COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:In het RD stond deze week een artikel over de toestand in Genemuiden. "Zwartewaterland steekt met kop en schouders uit boven Nederland. Het aantal positief geteste mensen lag de afgelopen twee weken op 1400 per 100.000 inwoners. „Zorgelijk”, zegt burgemeester Eddy Bilder. „Frustrerend ook.” Genemuiden is de grote brandhaard."

Nu kijk ik regelmatig op het coronadashboard, naar de situatie in onze gemeente. Ik dacht: 'Laat ik ook eens even in Genemuiden kijken.' Nu zijn de meest recente cijfers: 55 besmettingen en dat is 242,5 per 100.000 inwoners. Dat is hoog.
In de grafiek die er bij staat, zie je echter helemaal geen 1.400 per 100.000 staan. Sterker nog, deze 242,5 van nu is met stip de hoogste in een lange tijd. Ik heb eerder het idee dat het 140 moet zijn i.p.v. 1.400.
Of begrijp ik nu iets niet goed?
Over hoeveel tijd ging het met de 1400? Is dat per week? Per dag lijkt me veel. Zoals het er staat lijkt het over 1400 per 100.000 inwoners per twee weken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Is die 1.400 niet een week?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Dat getal zal inderdaad per week zijn. Die incidentie is hoog, maar niet uitzonderlijk.
Vaak zie je in gebieden een piek waarbij 6% van de bevolking in een week besmet is.
In Genemuiden zal dat getal vermoedelijk niet gehaald worden omdat het virus al een jaar rond gaat.

Vandaag overigens 7.400 besmettingen en tegelijk heel veel uitgevoerde testen. Voor nu is het nog enkele maanden doorbijten totdat het vaccinatieprogramma verder is en een seizoenseffect optreedt. Dan zijn de kwetsbaren ingeënt en komen gezonde volwassenen aan de beurt.
Van de zomer kan dan het normale leven opgestart worden.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Vorig jaar lag (gezien het verloop van de ziekenhuisopnames) de besmettingspiek rond 1 april. Daarna werd het met minder regels dan nu snel beter. Gezien de trieste bijeffecten van de lockdown hoop ik dat de hardste regels (sluiting van hoger onderwijs en sterke beperkingen winkels) nu snel verleden tijd zijn.

De besmettingscijfers zijn ook aanzienlijk minder relevant dan het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen. Het aantal ziekenhuisopnames stijgt minder dan het aantal besmettingen en het aantal sterfgevallen daalt nog steeds.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Vorig jaar lag (gezien het verloop van de ziekenhuisopnames) de besmettingspiek rond 1 april. Daarna werd het met minder regels dan nu snel beter. Gezien de trieste bijeffecten van de lockdown hoop ik dat de hardste regels (sluiting van hoger onderwijs en sterke beperkingen winkels) nu snel verleden tijd zijn.

De besmettingscijfers zijn ook aanzienlijk minder relevant dan het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen. Het aantal ziekenhuisopnames stijgt minder dan het aantal besmettingen en het aantal sterfgevallen daalt nog steeds.
Dat het aantal sterfgevallen daalt heeft natuurlijk wel veel te maken met vaccinatie in de meest kwetsbare groep. Een stijging van het aantal besmettingen met meer dan 20% per week is natuurlijk wel zorgelijk. Als dit een werkelijke stijging is, zal dat zich in de komende weken wel vertalen in meer ziekenhuisopnames (al is er natuurlijk wel meer getest). En als dit nog een paar weken doorzet dan is dit wel weer een harde dobber voor de ziekenhuizen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

eilander schreef:In het RD stond deze week een artikel over de toestand in Genemuiden. "Zwartewaterland steekt met kop en schouders uit boven Nederland. Het aantal positief geteste mensen lag de afgelopen twee weken op 1400 per 100.000 inwoners. „Zorgelijk”, zegt burgemeester Eddy Bilder. „Frustrerend ook.” Genemuiden is de grote brandhaard."

Nu kijk ik regelmatig op het coronadashboard, naar de situatie in onze gemeente. Ik dacht: 'Laat ik ook eens even in Genemuiden kijken.' Nu zijn de meest recente cijfers: 55 besmettingen en dat is 242,5 per 100.000 inwoners. Dat is hoog.
In de grafiek die er bij staat, zie je echter helemaal geen 1.400 per 100.000 staan. Sterker nog, deze 242,5 van nu is met stip de hoogste in een lange tijd. Ik heb eerder het idee dat het 140 moet zijn i.p.v. 1.400.
Of begrijp ik nu iets niet goed?
Is die 1400 niet het totaal van twee weken?
Ik zag het ook langskomen op facebook, met daarbij reacties van mensen die vinden dat als je asymptomatisch positief getest bent, je niet in quarantaine hoeft te gaan. Dan snap ik dat de besmettingen flink oplopen. :bobo
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Als je echt asymptomatisch bent zul je niet heel besmettelijk zijn. Anders had je zelf wel klachten gehad. Als je echter na de test alsnog klachten ontwikkelt ben je presymptomatisch en dat is een ander verhaal.
Het verschil weet je pas na afloop, dus....
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Delftenaar schreef:Als je echt asymptomatisch bent zul je niet heel besmettelijk zijn. Anders had je zelf wel klachten gehad. Als je echter na de test alsnog klachten ontwikkelt ben je presymptomatisch en dat is een ander verhaal.
Het verschil weet je pas na afloop, dus....
Is dat zo?
-
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Delftenaar schreef:Als je echt asymptomatisch bent zul je niet heel besmettelijk zijn. Anders had je zelf wel klachten gehad. Als je echter na de test alsnog klachten ontwikkelt ben je presymptomatisch en dat is een ander verhaal.
Het verschil weet je pas na afloop, dus....
Een meisje bij mijn dochter inde klas heeft zo der dat zij symptomen had 5 kinderen ( en gezinnen) en de juf besmet.

Inmiddels lopen de besmettingen op lagere scholen de spuigaten uit. Op dit moment bij ond op school 6 van de 9 klassen in quarantaine met meerdere besmettingen per klassen meerdere docenten. En het is niet de enige school in het dorp waar dit is.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: COVID-19

Bericht door Klavart »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Vorig jaar lag (gezien het verloop van de ziekenhuisopnames) de besmettingspiek rond 1 april. Daarna werd het met minder regels dan nu snel beter. Gezien de trieste bijeffecten van de lockdown hoop ik dat de hardste regels (sluiting van hoger onderwijs en sterke beperkingen winkels) nu snel verleden tijd zijn.

De besmettingscijfers zijn ook aanzienlijk minder relevant dan het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen. Het aantal ziekenhuisopnames stijgt minder dan het aantal besmettingen en het aantal sterfgevallen daalt nog steeds.
Dat het aantal sterfgevallen daalt heeft natuurlijk wel veel te maken met vaccinatie in de meest kwetsbare groep.
Is dat echt zo? Komt het niet doordat (veel) kwetsbaren in het afgelopen jaar al overleden zijn?
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.freedom-for-all.com/_files/ ... ode.-1.mp4

Wat vinden jullie van deze informatieve video? Ik geloof het niet echt.
Wel denk ik dat chemisch en industrieel afval zeker heel veel mensen ziek kan maken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Klavart schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Vorig jaar lag (gezien het verloop van de ziekenhuisopnames) de besmettingspiek rond 1 april. Daarna werd het met minder regels dan nu snel beter. Gezien de trieste bijeffecten van de lockdown hoop ik dat de hardste regels (sluiting van hoger onderwijs en sterke beperkingen winkels) nu snel verleden tijd zijn.

De besmettingscijfers zijn ook aanzienlijk minder relevant dan het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen. Het aantal ziekenhuisopnames stijgt minder dan het aantal besmettingen en het aantal sterfgevallen daalt nog steeds.
Dat het aantal sterfgevallen daalt heeft natuurlijk wel veel te maken met vaccinatie in de meest kwetsbare groep.
Is dat echt zo? Komt het niet doordat (veel) kwetsbaren in het afgelopen jaar al overleden zijn?
Ik denk niet dat het al zo'n verschil maakt. Ik kan verder kijken, maar ik dacht dat ook het aantal ouderen dat ziek wordt echt een stuk lager is. En ondertussen is al een heel groot deel van de 80+ers gevaccineerd en ondanks dat daar waarschijnlijk heel veel sterfgevallen niet aan Covid worden toegeschreven waar Covid wel meespeelt (de oversterfte wordt in die groep niet heel goed verklaard door officiele Covid cijfers), is ongeveer 70% van alle officiele Covid-sterfgevallen in Nederland 80+. Dat er in die groep nu zo veel mensen gevaccineerd zijn is wel belangrijk natuurlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

HersteldHervormd schreef:Wel denk ik dat chemisch en industrieel afval zeker heel veel mensen ziek kan maken.
Dit soort video's bekijk ik meestal niet. Dat gaat richting onbewezen (complot-)theorieën. Ik zou dat verder laten voor wat het is.

Milieuvervuiling in het algemeen heeft niet alleen op planten en dieren, maar ook op mensen effect. Chemisch en industrieel afval is een onderdeel daarvan en moeten dus adequaat verwerkt worden. In, toen nog, communistisch Oost-Europa (bv. Bitterfeld) zijn voorbeelden hoe het niet moest en de weerslag daarvan op de plaatselijke bevolking.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

De stijgende cijfers zijn overigens weer opvallend en voer voor allerlei duiding.

Ik zie zelf vooral een relatie tussen voorzichtige versoepelingen en de gemiddelde burger die dat oppakt als een carte blanche om alle regels te laten vallen. Ik heb daar geen concrete verhalen bij, maar dat lijkt me logischer dan alles te verklaren vanuit het heropenen van winkels en lagere scholen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Herman schreef:De stijgende cijfers zijn overigens weer opvallend en voer voor allerlei duiding.

Ik zie zelf vooral een relatie tussen voorzichtige versoepelingen en de gemiddelde burger die dat oppakt als een carte blanche om alle regels te laten vallen. Ik heb daar geen concrete verhalen bij, maar dat lijkt me logischer dan alles te verklaren vanuit het heropenen van winkels en lagere scholen.
De opening van winkels zal niet voor verslechtering van de cijfers hebben gezorgd. Zelf denk ik wel dat de opening van de scholen wel een grote rol spelen. Bij ons zitten nu 7 van de 9 klassen in quarantaine. Onze dochter met haar klas al voor de tweede keer. In elke klas ongeveer 5 gezinnen met besmettingen die ook in quarantaine zitten. En van collega's hoor ik dezelfde verhalen. Op dit moment zijn het de kinderen met hun ouders en over een maand de opa's en oma's die nog niet gevaccineerd zijn.

Eerlijk gezegd vind ik dit ook voor de kinderen onrustig. Een week moeten ze naar schol, dan weer 10 dagen niet. Onze dochter mocht vervolgens weer een week naar school en daarna weer 10 dagen 10. Vorige week zijn meerdere klassen halverwege de dag naar huis gestuurd. Hierdoor zijn ze meerdere keren getest, dagen die uitvallen, omdat de schoolspullen bij elkaar gezocht moeten worden, weer laptopcontracten ondertekenen, schoolspullen halen, docenten die nu ziek zijn en niet bereikbaar via teams. Het thuisonderwijs gaf bij ons iig veel meer rust en regelmaat.
Plaats reactie