COVID-19

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:Volgens mij is het Suikerfeest ook gewoon op afstand gevierd hoor.
In Katwijk iig niet.

https://sleutelstad.nl/2020/06/17/leids ... en-alphen/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

DDD schreef:Volgens mij is het Suikerfeest ook gewoon op afstand gevierd hoor.
Echt niet, de deur werd bij elkaar platgelopen. Ik heb mij regelmatig verbaasd over de hoeveelheid mensen bij mijn moslimburen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

merel schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het Suikerfeest ook gewoon op afstand gevierd hoor.
Echt niet, de deur werd bij elkaar platgelopen. Ik heb mij regelmatig verbaasd over de hoeveelheid mensen bij mijn moslimburen.
Maar dat is soms ook bij niet-moslims. Ik heb me behoorlijk geërgerd aan twee van onze overburen. Wat ik daar allemaal aan verschillende mensen naar binnen zag gaan vond ik onverantwoord en niet uit te leggen aan onze dochter die we strak hielden.
Fides Quaerens Intellectum
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het Suikerfeest ook gewoon op afstand gevierd hoor.
In Katwijk iig niet.

https://sleutelstad.nl/2020/06/17/leids ... en-alphen/
Is een oud artikel hè.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door merel »

Anselmus schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het Suikerfeest ook gewoon op afstand gevierd hoor.
Echt niet, de deur werd bij elkaar platgelopen. Ik heb mij regelmatig verbaasd over de hoeveelheid mensen bij mijn moslimburen.
Maar dat is soms ook bij niet-moslims. Ik heb me behoorlijk geërgerd aan twee van onze overburen. Wat ik daar allemaal aan verschillende mensen naar binnen zag gaan vond ik onverantwoord en niet uit te leggen aan onze dochter die we strak hielden.
Ik zag bij mijn moslimburen in de wijk meerdere keren in de week veel bezoek. In de periode van de ramadan dagelijks. Bij mijn andere buren niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Vanmorgen zei Diederik Gommers op de radio dat er enige tijd geen COVID patiënten bij hen op de I C lagen.
Deze week is er een opgenomen, vanuit een ander ziekenhuis in Rotterdam.
Gommers is trouwens tegen het verplicht stellen van mondkapjes. Hij ziet meer in de anderhalvemeter maatregel.
Besmettingen vinden nu veelal plaats op plekken waar feestjes e.d. zijn. En niet zozeer op straat.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/197677/I ... -mondkapje

Deze man vind ik, naast Marion Koopmans, altijd prettige en open deskundigen. Ze leggen het helder uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: COVID-19

Bericht door hervormde »

Mara schreef:Gisteravond heb ik de Belgische viroloog weer gehoord en daar werd ik niet geruster van.

Het wordt op drukke plekken in Nederland verplicht om een mondkapje te dragen, denkt de Belgische viroloog Marc van Ranst. “Als het aantal besmettingen blijft stijgen, ontkomen jullie daar niet aan. Tenzij je een complete lockdown wilt”, zegt hij tegen het Algemeen Dagblad.

Hij "voorspelt" steeds wat er gaat gebeuren en tot nu toe heeft hij gelijk gekregen, helaas.

De Belgische aanpak is nu de strengste van Europa. Er is zelfs aan avondklok! Dat is sinds de oorlog niet meer ingesteld geweest.
Dit was zijn voorspelling 23 weken geleden (!):

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19 ... ken-duren/

Uiteraard heeft hij meer verstand dan ik, maar we moeten voorzichtig zijn om iedere viroloog zomaar aan te halen, het zijn zoveel hoofden zoveel zinnen, volgens mij.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Uiteindelijk weet alleen God wat ons nog te wachten staat.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: COVID-19

Bericht door hervormde »

Valcke schreef:De samenvatting in het weekrapport van het RIVM luidt als volgt:
Aantal besmettingen COVID-19 neemt verder toe
Afgelopen week werden 1.329 nieuwe personen gemeld die positief getest zijn op COVID-19. Dat zijn 342 meer meldingen dan het aantal meldingen in de week daarvoor toen 987 nieuwe personen met een COVID-19 besmetting zijn gemeld.

Het virus verspreidt zich verder in Nederland. Het reproductiegetal R laat zien hoeveel andere mensen één persoon met het nieuwe coronavirus gemiddeld besmet. Het reproductiegetal is 1,40. Dit betekent dat 100 mensen die besmet zijn met het nieuwe coronavirus samen weer 140 andere mensen besmetten.

Hoewel het getal iets hoger is dan de 1,29 die vorige week is gerapporteerd, verandert de bovengrens van de bandbreedte nauwelijks. Dat geeft aan dat de situatie weinig veranderd is in een week tijd.

Er zijn regionale verschillen in het aantal meldingen. (zie figuur 1). Dit is ook zichtbaar in het totaal aantal afgenomen testen in de teststraten per 100.000 inwoners en het percentage positieve testen per regio. (zie epidemiologische rapport) Met name in Zuid-Holland en Noord-Holland is een toename te zien in het aantal meldingen. Het aantal besmettingen in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland blijft stabiel laag.

Naast een toename in het aantal besmettingen is er ook een verschuiving in leeftijdsopbouw te zien. In de afgelopen weken zien we een sterkere toename bij jongere leeftijdsgroepen dan bij ouderen. (zie figuur 2)

Meer getest, percentage positieve testen stabiel
Tussen 20 juli en 26 juli hebben 111.764 personen* zich laten testen bij de testlocaties van de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en. Dat zijn 22.878 meer testen dan de week daarvoor, toen 88.886 testen werden afgenomen. Het percentage mensen met een positieve test bleef gelijk op 1,0%.

Aantal besmettingsclusters neemt toe
Verspreid over het land neemt het aantal lokale clusters van drie of meer aan elkaar gerelateerde besmettingen toe. Er zijn op dit moment 133 actieve COVID -19 clusters in Nederland. De gemiddelde grootte van deze clusters is 5,9 personen (range 3- 30). De meeste besmettingen zijn nog steeds te vinden in de thuissituatie. Het aantal besmettingsclusters die het gevolg zijn van contact met overige familie, vrienden, feestjes, op het werk of door andere vrijetijdsbesteding neemt toe.
Dat het NOS en Huisman daar alleen het percentage positieve testen uitlichten dat op 1,0 is blijven staan, wijst er wel degelijk op dat zij de cijfers selectief lezen om daar een positieve boodschap uit te halen.

Het NOS concludeert ook dat dit betekent dat er volgens het RIVM sinds vorige week weinig veranderd is. Het RIVM zegt echter dat het reproductiegetal R weinig veranderd is (1,29 / 1,40). Dat is natuurlijk totaal iets anders.
Als we de website (dashboard en RIVM) raadplegen, zien we dat ze al anticiperen op een lagere reproductiegetal. Nu ligt R op 1,4 (tussen 1,18 en 1,6); over een week: tussen 0,8 en 1,14; en weer een week later wordt het wel 'onzekerder': tussen 0,04 en 2,16).
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: COVID-19

Bericht door hervormde »

Delftenaar schreef:Uiteindelijk weet alleen God wat ons nog te wachten staat.
Dat is ten volle waar. Hij is de Almachtige. Alle volken (ook wij) zijn als een stofje aan de weegschaal.

Maar dat betekent niet dat wij ons verstand mogen gebruiken om zaken te doordenken.

Het is natuurlijk erg gemakkelijk om 'achteraf' van alles te concluderen. Als leermoment moet het wel.

Mij valt op hoezeer er 'angst' heerst. De moderne mens weet geen raad met deze omstandigheden.

Verschillende nieuwssites brengen juist die berichten die 'onzekerheid' brengen. Natuurlijk moet het negatieve nieuws ook gebracht worden. Maar hier gebeurt het wel erg selectief. De besmettingen in de VS laten (gelukkig) een dalende lijn zien, maar ik lees het nu nauwelijks meer op deze sites.

We mogen dankbaar zijn dat de IC en de ziekenhuisopnames voor COVID teruglopen, maar het lijkt wel alsof deze berichten nu gezocht moeten worden. Ook overlijden er op dit moment (opnieuw gelukkig, reden tot dankbaarheid) weinig mensen aan / met COVID-19. Een aantal weken terug kopte vele koppen van de nieuwssites ' .... doden ...!

Blijkbaar is ook het aantal besmettingen 'vertekend' net als destijds het geval was met de opnames en sterftecijfers, want men loopt achter. Wie wat dieper graaft in de cijfers ziet dat het grootste aandeel van het aantal nieuwe besmettingen van voor 15 juli dateert. Dat is trouwens ook weer niet verwonderlijk gezien de 'vertraging' in het ontvangen van de uitslag. Gisteren was nog te lezen dat er 7.300 negatieve (dus geen besmetting) uitslagen door een storing niet waren doorgegeven en niet in de cijfers waren opgenomen.

Ga ik COVID-19 bagatelliseren? Nee, dat totaal niet. Het is goed om voorzichtig te zijn. Maar hoeveel mensen zijn niet door COVID-19, maar door alle maatregelen met betrekking tot COVID-19 overleden: eenzaamheid, niet naar de dokter durven gaan, de GGZ mijden. Dat kunnen we niet terughalen uit de 'oversterfte' cijfers, maar ik ben bang dat dit wel eens een groter aandeel heeft, dan we denken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

hervormde schreef:
Delftenaar schreef:Uiteindelijk weet alleen God wat ons nog te wachten staat.
Dat is ten volle waar. Hij is de Almachtige. Alle volken (ook wij) zijn als een stofje aan de weegschaal.

Maar dat betekent niet dat wij ons verstand mogen gebruiken om zaken te doordenken.

Het is natuurlijk erg gemakkelijk om 'achteraf' van alles te concluderen. Als leermoment moet het wel.

Mij valt op hoezeer er 'angst' heerst. De moderne mens weet geen raad met deze omstandigheden.

Verschillende nieuwssites brengen juist die berichten die 'onzekerheid' brengen. Natuurlijk moet het negatieve nieuws ook gebracht worden. Maar hier gebeurt het wel erg selectief. De besmettingen in de VS laten (gelukkig) een dalende lijn zien, maar ik lees het nu nauwelijks meer op deze sites.

We mogen dankbaar zijn dat de IC en de ziekenhuisopnames voor COVID teruglopen, maar het lijkt wel alsof deze berichten nu gezocht moeten worden. Ook overlijden er op dit moment (opnieuw gelukkig, reden tot dankbaarheid) weinig mensen aan / met COVID-19. Een aantal weken terug kopte vele koppen van de nieuwssites ' .... doden ...!

Blijkbaar is ook het aantal besmettingen 'vertekend' net als destijds het geval was met de opnames en sterftecijfers, want men loopt achter. Wie wat dieper graaft in de cijfers ziet dat het grootste aandeel van het aantal nieuwe besmettingen van voor 15 juli dateert. Dat is trouwens ook weer niet verwonderlijk gezien de 'vertraging' in het ontvangen van de uitslag. Gisteren was nog te lezen dat er 7.300 negatieve (dus geen besmetting) uitslagen door een storing niet waren doorgegeven en niet in de cijfers waren opgenomen.

Ga ik COVID-19 bagatelliseren? Nee, dat totaal niet. Het is goed om voorzichtig te zijn. Maar hoeveel mensen zijn niet door COVID-19, maar door alle maatregelen met betrekking tot COVID-19 overleden: eenzaamheid, niet naar de dokter durven gaan, de GGZ mijden. Dat kunnen we niet terughalen uit de 'oversterfte' cijfers, maar ik ben bang dat dit wel eens een groter aandeel heeft, dan we denken.

Dit vertolkt ook ongeveer mijn gevoelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Christen »

merel schreef:
Anselmus schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het Suikerfeest ook gewoon op afstand gevierd hoor.
Echt niet, de deur werd bij elkaar platgelopen. Ik heb mij regelmatig verbaasd over de hoeveelheid mensen bij mijn moslimburen.
Maar dat is soms ook bij niet-moslims. Ik heb me behoorlijk geërgerd aan twee van onze overburen. Wat ik daar allemaal aan verschillende mensen naar binnen zag gaan vond ik onverantwoord en niet uit te leggen aan onze dochter die we strak hielden.
Ik zag bij mijn moslimburen in de wijk meerdere keren in de week veel bezoek. In de periode van de ramadan dagelijks. Bij mijn andere buren niet.
Oke.. dus die ik ken..zijn niet echt representatief voor degene die jij kent. Ik ontmoet ze ook niet thuis. Ze zijn wel hecht na elkaar toe. Ik sta letterlijk en figuurlijk meer op afstand.. qua cultuur etc. Maar ik vind ze erg respectvol naar mij toe.
Dus die onderlinge hechtheid is met Corona nadelig.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Hoogleraar: winkelwagentjes soppen sloeg nergens op
Winkelwagentjes ontsmetten, deurkrukken openen met de elleboog, knopjes indrukken met een plastic staafje: het zou goed kunnen dat het allemaal geen coronabal heeft uitgemaakt. De kans dat het virus via oppervlaktes van mens tot mens kan springen, is ‘niet significant’ en ‘niet eens meetbaar’.
HEISA
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

aantal besmettingen verdubbeld, voornamelijk besmettingen in de leeftijdscategorie 20 - 29
R getal zakt dan wel weer, welke logica hierachter zit weet ik niet, kan er niet een vinger achter krijgen.
meerendeel van de besmettingen thuis of op feestjes.

Vind het wel opvallen dat het aantal mensen met corona in het ziekenhuis vrij stabiel blijft over de laatste 6 weken.
Ik denk dat het virus toch wat minder vat heeft op de mensen die nu besmet zijn.

Donderdag persconferentie, lijkt met name om eventuele lokale maatregelen te gaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Er is bijna niemand ziek. Als we niet zoveel zouden testen, zouden we het niet eens weten.
Plaats reactie