COVID-19

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: De wetenschapsredactie geeft de resultaten weer van een onderzoek op een Iraanse universiteit. Jij hebt liever dat een krant bepaalde wetenschappelijke onderzoeken niet noemt, begrijp ik?
Het gaat om de kop, die suggereert iets. Niet voor het eerst dat het RD bericht over dit soort onderzoeken met bestaande medicijnen en daarbij de suggestie wekt dat deze werken tegen covid-19.

Het belangrijkste staat onderaan in het artikel, namelijk dat de populatie veel te klein was om uitspraken te kunnen doen over de werking van broomhexine in relatie tot covid-19. Nu blijkt dat hydroxychlorocine geen enkele effect heeft, ook hier berichtte het RD voorheen over als zijnde werkend, op basis van kleine onderzoeken. Het is meer een trend, het RD geeft haar lezers zo verkeerde inzichten.
Je antipathie tegenover het RD steek je niet onder stoelen of banken, en wat mij betreft mag je vrijuit je mening hebben over het RD. Maar ik val @eilander geheel bij dat je uitspraken meer over jou zeggen dan over het RD. Speciaal voor jou, zie onderstaande binnenlandse berichtgeving vanuit het RD in 2020 over antimalariamiddelen hydroxychloroquine en chloroquine:

- 4 maart: In een ANP-bericht vermeld het RD dat het RIVM een voorlopig behandeladvies hebben uitgebracht. Van geen van de medicijnen is wetenschappelijk bewezen dat ze goed werken tegen de ziekte COVID-19. Voor toediening is toestemming van patiënt nodig en kan alleen evt. worden voorgeschreven bij ernstige longontsteking.

- 25 maart: De redactie wetenschap van het RD bericht dat Chinese artsen eerste gunstige resultaten melden van behandeling met hoge doses vitamine C per infuus. Deze resultaten werden vroegtijdig gedeeld vanwege de urgentie, vooruitlopend op de publicatie van enkele studies die momenteel gaande zijn. Het gaat dus nog niet om uitvoerig gedocumenteerd onderzoek. Deze vitamine C-therapie wordt gegeven i.c.m. met andere medicijnen, zoals het antimalariamiddel chloroquine. Ziekenhuizen hebben officieel toestemming gekregen om ernstig zieke patiënten op experimentele basis met deze cocktail te behandelen.

- 26 maart: Redacteur Maarten Costerus opent met: "Wereldwijd wordt verwoed gezocht naar een medicijn tegen corona. Een van de kansrijkste kandidaten op dit moment is chloroquine, een oud antimalariamiddel. Het bestaat sinds 1934 en is op recept verkrijgbaar. Het RIVM heeft het inmiddels aangeschaft. Hard bewijs voor de werkzaamheid tegen corona ontbreekt echter nog." Diverse wetenschappers (voor én tegen) komen aan het woord en enkele kleine studies (wereldwijd) die hoopgevend zijn worden genoemd. Verderop wordt het artikel afgesloten met: "Chloroquine lijkt dus potentie te hebben als middel tegen corona. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar vooralsnog is het wetenschappelijk bewijs vrij dun en zijn Nederlandse onderzoekers terughoudend."

- 26 maart (later dan vorige): In een ANP vermeld het RD dat de Inpectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) afraad dat chloroquine als preventief middel wordt voorgeschreven. De inspectie wijst erop dat het volstrekt onbewezen is dat chloroquine enige preventie werking heeft tegen het coronavirus. Verderop staat dat IGJ benadrukt dat chloroquine alleen bij ernstige infecties mag worden toegediend, zoals beschreven in specifieke richtlijnen.

- 27 maart: De redactie wetenschap meldt in haar titelkop dat chloroquine geen onschuldig middel is en preventief gebruik af te raden is. Ze beschrijven de voorgaande oproep van IGJ. In het artikel worden diverse bijwerkingen genoemd, zoals hartritmestoornissen, plotseling verlies gezichtsvermogen, hoofdpijn. Maar ook wordt genoemd dat bij een te hoge dosering voor volwassenen én kinderen het middel levensgevaarlijk/dodelijk kan zijn. Verderop wordt genoemd dat op de IC ernstig zieke coronapatiënten een combinatietherapie (waar chloroquine deel van uit kan maken) kunnen krijgen.

-31 maart: In een ANP-bericht vermeld het RD dat farmaceutisch bedrijf Teva uit Haarlem 600.000 tabletten hydroxychloroquine aan het RIVM doneert. In dit artikel wordt benadrukt dat dit medicijn volop in de belangstelling staat in de strijd tegen Covid19. Ook wordt vermeld dat hard wetenschappelijk bewijs ontbreekt én weer wordt de waarschuwing van IGJ opgenomen. Slotzin: "Preventieve werking is volstrekt onbewezen."

- 24 april: In een opinieartikel (via rubriek Forum) van Idelette Nutma staat vooral behandeling met hoge doses vitamine C centraal. In enkele bijzinnen komt ook chloroquine aan bod. Het wordt een middel mét risico's genoemd, maar beschreven wordt dat het middel op IC's niet wordt uitgesloten omdat: "we zo'n middel in het heetst van de strijd, nu er zoveel op het spel staat, graag het voordeel van de twijfel geven."

- 19 mei: In een ANP-bericht vermeld het RD dat het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) waarschuwt dat er geen enkel bewijs is dat een middel als hydroxychloroquine werkt tegen het coronavirus, maar dat er wel serieuze risico's zijn.

- 30 mei: In een ANP-bericht vermeld het RD dat Mark de Boer, internist-infectioloog bij het LUMC, dat een groot deel van de Nederlandse coronapatiënten is behandeld met de omstreden malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine. De Boer: "We wisten niet precies wat het in de mens deed, maar we hoopte op minder doden, minder ic-opnames of ten minste sneller herstel."

- 10 juni: In een ANP-bericht vermeld het RD dat het grote onderzoek, naar de behandeling van coronapatiënten met beide antimalariamiddelen, wordt stopgezet. UMC Utrecht, dat de leiding over het onderzoek had, bevestigde dat de studie definitief is stilgelegd.

Ps. Alles is uiteraard terug te vinden op refdag.nl, gebruik gerust de zoekfunctie om je onheuse bejegeningen zelfstandig te corrigeren. ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

137 nieuwe besmettingen. Laagste in een week tijd. Zal een weekendeffect inzitten maar van een zorgwekkende stijging is geen sprake.
Helaas bij onze zuiderburen wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:137 nieuwe besmettingen. Laagste in een week tijd. Zal een weekendeffect inzitten maar van een zorgwekkende stijging is geen sprake.
Helaas bij onze zuiderburen wel.
Enig idee waarom daar wel en hier niet? Doen wij nl. hetzelfde als daar dan komt de zorgwekkende stijging ook in NL.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:137 nieuwe besmettingen. Laagste in een week tijd. Zal een weekendeffect inzitten maar van een zorgwekkende stijging is geen sprake.
Helaas bij onze zuiderburen wel.
Enig idee waarom daar wel en hier niet? Doen wij nl. hetzelfde als daar dan komt de zorgwekkende stijging ook in NL.
Niet echt een idee. Maar m.i. kon hun lage aantal besmettingen nooit kloppen want ze hadden op het laagste punt nog steeds 10 ziekenhuisopnames per dag tegen minder dan 1 bij ons. Dan kun je niet hetzelfde aantal besmettingen hebben lijkt mij.
Verder hoor ik van mijn Belgische collega’s dat de Belgen zich heel slecht aan de maatregelen houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Wij zijn in Zwitserland. We hebben nog geen Zwitser gezien die de anderhalve meter snapte. Ook een bord op een brug in Bern om aan de rechterkant van de brug te lopen wordt massaal genegeerd. Wel is het land vergeven van de ontsmettingspompjes.
In het ov draagt ieder eine Gesichtsmaske.
Al met al gaat het ongeveer net als bij ons. Sinds eind juni wat meer gevallen. Maar op dat moment werden ook de testen gratis.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Een groep Rotterdamse studenten is besmet met het coronavirus. Dat meldt de GGD Rotterdam-Rijnmond. Het gaat volgens een woordvoerder nu om tussen de tien en twintig besmettingen.

"De besmettingen zijn ontstaan tijdens zowel georganiseerde momenten als ongeorganiseerde momenten, zoals feestjes, barbecues, terrasbezoek en sporten", zegt een woordvoerder van de GGD.

De GGD ziet dat studenten de maatregelen niet altijd even serieus nemen. "Ze houden zich niet altijd aan de voorschriften en ook als ze klachten hebben, melden ze dit minder snel, maar bezoeken ze nog wel sociale bijeenkomsten."

bron: Rijnmond.nl

Gaat goed zo. :nonnon
Zaterdagavond en nacht waren er hier in de wijk diverse feesten en vanwege de regen konden de mensen niet buiten zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: COVID-19

Bericht door deschpin »

Mara schreef:Een groep Rotterdamse studenten is besmet met het coronavirus. Dat meldt de GGD Rotterdam-Rijnmond. Het gaat volgens een woordvoerder nu om tussen de tien en twintig besmettingen.

"De besmettingen zijn ontstaan tijdens zowel georganiseerde momenten als ongeorganiseerde momenten, zoals feestjes, barbecues, terrasbezoek en sporten", zegt een woordvoerder van de GGD.

De GGD ziet dat studenten de maatregelen niet altijd even serieus nemen. "Ze houden zich niet altijd aan de voorschriften en ook als ze klachten hebben, melden ze dit minder snel, maar bezoeken ze nog wel sociale bijeenkomsten."

bron: Rijnmond.nl

Gaat goed zo. :nonnon
Zaterdagavond en nacht waren er hier in de wijk diverse feesten en vanwege de regen konden de mensen niet buiten zitten.
Op naar groepsimmuniteit onder de 40-. Onbedoeld natuurlijk maar kan wel eens heel positief uitpakken als de meest mobiele generatie groepsumminiteit heeft opgebouwd als school-/studiejaar weer begint :yahoo
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Vanmorgen was ik de enige passagier op de waterbus. Ik weet nooit precies het verschil tussen de watertaxi en de waterbus, maar dat terzijde. Het is een boot, het vaart hard en voor €0,98 leg je een heel aardige afstand over het water af. Op de voorplecht (heet dat zo?) stond de conducteur/kapitein of hoe zo iemand heet. En binnen zat ongetwijfeld iemand te sturen en gas te geven.
Mondkapje verplicht. Wonderlijk genoeg ook als je buiten op het dek bleef. Ik waaide daar bijkans uit mijn jurk, dus de ventilatie was heel aardig in orde. De busboot meerde aan. Ik zette voet op de loopplank van 3 meter, haakte alvast mijn mondkapje los en rolde van schrik bijna in het water. Want de conducteur schreeuwde mij van verre toe: 'MONDKAPJE OP!!!'
Tegelijk mogen we wel met z'n allen in de Action op een kluitje staan, in de kroeg zowat bij elkaar op schoot, zitten de terrasjes overvol. Het is allemaal erg wisselvallig.
Ik begreep dat bij mij in de kerk volgens de richtlijnen (het schijnt dat het dienstencentrum van de PKN een rekenmodule aanbiedt waar je wat variabelen invoert over de omvang van de kerkzaal, de mate van ventilatie en het aantal aanwezigen, en dat er dan uitrolt hoeveel minuten er gezongen mag worden) 11 minuten gemeentezang mag plaatsvinden. Dat was weer fijn.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Vanmorgen was ik de enige passagier op de waterbus. Ik weet nooit precies het verschil tussen de watertaxi en de waterbus, maar dat terzijde. Het is een boot, het vaart hard en voor €0,98 leg je een heel aardige afstand over het water af. Op de voorplecht (heet dat zo?) stond de conducteur/kapitein of hoe zo iemand heet. En binnen zat ongetwijfeld iemand te sturen en gas te geven.
Mondkapje verplicht. Wonderlijk genoeg ook als je buiten op het dek bleef. Ik waaide daar bijkans uit mijn jurk, dus de ventilatie was heel aardig in orde. De busboot meerde aan. Ik zette voet op de loopplank van 3 meter, haakte alvast mijn mondkapje los en rolde van schrik bijna in het water. Want de conducteur schreeuwde mij van verre toe: 'MONDKAPJE OP!!!'
Tegelijk mogen we wel met z'n allen in de Action op een kluitje staan, in de kroeg zowat bij elkaar op schoot, zitten de terrasjes overvol. Het is allemaal erg wisselvallig.
Ik begreep dat bij mij in de kerk volgens de richtlijnen (het schijnt dat het dienstencentrum van de PKN een rekenmodule aanbiedt waar je wat variabelen invoert over de omvang van de kerkzaal, de mate van ventilatie en het aantal aanwezigen, en dat er dan uitrolt hoeveel minuten er gezongen mag worden) 11 minuten gemeentezang mag plaatsvinden. Dat was weer fijn.
Taxi is voor minder passagiers toch? Bus is groter dacht ik.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef:Vanmorgen was ik de enige passagier op de waterbus. Ik weet nooit precies het verschil tussen de watertaxi en de waterbus, maar dat terzijde. Het is een boot, het vaart hard en voor €0,98 leg je een heel aardige afstand over het water af. Op de voorplecht (heet dat zo?) stond de conducteur/kapitein of hoe zo iemand heet. En binnen zat ongetwijfeld iemand te sturen en gas te geven.
Mondkapje verplicht. Wonderlijk genoeg ook als je buiten op het dek bleef. Ik waaide daar bijkans uit mijn jurk, dus de ventilatie was heel aardig in orde. De busboot meerde aan. Ik zette voet op de loopplank van 3 meter, haakte alvast mijn mondkapje los en rolde van schrik bijna in het water. Want de conducteur schreeuwde mij van verre toe: 'MONDKAPJE OP!!!'
Tegelijk mogen we wel met z'n allen in de Action op een kluitje staan, in de kroeg zowat bij elkaar op schoot, zitten de terrasjes overvol. Het is allemaal erg wisselvallig.
Ik begreep dat bij mij in de kerk volgens de richtlijnen (het schijnt dat het dienstencentrum van de PKN een rekenmodule aanbiedt waar je wat variabelen invoert over de omvang van de kerkzaal, de mate van ventilatie en het aantal aanwezigen, en dat er dan uitrolt hoeveel minuten er gezongen mag worden) 11 minuten gemeentezang mag plaatsvinden. Dat was weer fijn.
Mooi verhaal. Heerlijk. Vooral die loopplank. :super
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Watertaxi is zo'n zwart/geel snel bootje.
Waterbus is groot, voor veel passagiers.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Watertaxi is zo'n zwart/geel snel bootje.
Waterbus is groot, voor veel passagiers.
Hij was blauw, dus bus. Ik vermoed dat er best wel veel mensen op kunnen, maar ik ben tot nu toe met maximaal 3 passagiers geweest, en dan heb je iets van 8 m2 per persoon (maar ik kan niet goed schatten).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Zita schreef: Mondkapje verplicht. Wonderlijk genoeg ook als je buiten op het dek bleef. Ik waaide daar bijkans uit mijn jurk, dus de ventilatie was heel aardig in orde. De busboot meerde aan. Ik zette voet op de loopplank van 3 meter, haakte alvast mijn mondkapje los en rolde van schrik bijna in het water. Want de conducteur schreeuwde mij van verre toe: 'MONDKAPJE OP!!!'
Ja raar he, op de veerponten ook.
Ik kreeg een foto geappt van vrienden die samen op een veerpontje stonden en toch een masker op moesten zetten van de pontbaas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zita schreef: Mondkapje verplicht. Wonderlijk genoeg ook als je buiten op het dek bleef. Ik waaide daar bijkans uit mijn jurk, dus de ventilatie was heel aardig in orde. De busboot meerde aan. Ik zette voet op de loopplank van 3 meter, haakte alvast mijn mondkapje los en rolde van schrik bijna in het water. Want de conducteur schreeuwde mij van verre toe: 'MONDKAPJE OP!!!'
Ja raar he, op de veerponten ook.
Ik kreeg een foto geappt van vrienden die samen op een veerpontje stonden en toch een masker op moesten zetten van de pontbaas.
Want? Het is verplicht in het OV. Ik vermoed dat dit daar onder valt en ik begrijp dat men dan niet begint aan onderscheid maken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Zita schreef: Mondkapje verplicht. Wonderlijk genoeg ook als je buiten op het dek bleef. Ik waaide daar bijkans uit mijn jurk, dus de ventilatie was heel aardig in orde. De busboot meerde aan. Ik zette voet op de loopplank van 3 meter, haakte alvast mijn mondkapje los en rolde van schrik bijna in het water. Want de conducteur schreeuwde mij van verre toe: 'MONDKAPJE OP!!!'
Ja raar he, op de veerponten ook.
Ik kreeg een foto geappt van vrienden die samen op een veerpontje stonden en toch een masker op moesten zetten van de pontbaas.
Want? Het is verplicht in het OV. Ik vermoed dat dit daar onder valt en ik begrijp dat men dan niet begint aan onderscheid maken.
Omdat je dan, zoals Zita ook zegt, in de buitenlucht staat en als je anderhalve meter afstand kunt houden, is dat dus nogal overbodig.
Het is iets anders als je op een drukke veerpont staat, fiets-aan-fiets, of zij aan zij.
Maar ik zie regelmatig de metro voorbijrijden en niet iedereen heeft een mondmasker voor. Daar is niet altijd strikte controle mogelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie