Thuiswerken?

Werk jij thuis?

Ik kan thuiswerken, ik werk thuis
33
75%
Ik kan thuiswerken, maar doe het niet
4
9%
Geen mogelijkheid tot thuiswerken
4
9%
Ik werk niet - vrij
0
Geen stemmen
Ik neem niet deel aan het arbeidsproces
1
2%
Anders
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thuiswerken?

Bericht door parsifal »

refo schreef: Dat lijkt wel grappig, maar is het niet.
Het idee achter thuiswerken is het afschermen van anderen. Als dan bezoeken worden afgelegd, gaat dat effect verloren.
Het is natuurlijk ook weer niet zo zwart wit. Twee gezinnen van drie personen waar men elkaar bezoekt is niet zo verschillend van het gezin van zes. Het blijft binnen een kleine groep. Als door dit soort regelingen werk beter gedaan kan worden is er ook winst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Thuiswerken?

Bericht door huisman »

Ik kan veel van mijn werk vanuit huis doen maar vergaderen via teleconferentie/skype enz. vind ik vrij waardeloos.
Zal wel leeftijdgebonden zijn maar ik vergader veel liever irl.
Minimaal 2 dagen in de week moet ik toch naar Schiphol voor mijn operationele diensten. Schiphol is vrij uitgestorven en de stilte en rust daar is een beetje beangstigend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thuiswerken?

Bericht door Herman »

Is er iets bekend hoeveel het aantal contactmoment dat gedaald is door alle maatregelen tot nu toe?

Dus als 17 miljoen mensen dagelijks 30 andere mensen ontmoeten dan zit je op 510.000.000. Hoever is dat met deze maatregelen nu gedaald? (Het genoemde getallen van 30 is een aanname).
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thuiswerken?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:Ik kan veel van mijn werk vanuit huis doen maar vergaderen via teleconferentie/skype enz. vind ik vrij waardeloos.
Zal wel leeftijdgebonden zijn maar ik vergader veel liever irl.
Minimaal 2 dagen in de week moet ik toch naar Schiphol voor mijn operationele diensten. Schiphol is vrij uitgestorven en de stilte en rust daar is een beetje beangstigend.
Ik ben er ook liever face to face. Skype vind ik net weer wat beter dan telefonisch. Op dit moment tientallen telefoontjes per dag van ondernemers, ministeries, andere gemeenten enz over de kabinetsmaatregelen tov ondernemers.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thuiswerken?

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Is er iets bekend hoeveel het aantal contactmoment dat gedaald is door alle maatregelen tot nu toe?

Dus als 17 miljoen mensen dagelijks 30 andere mensen ontmoeten dan zit je op 510.000.000. Hoever is dat met deze maatregelen nu gedaald? (Het genoemde getallen van 30 is een aanname).
Hier moet ik protesteren. Als de mensen elkaar ontmoeten, en alle ontmoetingen om twee personen gaat, kom je op 255 miljoen uit. Maakt verder niets uit natuurlijk, het is meer inzichtelijk om de daling in het gemiddeld aantal mensen waarmee iemand contact heeft op een dag te zien dalen, en wat de "netwerk structuur" is van deze contacten. Verminderde contacten binnen een gezin of hechte groep zullen weinig zin hebben, daar besmet je elkaar waarschijnlijk toch wel als een gezinslid besmet raakt. De andere contacten is waar het om gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thuiswerken?

Bericht door Herman »

parsifal schreef:
Herman schreef:Is er iets bekend hoeveel het aantal contactmoment dat gedaald is door alle maatregelen tot nu toe?

Dus als 17 miljoen mensen dagelijks 30 andere mensen ontmoeten dan zit je op 510.000.000. Hoever is dat met deze maatregelen nu gedaald? (Het genoemde getallen van 30 is een aanname).
Hier moet ik protesteren. Als de mensen elkaar ontmoeten, en alle ontmoetingen om twee personen gaat, kom je op 255 miljoen uit. Maakt verder niets uit natuurlijk, het is meer inzichtelijk om de daling in het gemiddeld aantal mensen waarmee iemand contact heeft op een dag te zien dalen, en wat de "netwerk structuur" is van deze contacten. Verminderde contacten binnen een gezin of hechte groep zullen weinig zin hebben, daar besmet je elkaar waarschijnlijk toch wel als een gezinslid besmet raakt. De andere contacten is waar het om gaat.
Hoe reken je dat uit dan?
En met welke schaal gaat dat dan omlaag? Gedeeld door 10?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thuiswerken?

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
parsifal schreef:
Herman schreef:Is er iets bekend hoeveel het aantal contactmoment dat gedaald is door alle maatregelen tot nu toe?

Dus als 17 miljoen mensen dagelijks 30 andere mensen ontmoeten dan zit je op 510.000.000. Hoever is dat met deze maatregelen nu gedaald? (Het genoemde getallen van 30 is een aanname).
Hier moet ik protesteren. Als de mensen elkaar ontmoeten, en alle ontmoetingen om twee personen gaat, kom je op 255 miljoen uit. Maakt verder niets uit natuurlijk, het is meer inzichtelijk om de daling in het gemiddeld aantal mensen waarmee iemand contact heeft op een dag te zien dalen, en wat de "netwerk structuur" is van deze contacten. Verminderde contacten binnen een gezin of hechte groep zullen weinig zin hebben, daar besmet je elkaar waarschijnlijk toch wel als een gezinslid besmet raakt. De andere contacten is waar het om gaat.
Hoe reken je dat uit dan?
En met welke schaal gaat dat dan omlaag? Gedeeld door 10?
Daar heb je een heel model voor nodig en vaak zijn er geen expliciete oplossingen. Zelf heb ik in vrij vereenvoudigde vorm ook een serie papers hierover geschreven (met co-auteurs als Ball, Sirl en Pellis, maar ook Wallinga van het RIVM)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thuiswerken?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het gaat mij niet om een zondebok. Ik erger mij aan onverantwoord en ondeskundig beleid.

Ik neem alle maatregelen vrij strikt in acht. Alleen heb ik nog wel met de trein gereisd en er zijn ook mensen die dat afraden. Ik houd afstand, was vaak mijn handen, zorg ervoor dat mensen niet dicht bij elkaar werken maar in aparte kamers etc.

Ik nam de maatregelen al in acht voordat ze waren verzocht.
Dan ben jij het zeker ook wel met mij eens dat ze het carnaval hadden dicht moeten gooien.
Want het is wel typerend dat het in die provincie het heftigst toeslaat, en zo massaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Thuiswerken?

Bericht door helma »

En ik denk ook aan de huishoudbeurs... Duizenden mensen uit het hele land hebben achter elkaar aangesloft....
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuiswerken?

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Het gaat mij niet om een zondebok. Ik erger mij aan onverantwoord en ondeskundig beleid.

Ik neem alle maatregelen vrij strikt in acht. Alleen heb ik nog wel met de trein gereisd en er zijn ook mensen die dat afraden. Ik houd afstand, was vaak mijn handen, zorg ervoor dat mensen niet dicht bij elkaar werken maar in aparte kamers etc.

Ik nam de maatregelen al in acht voordat ze waren verzocht.
Dan ben jij het zeker ook wel met mij eens dat ze het carnaval hadden dicht moeten gooien.
Want het is wel typerend dat het in die provincie het heftigst toeslaat, en zo massaal.

Natuurlijk. Dat heb ik toen ook al rondgebazuind toch?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuiswerken?

Bericht door DDD »

Herman schreef:Maar ik snap niet dat je voor jezelf een uitzonderingspositie claimt, terwijl je de willekeurige Italiaan van alles ontzegt.

Een ieder zij in zijn eigen geweten verzekerd dat hij goed handelt. Neem bijvoorbeeld het volgende dilemma.

Ondernemers willen dat personeel blijft werken. Dan rijst de vraag: blijf ik thuis voor de kinderen of passen opa en oma op? Dat laatste gebeurd in den lande bij de vleet. "Ach", zeggen ze dan, "verder spreken we elkaar niet meer. Dus dit ene gebod overtreden we voor onszelf. Verder wassen we wel onze handen". Maar niet op je werk verschijnen betekent gewoon géén loon of opname vakantiedagen. Dus als je kunt kiezen uit twee forse kwaden, dan kies je datgene wat je zelf wilt dat gebeurd. En dus passen opa en oma op, of ze nu suikerziekte hebben of niet.

Ken jij de dilemma's waar mensen in Italië voor gesteld zijn geweest?
Over welke uitzonderingspositie voor mij heb je het?

Ondernemers die niet een vitaal beroep hebben, kunnen hun personeel vermoedelijk niet dwingen om op dezelfde uren te werken op locatie. In ieder geval niet zoveel dat er redelijkerwijs geen mogelijkheid is om de kinderen op te vangen. Begrijp ik goed van jou dat je in dat geval zomaar loon kunt inhouden?

Ik ken de dillema's niet precies. Maar het allerergste wat ik mij kan voorstellen, was onvoldoende reden om andere mensen te gaan besmetten. En dat is nog steeds zo. Als iemand hoestend in de trein binnenwandelt, kan hij wat mij betreft ook zonder pardon buiten worden gezet. Sommige dingen zijn zo boosaardig, dat ze prima streng kunnen worden aangepakt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thuiswerken?

Bericht door Herman »

DDD schreef: Over welke uitzonderingspositie voor mij heb je het?

Ondernemers die niet een vitaal beroep hebben, kunnen hun personeel vermoedelijk niet dwingen om op dezelfde uren te werken op locatie. In ieder geval niet zoveel dat er redelijkerwijs geen mogelijkheid is om de kinderen op te vangen. Begrijp ik goed van jou dat je in dat geval zomaar loon kunt inhouden?

Ik ken de dillema's niet precies. Maar het allerergste wat ik mij kan voorstellen, was onvoldoende reden om andere mensen te gaan besmetten. En dat is nog steeds zo. Als iemand hoestend in de trein binnenwandelt, kan hij wat mij betreft ook zonder pardon buiten worden gezet. Sommige dingen zijn zo boosaardig, dat ze prima streng kunnen worden aangepakt.
Over het feit dat thuiswerken toch echt dringen geadviseerd wordt, maar dat je dat niet doet. (dat is overigen geen verwijt, want zelf werk ik ook niet thuis).

Afijn. Dat er blijkbaar een enorm verschil is tussen het gedrag dat de regering wenst en het gedrag van de bevolking laat dit filmpje duidelijk zien, vooral de slotopmerkingen van de sigarettenverkoopster: https://nos.nl/video/2327564-erp-verloo ... ereen.html
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuiswerken?

Bericht door DDD »

Je moet dingen wel in hun context plaatsen.

Bij mij op het werk heeft iedereen een eigen kamer, met eigen ventilatie. Er zijn op veel kamers twee plaatsen, maar er mag maar één iemand tegelijk in een kamer werken. Ik denk dat wij ons geheel aan de regels houden. Als je in een kantoortuin werkt met 10 mensen of nog meer op een kamer en een centraal ventilatiesysteem, is dat wat anders. De oproep is bovendien thuiswerken waar dat kan. Er zijn dus collega's die vier van de vijf dagen thuis werken. Anderen die drie van de vijf dagen thuiswerken. En het secretariaat moet aanwezig zijn en ik ook, want ik ben al vaak weg.

Ik denk echt dat wij ons heel goed aan de aanbevelingen houden. Dat deden we trouwens al voordat het aanbevelingen waren.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Thuiswerken?

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben thuiswerken redelijk gewend. Maar moet toch zeggen dat met de kinderen thuis die schoolwerk moeten doen, een vrouw, dochter en schoondochter die rechtstreeks met besmetting en zorg te maken hebben en alle onrust daaromheen, het thuiswerken wel rommelig is. Concentratie is al niet mijn sterkste punt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thuiswerken?

Bericht door Herman »

DDD schreef:In ieder geval niet zoveel dat er redelijkerwijs geen mogelijkheid is om de kinderen op te vangen. Begrijp ik goed van jou dat je in dat geval zomaar loon kunt inhouden?
Dat ligt aan de arbeidsrechtelijke afspraken tussen jou en je werknemer. Je kunt als werkgever ook stellen dat je dan gewoon vrije dagen moet opnemen. Dan gaat het niet zozeer af van je loon, als wel van je verlofrechten. I.i.g. lees ik nergens in de noodmaatregelen dat je dus vanwege het thuis opvangen van de kinderen, als werknemer al je volledige rechten houdt.
Plaats reactie