Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Heeft u deelgenomen?

Peiling eindigde op 14 apr 2020, 14:57

Ja
9
22%
Nee
19
46%
Ik was niet op de hoogte.
9
22%
Ik doe niet aan oecumenische initiatieven.
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Van Ewijk »

Voor wie het nog niet wisten, de Paus had zich Zondag gericht tot alle christenen ter wereld van welke gezindte dan ook om vandaag, woensdag om twaalf uur het onze vader te bidden.

Mijn vraag is simpel, heeft u hieraan deelgenomen?
Wat mijzelf betreft, ik wist er niets van en heb het voor wat het waard was op een later tijdstip gedaan.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 25 mar 2020, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door J.C. Philpot »

* Ik heb geen affiniteit met de paus
* Ik heb geen affiniteit met oecumenisch (dit associeer ik met vrijzinnigheid)
* Ik zie geen meerwaarde in het allemaal tegelijk bidden. Een christen hoort heel de dag te bidden, daarnaast op gezette tijden persoonlijk, en mogelijk ook samen.

Dus mijn antwoord is nee.

Wel heb ik gisteren met enkele christelijke collega's voor het eerst van mijn leven via Teams (zakelijke Skype) gebeden. Wel wat onwennig moet ik zeggen, maar volgende week staat het weer in de agenda..
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door Geytenbeekje »

Nee, ik probeert toch maar elke dag naar een avondsluiting te luisteren en dit meteen ook in gebed te nemen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door Bertiel »

ik zat in een telefonische vergadering
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door eilander »

Zoals bijna altijd heb ik ook het Onze Vader gebeden vóór de maaltijd. Dat zal zo rond 12.15u geweest zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door -DIA- »

Voor mij staat er geen keuze bij.
Er staat wel : Ik doe niet aan oecumene, dat doe ik in zoverre en acht dat noodzakelijk, zolang ons belijden niet in het geding is. Andere woorden: Geen eenheid ten koste van de Waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door Piet Puk »

Wat mij betreft onzin, net als dat handen klappen. Goed bedoeld hoor, maar daar ben ik te nuchter voor. Straks komt er eentje met het idee om weet ik veel wat te gaan doen. Heel veel respect voor de hulpverleners, maar of het helpt om met z'n allen te gaan klappen?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door Mistig »

Ik vind het een mooi initiatief om gezamenlijk te bidden.
In tegenstelling tot wat ik hierboven lees, ligt daar zeker kracht in.
Het Onze Vader bidden is mooi, maar vraag me wel af of dat nu het gebed zou moeten zijn.
Van de week wel meegedaan aan de oproep om allen tegelijk in de avond te bidden.

Overigens was ik niet op de hoogte, vandaag en lees ik het nu pas voor het eerst.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:Wat mij betreft onzin, net als dat handen klappen. Goed bedoeld hoor, maar daar ben ik te nuchter voor. Straks komt er eentje met het idee om weet ik veel wat te gaan doen. Heel veel respect voor de hulpverleners, maar of het helpt om met z'n allen te gaan klappen?
Nou, het helpt voor geen meter natuurlijk.
Maar vergelijk het met het complimentje en de waardering, die jij krijgt na een dag overwerken, omdat het echt noodzakelijk was.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Voor mij staat er geen keuze bij.
Er staat wel : Ik doe niet aan oecumene, dat doe ik in zoverre en acht dat noodzakelijk, zolang ons belijden niet in het geding is. Andere woorden: Geen eenheid ten koste van de Waarheid.
Het bidden van het Onze Vader gaat toch niet ten koste van de waarheid? Of is de oproep fout omdat hij door de paus gedaan wordt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Voor mij staat er geen keuze bij.
Er staat wel : Ik doe niet aan oecumene, dat doe ik in zoverre en acht dat noodzakelijk, zolang ons belijden niet in het geding is. Andere woorden: Geen eenheid ten koste van de Waarheid.
Het bidden van het Onze Vader gaat toch niet ten koste van de waarheid? Of is de oproep fout omdat hij door de paus gedaan wordt?
Nee, vanzelf niet. Maar het bidden van het Onze Vader ligt heel teer. Er zijn verschillende van Gods volk, die dit niet anders dan met schroom kunnen bidden. Zou de paus daar geen schroom in kennen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Voor mij staat er geen keuze bij.
Er staat wel : Ik doe niet aan oecumene, dat doe ik in zoverre en acht dat noodzakelijk, zolang ons belijden niet in het geding is. Andere woorden: Geen eenheid ten koste van de Waarheid.
Het bidden van het Onze Vader gaat toch niet ten koste van de waarheid? Of is de oproep fout omdat hij door de paus gedaan wordt?
Nee, vanzelf niet. Maar het bidden van het Onze Vader ligt heel teer. Er zijn verschillende van Gods volk, die dit niet anders dan met schroom kunnen bidden. Zou de paus daar geen schroom in kennen?
Over die vraag ging het hier natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot eucomenisch gebed

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:...
Nee, vanzelf niet. Maar het bidden van het Onze Vader ligt heel teer. Er zijn verschillende van Gods volk, die dit niet anders dan met schroom kunnen bidden.
Ik zou het erg verdrietig vinden wanneer mijn kinderen mij slechts met schroom hun vader zouden kunnen noemen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Floppy »

Wij hebben iets over twaalven het Onze Vader gebeden, dat viel gelijk met het beginnen voor de lunch.

Ik vond het een mooi initiatief, wel was het erg RK ingekleed; dat werkte wat bevreemdend. En ik vind Italiaans niet direct een wereldtaal, het gebed begon voordat we het goed en wel beseften omdat we geen idee hadden wat de paus ervoor allemaal zei.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Maanenschijn »

In de Bijbel wordt aan het gelovig gebed veel waarde en kracht toegekend. Ook aan het voor- en met elkaar bidden. De oproep van de Paus is in dat licht bezien niet verkeerd. Ook om het volmaakte gebed te bidden is niet verkeerd, ondanks, daar herken ik @DIA in dat er momenten beleefd kunnen worden je met schroom de woorden uitspreken moet.

In onze refo- cultuur is samen bidden niet zo gebruikelijk. Een oproep als deze geeft dan ook vervreemding. Maar ik voel ook iets van verbinding met andere christenen.

Kortom: als ik de oproep in de gaten gehad zou hebben, had ik meegedaan, ik denk aan tafel met alle kinderen er bij.

Het aller belangrijkste is dat de kracht van het gebed gekoppeld is aan het gelovig bidden. Daar ligt voor ons allen een stukje zelfonderzoek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie