Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Heeft u deelgenomen?

Peiling eindigde op 14 apr 2020, 14:57

Ja
9
22%
Nee
19
46%
Ik was niet op de hoogte.
9
22%
Ik doe niet aan oecumenische initiatieven.
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Maanenschijn »

Isala schreef:
Floppy schreef:Omdat we allemaal schepselen zijn van God.
Schepselen van God zijn we inderdaad allemaal, ieder mens op aarde is Zijn schepsel. Bijbels gezien zijn schepselen van God toch echt wat anders dan kinderen van God. Overigens zijn dieren ook schepselen van God.
Floppy schreef:Het heeft er ook mee te maken dat een begrip als Wedergeboorte anders functioneert in de RK.

Als je bedoelt dat Christus niet alleen Verlosser is, maar samen met Zijn moeder én de kerk, dan begrijp ik wat je bedoelt.
Als je wat anders bedoelt, dan hoor ik het graag.

Het feit dat je binnen de RKK niet alléén door Christus kunt zalig worden, doet afbreuk aan Zijn Godheid, Zoonschap en offer op Golgotha.
Dat vind ik anti-christelijke leerstellingen.
Floppy schreef:3. Iedereen die zalig wordt, wordt zalig vanwege het werk van Christus. Dat is waar, MAAR:
4. De zaligheid is beschikbaar via de RK kerk. DUS:
5. Zonder Christus en de RK kerk is er dus er geen zaligheid. Dit is onbijbels en daarom verwerpelijk
(schuingedrukte van mij)
Floppy schreef:Maar het betekent niet perse dat je niet zalig kunt worden zonder lid te zijn van de RK kerk. Men gebruikt er het beeld van een fontein voor, hoe dichter je bij de fontein staat hoe natter je wordt. Maar ook op zekere afstand van de fontein zal je nog nat worden van de spetters.
Dat is geestelijk gezien natuurlijk onzin. Je kunt niet een "beetje wedergeboren" worden, doordat je niet lid bent van de RKK.
Ik heb helemaal niet het gevoel dat @Floppy het met je oneens is. Hij schets alleen de context. En dat vind ik wel interessant, eigenlijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:De paus heeft vorig jaar ook een verklaring getekend met sjeik Ahmed al-Tayeb, waarin word gesteld dat "verschil in religies door God is gewild", en elkaar als broeders die in God geloven moeten aanvaarden.
Digibron schreef:Paus en groot-imam tekenen verklaring

ABU DHABI (RD). Paus Franciscus heeft maandag in Abu Dhabi samen met de groot-imam van Al-Azhar een verklaring van menselijke broederlijkheid getekend. „Het document (...) nodigt alle personen die geloven in God en in menselijke broederlijkheid uit om zich te verenigen en samen te werken”, aldus de paus maandag op Twitter. Het is voor het eerst dat een rooms-katholieke paus het Arabisch schiereiland bezoekt. Het bezoek is dinsdag afgesloten met een misviering, waar meer dan 100.000 bezoekers bij aanwezig waren.
Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 759d549e46

In feite steld hij daarmee de Islam en het Christendom als zijnde gelijkwaardig aan elkaar.

Hoewel ook ik de(ze) paus niet benoem als de antichrist, verloochend de paus hiermee mijns inziens (zoals Isala terecht benoemt n.a.v. het filmpje) de Heere Jezus als enige weg tot behoud.

Ik sta helemaal achter het bidden van het Onze Vader. Ik doe het niet om 12:00 n.a.v. een pauselijke oproep, maar van mij mag iedereen het om 12:00 doen.

Maar ik ben er een tegenstander van om net te doen alsof de paus een bijbels christenen is, en hem te omarmen als protestanten, omdat hij werkelijk een andere boodschap brengt.
Ik kan dit niet in de bron vinden. Waar haal je dit allemaal vandaan?

Overigens zou iemand uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte ook kunnen zeggen dat het verschil in religies naar Gods wil is, omdat het anders niet zou gebeuren.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
Floppy schreef:
Geytenbeekje schreef:Hoe ziet bijv. Antoine Bodar dit, volgens mij behoorlijk conservatief.
Ik denk dat Franciscus ten onrechte als niet-conservatief wordt geframed door de media. Volgens mij is de man ongelooflijk conservatief vergeleken met de meerderheid van de protestanten op deze planeet.
En dan bedoel ik dingen als dit:
- Is Christus werkelijk opgestaan uit de dood?
- Is Zijn vergoten bloed nodig voor onze redding?
- Hebben we vergeving nodig van onze zonden?

En misschien vervelend, maar hij is op bepaalde vlakken waarschijnlijk conservatiever dan een aantal van de refoforum leden, daar waar het huwelijk, seksualiteit en voortplanting betreft.
Waarom noemt hij dan iedereen kind van God ?
Dat is toch helder? Daar denken protestanten niet anders over. Paulus zegt al dat God het ganse geslacht van de mensen heeft gemaakt.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door DDD »

Isala schreef:
Floppy schreef:Omdat we allemaal schepselen zijn van God.
Schepselen van God zijn we inderdaad allemaal, ieder mens op aarde is Zijn schepsel. Bijbels gezien zijn schepselen van God toch echt wat anders dan kinderen van God. Overigens zijn dieren ook schepselen van God.
Floppy schreef:Het heeft er ook mee te maken dat een begrip als Wedergeboorte anders functioneert in de RK.

Als je bedoelt dat Christus niet alleen Verlosser is, maar samen met Zijn moeder én de kerk, dan begrijp ik wat je bedoelt.
Als je wat anders bedoelt, dan hoor ik het graag.

Het feit dat je binnen de RKK niet alléén door Christus kunt zalig worden, doet afbreuk aan Zijn Godheid, Zoonschap en offer op Golgotha.
Dat vind ik anti-christelijke leerstellingen.

Floppy schreef:3. Iedereen die zalig wordt, wordt zalig vanwege het werk van Christus. Dat is waar, MAAR:
4. De zaligheid is beschikbaar via de RK kerk. DUS:
5. Zonder Christus en de RK kerk is er dus er geen zaligheid. Dit is onbijbels en daarom verwerpelijk
(schuingedrukte van mij)
Floppy schreef:Maar het betekent niet perse dat je niet zalig kunt worden zonder lid te zijn van de RK kerk. Men gebruikt er het beeld van een fontein voor, hoe dichter je bij de fontein staat hoe natter je wordt. Maar ook op zekere afstand van de fontein zal je nog nat worden van de spetters.
Dat is geestelijk gezien natuurlijk onzin. Je kunt niet een "beetje wedergeboren" worden, doordat je niet lid bent van de RKK.
Hoe kom je hier allemaal bij? Het is grotendeels niet waar. Waar vind je jouw ideeen terug in de RK Catechismus?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik kan dit niet in de bron vinden. Waar haal je dit allemaal vandaan?

Overigens zou iemand uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte ook kunnen zeggen dat het verschil in religies naar Gods wil is, omdat het anders niet zou gebeuren.
Hier is de Engelse tekst van het ondertekende document:
https://www.vaticannews.va/en/pope/news ... -imam.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door DDD »

Het enige punt waar ik in de verklaring twijfels bij heb is de stelling dat verschillen in religie door God gewild zijn. Ik vind dat je dan een te groot onderscheid maakt tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil.

Maar verder is het een verklaring die iemand die de drie formulieren van eenheid ondertekent, ook zou kunnen ondertekenen, afgezien van het onverkorte artikel 37.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Het enige punt waar ik in de verklaring twijfels bij heb is de stelling dat verschillen in religie door God gewild zijn. Ik vind dat je dan een te groot onderscheid maakt tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil.

Maar verder is het een verklaring die iemand die de drie formulieren van eenheid ondertekent, ook zou kunnen ondertekenen, afgezien van het onverkorte artikel 37.
Er staat bijvoorbeeld: "this Declaration may constitute an invitation to reconciliation and fraternity among all believers, indeed among believers and non-believers, and among all people of good will;"

Met andere woorden: ongelovigen en Moslims zijn mijn broeders. Bijbels gezien zijn alle ware gelovigen kinderen van God, en broeders en zusters van elkaar.

Wat zegt de bijbel?

2 KORINTHE 6:14 SV-RJ
Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Het enige punt waar ik in de verklaring twijfels bij heb is de stelling dat verschillen in religie door God gewild zijn. Ik vind dat je dan een te groot onderscheid maakt tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil.

Maar verder is het een verklaring die iemand die de drie formulieren van eenheid ondertekent, ook zou kunnen ondertekenen, afgezien van het onverkorte artikel 37.
Er staat bijvoorbeeld: "this Declaration may constitute an invitation to reconciliation and fraternity among all believers, indeed among believers and non-believers, and among all people of good will;"

Met andere woorden: ongelovigen en Moslims zijn mijn broeders. Bijbels gezien zijn alle ware gelovigen kinderen van God, en broeders en zusters van elkaar.

Wat zegt de bijbel?

2 KORINTHE 6:14 SV-RJ
Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Wat is een juk?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Isala »

Maanenschijn schreef:k heb helemaal niet het gevoel dat @Floppy het met je oneens is. Hij schets alleen de context. En dat vind ik wel interessant, eigenlijk.
Nee hoor, dat gevoel heb ik ook niet. Ik geef alleen mijn visie op die context. Waarvan ik denk dat het niet Bijbels is.
DDD schreef:Hoe kom je hier allemaal bij? Het is grotendeels niet waar. Waar vind je jouw ideeen terug in de RK Catechismus?
Heb je het over mijn ideeen of die van Floppy? Je citeert ons namelijk allebei.
DDD schreef:Het enige punt waar ik in de verklaring twijfels bij heb is de stelling dat verschillen in religie door God gewild zijn. Ik vind dat je dan een te groot onderscheid maakt tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil.
Gods geopenbaarde wil is duidelijk: Er is maar één God die wij moeten dienen. Welke argumenten zouden er zijn om te zeggen dat God alle religie's gewild heeft?
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Isala »

refo schreef:Wat is een juk?
In de context van 2 KORINTHE 6:14 is een juk een langdurige ongelijke verbintenis.
Hora est!
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Het enige punt waar ik in de verklaring twijfels bij heb is de stelling dat verschillen in religie door God gewild zijn. Ik vind dat je dan een te groot onderscheid maakt tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil.

Maar verder is het een verklaring die iemand die de drie formulieren van eenheid ondertekent, ook zou kunnen ondertekenen, afgezien van het onverkorte artikel 37.
Er staat bijvoorbeeld: "this Declaration may constitute an invitation to reconciliation and fraternity among all believers, indeed among believers and non-believers, and among all people of good will;"

Met andere woorden: ongelovigen en Moslims zijn mijn broeders. Bijbels gezien zijn alle ware gelovigen kinderen van God, en broeders en zusters van elkaar.

Wat zegt de bijbel?

2 KORINTHE 6:14 SV-RJ
Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Je kunt uit een verbod om met ongelovigen te trouwen, dan wel een sterk negatief advies daarover, niet afleiden dat je ongelovigen niet vriendschappelijk of broederlijk zou moeten bejegenen. Integendeel. Dat is een duidelijke bijbelse opdracht.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door DDD »

Isala schreef:
DDD schreef:Hoe kom je hier allemaal bij? Het is grotendeels niet waar. Waar vind je jouw ideeen terug in de RK Catechismus?
Heb je het over mijn ideeen of die van Floppy? Je citeert ons namelijk allebei.
DDD schreef:Het enige punt waar ik in de verklaring twijfels bij heb is de stelling dat verschillen in religie door God gewild zijn. Ik vind dat je dan een te groot onderscheid maakt tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil.
Gods geopenbaarde wil is duidelijk: Er is maar één God die wij moeten dienen. Welke argumenten zouden er zijn om te zeggen dat God alle religie's gewild heeft?
Ik had het duidelijk over jou, daarom heb ik jouw bijdrage ook vet gemaakt. Wat Floppy schrijft, is allemaal juist.

Wat betreft dat laatste: er zijn mensen die Gods voorzienigheid zo uitleggen dat God alles wat op aarde gebeurt, zo heeft bepaald. Dan is de consequentie dat zijn verborgen wil is, dat mensen islamiet zijn. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het enige punt waar ik in de verklaring twijfels bij heb is de stelling dat verschillen in religie door God gewild zijn. Ik vind dat je dan een te groot onderscheid maakt tussen Gods geopenbaarde en Gods verborgen wil.

Maar verder is het een verklaring die iemand die de drie formulieren van eenheid ondertekent, ook zou kunnen ondertekenen, afgezien van het onverkorte artikel 37.
36.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door DDD »

Oeps. Inderdaad. Ik zat er al even naar te kijken maar dacht alleen aan 31. Maar dat gaat weer om een heel ander document.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Hendrikus »

Gaan we het hele vermoeiende rondje van "mag je wel naar de Paus luisteren" nog eens weer doen n.a.v. dit?
https://www.rd.nl/kerk-religie/paus-roe ... ef%20RD.nl
Ik mag toch hopen van niet...
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie