COVID-19

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Dat niet alleen; welke keuze de overheid ook maakt, het is nooit goed. Het meest storende vind ik de (onjuiste) berichten over de slechte (bij)werkingen van de vaccins.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Forummer schreef:Veel dingen worden wel erg makkelijk op het bordje van de premier geschoven. Dat vind ik niet netjes. Hij doet zijn best. Niet alles gaat goed, maar hij moet ook zeer ingrijpende beslissingen nemen met een minimum aan kennis, en zijn adviseurs bedienen zich niet altijd van de meest relevante cijfers, zo lijkt het.
Is er ooit één premier geweest die wel alles goed deed?
Denk hierbij bijv aan de val van JPB en zijn partij, in 2010.
Het meest storende vind ik gesprekjes met Hugo de Jonge, al wippend van teen naar hiel.
De ene keer is het groen, de andere keer blauw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:Dat niet alleen; welke keuze de overheid ook maakt, het is nooit goed. Het meest storende vind ik de (onjuiste) berichten over de slechte (bij)werkingen van de vaccins.
Zelfs "Dansen met Janssen" vond ik nog te verdedigen (al was het echt dom om er vanuit te gaan dat het vaccin effectief zou zijn vanaf de prik), maar door de extreme stijging toen was Europa gewaarschuwd en is mogelijk meer leed voorkomen.

Echter ik denk dat wat er nu gebeurt echt op slecht beleid wijst. Minister de Jonge die een tunnelvisie heeft met "vlag kan uit als meer mensen gevaccineerd zijn". Het doorgaan over 3G, 2G of 1G terwijl er op dat moment veel meer aan de hand is (eerlijk is eerlijk ook de Tweede Kamer maakt er daar een potje van).

Wat vaccins betreft vind ik de verdachtmakingen inderdaad ook storend. Al vind ik het ook storend dat er soms wel heel stellig wordt gezegd dat vaccins 100% veilig zijn. Ik heb nu wat contact met het Noorse RIVM en die gaan waarschijnlijk wat analyses doen die ik voorgesteld heb (ik mag zelf de data niet zien, en ze moeten er tijd voor maken). In de afgelopen maanden hebben de Noren wel laten zien met de beperkingen voor Moderna en Astra Zeneca dat ze de veiligheid van vaccins heel serieus nemen, net als de Engelsen trouwens met pas laat het vaccin voor tieners goedkennen. Ze willen er daar echt van overtuigd zijn dat (met de kennis van nu) vaccineren naar verwachting gezonder is dan niet-vaccineren ook voor de kinderen zelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Gelezen op Twitter
Patiënt aan de telefoon in het kader van het dagelijkse belrondje langs alle nieuwe positief getesten.

“Hoi, ik kreeg bericht van de GGD dat je positief was getest”
“Ja klopt”

Verkeer en gepraat van mensen op de achtergrond.

“Ben je niet thuis”
“Nee aan het shoppen”
:Oo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: COVID-19

Bericht door Klavart »

parsifal schreef:Zelfs "Dansen met Janssen" vond ik nog te verdedigen (al was het echt dom om er vanuit te gaan dat het vaccin effectief zou zijn vanaf de prik), maar door de extreme stijging toen was Europa gewaarschuwd en is mogelijk meer leed voorkomen.
De Reclame Code Commissie tikte Hugo de Jonge en zijn ministerie deze maand op de vingers voor de 'Dansen met Janssen' campagne, waarmee jongeren met onjuiste informatie verleid werden een vaccin te nemen op een feestelijke bijeenkomst. Waarna zij 'meteen beschermd waren' en konden gaan genieten van een zomer vol festivals, vakanties en feestjes. Het ministerie heeft naar het oordeel van de Commissie onzorgvuldig gehandeld omdat deze campagne in strijd is met de Code Publieksreclame Geneesmiddelen en een te eenzijdig en rooskleurig beeld laat zien.
https://www.bnr.nl/podcast/marianne-zwa ... ondergrens
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Gelezen op Twitter
Patiënt aan de telefoon in het kader van het dagelijkse belrondje langs alle nieuwe positief getesten.

“Hoi, ik kreeg bericht van de GGD dat je positief was getest”
“Ja klopt”

Verkeer en gepraat van mensen op de achtergrond.

“Ben je niet thuis”
“Nee aan het shoppen”
:Oo
Dan zal het met code-zwart bij de huisartsen in ieder geval nog wel meevallen, als ze hier nog de tijd voor hebben.
Huisartsen zijn de enigen aan wie de GGD mag doorgeven dat iemand positief getest is.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1133
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Gelezen op Twitter
Patiënt aan de telefoon in het kader van het dagelijkse belrondje langs alle nieuwe positief getesten.

“Hoi, ik kreeg bericht van de GGD dat je positief was getest”
“Ja klopt”

Verkeer en gepraat van mensen op de achtergrond.

“Ben je niet thuis”
“Nee aan het shoppen”
:Oo
Dan zal het met code-zwart bij de huisartsen in ieder geval nog wel meevallen, als ze hier nog de tijd voor hebben.
Huisartsen zijn de enigen aan wie de GGD mag doorgeven dat iemand positief getest is.
Misschien levert ze er twee uur nachtrust voor in. Weet jij veel. Je opmerking doet geen recht aan wat Mara wil zeggen, namelijk dat er nog steeds mensen lak hebben aan het gevaar van verspreiding en daarom doen waar ze zijn in hebben, namelijk shoppen met corona. Ik begrijp oprecht niet dat mensen dat doen. En hulde voor de huisarts: even checken of het goed gaat en of ik iets kan doen. Misschien zet ze vanaf morgen 'rondje voorlichting voor de meest domme mensen' in haar agenda en zet ze nog een uur eerder haar wekker?
Fides Quaerens Intellectum
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Anselmus schreef:...Je opmerking doet geen recht aan wat Mara wil zeggen, namelijk dat er nog steeds mensen lak hebben aan het gevaar van verspreiding en daarom doen waar ze zijn in hebben, namelijk shoppen met corona. Ik begrijp oprecht niet dat mensen dat doen...
Klopt. Op dit punt mag regelgeving wat mij betreft wel strenger. Hierop zou wel een boete mogen staan, wat mij betreft.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door merel »

Anselmus schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Gelezen op Twitter
Patiënt aan de telefoon in het kader van het dagelijkse belrondje langs alle nieuwe positief getesten.

“Hoi, ik kreeg bericht van de GGD dat je positief was getest”
“Ja klopt”

Verkeer en gepraat van mensen op de achtergrond.

“Ben je niet thuis”
“Nee aan het shoppen”
:Oo
Dan zal het met code-zwart bij de huisartsen in ieder geval nog wel meevallen, als ze hier nog de tijd voor hebben.
Huisartsen zijn de enigen aan wie de GGD mag doorgeven dat iemand positief getest is.
Misschien levert ze er twee uur nachtrust voor in. Weet jij veel. Je opmerking doet geen recht aan wat Mara wil zeggen, namelijk dat er nog steeds mensen lak hebben aan het gevaar van verspreiding en daarom doen waar ze zijn in hebben, namelijk shoppen met corona. Ik begrijp oprecht niet dat mensen dat doen. En hulde voor de huisarts: even checken of het goed gaat en of ik iets kan doen. Misschien zet ze vanaf morgen 'rondje voorlichting voor de meest domme mensen' in haar agenda en zet ze nog een uur eerder haar wekker?
Bij mijn ouders in het dorp is recent een huisarts een winkel binnen gegaan. De huisarts vroeg om een microfoon en riep om dat de positief getesten zo spoedig mogelijk huiswaarts moesten keren. Hij had namelijk bij het passeren van deze winkel een aantal van zijn patiënten herkend.
Online
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: COVID-19

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Ik zou in het geval van extra bijdragen juist gevaccineerden extra laten betalen omdat zij veelal voor gevaarlijke situaties zorgen waardoor anderen eerder besmet worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: COVID-19

Bericht door KDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Ik zou in het geval van extra bijdragen juist gevaccineerden extra laten betalen omdat zij veelal voor gevaarlijke situaties zorgen waardoor anderen eerder besmet worden.
In Griekenland denken ze daar anders over.

https://www.bloombergquint.com/politics ... le-over-60
Online
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Wat mij betreft, een uitstekend idee. Maar ik heb er wel bezwaar tegen dat het RD (of was het nu.nl) dat een boete noemt. Het is gewoon een vervangende bijdrage in de publieke gezondheidszorg. Dat heeft niets met straf te maken.
Online
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Ik zou in het geval van extra bijdragen juist gevaccineerden extra laten betalen omdat zij veelal voor gevaarlijke situaties zorgen waardoor anderen eerder besmet worden.
Ik heb mij in de afgelopen weken twee keer laten testen. Een keer vanwege een coronamelder app-melding en een keer vanwege ziekte van vrienden waar ik op bezoek geweest ben. Ook in mijn omgeving zie ik niet veel mensen die voor gevaarlijke situaties zorgen. Zondag nog op een verjaardag geweest waarin vijf mensen in een kamer op 2 meter afstand van elkaar zaten, met ventilatie. Allemaal heel zorgvuldig.

Wellicht dat dat bij lager-opgeleiden meer speelt, omdat die het allemaal niet meer kunnen overzien. Maar ik vind jouw voorstel een oneerlijke generalisatie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Er zijn heel veel ongevaccineerden die hersteld zijn. Voor, tijdens en na hun besmetting hebben zij geen beroep hoeven doen op een dokter. Dit geldt volgens de cijfers van het RIVM voor zo’n 98% van de besmettingen.
Volgens de virologen zijn ze nu zelfs beter beschermd dan met een vaccin.

Kun jij mij uitleggen waarom jij het een goed idee zou vinden om deze mensen extra te laten betalen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie