COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

COVID-19

Bericht door parsifal »

Er is nog geen topic specifiek over dit vrij actuele onderwerp. Omdat het vrij actueel is en de nieuwspaginas toch wel domineert hier maar een beginnetje.

Zelf denk ik dat de verspreiding van dit virus een voorbeeld is dat gedrag en gewoontes invloed hebben op de verspreiding van virussen en dat er menselijkerwijs nog geen reden voor paniek hier (in vrijwel de hele westerse wereld) is, al is het goed om je (als regering) voor te bereiden op een ernstig maar onwaarschijnlijk scenario met veel zieken (en daardoor slachtoffers, door gebrek aan ziekenhuisbedden).

Wat mij opvalt is dat er nog heel weinig spreiding lijkt te zijn buiten Wuhan en de rest van China. Hierom denk ik dat in goed georganiseerde plaatsen, waar mensen niet te veel in elkaars gezicht ademen en niet te dicht bij elkaar komen een besmet persoon gemiddeld minder dan 1 ander persoon zal besmetten, waardoor lokale uitbraken klein blijven. Ik vermoed dat dit zelfs het geval is in drukke maar goed georganiseerde steden zoals Singapore, Seoul en Tokio. Hoe het in bijvoorbeeld Jakarta, Bangkok of de grote steden in India zal zijn weet ik niet, maar daar vrees ik dat er wel grote uitbraken kunnen komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

Ik volg dit nieuws ook.
Maar hier wordt het Corona virus genoemd.
Ik keek gisteren naar een time lapse, waarin te zien was hoe een ziekenhuis in sneltreinvaart in elkaar werd gezet.
In West Europa is de paniek er niet echt.
Nog niet.
Eens in de zoveel jaar duikt er een nieuw virus op. Maar dit lijkt minder ernstig dan het SARS virus.
Ik hoorde van een arts dat mondkapjes dragen geen enkele zin heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Ik volg dit nieuws ook.
Maar hier wordt het Corona virus genoemd.
Ik keek gisteren naar een time lapse, waarin te zien was hoe een ziekenhuis in sneltreinvaart in elkaar werd gezet.
In West Europa is de paniek er niet echt.
Nog niet.
Eens in de zoveel jaar duikt er een nieuw virus op. Maar dit lijkt minder ernstig dan het SARS virus.
Ik hoorde van een arts dat mondkapjes dragen geen enkele zin heeft.
Dat laatste betwijfel ik zeer. Waarschijnlijk niet om besmetting van jezelf te voorkomen, maar wel als je zelf besmet bent om besmetting van anderen te voorkomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Dat laatste betwijfel ik zeer. Waarschijnlijk niet om besmetting van jezelf te voorkomen, maar wel als je zelf besmet bent om besmetting van anderen te voorkomen.
Het ging om de vrij verkrijgbare mondkapjes, die zijn niet effectief. En als iemand in zijn hand gehoest heeft en hij geeft meteen daarna jou een hand, is de kans groter dan bij het aanhoesten, mits je voldoende afstand bewaart. Maar ja, in het ov is dat niet mogelijk.

RTL nieuws meldt het nu ook:
"Wie de foto's bestudeert, ziet dat de meeste mensen het niet al te nauw nemen met hun mondkapjes. Die sluiten maar zelden goed aan: tussen de huid en de stof gapen vaak flinke kieren.

Alleen al daarom zijn mondkapjes niet echt een effectieve bescherming als je het virus wilt afweren. Mét de lucht die je inademt, komen ook virusdeeltjes het lichaam binnen."

Wat zijn die voorzorgsmaatregelen? Over misschien wel de belangrijkste zijn alle deskundigen het eens: was je handen. "Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste ziekteverwekkers via de handen verspreid worden", zegt het RIVM. "Door regelmatig je handen te wassen met water en zeep, verklein je de kans dat jij of iemand in je omgeving ziek wordt."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Wuhan virus

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:Ik volg dit nieuws ook.
Maar hier wordt het Corona virus genoemd.
Ik keek gisteren naar een time lapse, waarin te zien was hoe een ziekenhuis in sneltreinvaart in elkaar werd gezet.
In West Europa is de paniek er niet echt.
Nog niet.
Eens in de zoveel jaar duikt er een nieuw virus op. Maar dit lijkt minder ernstig dan het SARS virus.
Ik hoorde van een arts dat mondkapjes dragen geen enkele zin heeft.
Dat het hier ´het Corona virus´ genoemd word klopt, maar Wuhan virus is beter, voor zo lang het geen ´echte´ naam heeft. Het is namelijk wel een coronavirus, maar dat is het SARS virus ook. Dit Wuhan virus is een nieuwe vorm.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Geytenbeekje »

Heeft Nederland er nu ook 'last' van ?
Is er al iets gesignaleerd in ons land ?
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wuhan virus

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:Heeft Nederland er nu ook 'last' van ?
Is er al iets gesignaleerd in ons land ?
Zover ik weet nog niet. Wel zijn we alert.
Hand-hoest-hygiëne passen we altijd al toe.
Zorgen omtrent deze zaken mogen we ook aan de Heere voorleggen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wuhan virus

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik het mag zeggen...
maar ik lees ook dat pestilentiën een van de tekenen der tijden is,
die met name, naast oorlogen en aardbevingen en tekenen in de natuur (klimaat), grote droogten, hitte enz.
genoemd worden.
Als we onder pestilentiën ook virussen en andere ziekten kunnen verstaan...
dat lijkt me wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij ook, maar er is alle reden om toch je handen te wassen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wuhan virus

Bericht door refo »

Het is wel een voordeel dat China niet zo democratisch is. Dan kun je een stad gewoon isoleren. Kom daar in Nederland eens om.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het mag zeggen...
maar ik lees ook dat pestilentiën een van de tekenen der tijden is,
die met name, naast oorlogen en aardbevingen en tekenen in de natuur (klimaat), grote droogten, hitte enz.
genoemd worden.
Als we onder pestilentiën ook virussen en andere ziekten kunnen verstaan...
dat lijkt me wel.
Het Griekse woord betekent besmettelijke ziekten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Inderdaad Dia, laten we onze ogen open houden. Maar ook voor het verleden en zien dat er heel dodelijke ziekten in het verleden zijn geweest en nog steeds zijn zoals malaria en dengue.

In onze kerk zit een jonge familie uit Wuhan. De ouders van de vrouw zijn wat jaren terug overgekomen naar Zweden (haar moeder studeert hier aan de theologische hogeschool). Het jonge gezin zou in maart terugkeren naar Wuhan, omdat de man daar een baan heeft. Nu blijven ze toch maar langer in Zweden (hun vlucht kregen ze helemaal vergoed vanwege het reisadvies dat Zweden gegeven heeft).

Ik ben nu benieuwd hoe het in Duitsland verder gaat, als daar meer berichten komen van besmettingen die in Duitsland zelf hebben plaatsgevonden dan ga ik me wel iets meer zorgen maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:Het is wel een voordeel dat China niet zo democratisch is. Dan kun je een stad gewoon isoleren. Kom daar in Nederland eens om.
Elke nadeel kent zijn voordelen
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wuhan virus

Bericht door Susan »

Hoe is dit virus uit China eigenlijk te onderscheiden van het "gewone" griepvirus dat in de winter rondgaat in ons land?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

Susan schreef:Hoe is dit virus uit China eigenlijk te onderscheiden van het "gewone" griepvirus dat in de winter rondgaat in ons land?
Ik denk dat ze een kweek afnemen (uit neus of keelholte) Zo werd dit ook gedaan tijdens de mexicaanse griep.
In een academisch ziekenhuis zullen ze dan vaker kweken afnemen, om te onderzoeken hoe lang het virus werkzaam blijft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie