Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door Herman »

De landen die genoemd worden zijn: Jemen, de Democratische Republiek Congo, Zuid-Sudan, Sudan, Ethiopië, Afghanistan, Venezuela, Syrië, Nigeria en Haïti. Dus dat geen voor mij wel degelijk een indicatie 'O, die landen, dat was te verwachten'

Behoudens Ethiopië en Nigeria zie ik hier geen landen bijstaan die niet al ten onder gaan aan andere problemen dan corona. Dat is de wetmatigheid: hongersnood hoeft niet geleden te worden, nooit en negens niet. Alleen oorlog en de daarbij komende verwoesting leiden tot hongersnood.

Overigens steun ik van harte de gedachte om je gaven aan voedselprojecten te geven via partijen als ZOA en Woord&Daad, die zijn voor zowel de lange als korte termijn nuttig bezig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gevolgen op lange termijn van deze crisis

Bericht door eilander »

Herman schreef:De landen die genoemd worden zijn: Jemen, de Democratische Republiek Congo, Zuid-Sudan, Sudan, Ethiopië, Afghanistan, Venezuela, Syrië, Nigeria en Haïti. Dus dat geen voor mij wel degelijk een indicatie 'O, die landen, dat was te verwachten'

Behoudens Ethiopië en Nigeria zie ik hier geen landen bijstaan die niet al ten onder gaan aan andere problemen dan corona. Dat is de wetmatigheid: hongersnood hoeft niet geleden te worden, nooit en negens niet. Alleen oorlog en de daarbij komende verwoesting leiden tot hongersnood.
Ik snap je punt, maar dat er een element van 'eigen schuld' aan zit, maakt nog niet dat het daarom voor de vele mensen die het treft minder erg is. En ik had het ook in het topic 'duiding' geplaatst, omdat het even goed onder de tekenen valt die moeten geschieden, of het nu veroorzaakt wordt door oorlog of niet.

Er wordt trouwens gesproken over mogelijke gevolgen voor 36 landen. En dan nog... het raakt me steeds als we corona-updates krijgen: gelukkig, het zijn er weer wat minder dan gisteren. Maar wel zijn het elke weer (zeg maar) 100 mensen die de eeuwigheid in gegaan zijn. Hoeveel te meer geldt dat in dit geval!
Plaats reactie