COVID-19

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: COVID-19

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Er komt volgens de NOS een nieuw virus aan.

https://nos.nl/artikel/2385580-uitbraak ... e-situatie
Nee, volgens de NOS komt er geen nieuw virus aan maar is er sprake van een uitbraak van een bestaand virus.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:Er komt volgens de NOS een nieuw virus aan.

https://nos.nl/artikel/2385580-uitbraak ... e-situatie
Nieuw? Een ander/uitgesteld virus, want RS bestaat al erg lang en bijna iedereen heeft het vroeg of laat een keer (gehad).
Fides Quaerens Intellectum
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Ja ik bedoel een nieuwe uitbraak, ik heb het even aangepast.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Adje schreef: Heb jij dan nog geen uitnodiging voor vaccinatie met bijbehorende vragenlijst gekregen?
De envelop met A.Z. uitnodiging heb ik ongeopend in de oude krantendoos gemikt, dus ik weet niet wat daar allemaal bij in zat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: De envelop met A.Z. uitnodiging heb ik ongeopend in de oude krantendoos gemikt, dus ik weet niet wat daar allemaal bij in zat.
Vanaf woensdag kun je bellen voor een afspraak met Jansen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: De envelop met A.Z. uitnodiging heb ik ongeopend in de oude krantendoos gemikt, dus ik weet niet wat daar allemaal bij in zat.
Vanaf woensdag kun je bellen voor een afspraak met Jansen.
Ik wacht op mijn bloeduitslag. Pas daarna neem ik een beslissing.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: COVID-19

Bericht door Charles »

Een toekomstige erfenis van Covid-19. Uit Epoque, een jurist aan het woord.



Afbeelding
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Charles schreef:Een toekomstige erfenis van Covid-19. Uit Epoque, een jurist aan het woord.



Afbeelding
De mogelijke problemen die daar beschreven worden hebben op zich niets met het virus of het antwoord daarop te maken. De overheid blijft op het moment eigenlijk nog goed in haar domein. Zo af en toe geeft het advies etc (niet altijd goed), maar daar blijft het wel bij. De afbraak van de vrijheid van godsdienst was al lang aan de gang en zet maatschappelijk door, ook zonder pandemie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

https://nos.nl/artikel/2385580-uitbraak ... e-situatie

Een belangrijk nadeel van de 1,5 meter: we bouwen geen weerstand meer op tegen allerlei virussen.
Het lijkt mij een goed argument om die 1,5 meter weer volledig (en voorgoed) los te laten. Griep en andere virussen zullen er altijd blijven en het is goed wanneer we daar natuurlijke weerstand tegen opbouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:https://nos.nl/artikel/2385580-uitbraak ... e-situatie

Een belangrijk nadeel van de 1,5 meter: we bouwen geen weerstand meer op tegen allerlei virussen.
Het lijkt mij een goed argument om die 1,5 meter weer volledig (en voorgoed) los te laten. Griep en andere virussen zullen er altijd blijven en het is goed wanneer we daar natuurlijke weerstand tegen opbouwen.
Wat betekent weerstand opbouwen hier? Spreek je over populatieniveau of individueel niveau? Op individueel niveau betekent weerstand opbouwen waarschijnlijk gewoon ziek worden (en niet minder ziek dan als je het later krijgt). Op populatie niveau is het een iets ander verhaal en er is inderdaad reden voor zorg, ook wat betreft griep komende winter.

Verder zou ik nog wachten met de afstandsregels volledig loslaten tot iedere volwassene (of in ieder geval iedere 40+er) zijn of haar vaccin twee keer heeft kunnen krijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:https://nos.nl/artikel/2385580-uitbraak ... e-situatie

Een belangrijk nadeel van de 1,5 meter: we bouwen geen weerstand meer op tegen allerlei virussen.
Het lijkt mij een goed argument om die 1,5 meter weer volledig (en voorgoed) los te laten. Griep en andere virussen zullen er altijd blijven en het is goed wanneer we daar natuurlijke weerstand tegen opbouwen.
Wat betekent weerstand opbouwen hier? Spreek je over populatieniveau of individueel niveau? Op individueel niveau betekent weerstand opbouwen waarschijnlijk gewoon ziek worden (en niet minder ziek dan als je het later krijgt). Op populatie niveau is het een iets ander verhaal en er is inderdaad reden voor zorg, ook wat betreft griep komende winter.

Verder zou ik nog wachten met de afstandsregels volledig loslaten tot iedere volwassene (of in ieder geval iedere 40+er) zijn of haar vaccin twee keer heeft kunnen krijgen.
Ik denk dat het NOS-artikel voor zichzelf spreekt. En daarbij gaat het maar om één van de nadelige neveneffecten.

De 1,5 meter als basisregel kan wat mij betreft echt geheel losgelaten worden. Met respect voor personen die deze afstandsregel voor zichzelf wél willen handhaven, bv. omdat zij tot risicogroepen behoren.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Ook corona zal onder ons blijven. En net zo door de samenleving blijven gaan als influenza (waar is dat virus afgelopen jaar gebleven?), rsv of wat dan ook.
En dat moet kunnen zonder maatregelen. Sinds Genesis 3 is ziekte immers in de wereld.

Alleen: over ongeveer vier a zes weken heeft vrijwel iedereen die dat wil een volledige vaccinatie gehad (inclusief twee weken na de tweede prik om immuniteit op te bouwen).
Dat is het moment om de regels te laten varen en terug naar normaal te gaan.

Tot die tijd, met de eindstreep in zicht, is het beter nog even vol te houden (maar buiten wel alles toestaan).
Het zou vervelend zijn als net in de laatste weken voor de eindstreep nog een besmettingspiek komt omdat er te snel versoepeld wordt. Veel landen zijn in die valkuil getrapt.
Wie het laatst lacht, lacht het best.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: COVID-19

Bericht door Marco »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:https://nos.nl/artikel/2385580-uitbraak ... e-situatie

Een belangrijk nadeel van de 1,5 meter: we bouwen geen weerstand meer op tegen allerlei virussen.
Het lijkt mij een goed argument om die 1,5 meter weer volledig (en voorgoed) los te laten. Griep en andere virussen zullen er altijd blijven en het is goed wanneer we daar natuurlijke weerstand tegen opbouwen.
Wat betekent weerstand opbouwen hier? Spreek je over populatieniveau of individueel niveau? Op individueel niveau betekent weerstand opbouwen waarschijnlijk gewoon ziek worden (en niet minder ziek dan als je het later krijgt). Op populatie niveau is het een iets ander verhaal en er is inderdaad reden voor zorg, ook wat betreft griep komende winter.

Verder zou ik nog wachten met de afstandsregels volledig loslaten tot iedere volwassene (of in ieder geval iedere 40+er) zijn of haar vaccin twee keer heeft kunnen krijgen.
Ik denk dat het NOS-artikel voor zichzelf spreekt. En daarbij gaat het maar om één van de nadelige neveneffecten.

De 1,5 meter als basisregel kan wat mij betreft echt geheel losgelaten worden. Met respect voor personen die deze afstandsregel voor zichzelf wél willen handhaven, bv. omdat zij tot risicogroepen behoren.
Succes als je dat in de supermarkt wilt doen. Bordje om je nek: ik wil afstand houden?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Marco schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het NOS-artikel voor zichzelf spreekt. En daarbij gaat het maar om één van de nadelige neveneffecten.

De 1,5 meter als basisregel kan wat mij betreft echt geheel losgelaten worden. Met respect voor personen die deze afstandsregel voor zichzelf wél willen handhaven, bv. omdat zij tot risicogroepen behoren.
Succes als je dat in de supermarkt wilt doen. Bordje om je nek: ik wil afstand houden?
Mensen lopen weleens langs op 1 meter, nu ook, hoor! Daardoor word je echt niet besmet. Dat zijn sprookjes.

Maar mensen die geen zoen willen hebben of die in de kerk of ergens anders 1,5 meter afstand willen houden, moeten natuurlijk gerespecteerd en daartoe in de gelegenheid gesteld worden.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: COVID-19

Bericht door Marco »

Valcke schreef:
Marco schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het NOS-artikel voor zichzelf spreekt. En daarbij gaat het maar om één van de nadelige neveneffecten.

De 1,5 meter als basisregel kan wat mij betreft echt geheel losgelaten worden. Met respect voor personen die deze afstandsregel voor zichzelf wél willen handhaven, bv. omdat zij tot risicogroepen behoren.
Succes als je dat in de supermarkt wilt doen. Bordje om je nek: ik wil afstand houden?
Mensen lopen weleens langs op 1 meter, nu ook, hoor! Daardoor word je echt niet besmet. Dat zijn sprookjes.

Maar mensen die geen zoen willen hebben of die in de kerk of ergens anders 1,5 meter afstand willen houden, moeten natuurlijk gerespecteerd en daartoe in de gelegenheid gesteld worden.
Het zal aan mij liggen, maar ik denk dat zodra de 1,5 meter in het algemeen afgeschaft is, mensen die 1,5 meter willen houden (en dan gaat het niet alleen om kerk en winkels) al snel als zeurpieten worden gezien. Het wordt dan erg makkelijk om er stigmatiserend mee om te gaan.
Daarbij gaat het dus niet alleen om 'langslopen'.
Plaats reactie