COVID-19

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:(...)
Veel mensen staan al strak en als je dan ook nog oproept om zaken te melden, krijg je straks een NSB sfeertje.
(...)
Ik vind het niet verstandig een term als "NSB sfeertje" te gebruiken. De hedendaagse context is een totaal andere dan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bovendien plak je (on)bewust de term "landverraders" ook op mensen die zich in het belang van de volksgezondheid en gezamenlijke verantwoordelijk inzetten.
Inmiddels heeft het (ook) een andere betekenis gekregen.

"Al sinds de jaren negentig wordt iemand verraden of aangeven bij de autoriteiten (omdat hij iets verkeerds zou hebben gedaan of gezegd) geregeld getypeerd als NSB-gedrag. NSB-gedrag betekent verraderlijk gedrag en wordt met even veel minachting gebruikt als het synoniem judasgedrag."
bron: Trouw.nl
Juist. Dus niet gebruiken. ;)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:Juist. Dus niet gebruiken. ;)
Ik ben het ermee eens om het zo niet te gebruiken.

Echter, een andere vraag is wel of we gelukkig moeten zijn met de oproep van burgemeester Halsema. Ik ben er zelf niet gelukkig mee. Zeker niet omdat er (voor thuis) sprake is van een dringend advies. Wanneer mensen zich niet aan de wet houden, kun je voor het algemeen belang mensen aangeven. Echter, wanneer mensen iets doen wat niet verboden is, maar wellicht wel onverstandig is, vind ik het een andere zaak. Daar bel je de handhavers niet voor.

Tijdens de eerste golf heeft ook de situatie zich voorgedaan dat in een bepaalde plaats een wethouder bezoek kreeg van de politie (na een belletje van de buurman) omdat hij meer dan vier gasten in zijn tuin had, namelijk drie van zijn kinderen waarvan twee met aanhang (als ik mij goed herinner). Dat zijn toch privézaken waar we ons m.i. verre van moeten houden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Hollander schreef:Juist. Dus niet gebruiken. ;)
Ik ben het ermee eens om het zo niet te gebruiken.
Ik sprak over een sfeertje en niet op de persoon als zodanig!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Ik sprak over een sfeertje en niet op de persoon als zodanig!
Volgens mij ben ik het deels wel met je eens. Een privésituatie moet privé blijven, daar heeft de buurman niets mee te maken zolang er geen overlast is.
Iets anders is wanneer mensen buiten of in een zaaltje dingen doen die niet door de beugel kunnen. Ik vind dat je dit wel zou mogen aangeven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:Ik sprak over een sfeertje en niet op de persoon als zodanig!
Volgens mij ben ik het deels wel met je eens. Een privésituatie moet privé blijven, daar heeft de buurman niets mee te maken zolang er geen overlast is.
Iets anders is wanneer mensen buiten of in een zaaltje dingen doen die niet door de beugel kunnen. Ik vind dat je dit wel zou mogen aangeven.
Het ging in eerste instantie over mevrouw Halsema,
Mara schreef:Het komt natuurlijk ook door de oproep tot "klikken", die burgemeester Halsema deed.
lees het nu eens in de hele context.
Terwijl ze zelf toegaf het niet te doen als zij iets op straat zag.
Uit een interview:

‘Laat het weten als er in de buurt een feest wordt gehouden, dan kunnen we optreden’

Ze hoopt dat Amsterdammers dus massaal hun buren gaan verlinken. We weten inmiddels dat de elitaire grachtengordelgemeenschap in Amsterdam een koud en kil volk is, maar klikken over het gedrag van je buren?
bron: dagelijksestandaard.nl

Dan krijg je toch een hele nare sfeer, door mij betitelt als NSBsfeertje? Of hoe moet ik dat dan anders noemen?

Als er vanavond bij mijn buren 35 man naar binnen gaat om een feestje te vieren, ga ik niet de kliklijn bellen.
Wel zou ik haar in de loop van de week wellicht vragen naar de reden hiervan en of ze zich bewust was van de gevaren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara, volgens mij had ik het goed in zijn context gelezen en reageerde ik op de oproep van de burgemeester.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

@Mara, ik heb zeker in context gelezen. Waaruit maak je op dat dit niet zo is?

Ik vind dat je zeker aan mag geven als er sprake is van doelbewuste en buitensporige overtreding van de regels. Dan heb ik het niet over privésituaties waarvan Valcke een voorbeeld heeft, maar wel over excessen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Hollander schreef:@Mara, ik heb zeker in context gelezen. Waaruit maak je op dat dit niet zo is?
Uit deze beide reacties:
Hollander schreef:Ik vind het niet verstandig een term als "NSB sfeertje" te gebruiken
Valcke schreef:Ik ben het ermee eens om het zo niet te gebruiken.
Jullie zoomen zo in op de letters NSB in eerste instantie.
Terwijl ik duidelijk sprak over een sfeertje en het dan nog eens uitlegt wat ik bedoel.

Het was mij (nog) niet duidelijk dat dit over de burgemeester ging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind het wel opmerkelijk dat Halsema nu ineens heel andere dingen zegt dan in maart 2020. Maar goed.

Die hele vergelijking met de NSB vind ik ongepast, ook al gebeurt dat steeds vaker. Maar ik vind het nog ongepaster als mensen menen dat zij in hun eigen huis de wettige overheid niet zouden moeten gehoorzamen in alle dingen die rechtvaardig en billijk zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Terwijl ik duidelijk sprak over een sfeertje en het dan nog eens uitlegt wat ik bedoel.

Het was mij (nog) niet duidelijk dat dit over de burgemeester ging.
O.k., ik kwam inderdaad niet terug op het sfeertje waarover je sprak, maar ik ging wel nadrukkelijk in op wat de burgemeester gezegd had. Ik noemde zelfs haar naam.

Maar wat mij betreft is het helder zo!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

De rechter besluit dat de restaurants dicht blijven. Hij mag er twee weken over doen om het besluit te motiveren. Ik vind beide zinnen raar. Het eerste omdat ik vind dat je ook nu moet uitgaan van maatwerk. Daarbij vind ik ook dat de overheid niet aan broodroof mag doen op de schaal waarop dit nu plaatsvind. De tweede zin is raar, omdat dan de voorlopige maatregel tot sluiting al weer is afgelopen. Nu zal die wel verlengd worden, maar dat zou het besluit op dit moment des te ingewikkelder maken.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... d=msedgdhp

Vandaag op zoek gegaan naar een commerciële aanbieder van testen vanwege een lichte keelpijn en een belangrijke afspraak vrijdag a.s.. Weet iemand of de kwaliteit van de GGD vergelijkbaar is? Anders gezegd, heeft het zin om (ook) een GGD-test te doen als je een test doet bij een commerciele aanbieder als Medtester.nl of Checkcovid.nl?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... d=msedgdhp

Vandaag op zoek gegaan naar een commerciële aanbieder van testen vanwege een lichte keelpijn en een belangrijke afspraak vrijdag a.s.. Weet iemand of de kwaliteit van de GGD vergelijkbaar is? Anders gezegd, heeft het zin om (ook) een GGD-test te doen als je een test doet bij een commerciele aanbieder als Medtester.nl of Checkcovid.nl?
Mijn werkgever heeft een deal met een commercieel testlab. Volgens mij is het enige verschil de snelle beschikbaarheid van testen en uitslag.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... d=msedgdhp

Vandaag op zoek gegaan naar een commerciële aanbieder van testen vanwege een lichte keelpijn en een belangrijke afspraak vrijdag a.s.. Weet iemand of de kwaliteit van de GGD vergelijkbaar is? Anders gezegd, heeft het zin om (ook) een GGD-test te doen als je een test doet bij een commerciele aanbieder als Medtester.nl of Checkcovid.nl?

Is dit wat je zoekt? Betrouwbare sneltest in Veenendaal voor €79,-


https://www.gelderlander.nl/veenendaal/ ... ~a43e7f80/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Zoiets, maar in Huis ter Heide en Utrecht is voor mij op dit moment dichterbij, althans, meer op de route.

Ik ben vooral benieuwd of het nog zin heeft om een reguliere test te doen na zo'n test.
Plaats reactie