COVID-19

Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Als reactie op @Ambtenaar: 1 Korinthe 3:19 en 20.
Deze teksten maken het omgekeerde niet waar, zoals jij wilt impliceren met deze teksten.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Ik zie om me heen toch erg regelmatig dat opleidingsniveau en domheid weinig met elkaar te maken hebben.
Zeker niet, maar we spreken hier niet in algemene zin.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Even een prikkelende stelling: als je als kerkelijke gemeente zo'n afgoderij pleegt met het vaccin dat je alleen samen durft te komen als er voldoende gevaccineerd is, is het Levensgevaarlijk om in die kerk samen te komen.
Wat is er prikkelend aan je stelling? Ware gelovigen vaccineren niet?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ik zie om me heen toch erg regelmatig dat opleidingsniveau en domheid weinig met elkaar te maken hebben.
Zeker niet, maar we spreken hier niet in algemene zin.
Ook in enge zin klopt het niet.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Ook in enge zin klopt het niet.
Zeker wel. Dom drukt de beperktheid van denken uit.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: COVID-19

Bericht door Jo-Ann »

Ik zou het fijn vinden als er hier gestopt wordt om mensen voor ‘dom’ uit te maken.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ook in enge zin klopt het niet.
Zeker wel. Dom drukt de beperktheid van denken uit.
Je trok de relatie mbt dit onderwerp. Die klopt zowel in ruime als enge zin niet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Jullie kunnen ook een filosofie-topic openen...
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat zou wel leuk zijn. Het ligt gewoon erg gevoelig om mensen dom te noemen, ook al klinkt het logisch dat er evenveel domme als slimme mensen zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dat zou wel leuk zijn. Het ligt gewoon erg gevoelig om mensen dom te noemen, ook al klinkt het logisch dat er evenveel domme als slimme mensen zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Dat ligt voor mij niet zo heel gevoelig. Wel de conclusie dat opleidingsniveau en slim of dom 1-op-1 over te zetten zijn.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Nee maar het hele punt is dat intelligentie en domheid ook geen tegengestelden zijn. Dat neemt niet weg dat er wel een zeker verband is, want iemand met een IQ van 70 kun je onmogelijk slim noemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Je trok de relatie mbt dit onderwerp. Die klopt zowel in ruime als enge zin niet.
Dus laag opgeleiden zijn opeens niet beperkt in denken? De toelichting in het RD op de uitkomsten van de enquête laat mijns inziens een hoge mate van domheid zien onder de geënquêteerden.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: COVID-19

Bericht door Philip »

eilander schreef:
Philip schreef:Best zorgelijke resultaten van dat onderzoek. Ik wil niemand zijn recht om het vaccin te weigeren ontnemen, maar als in sommige kerkgenootschappen minder dan 10% zich laat vaccineren, dan kun je niet veilig in een volle kerk samenkomen. Één coronapatiënt en je zit in dezelfde situatie als in maart 2020 in sommige kerken. Tientallen besmettingen, misschien zelfs doden. Ik zie de krantenkoppen al voor me.
Is het vaccin echt onze enige redding?
'Nee, natuurlijk niet' zou ik haast zeggen. Dat is alleen te simpel.

Ik zie het bijeenkomen van de gehele gemeente als essentieel. Met een klein groepje opgaan naar Gods huis is iets om dankbaar voor te wezen in deze tijd, maar het is geen blijvende oplossing. Dat lijkt nu de algehele tendens te zijn.

Conclusie: als alles volgens plan verloopt, gaan we over een jaar weer allemaal twee keer per zondag naar de kerk. Dat kan op twee manieren, gevaccineerd of niet. Als teveel mensen niet gevaccineerd zijn, leidt dat menselijkerwijs gesproken tot corona-uitbraken.

1. Ik acht dit in strijd met het je niet moedwillig in gevaar begeven. We dragen immers ook een autogordel.
2. Gevaccineerden lopen ook risico. Het vaccin beschermt immers niet volledig. Je brengt anderen dus ook in gevaar.
3. Je 'profiteert' van degenen die zich wel willen laten vaccineren. Zonder vaccin was heropening niet mogelijk geweest.
4. Je loopt het risico dat een virusmutatie ontstaat die immuun is voor het vaccin, wat wereldwijd grote gevolgen kan hebben. Daarom hameren virologen terecht op het vaccineren van de hele wereld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Even een prikkelende stelling: als je als kerkelijke gemeente zo'n afgoderij pleegt met het vaccin dat je alleen samen durft te komen als er voldoende gevaccineerd is, is het Levensgevaarlijk om in die kerk samen te komen.
Wat is er prikkelend aan je stelling? Ware gelovigen vaccineren niet?
Dat laatste is niet mijn opvatting in elk geval.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Philip schreef:
eilander schreef:
Philip schreef:Best zorgelijke resultaten van dat onderzoek. Ik wil niemand zijn recht om het vaccin te weigeren ontnemen, maar als in sommige kerkgenootschappen minder dan 10% zich laat vaccineren, dan kun je niet veilig in een volle kerk samenkomen. Één coronapatiënt en je zit in dezelfde situatie als in maart 2020 in sommige kerken. Tientallen besmettingen, misschien zelfs doden. Ik zie de krantenkoppen al voor me.
Is het vaccin echt onze enige redding?
'Nee, natuurlijk niet' zou ik haast zeggen. Dat is alleen te simpel.

Ik zie het bijeenkomen van de gehele gemeente als essentieel. Met een klein groepje opgaan naar Gods huis is iets om dankbaar voor te wezen in deze tijd, maar het is geen blijvende oplossing. Dat lijkt nu de algehele tendens te zijn.

Conclusie: als alles volgens plan verloopt, gaan we over een jaar weer allemaal twee keer per zondag naar de kerk. Dat kan op twee manieren, gevaccineerd of niet. Als teveel mensen niet gevaccineerd zijn, leidt dat menselijkerwijs gesproken tot corona-uitbraken.

1. Ik acht dit in strijd met het je niet moedwillig in gevaar begeven. We dragen immers ook een autogordel.
2. Gevaccineerden lopen ook risico. Het vaccin beschermt immers niet volledig. Je brengt anderen dus ook in gevaar.
3. Je 'profiteert' van degenen die zich wel willen laten vaccineren. Zonder vaccin was heropening niet mogelijk geweest.
4. Je loopt het risico dat een virusmutatie ontstaat die immuun is voor het vaccin, wat wereldwijd grote gevolgen kan hebben. Daarom hameren virologen terecht op het vaccineren van de hele wereld.
Ik ben het in grote lijken wel met je eens, maar:
2) Ik denk dat het risico voor gevaccineerden echt niet zo hoog is. Met de auto naar de kerk gaan zou zomaar eens gevaarlijker voor de anderen kunnen zijn dan ongevaccineerd in de kerk zitten tussen gevaccineerden. Er zijn erg weinig mensen die een aantal weken na de tweede dosis nog vatbaar zijn en er ook nog goed ziek van worden.
4) Is denk ik niet zo relevant zolang er in grote delen van de wereld nog grote groepen buiten vaccinbereik zijn en dat duurt waarschijnlijk nog wel tot volgend jaar (en langer).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie