? En dan: voor God zijn er geen ‘onbekenden’, of ‘overigen’. Het is van tweeën één, met het onderscheid of we gewassen zijn in het bloed van de Middelaar. De Heere eist persoonlijk rekenschap van ieders zonden (“Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? Het is u hard tegen de prikkels de verzenen te slaan.”). Een mens marginaliseert zijn zonden in verhouding tot anderen, of acht zijn aandeel niet toerekeningsvatbaar enz. Maar de mens heeft zich in het paradijs van God afgekeerd, en “al wat de wet zegt, spreekt zij tot degenen die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.” De Heere laat Zich niet narekenen, “de rechtvaardige komt om, en er is niemand die het ter harte neemt; en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let dat de rechtvaardige weggeraapt wordt vóór het kwaad.” Wat een getuigenis toch in deze lijdenstijd: Want indien zij dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden? Of de heerszucht van de discipelen: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken dien Ik drinken zal, en met den doop gedoopt worden waarmede Ik gedoopt word? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.”
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Herman »

Mara schreef:Veel mensen denken dat dit een tijdelijk ongemak is, dat we met elkaar moeten overwinnen en daarna komt het goed.
Dus sportevenementen worden opgeschoven tot herfst of volgend jaar.
Mensen beuren elkaar op door over verre bestemmingen te dromen en dat met elkaar te delen.
Ze vinden het mooi als er geklapt wordt, dat de kerkklok een kwartier lang luidt, klokken van hoop.
Maar dat er een economische crisis dreigt, lijken ze te vergeten.
En over de doden moeten we maar niet te lang nadenken.
Ik hoor van sommige mensen dat ze het nieuws niet meer volgen, geen tv meer aanzetten, alleen Netflix kijken.
Een soort struisvogelpolitiek toepassen.

En dit zijn niet alleen mensen die buitenkerkelijk zijn!

Hoe beleven jullie dit, per dag, per week, denk je aan de tweede helft van dit jaar?
Plant je nog een appelboom?
Goede vraag. Persoonlijk denk ik dat we pas aan het begin van de omvallende domino stenen staan. Het is ondoenlijk om een goede inschatting te maken van alle effecten, maar de ingrediënten voor een volledige instorting van de maatschappelijke structuren zijn i.i.g voorhanden.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Waarom dan? Jonge mensen blijven overwegend gezond. Ik vind het heel goed dat de overheid de ziekte serieus neemt, maar als je het evolutionair beschouwt, sterft 5 procent van de meest ongezonde mensen, plus een enkele 'vergissing'. En dat is het dan.

Ik ben erg voor een strenge aanpak, maar vanuit een seculiere visie kan ik me ook voorstellen dat je denkt: laat maar gaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Herman »

Wat ik bedoel is dat de macro-economische gevolgen op dit moment nog in het geheel niet te voorzien zijn, maar dat ik wel elke dag een extra schakeltje uit de ketting van de economie zie springen. Er zijn maar weinig bedrijven die nu een investering plannen en in gang zetten en dat levert een enorm tekort aan opdrachten op in de bouw. Aannemers zijn nu al enorm aan het jagen op uitstaande mogelijke opdrachten, omdat de bui al laag hangt. Van elke bedrijfstak, behalve de supermarkten, zijn soortgelijke inzichten te noteren.
Die effecten zullen per vandaag niet meetbaar zijn maar in de nabije toekomst leiden tot ontslagen, krimp van bedrijven enzovoorts. Alhoewel er wel cijfers worden genoemd van werkloosheid die richting de 10% gaan op korte termijn (USA) en het is mijn inschatting het op de middellange termijn vooreerst alleen nog maar zal oplopen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Herman »

Het staatje met werkloosheidsaanvragen in de VS. De bovenste lijn is 6 miljoen:

Afbeelding
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Ambtenaar »

De bijstandsaanvragen zijn in Nederland ook opeens drie maal hoger dan 4 weken geleden.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Stof »

Nog los van de economische, maatschappelijke structuren: wat gaat dit doen met onze kerken? Keert iedereen terug naar de eigen stek over een x-aantal maanden? Gaan randleden dan nog naar de kerk of groeit men sneller dan ooit tevoren weg nu 'niemand' meer ziet of en welke diensten men bezoekt? Hoe zal het met jongeren gaan die toch al op het punt van afhaken stonden maar naar gewoonte toch nog naar de kerk gingen?

Ik ben waarschijnlijk erg kleingelovig maar het bezet me met veel gedachten en zorg.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door huisman »

Stof schreef:Nog los van de economische, maatschappelijke structuren: wat gaat dit doen met onze kerken? Keert iedereen terug naar de eigen stek over een x-aantal maanden? Gaan randleden dan nog naar de kerk of groeit men sneller dan ooit tevoren weg nu 'niemand' meer ziet of en welke diensten men bezoekt? Hoe zal het met jongeren gaan die toch al op het punt van afhaken stonden maar naar gewoonte toch nog naar de kerk gingen?

Ik ben waarschijnlijk erg kleingelovig maar het bezet me met veel gedachten en zorg.
Terechte zorg. De Heere Jezus heeft er een gelijkenis over gesproken. Tijdgeloof gaat dit niet volhouden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door alexv »

huisman schreef:
Stof schreef:Nog los van de economische, maatschappelijke structuren: wat gaat dit doen met onze kerken? Keert iedereen terug naar de eigen stek over een x-aantal maanden? Gaan randleden dan nog naar de kerk of groeit men sneller dan ooit tevoren weg nu 'niemand' meer ziet of en welke diensten men bezoekt? Hoe zal het met jongeren gaan die toch al op het punt van afhaken stonden maar naar gewoonte toch nog naar de kerk gingen?

Ik ben waarschijnlijk erg kleingelovig maar het bezet me met veel gedachten en zorg.
Terechte zorg. De Heere Jezus heeft er een gelijkenis over gesproken. Tijdgeloof gaat dit niet volhouden.
Ik heb hier nog een gedachte over. Laten we ons de kerkdiensten zo maar afpakken. Luther en Calvijn werkten gewoon door tijdens de meest dodelijke epedemieen. Het oordeel begin van het huis Gods. Laten we nu niet een flinke steek vallen. We gaan naar het huis van God maar nu even niet. Sorry God het is nu te gevaarlijk.
In China en Noord Korea morgen de mensen van de overheid niet naar de kerk op verlies van hun leven. Ze gaan toch. Wij gaan niet omdat het van de overheid niet mag. Waar is ons verzet. Stel dat dit nog jaren duurt, gaan we dan nooit meer naar de kerk. Er is van uit de kerk geen enkel verzet en daarom liggen we onder het oordeel. We zijn lauw nog koud.
Iemand zei tegen mij dat de kerkeraden wel verantwoording moesten nemen. Maar dat doen ze niet, ze wassen hij hadden in onschuld.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Hollander »

alexv schreef:Ik heb hier nog een gedachte over. Laten we ons de kerkdiensten zo maar afpakken. Luther en Calvijn werkten gewoon door tijdens de meest dodelijke epedemieen. Het oordeel begin van het huis Gods. Laten we nu niet een flinke steek vallen. We gaan naar het huis van God maar nu even niet. Sorry God het is nu te gevaarlijk.
In China en Noord Korea morgen de mensen van de overheid niet naar de kerk op verlies van hun leven. Ze gaan toch. Wij gaan niet omdat het van de overheid niet mag. Waar is ons verzet. Stel dat dit nog jaren duurt, gaan we dan nooit meer naar de kerk. Er is van uit de kerk geen enkel verzet en daarom liggen we onder het oordeel. We zijn lauw nog koud.
Iemand zei tegen mij dat de kerkeraden wel verantwoording moesten nemen. Maar dat doen ze niet, ze wassen hij hadden in onschuld.
Dit klinkt heel godsdienstig.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Het is de vraag of Calvijn wist hoe ziekten zich verspreiden. Als dat niet zo is, kun je daaruit geen conclusies trekken. Ik denk namelijk dat de huidige gang van zaken geheel in de lijn van Calvijn zou zijn. Al kan prof. Selderhuis dat vast beter beoordelen. Los daarvan hoort dit onderwerp niet in dit draadje.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Habitat »

OxfamNovib vreest voor armoede bij half miljard mensen

Ontwikkelingsorganisatie OxfamNovib zegt dat voor een half miljard mensen in de wereld armoede dreigt als gevolg van de coronacrisis. Dit zou de wereldwijde strijd tegen armoede in één klap met tien jaar terugwerpen, in sommige regio's zelfs met dertig jaar.
(...)
Directeur Michiel Servaes van OxfamNovib zegt dat de crisis iedereen in de wereld treft, maar dat mensen in armere landen onevenredig hard worden geraakt. "Doordat zij veelal werkzaam zijn in de informele economie en niet kunnen terugvallen op sociale vangnetten zoals uitkeringen of betaald ziekteverlof.

Bron: NOS liveblog van 9 april
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Ik ben erg voor een strenge aanpak, maar vanuit een seculiere visie kan ik me ook voorstellen dat je denkt: laat maar gaan.
Ik ben niet seculier, maar vind inmiddels ook dat we de maatregelen moeten gaan afschalen na de huidige periode. De financieel-economische schade wordt wel erg groot anders en het leven van te veel mensen wordt dan voor zeer lange tijd negatief beïnvloed. Het aantal aanvragen voor bijstandsuitkeringen is in een maand tijd al drie keer zo hoog en dit zal enkel nog maar toenemen als de beperkende maatregelen langer duren en meer bedrijven failliet gaan.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Zeeuw »

alexv schreef:
huisman schreef:
Stof schreef:Nog los van de economische, maatschappelijke structuren: wat gaat dit doen met onze kerken? Keert iedereen terug naar de eigen stek over een x-aantal maanden? Gaan randleden dan nog naar de kerk of groeit men sneller dan ooit tevoren weg nu 'niemand' meer ziet of en welke diensten men bezoekt? Hoe zal het met jongeren gaan die toch al op het punt van afhaken stonden maar naar gewoonte toch nog naar de kerk gingen?

Ik ben waarschijnlijk erg kleingelovig maar het bezet me met veel gedachten en zorg.
Terechte zorg. De Heere Jezus heeft er een gelijkenis over gesproken. Tijdgeloof gaat dit niet volhouden.
Ik heb hier nog een gedachte over. Laten we ons de kerkdiensten zo maar afpakken. Luther en Calvijn werkten gewoon door tijdens de meest dodelijke epedemieen. Het oordeel begin van het huis Gods. Laten we nu niet een flinke steek vallen. We gaan naar het huis van God maar nu even niet. Sorry God het is nu te gevaarlijk.
In China en Noord Korea morgen de mensen van de overheid niet naar de kerk op verlies van hun leven. Ze gaan toch. Wij gaan niet omdat het van de overheid niet mag. Waar is ons verzet. Stel dat dit nog jaren duurt, gaan we dan nooit meer naar de kerk. Er is van uit de kerk geen enkel verzet en daarom liggen we onder het oordeel. We zijn lauw nog koud.
Iemand zei tegen mij dat de kerkeraden wel verantwoording moesten nemen. Maar dat doen ze niet, ze wassen hij hadden in onschuld.
Wat doe jezelf? Ik zie veel verwijzingen naar 'we' en kerkenraden. Benieuwd wat je zelf ander doet.
Plaats reactie