Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Heeft u deelgenomen?

Peiling eindigde op 14 apr 2020, 14:57

Ja
9
22%
Nee
19
46%
Ik was niet op de hoogte.
9
22%
Ik doe niet aan oecumenische initiatieven.
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 41

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Ik spreek niet uit eigen wijsheid. Ik laat hier de kanttekenaren en verschillende betrouwbare oude verklaringen aan het woord. Dat is geen verzinsel van mij. Hoe lang zullen we nog blijven twisten? Wat moet er gebeuren voor onze monden gestopt worden. Dan vrezen we, dat mag u wel weten.
De vraag is in hoeverre men destijds voldoende in staat was om een objectief oordeel te vellen gezien de felle strijd in de afscheiding van de RK die men zelf had meegemaakt.
Ah, het gaat al beter. Je zit nu wat meer bij de bronnen.
Ik denk dat je een terecht punt maakt.
Zelf geloof ik dat de paus niet zozeer 'de antichrist' is als wel 'een antichrist'.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Maanenschijn »

Met het risico dat de discussie zich verplaatst naar de persoon van de antichrist terwijl het topic gaat over de oproep van gebed door de Paus, is het de vraag om de antichrist aan een ambt (Paus zijn) of aan een persoon te koppelen. Als ik onderstaande teksten lees (ik heb geen uitgebreid onderzoek gedaan, maar alleen de teksten gezocht waar de term antichrist in voorkomt) blijkt dat er een antichristelijke geest is, maar ook dat de antichrist zich als persoon zal openbaren. De oproep tot het bidden van het Onze Vader zoals nu is geweest, zonder het doel te spotten of als blasfemie kan ik dan ook niet zien als een uiting van de antichrist.

1 Johannes 4: vers 3: En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu...
1 Johannes 2: vers 18: Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.
2 Johannes 1: vers 7:Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist.
1 Johannes 2: vers 22: Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Isala »

Het onze Vader bidden is vanzelfsprekend niet verkeerd. Maar mijns inziens is dit gebed niet door de Heere Jezus aan ons gegeven, om het allemaal op het zelfde tijdstip op te zeggen. Ook niet wekelijks gezamelijk in een kerkdienst, en ook niet als herhaalgebed aan de etenstafel.
Het Onze Vader is een principe-gebed. Elke regel is een volmaakt gebed, wat zo inhoudelijk alle aspecten van het leven met God aan de orde stelt. En dat begint met heiliging en afhankelijkheid, en eindigt met de eer van God tot in eeuwigheid.

ik wil daarmee niet zeggen dat je het nooit zo mag bidden als het in de Bijbel staat, natuurlijk wel. Ook als onze woorden op zijn, welk gebed kunnen we dan beter bidden? Maar het onze Vader is zoveel meer dan alleen het opzeggen van de woorden.

We weten nog niet wie dé antichrist is.
In het verleden zijn er vele types anti-christussen geweest.
De Paus verbindt echter alle wereldreligies aan elkaar, onder de noemer "God". Ook al is dit Allah of Boeddah.
Sterker nog: ook al geloof je helemaal niet (minuut 0.38), dan nog ben je een kind van God.
Bekijk een deze officiele verklaring hierover van de Paus:
https://www.youtube.com/watch?v=Ssyt_BqijAg

In het licht van deze verklaring bezien noemt de Paus wel de naam van de Heere Jezus, maar verloochend Hem als enige weg tot behoud, aangezien iemand ook zonder Christus een kind van God kan zijn. Over wedergeboorte in dit filmpje geen woord.

Daarom houd ik mijn hart vast voor de PKN, die zich voortvarend inzet om weer terug te komen bij de RKK.
Hora est!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Hoe kan iemand die oproept om het gebed te bidden dat Jezus ons zelf geleerd heeft een antichrist zijn?
Lees de kanttekeningen bij Hand 16:18 (en bij Markus 1:25).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door J.C. Philpot »

De paus heeft vorig jaar ook een verklaring getekend met sjeik Ahmed al-Tayeb, waarin word gesteld dat "verschil in religies door God is gewild", en elkaar als broeders die in God geloven moeten aanvaarden.
Digibron schreef:Paus en groot-imam tekenen verklaring

ABU DHABI (RD). Paus Franciscus heeft maandag in Abu Dhabi samen met de groot-imam van Al-Azhar een verklaring van menselijke broederlijkheid getekend. „Het document (...) nodigt alle personen die geloven in God en in menselijke broederlijkheid uit om zich te verenigen en samen te werken”, aldus de paus maandag op Twitter. Het is voor het eerst dat een rooms-katholieke paus het Arabisch schiereiland bezoekt. Het bezoek is dinsdag afgesloten met een misviering, waar meer dan 100.000 bezoekers bij aanwezig waren.
Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 759d549e46

In feite steld hij daarmee de Islam en het Christendom als zijnde gelijkwaardig aan elkaar.

Hoewel ook ik de(ze) paus niet benoem als de antichrist, verloochend de paus hiermee mijns inziens (zoals Isala terecht benoemt n.a.v. het filmpje) de Heere Jezus als enige weg tot behoud.

Ik sta helemaal achter het bidden van het Onze Vader. Ik doe het niet om 12:00 n.a.v. een pauselijke oproep, maar van mij mag iedereen het om 12:00 doen.

Maar ik ben er een tegenstander van om net te doen alsof de paus een bijbels christenen is, en hem te omarmen als protestanten, omdat hij werkelijk een andere boodschap brengt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Floppy »

Isala schreef:...
De Paus verbindt echter alle wereldreligies aan elkaar, onder de noemer "God". Ook al is dit Allah of Boeddah.
Sterker nog: ook al geloof je helemaal niet (minuut 0.38), dan nog ben je een kind van God.
...
Voor de volledigheid een paar opmerkingen hierbij om dit soort uitspraken uit de RKK beter te kunnen duiden:
In de RK theologie:
1. Iedereen is een kind van God; in Hem vinden we tenslotte onze oorsprong.
2. Iedereen is op zoek naar God. Er zijn religies waarbij men dichter bij de essentie komt van Wie God is (bijv. Islam), en religies waarbij dit minder het geval is (Mormonisme).
3. Iedereen die zalig wordt, wordt zalig vanwege het werk van Christus.
4. De zaligheid is beschikbaar via de RK kerk.
5. Zonder Christus en de RK kerk is er dus er geen zaligheid. Maar het betekent niet perse dat je niet zalig kunt worden zonder lid te zijn van de RK kerk. Men gebruikt er het beeld van een fontein voor, hoe dichter je bij de fontein staat hoe natter je wordt. Maar ook op zekere afstand van de fontein zal je nog nat worden van de spetters.

De paus zal dus zeker niet alle religies hebben gelijk willen schakelen. Maar wel willen zeggen dat hij alle goede dingen in de niet-christelijke religies erkent als werkelijk goed. Waarschijnlijk zal hij hebben gedacht dat na dit leven iedereen zal zien dat alles uit Christus voortkomt.

Het moge duidelijk zijn dat dit redelijk weinig overlap kent met het gereformeerde gedachtegoed. Maar het is goed om de uitspraken van de paus te zien in de context van zijn opvattingen. Hij bedoelt er echt iets anders mee dan wanneer een vrijzinnige predikant ze zou uiten.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Geytenbeekje »

Hoe ziet bijv. Antoine Bodar dit, volgens mij behoorlijk conservatief.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Floppy »

Geytenbeekje schreef:Hoe ziet bijv. Antoine Bodar dit, volgens mij behoorlijk conservatief.
Ik denk dat Franciscus ten onrechte als niet-conservatief wordt geframed door de media. Volgens mij is de man ongelooflijk conservatief vergeleken met de meerderheid van de protestanten op deze planeet.
En dan bedoel ik dingen als dit:
- Is Christus werkelijk opgestaan uit de dood?
- Is Zijn vergoten bloed nodig voor onze redding?
- Hebben we vergeving nodig van onze zonden?

En misschien vervelend, maar hij is op bepaalde vlakken waarschijnlijk conservatiever dan een aantal van de refoforum leden, daar waar het huwelijk, seksualiteit en voortplanting betreft.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Floppy »

Geytenbeekje schreef:Hoe ziet bijv. Antoine Bodar dit, volgens mij behoorlijk conservatief.
Het grote kritiekpunt op Franciscus is zijn onduidelijke formulering. Hij lijkt vaak tegengestelde dingen te zeggen.
Maar, kijk naar het laatste document rondom de Amazonesynode, uiteindelijk neemt hij helemaal niet zulke revolutionaire beslissingen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Geytenbeekje »

Floppy schreef:
Geytenbeekje schreef:Hoe ziet bijv. Antoine Bodar dit, volgens mij behoorlijk conservatief.
Ik denk dat Franciscus ten onrechte als niet-conservatief wordt geframed door de media. Volgens mij is de man ongelooflijk conservatief vergeleken met de meerderheid van de protestanten op deze planeet.
En dan bedoel ik dingen als dit:
- Is Christus werkelijk opgestaan uit de dood?
- Is Zijn vergoten bloed nodig voor onze redding?
- Hebben we vergeving nodig van onze zonden?

En misschien vervelend, maar hij is op bepaalde vlakken waarschijnlijk conservatiever dan een aantal van de refoforum leden, daar waar het huwelijk, seksualiteit en voortplanting betreft.
Waarom noemt hij dan iedereen kind van God ?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Floppy »

Geytenbeekje schreef:...
Waarom noemt hij dan iedereen kind van God ?
Omdat we allemaal schepselen zijn van God.

Het heeft er ook mee te maken dat een begrip als Wedergeboorte anders functioneert in de RK.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:
Floppy schreef:
Geytenbeekje schreef:Hoe ziet bijv. Antoine Bodar dit, volgens mij behoorlijk conservatief.
Ik denk dat Franciscus ten onrechte als niet-conservatief wordt geframed door de media. Volgens mij is de man ongelooflijk conservatief vergeleken met de meerderheid van de protestanten op deze planeet.
En dan bedoel ik dingen als dit:
- Is Christus werkelijk opgestaan uit de dood?
- Is Zijn vergoten bloed nodig voor onze redding?
- Hebben we vergeving nodig van onze zonden?

En misschien vervelend, maar hij is op bepaalde vlakken waarschijnlijk conservatiever dan een aantal van de refoforum leden, daar waar het huwelijk, seksualiteit en voortplanting betreft.
Waarom noemt hij dan iedereen kind van God ?
Mozes doet dat ook: Och of al het volk des Heeren profeten waren...
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Geytenbeekje »

Floppy schreef:
Geytenbeekje schreef:...
Waarom noemt hij dan iedereen kind van God ?
Omdat we allemaal schepselen zijn van God.

Het heeft er ook mee te maken dat een begrip als Wedergeboorte anders functioneert in de RK.
Ja dat kan, maar wat wil je nu met je betoog, dat ontgaat mij een beetje..
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Floppy »

Geytenbeekje schreef:
Floppy schreef:
Geytenbeekje schreef:...
Waarom noemt hij dan iedereen kind van God ?
Omdat we allemaal schepselen zijn van God.

Het heeft er ook mee te maken dat een begrip als Wedergeboorte anders functioneert in de RK.
Ja dat kan, maar wat wil je nu met je betoog, dat ontgaat mij een beetje..
Ik las wat onterechte aantijgingen in de richting van de paus, die voortkwamen uit onwetendheid. Volgens mij moeten we ons best doen om de ander te begrijpen voordat we een oordeel vellen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Isala »

Floppy schreef:Omdat we allemaal schepselen zijn van God.
Schepselen van God zijn we inderdaad allemaal, ieder mens op aarde is Zijn schepsel. Bijbels gezien zijn schepselen van God toch echt wat anders dan kinderen van God. Overigens zijn dieren ook schepselen van God.
Floppy schreef:Het heeft er ook mee te maken dat een begrip als Wedergeboorte anders functioneert in de RK.

Als je bedoelt dat Christus niet alleen Verlosser is, maar samen met Zijn moeder én de kerk, dan begrijp ik wat je bedoelt.
Als je wat anders bedoelt, dan hoor ik het graag.

Het feit dat je binnen de RKK niet alléén door Christus kunt zalig worden, doet afbreuk aan Zijn Godheid, Zoonschap en offer op Golgotha.
Dat vind ik anti-christelijke leerstellingen.
Floppy schreef:3. Iedereen die zalig wordt, wordt zalig vanwege het werk van Christus. Dat is waar, MAAR:
4. De zaligheid is beschikbaar via de RK kerk. DUS:
5. Zonder Christus en de RK kerk is er dus er geen zaligheid. Dit is onbijbels en daarom verwerpelijk
(schuingedrukte van mij)
Floppy schreef:Maar het betekent niet perse dat je niet zalig kunt worden zonder lid te zijn van de RK kerk. Men gebruikt er het beeld van een fontein voor, hoe dichter je bij de fontein staat hoe natter je wordt. Maar ook op zekere afstand van de fontein zal je nog nat worden van de spetters.
Dat is geestelijk gezien natuurlijk onzin. Je kunt niet een "beetje wedergeboren" worden, doordat je niet lid bent van de RKK.
Hora est!
Plaats reactie