Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Mara »

Veel mensen denken dat dit een tijdelijk ongemak is, dat we met elkaar moeten overwinnen en daarna komt het goed.
Dus sportevenementen worden opgeschoven tot herfst of volgend jaar.
Mensen beuren elkaar op door over verre bestemmingen te dromen en dat met elkaar te delen.
Ze vinden het mooi als er geklapt wordt, dat de kerkklok een kwartier lang luidt, klokken van hoop.
Maar dat er een economische crisis dreigt, lijken ze te vergeten.
En over de doden moeten we maar niet te lang nadenken.
Ik hoor van sommige mensen dat ze het nieuws niet meer volgen, geen tv meer aanzetten, alleen Netflix kijken.
Een soort struisvogelpolitiek toepassen.

En dit zijn niet alleen mensen die buitenkerkelijk zijn!

Hoe beleven jullie dit, per dag, per week, denk je aan de tweede helft van dit jaar?
Plant je nog een appelboom?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Piet Puk »

Ik blijf er vrij rustig onder op dit moment. Wel denk ik dat deze crisis overgaat. Maar wie krijgt dan de eer van dit alles? De mens of God? Ik beng bang dat wanneer we door gaan zoals we gewend waren, we een 2e crisis krijgen. Net zo lang, tot de mens zich gewonnen geeft....
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door DDD »

Ik denk dat de crisis wel eens grote gevolgen zou kunnen hebben voor de internationale goederenstromen en het uitbesteden van werkzaamheden. Ik mag tenminste hopen dat voortaan de mondkapjes niet allemaal uit één land komen. Ook de vanzelfsprekendheid van reizen zou wel eens aanzienlijk minder kunnen worden. Er zijn de laatste jaren best veel pestepidimieen geweest, voornamelijk vanwege de massale dierhouderij.

Ik hoop dat overheden daar wat alerter op worden. Mijn zwager zei: gezien de bijbelse voorspellingen mogen we wel wat meer voorzorgsmaatregelen nemen. Dat deel ik wel met hem.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik denk dat de crisis wel eens grote gevolgen zou kunnen hebben voor de internationale goederenstromen en het uitbesteden van werkzaamheden. Ik mag tenminste hopen dat voortaan de mondkapjes niet allemaal uit één land komen. Ook de vanzelfsprekendheid van reizen zou wel eens aanzienlijk minder kunnen worden. Er zijn de laatste jaren best veel pestepidimieen geweest, voornamelijk vanwege de massale dierhouderij.

Ik hoop dat overheden daar wat alerter op worden. Mijn zwager zei: gezien de bijbelse voorspellingen mogen we wel wat meer voorzorgsmaatregelen nemen. Dat deel ik wel met hem.
Ja maar goed of die voorzorgsmaatregelen allemaal helpen...
Je weet ook niet wat je bij de volgende epidemie allemaal nodig hebt...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Ik blijf er vrij rustig onder op dit moment. Wel denk ik dat deze crisis overgaat. Maar wie krijgt dan de eer van dit alles? De mens of God? Ik beng bang dat wanneer we door gaan zoals we gewend waren, we een 2e crisis krijgen. Net zo lang, tot de mens zich gewonnen geeft....
Nee, totdat Hij komt...
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Ik blijf er vrij rustig onder op dit moment. Wel denk ik dat deze crisis overgaat. Maar wie krijgt dan de eer van dit alles? De mens of God? Ik beng bang dat wanneer we door gaan zoals we gewend waren, we een 2e crisis krijgen. Net zo lang, tot de mens zich gewonnen geeft....
Nee, totdat Hij komt...
Eens, twijfelde er aan om dit te schrijven. Toch heb ik wel begrepen dat er in de laatste tijd ook juist nog tot het geloof zullen komen. Vandaar mijn uitdrukking.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door parsifal »

Ik vraag me af wat de economische gevolgen zullen zijn. Er is nu weinig wat ons eten, wonen en onderwijs echt aantast (ik neem aan dat de scholen weer opengaan na de zomer). Er is niets wat structurele wordt aangepast. Wel is duidelijk geworden dat we best wat meer waardering en beloning mogen geven voor sommige beroepen. Het zou mooi zijn als dat ook gebeurt. Met daarbij ook investeren in wat meer mensen die in de zorg en onderwijs kunnen werken. We zien nu dat sommige andere zaken best gemist kunnen worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Jeremiah »

Wat mij de laatste weken bijzonder is opgevallen is dat tussenzinnetje in de opsomming van rampen uit Mattheus 24.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.

Jezus spreek in vers 7 nog in algemeenheden. Volk, koninkrijk, verscheidene plaatsen.. Daarna wordt Hij persoonlijker. Naarmate de wederkomst nadert zal het persoonlijker worden voor al degenen die van Hem zijn.

Of zie ik dat niet goed?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door refo »

Jeremiah schreef:Wat mij de laatste weken bijzonder is opgevallen is dat tussenzinnetje in de opsomming van rampen uit Mattheus 24.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.

Jezus spreek in vers 7 nog in algemeenheden. Volk, koninkrijk, verscheidene plaatsen.. Daarna wordt Hij persoonlijker. Naarmate de wederkomst nadert zal het persoonlijker worden voor al degenen die van Hem zijn.

Of zie ik dat niet goed?
Ik zit meer met vers 34: Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
Dat geslacht is wel degelijk voorbij gegaan, zonder dat deze dingen geschied zijn. Of de Heere Jezus doelde op iets heel anders, bijvoorbeeld de val van Jeruzalem.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Veel mensen denken dat dit een tijdelijk ongemak is, dat we met elkaar moeten overwinnen en daarna komt het goed.
Dus sportevenementen worden opgeschoven tot herfst of volgend jaar.
Mensen beuren elkaar op door over verre bestemmingen te dromen en dat met elkaar te delen.
Ze vinden het mooi als er geklapt wordt, dat de kerkklok een kwartier lang luidt, klokken van hoop.
Maar dat er een economische crisis dreigt, lijken ze te vergeten.
En over de doden moeten we maar niet te lang nadenken.
Ik hoor van sommige mensen dat ze het nieuws niet meer volgen, geen tv meer aanzetten, alleen Netflix kijken.
Een soort struisvogelpolitiek toepassen.

En dit zijn niet alleen mensen die buitenkerkelijk zijn!

Hoe beleven jullie dit, per dag, per week, denk je aan de tweede helft van dit jaar?
Plant je nog een appelboom?
Ik kijk er ook niet heel veel meer naar, alle bezigheden worden er mee overspoeld,
Net als dat er ook mensen waren die niet meer de krant gingen lezen of journaal kijken in ENGELAND ten tijde van brxit.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Wat mij de laatste weken bijzonder is opgevallen is dat tussenzinnetje in de opsomming van rampen uit Mattheus 24.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.

Jezus spreek in vers 7 nog in algemeenheden. Volk, koninkrijk, verscheidene plaatsen.. Daarna wordt Hij persoonlijker. Naarmate de wederkomst nadert zal het persoonlijker worden voor al degenen die van Hem zijn.

Of zie ik dat niet goed?
Ds. vD. preekte de eerste 'corona-zondag' ook over Mattheus 24: Want gelijk zij waren in de dagen van Noach, waren, voor den zondvloed... en verder: En zij bekenden het niet tot de zondvloed kwam, en hen allen wegnam, alzo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des mensen.
Ik zie ook dat velen rekenen met de tijd van "na de corona-crisis", zonder enig voorbehoud of er niet mogelijk meerdere weeën komen. Juist de woorden uit Mattheus 24 "En zij bekenden het niet, totdat..." mag ons wel te denken geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Jeremiah schreef:Wat mij de laatste weken bijzonder is opgevallen is dat tussenzinnetje in de opsomming van rampen uit Mattheus 24.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.

Jezus spreek in vers 7 nog in algemeenheden. Volk, koninkrijk, verscheidene plaatsen.. Daarna wordt Hij persoonlijker. Naarmate de wederkomst nadert zal het persoonlijker worden voor al degenen die van Hem zijn.

Of zie ik dat niet goed?
Ik zit meer met vers 34: Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
Dat geslacht is wel degelijk voorbij gegaan, zonder dat deze dingen geschied zijn. Of de Heere Jezus doelde op iets heel anders, bijvoorbeeld de val van Jeruzalem.
Ds. noemt dit profetie in perspectief. Achter de ene profetie ligt dan een nadere profetie. De tekenen voor de verwoesting van Jeruzalem gaan over in de tekenen aan het einde van de tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:Veel mensen denken dat dit een tijdelijk ongemak is, dat we met elkaar moeten overwinnen en daarna komt het goed.
Dus sportevenementen worden opgeschoven tot herfst of volgend jaar.
Mensen beuren elkaar op door over verre bestemmingen te dromen en dat met elkaar te delen.
Ze vinden het mooi als er geklapt wordt, dat de kerkklok een kwartier lang luidt, klokken van hoop.
Maar dat er een economische crisis dreigt, lijken ze te vergeten.
En over de doden moeten we maar niet te lang nadenken.
Ik hoor van sommige mensen dat ze het nieuws niet meer volgen, geen tv meer aanzetten, alleen Netflix kijken.
Een soort struisvogelpolitiek toepassen.

En dit zijn niet alleen mensen die buitenkerkelijk zijn!

Hoe beleven jullie dit, per dag, per week, denk je aan de tweede helft van dit jaar?
Plant je nog een appelboom?
Ik vind het moeilijk om deze crisis in het juiste perspectief te duiden.
Je hoort zoveel verschillende berichten.

De één zegt: het is een oordeel van God, en persoonlijk geloof ik dat ook wel.
De Heere heeft ons wat te zeggen: Bekeert u en keer terug naar Mij!

Een ander gaat weer wat verder en zegt dat deze crisis te vergelijken is met de plagen uit Egypte.
Maar die plagen betroffen het gehele Egyptische volk en in de eerste plaats: hun goden.
De pest epidemieën uit vorige eeuwen maakte slachtoffers onder jong en oud zonder onderscheid onder de gehele bevolking.

Maar de huidige situatie is anders.
Wat je bij corona moet constateren is dat de meeste mensen milde klachten hebben, maar dat een klein deel van de bevolking, de ouderen, maar vooral hen (de ouderen) met overgewicht en diabetes het slachtoffer zijn. Bijna iedereen die op de IC aan de beademing ligt heeft significant overgewicht en de verwachting is dat een kwart van hen komt te overlijden.
Je kan toch ook niet zeggen: de veroordeelde goden van deze tijd zijn de ouderen met overgewicht en diabetes die in het bijzonder gestraft worden door het oordeel van God?

Mijn worsteling is: hoe plaats je dat binnen het kader van een Godsoordeel t.a.v. de (wereld)bevolking?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door merel »

Ik denk niet dat het een specifiek oordeel is voor al deze mensen die nu overlijden, maar wellicht wel een vingerwijzing van God om ons mensen te laten zien dat wij niet alles kunnen en overal de hand in hebben ( zoals wij wel vaak menen)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door eilander »

Roos2018 schreef:
Mara schreef:Veel mensen denken dat dit een tijdelijk ongemak is, dat we met elkaar moeten overwinnen en daarna komt het goed.
Dus sportevenementen worden opgeschoven tot herfst of volgend jaar.
Mensen beuren elkaar op door over verre bestemmingen te dromen en dat met elkaar te delen.
Ze vinden het mooi als er geklapt wordt, dat de kerkklok een kwartier lang luidt, klokken van hoop.
Maar dat er een economische crisis dreigt, lijken ze te vergeten.
En over de doden moeten we maar niet te lang nadenken.
Ik hoor van sommige mensen dat ze het nieuws niet meer volgen, geen tv meer aanzetten, alleen Netflix kijken.
Een soort struisvogelpolitiek toepassen.

En dit zijn niet alleen mensen die buitenkerkelijk zijn!

Hoe beleven jullie dit, per dag, per week, denk je aan de tweede helft van dit jaar?
Plant je nog een appelboom?
Ik vind het moeilijk om deze crisis in het juiste perspectief te duiden.
Je hoort zoveel verschillende berichten.

De één zegt: het is een oordeel van God, en persoonlijk geloof ik dat ook wel.
De Heere heeft ons wat te zeggen: Bekeert u en keer terug naar Mij!

Een ander gaat weer wat verder en zegt dat deze crisis te vergelijken is met de plagen uit Egypte.
Maar die plagen betroffen het gehele Egyptische volk en in de eerste plaats: hun goden.
De pest epidemieën uit vorige eeuwen maakte slachtoffers onder jong en oud zonder onderscheid onder de gehele bevolking.

Maar de huidige situatie is anders.
Wat je bij corona moet constateren is dat de meeste mensen milde klachten hebben, maar dat een klein deel van de bevolking, de ouderen, maar vooral hen (de ouderen) met overgewicht en diabetes het slachtoffer zijn. Bijna iedereen die op de IC aan de beademing ligt heeft significant overgewicht en de verwachting is dat een kwart van hen komt te overlijden.
Je kan toch ook niet zeggen: de veroordeelde goden van deze tijd zijn de ouderen met overgewicht en diabetes die in het bijzonder gestraft worden door het oordeel van God?

Mijn worsteling is: hoe plaats je dat binnen het kader van een Godsoordeel t.a.v. de (wereld)bevolking?
We denken te individualistisch. Ik meen dat God niet op die manier denkt. Toen David zondigde met de volkstelling, werd het volk gestraft (en in het volk David natuurlijk ook). David zei toen: wat hebben deze schapen gedaan?
Zo is het hier naar mijn mening ook. We mogen ons wel afvragen wat het ons te zeggen heeft. Persoonlijk, kerkelijk, landelijk. Het is geen bijbelse gedachte als we zeggen: 'het is gewoon een virus dat over de hele wereld gaat en tja, het is nu eenmaal ook hier gekomen. Zo gaan die dingen.'
Plaats reactie