COVID-19

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: COVID-19

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:Daarom gaat vit. D uit het basispakket. Ze moeten toch van die vaccins af. Een lockdown en een vaccinatiehype wordt gearrangeerd.
Het besluit om vitamine D niet meer te vergoeden stamt al uit 2019. Toen was corona nog een biertje.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Ad Anker schreef:Daarom gaat vit. D uit het basispakket. Ze moeten toch van die vaccins af. Een lockdown en een vaccinatiehype wordt gearrangeerd.
Een kritische houding ten aanzien van het overheidsbeleid mag natuurlijk, die heb ik ook. Maar wat u schrijft zijn gewoon complot-zinnen zonder argumenten. Daar brengen we het forum niet verder mee.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Inmiddels stijgen op het Iberisch schiereiland, conform voorgaande jaren, de cijfers rondom corona weer.
Die landen zijn al de hele pandemie een soort van zeg maar "voorbode " voor wat hier komen gaat.

Tegelijk: gezien de immuniteit zal zowel de sterfte als de ic en ziekenhuisopnames lager liggen .
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: COVID-19

Bericht door Charles »

Op blz 30 van het RD van gisteren een zeer lezenswaardig stuk: ‘Wat heeft de coronacrisis met ons gedaan?’. Een samenvatting van een NPV lezing van prof. dr. ir. A.J. (Aart) Nederveen, hoogleraar toegepaste MR Fysica.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

https://www.nature.com/articles/s41467-022-31401-5.pdf

Deze studie zal binnenkort vast wel vaker langskomen. Er zijn zeker vragen te stellen bij de studie. Ik ben geen expert, (maar zeker ook geen leek) wat betreft het begrijpen van dit soort studies en ik zou zelf met dezelfde data een ander onderzoek hebben gedaan (maar wel eerst een echte expert om advies hebben gevraagd).

Het lijkt er wel op dat er goede reden is geweest in sommige landen om Moderna niet aan jongere mensen aan te bieden. Het lijkt er ook op dat het verstandig is om in de week/weken na vaccinatie niet heel intensief te sporten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: COVID-19

Bericht door Klavart »

Charles schreef:Op blz 30 van het RD van gisteren een zeer lezenswaardig stuk: ‘Wat heeft de coronacrisis met ons gedaan?’. Een samenvatting van een NPV lezing van prof. dr. ir. A.J. (Aart) Nederveen, hoogleraar toegepaste MR Fysica.
Inderdaad.
https://www.rd.nl/artikel/978531-wat-he ... ons-gedaan
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:https://indepen.nl/wob-documenten-onthu ... atregelen/


Tijd voor tribunalen.
In Nederland hebben we een rechtstaat met een parlement waar ministers verantwoording afleggen. Als je tribunalen wilt om de democratie te omzeilen moet je verhuizen naar het Rusland van Poetin of naar Noord-Korea.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Ditbenik schreef:
Wim Anker schreef:https://indepen.nl/wob-documenten-onthu ... atregelen/


Tijd voor tribunalen.
In Nederland hebben we een rechtstaat met een parlement waar ministers verantwoording afleggen.
niet meer helaas.
Als je tribunalen wilt om de democratie te omzeilen moet je verhuizen naar het Rusland van Poetin of naar Noord-Korea.
Ik wil recht.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Wim Anker schreef:https://indepen.nl/wob-documenten-onthu ... atregelen/


Tijd voor tribunalen.
In Nederland hebben we een rechtstaat met een parlement waar ministers verantwoording afleggen.
niet meer helaas.
Als je tribunalen wilt om de democratie te omzeilen moet je verhuizen naar het Rusland van Poetin of naar Noord-Korea.
Ik wil recht.
Dan moet je naar de rechter gaan. Die rechtsextremistische onzin van partijen als FvD zoals tribunalen hebben we in Nederland niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

@Wim Anker:
We leven in een rechtsstaat. Er zijn weinig landen die daarin beter scoren. Wat jij wilt, is geen recht, maar je eigen zin. Daar hebben de protesterende boeren ook al last van. Ze geven de overheid de schuld van hun eigen keuzes en zijn dan boos dat er moet worden ingegrepen.

Dat is iets heel anders.
Wat een raar artikel. Even los van de taalfouten: het is duidelijk waarom LNV zich met het onderwijs bemoeit: de ministeries van onderwijs en LNV zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het agrarisch onderwijs. Een belangrijke sector.

Overigens twijfel ik er niet aan dat een groot deel van de ambtenaren ondeskundig was. Maar dat ligt aan het hele ambtelijke systeem, niet aan de onbetrouwbaarheid van de ambtenaren of overheid. Dat is een bewuste politieke keuze, die ik overigens in het geheel niet deel. Dat heeft te maken met het wisselen van functie, niet met slechte bedoelingen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:@Wim Anker:
We leven in een rechtsstaat. Er zijn weinig landen die daarin beter scoren. Wat jij wilt, is geen recht, maar je eigen zin. Daar hebben de protesterende boeren ook al last van. Ze geven de overheid de schuld van hun eigen keuzes en zijn dan boos dat er moet worden ingegrepen.

Dat is iets heel anders.
Wat een raar artikel. Even los van de taalfouten: het is duidelijk waarom LNV zich met het onderwijs bemoeit: de ministeries van onderwijs en LNV zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het agrarisch onderwijs. Een belangrijke sector.
De hoofdlijn van dit artikel (de bovenste link) is dat adviezen die zijn gegeven niet gebaseerd waren op kennis en onderzoek maar politiek gedreven waren. Hoeveel discussies zijn er niet geweest, ook op dit forum, over de onafhankelijkheid van het RiVM en of hun adviezen gebaseerd waren op de beschikbare kennis? Naar nu blijkt is het RiVM niet te vertrouwen en heet het misbruik gemaakt (al dan niet onder dwang) van de positie als (vermeend) onafhankelijk adviseur. FvD heeft hiermee dus geljik gehad.
En ditzelfde gedrag zien we nu terug met stikstof en klimaat.
De 2e link heeft als hoofdlijn dat het ministerie een gerechtelijke uitspraak negeert en dat opteert boven openheid.

Dat hoort toch niet bij een rechtstaat?
DDD schreef:Overigens twijfel ik er niet aan dat een groot deel van de ambtenaren ondeskundig was. Maar dat ligt aan het hele ambtelijke systeem, niet aan de onbetrouwbaarheid van de ambtenaren of overheid. Dat is een bewuste politieke keuze, die ik overigens in het geheel niet deel. Dat heeft te maken met het wisselen van functie, niet met slechte bedoelingen.
Er is genoeg deskundigheid in het ambtenaren apparaat. Alleen worden de niet passende adviezen genegeerd. Deskundigheid is er helaas niet in de bovenste, politieke, lagen en ook niet in de regering. Dat is door opportunisme en ideologie gedreven. (en door het WEF)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik ben halverwege het artikel opgehouden, maar het zou mij verbazen als daaruit blijkt dat het RIVM niet te vertrouwen is. Voorlopig leek het er meer op dat de auteur het zelf allemaal niet zo best begrijpt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Als de overheid gerechtelijke uitspraken negeert is dat inderdaad heel erg kwalijk. Ik ben er zwaar op tegen om ministers of ambtenaren etc gerechtelijk te vervolgen voor verkeerde beoordelingen, maar voor de rechter negeren of actief wet overtreden mogen verantwoordelijke ambtenaren en ministers best aangepakt worden, tot gevangenisstraffen toe.
Als verkeerde beoordelingen ook afgestraft worden, dan loop je risico dat alle regeringen in crisistijd laf de meerderheid volgen. In Zweden hadden dan mogelijk de scholen dichtgedaan en men was alleen met meer maatregelen gekomen, ook in Nederland.

Verder moet je in crisistijd vaak vooruitlopen op wetenschappelijk bewijs, en uitgaan van de intuïtie van wetenschappers. Mij stond het Zweedse beleid wel aan, met vooral dringende adviezen, zen weinig boetes, maar het hielp dat er niet echt groepen waren die de boel probeerden te frustreren. Al met al denk ik dat we vooral naar de Denen moeten kijken voor goede lessen, maar ook daar waren er niet echt groepen die de boel probeerden te frustreren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:Als de overheid gerechtelijke uitspraken negeert is dat inderdaad heel erg kwalijk. Ik ben er zwaar op tegen om ministers of ambtenaren etc gerechtelijk te vervolgen voor verkeerde beoordelingen, maar voor de rechter negeren of actief wet overtreden mogen verantwoordelijke ambtenaren en ministers best aangepakt worden, tot gevangenisstraffen toe.
Eens.
parsifal schreef:Als verkeerde beoordelingen ook afgestraft worden, dan loop je risico dat alle regeringen in crisistijd laf de meerderheid volgen. In Zweden hadden dan mogelijk de scholen dichtgedaan en men was alleen met meer maatregelen gekomen, ook in Nederland.
Eens, verkeerde beoordelingen kunnen uiteraard niet 'afgestraft' worden, tenzij er, aantoonbaar, sprake is van grove nalatigheid en diergelijke.
parsifal schreef:Verder moet je in crisistijd vaak vooruitlopen op wetenschappelijk bewijs, en uitgaan van de intuïtie van wetenschappers. Mij stond het Zweedse beleid wel aan, met vooral dringende adviezen, zen weinig boetes, maar het hielp dat er niet echt groepen waren die de boel probeerden te frustreren. Al met al denk ik dat we vooral naar de Denen moeten kijken voor goede lessen, maar ook daar waren er niet echt groepen die de boel probeerden te frustreren.
Ook eens met bovenstaande. Maar dat is niet wat het artikel bekritiseert.
Plaats reactie