Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Heeft u deelgenomen?

Peiling eindigde op 14 apr 2020, 14:57

Ja
9
22%
Nee
19
46%
Ik was niet op de hoogte.
9
22%
Ik doe niet aan oecumenische initiatieven.
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Maanenschijn »

Als iemand, zelfs zal zou hij de Antichrist zijn, oproept tot het gebed wat de Heere ons zelf geleerd heeft. Is het dan fout omdat hij de Antichrist is?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:Als iemand, zelfs zal zou hij de Antichrist zijn, oproept tot het gebed wat de Heere ons zelf geleerd heeft. Is het dan fout omdat hij de Antichrist is?
Terechte vraag. Dat is ook de vraag die ik aan DIA stelde.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb persoonlijk niet zoveel met "allemaal om 12:00" bidden.

Echter, als de Heere Jezus zegt "Gij dan bidt aldus: Onze Vader (...)", dan lijkt het mij inderdaad niet dat we kunnen zeggen dat het verkeerd is om het onze Vader te bidden. Ook niet als de oproep van de Paus komt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:Als iemand, zelfs zal zou hij de Antichrist zijn, oproept tot het gebed wat de Heere ons zelf geleerd heeft. Is het dan fout omdat hij de Antichrist is?
Waarom zou de antichrist dat doen ?
Alleen denk ik als hij oproept om hem na te zeggen en er onBijbelse elementen in zijn
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:Als iemand, zelfs zal zou hij de Antichrist zijn, oproept tot het gebed wat de Heere ons zelf geleerd heeft. Is het dan fout omdat hij de Antichrist is?
Terechte vraag. Dat is ook de vraag die ik aan DIA stelde.
Enkel de oproep van de Paus om het Onze Vader te bidden lijkt mij al voldoende bewijs dat hij de antichrist niet is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Wat een onzin, sorry. Je schrijft nadrukkelijk over hoe deze opvatting volgens jou tot stand gekomen is. Verdiep je toch eens in de bronnen, dan zul je zien dat er geen syllabe van klopt.
Jij kunt gewoon niet lezen, ik ben vrij helder. De opvatting die DIA heeft over de paus kom je in jouw kerk niet meer tegen. In het hier en nu is die opvatting enkel nog aanwezig in bepaalde kerken met een nogal beperkte theologische blik. Dat kun jij onzin vinden, maar dat ben je horende doof.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Floppy »

eilander schreef:...
En dan bedoel ik niet of de paus de antichrist is, want ik denk dat dat wel waar is.
...
Naarmate ik me meer verdiep in wat de recente pausen hebben gepubliceerd, lijkt me dat op dit moment een moeilijk te verdedigen opvatting. Dan doel ik vooral op twee werken, Jezus van Nazareth van Benedictus de 16e en de diepgravende studies rondom de Theologie van het Lichaam door Johannes Paulus II. Als je iemand wil horen die zeer(!!) nauwkeurig luistert naar wat de Schrift zegt, dan moet je dat laatste werk lezen.

Om zo iemand de Antichrist te noemen impliceert nogal wat. Er zijn genoeg dingen in de RK die mij zorgen baren, qua leven en qua leer, maar dat geldt wat mij betreft ook voor een aantal andere kerken. En voor mijzelf, trouwens.

Iemand die als reactie op bovenstaande zou willen tegenwerpen dat de Antichrist veel bijbelkennis kan hebben en zeer geraffineerd te werk kan gaan, zou ik willen adviseren zijn eigen predikant(en) tegen dezelfde meetlat te houden.

Het ironische is overigens dat er genoeg (ultraconservatieve) RK mensen zijn die Franciscus ook gerust een Antichrist noemen. Misschien niet om dezelfde redenen, maar toch.

Persoonlijk vind ik het nogal veelzeggend als iemand in de context van het oproepen tot het bidden van het Onze Vader wordt weggezet als Antichrist.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Terri »

In 1 Johannes 2:22 staat: ‘Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.’ Kort en bondig omschrijft Johannes de antichrist. Iets verderop schrijft hij over de ‘geest van de antichrist’: ‘Iedere geest die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist’ (1 Johannes 4:3).
Zoals de Geest van God ons voorbereidt op de komst van de Here Jezus, zo bereidt de geest van de antichrist de wereld voor op de komst van de antichrist.

Bron; Zoeklicht

De paus loochent dit niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door -DIA- »

Als we bovenstaande reacties lezen moet de schrik wel om ons hart slaan.
We zeggen wel eens dat het de laatste dagen lijkt of alles in de wereld op zijn kop staat, maat ik acht het veel erger, als blijkt dat alles in de kerk op zijn kop staat.

Ik wil dan ook oproepen tot eenheid en wederkeer tot de God van onze vaderen. Ook al weet ik wel dat we menselijkerwijs daar niet veel van hoeven te verwachten, daar het oordeel lijkt door te gaan. Maar wie let erop? En wie er op wijst wordt al snel in een hoek gedrukt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef:Als iemand, zelfs zal zou hij de Antichrist zijn, oproept tot het gebed wat de Heere ons zelf geleerd heeft. Is het dan fout omdat hij de Antichrist is?
Het bidden op zich zelf is niet verkeerd. Maar daar heb ik de oproep van de Paus niet bij nodig. Ik erken hem kerkelijk niet als gezaghebber. Als hij straks de oproep gaat doen dat iedereen om 12.00 de sloot inspringt, prima dat iedereen dat doet. Maar ik niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Ik wil dan ook oproepen tot eenheid en wederkeer tot de God van onze vaderen. Ook al weet ik wel dat we menselijkerwijs daar niet veel van hoeven te verwachten, daar het oordeel lijkt door te gaan. Maar wie let erop? En wie er op wijst wordt al snel in een hoek gedrukt.
Een gevalletje balk en splinter. Jij drukt de paus in de hoek van de antichrist en schreeuwt gelijk moord en brand als daar op wordt gereageerd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door J.C. Philpot »

Of de paus de antichrist is weet ik niet. Aangezien hij een ander evangelie verkondigd, ben ik echter niet voor oecumene met hem.

Verder: als de echte antichrist komt, als een engel van het licht, is het te vrezen dat we hem allemaal achterna zullen lopen. Hij hoeft het Onze Vader slecht een keer te prevelen, en we denken allemaal dat hij de antichrist niet kan zijn. Dan zijn we zelfs bereid hem te verdedigen tegen hen die hem als zodanig "wegzetten".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik wil dan ook oproepen tot eenheid en wederkeer tot de God van onze vaderen. Ook al weet ik wel dat we menselijkerwijs daar niet veel van hoeven te verwachten, daar het oordeel lijkt door te gaan. Maar wie let erop? En wie er op wijst wordt al snel in een hoek gedrukt.
Een gevalletje balk en splinter. Jij drukt de paus in de hoek van de antichrist en schreeuwt gelijk moord en brand als daar op wordt gereageerd.
Ik spreek niet uit eigen wijsheid. Ik laat hier de kanttekenaren en verschillende betrouwbare oude verklaringen aan het woord. Dat is geen verzinsel van mij. Hoe lang zullen we nog blijven twisten? Wat moet er gebeuren voor onze monden gestopt worden. Dan vrezen we, dat mag u wel weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Wat een onzin, sorry. Je schrijft nadrukkelijk over hoe deze opvatting volgens jou tot stand gekomen is. Verdiep je toch eens in de bronnen, dan zul je zien dat er geen syllabe van klopt.
Jij kunt gewoon niet lezen, ik ben vrij helder. De opvatting die DIA heeft over de paus kom je in jouw kerk niet meer tegen. In het hier en nu is die opvatting enkel nog aanwezig in bepaalde kerken met een nogal beperkte theologische blik. Dat kun jij onzin vinden, maar dat ben je horende doof.
:)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Ik spreek niet uit eigen wijsheid. Ik laat hier de kanttekenaren en verschillende betrouwbare oude verklaringen aan het woord. Dat is geen verzinsel van mij. Hoe lang zullen we nog blijven twisten? Wat moet er gebeuren voor onze monden gestopt worden. Dan vrezen we, dat mag u wel weten.
De vraag is in hoeverre men destijds voldoende in staat was om een objectief oordeel te vellen gezien de felle strijd in de afscheiding van de RK die men zelf had meegemaakt.

Ik vind het helemaal niet erg of vreemd dat je bepaalde bedenkingen hebt tegen de RK. Het is echter wat anders om de paus de antichrist te noemen.

Hoe kan iemand die oproept om het gebed te bidden dat Jezus ons zelf geleerd heeft de antichrist zijn?
Plaats reactie