COVID-19

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ik kreeg vandaag de uitnodiging/oproep voor vaccinatie. Volgens deze gegevens val ik in 'de' risicogroep. Aangezien ik nooit iets hoor over griepprik etc had ik hier geen rekening mee gehouden. Volgens de normen van sommigen hier, ben ik zeker niet dom, maar ik twijfel bijzonder of ik deze inenting ga halen. Deze twijfel kent een principiële en een een 'niet overtuigd van het nut/de werking etc' kant.
Als je het nut van vaccinatie nu nog betwijfeld, dan ben je inderdaad uitermate dom.

Dat je vanwege principiële redenen afziet, dan is het anders. Ook onder erkenning van het nut, kun je afzien van vaccinatie.
Speel de bal, niet de man, ajb.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Ik kreeg vandaag de uitnodiging/oproep voor vaccinatie. Volgens deze gegevens val ik in 'de' risicogroep. Aangezien ik nooit iets hoor over griepprik etc had ik hier geen rekening mee gehouden. Volgens de normen van sommigen hier, ben ik zeker niet dom, maar ik twijfel bijzonder of ik deze inenting ga halen. Deze twijfel kent een principiële en een een 'niet overtuigd van het nut/de werking etc' kant.
Ik zal 'm waarschijnlijk ook krijgen, omdat ik een chronische aandoening heb. Nog niet gekregen trouwens. Ik krijg jaarlijks wél een uitnodiging voor de griepprik.
Ik begrijp je worsteling hiermee wel. Die van mij zit meer aan de principiële kant, hoewel ik ook niet ontzettend gerust ben op de bijwerkingen, eventueel op de wat langere termijn. Maar ik blijf het een lastig punt vinden. Ik wens je wijsheid toe, en rust over de beslissing die je neemt.
Ik heb de oproep ook deze week op de mat gekregen. In verband met reuma val ik blijkbaar ook in de risicogroep. Ik heb voor mijzelf (nog) geen vrijmoedigheid op aan de oproep gehoor te geven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Speel de bal, niet de man, ajb.
Ik speel de bal. Het gaat over de inhoud. Ik hoef enkel te verwijzen naar landen met een hoge vaccinatiegraad en daarmee gepaard gaande effecten op welzijn, economie en gezondsheidszorg.

Twijfelen aan het nut van vaccinatie is daarom de domheid ten top.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ik kreeg vandaag de uitnodiging/oproep voor vaccinatie. Volgens deze gegevens val ik in 'de' risicogroep. Aangezien ik nooit iets hoor over griepprik etc had ik hier geen rekening mee gehouden. Volgens de normen van sommigen hier, ben ik zeker niet dom, maar ik twijfel bijzonder of ik deze inenting ga halen. Deze twijfel kent een principiële en een een 'niet overtuigd van het nut/de werking etc' kant.
Als je het nut van vaccinatie nu nog betwijfeld, dan ben je inderdaad uitermate dom.

Dat je vanwege principiële redenen afziet, dan is het anders. Ook onder erkenning van het nut, kun je afzien van vaccinatie.
Ik geloof best dat het nut heeft. Maar ik twijfel over de langere termijnwerking. Maar het principiële punt weegt inderdaad zwaarder. Ik heb al behoorlijk veel operaties en ziekenhuisopnames gehad en ben daar altijd doorheen geholpen. Achteraf waren dit eigenlijk bijzonder goede tijden, waarin God heel dichtbij was en ik uitermate afhankelijk was. Om nu zelf in dit geval een middel te nemen, wat op zoveel plaatsen als 'het verlossende middel tegen deze plaag' wordt beschouwt, dat vind ik erg moeilijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:Ik kreeg vandaag de uitnodiging/oproep voor vaccinatie. Volgens deze gegevens val ik in 'de' risicogroep. Aangezien ik nooit iets hoor over griepprik etc had ik hier geen rekening mee gehouden. Volgens de normen van sommigen hier, ben ik zeker niet dom, maar ik twijfel bijzonder of ik deze inenting ga halen. Deze twijfel kent een principiële en een een 'niet overtuigd van het nut/de werking etc' kant.
Ik verwacht ook binnenkort de uitnodiging te ontvangen.
Tot een aantal jaar geleden kreeg ik ook een uitnodiging voor de griepprik, maar daar nooit gebruik van gemaakt.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten deze vaccinatie toch te nemen.
De principiële afweging heb ik niet. Die afweging heb ik jaren geleden al gemaakt.
Bij mij was het vooral de afweging of het wel betrouwbaar was etc.
Maar als ik zie hoe ' kenners' ,mensen uit mijn kennissenkring die heel dicht op de ontwikkeling van vaccins zaten of zelfs er indirect in voorbereidende onderzoeksfase aan hebben meegewerkt, enthousiast zijn over deze vaccins. Wie ben ik dan als 'leek ' om dat alles in twijfel te trekken.

Ik krijg steeds meer het idee dat men als anti vaxxers elkaar allemaal maar napraat zonder ook maar enige inhoudelijke kennis. Zelf heb ik ook nog wel mijn vragen. Maar als nu alle landen over de hele wereld, alle wereldleiders, artsen en wetenschappers positief zijn. Tja. Dan moet je ook maar een beetje vertrouwen hebben.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: COVID-19

Bericht door KDD »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ik kreeg vandaag de uitnodiging/oproep voor vaccinatie. Volgens deze gegevens val ik in 'de' risicogroep. Aangezien ik nooit iets hoor over griepprik etc had ik hier geen rekening mee gehouden. Volgens de normen van sommigen hier, ben ik zeker niet dom, maar ik twijfel bijzonder of ik deze inenting ga halen. Deze twijfel kent een principiële en een een 'niet overtuigd van het nut/de werking etc' kant.
Als je het nut van vaccinatie nu nog betwijfeld, dan ben je inderdaad uitermate dom.

Dat je vanwege principiële redenen afziet, dan is het anders. Ook onder erkenning van het nut, kun je afzien van vaccinatie.
Ik geloof best dat het nut heeft. Maar ik twijfel over de langere termijnwerking. Maar het principiële punt weegt inderdaad zwaarder. Ik heb al behoorlijk veel operaties en ziekenhuisopnames gehad en ben daar altijd doorheen geholpen. Achteraf waren dit eigenlijk bijzonder goede tijden, waarin God heel dichtbij was en ik uitermate afhankelijk was. Om nu zelf in dit geval een middel te nemen, wat op zoveel plaatsen als 'het verlossende middel tegen deze plaag' wordt beschouwt, dat vind ik erg moeilijk.
Ik kan je goed begrijpen. We moeten niet vergeten dat de Heere een weg heeft in Zijn voorzienigheid met de wereld en een weg heeft van bijzondere voorzienigheid met Zijn volk. We zien dat duidelijk met de volk van Israel in de woestijnreis. Hier veroordeel ik niemand die zijn eigen laat vaccineren maar ongevaccineerden horen ook niet veroordeeld te worden door medechristenen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:[q Om nu zelf in dit geval een middel te nemen, wat op zoveel plaatsen als 'het verlossende middel tegen deze plaag' wordt beschouwt, dat vind ik erg moeilijk.
De welhaast Messiaanse verwachtingen van het middel vind ik ook een moeilijk punt.
Maar het gaat er uiteindelijk om hoe je er persoonlijk tegenover staat, en niet hoe vele anderen de komst van het vaccin zien.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

En ik vrees wel dit haast afgodische omgaan met het vaccin problemen gaat opleveren. Het blijft een gebrekkige afgod die niet 100% hulp biedt. Als er wat meer zakelijk over gedaan wordt door iedereen zal het wel beter zijn. Neemt niet weg dat dit vaccin wat mij betreft wel in het rijtje kan van dijken, weeralarmen, warme kleding en veiliger auto's. Het redt levens, al is het maar het middel door God gebruikt. Ook aan ziektes kun je rekenen en dat zet God echt niet buitenspel.

Verder denk ik niet dat er ook maar een (nog niet eerder besmette) volwassen man is voor wie het risico van vaccineren groter is dan het risico van niet gevaccineerd zijn. Misschien is voor deze mensen de angst voor vaccinatie en mogelijke langtermijnbewerkingen te vergelijken met vliegangst. Ook vrij irrationeel, maar wel werkelijk, en er zijn soms neerstortende vliegtuigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Mijn grootste zorg is nog de onduidelijkheid op langere termijn.
Mijn kinderen bv zou ik niet adviseren het vaccin te nemen.
HersteldHervormd
Berichten: 5937
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Ik heb diverse artsen in mijn familie- en vriendenkring en hoor van hen (bijna) wekelijks verhalen over vaccinatie weigeraars en vervolgens IC opnames met regelmatig dodelijke afloop. Zodra bij mij de oproep in de bus valt, ga ik deze linea recta halen.
Wat kom je vaak bot over zeg! En ook gewoon onrespectvol.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Ik heb diverse artsen in mijn familie- en vriendenkring en hoor van hen (bijna) wekelijks verhalen over vaccinatie weigeraars en vervolgens IC opnames met regelmatig dodelijke afloop. Zodra bij mij de oproep in de bus valt, ga ik deze linea recta halen.
Wat kom je vaak bot over zeg! En ook gewoon onrespectvol.
Vanwaar deze, bijna hysterische, reactie op mijn feitelijke post? Daarbij ook erg op de persoon.
Laatst gewijzigd door merel op 08 mei 2021, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Al eerder is gevraagd naar wat meer feitelijke onderbouwing. Want zo feitelijk vind ik het nog niet. Het kan eigenlijk nauwelijks om grote aantallen gaan, gezien de periode waarover we vaccineren tot nu toe.

Maar goed, ik vind dat niet zo belangrijk. Als ik alleen met mijn verstand te rade ga, zou ik ervoor kiezen om te vaccineren.
En dat bedoel ik niet als veroordeling voor iemand die wel vaccineert.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: COVID-19

Bericht door BJD »

Ik krijg maandagmorgen m’n eerste prikje. Met voorrang vanwege mijn werk. Nooit twijfel gehad eigenlijk.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:Al eerder is gevraagd naar wat meer feitelijke onderbouwing. Want zo feitelijk vind ik het nog niet. Het kan eigenlijk nauwelijks om grote aantallen gaan, gezien de periode waarover we vaccineren tot nu toe.

Maar goed, ik vind dat niet zo belangrijk. Als ik alleen met mijn verstand te rade ga, zou ik ervoor kiezen om te vaccineren.
En dat bedoel ik niet als veroordeling voor iemand die wel vaccineert.
Dat maakt de reactie van @ hersteldhervormd niet minder hysterisch. Ik veroordeelde nl niemand in mijn post.

Om op jouw vraag en @ Zeeuw antwoord te geven. Het betreffen meerdere patiënten uit een huisartsenpraktijk van een vriendin. Zij heeft als huisarts de mensen benaderd voor vaccinatie en deze hebben geweigerd. Huisartsen benaderen op dit moment mensen tussen de 60-70 jaar en met een medische voorgeschiedenis. Ik ga ervan uit dat de betreffende patiënten in deze categorie vallen. Daarnaast betreffen het meerdere mensen uit ziekenhuizen in Amsterdam, Rotterdam en het oosten van het land. Daar werken de artsen die ik ken. Ook dit zijn mensen die inmiddels gevaccineerd hadden kunnen zijn (60+ en/ of met medische voorgeschiedenis) maar dit niet wilden. Uiteraard delen zij vanwege beroepsgeheim niet ons en outs met mij, maar vertelden vanuit de praktijk deze verhalen.

Dit alles is voor mij/ons reden genoeg om zo snel mogelijk het vaccin te halen. Het is voor mij namelijk niet de vraag of ik covid krijg, maar wanneer. Kinderen komen namelijk overal en houden geen afstand. Ik verwacht zeker dat ik door hen besmet zal worden. Het is inmiddels wel duidelijk dat je ook na een vaccin ziek Jan worden, maar ik hoop dat hiermee de ernst van de ziekte afgezwakt kan worden.
Laatst gewijzigd door merel op 08 mei 2021, 22:54, 3 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

BJD schreef:Ik krijg maandagmorgen m’n eerste prikje. Met voorrang vanwege mijn werk. Nooit twijfel gehad eigenlijk.
Welke vaccinatie krijg jij?
Plaats reactie