COVID-19

Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: COVID-19

Bericht door Marco »

Delftenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:Wel denk ik dat chemisch en industrieel afval zeker heel veel mensen ziek kan maken.
Dit soort video's bekijk ik meestal niet. Dat gaat richting onbewezen (complot-)theorieën. Ik zou dat verder laten voor wat het is.

Milieuvervuiling in het algemeen heeft niet alleen op planten en dieren, maar ook op mensen effect. Chemisch en industrieel afval is een onderdeel daarvan en moeten dus adequaat verwerkt worden. In, toen nog, communistisch Oost-Europa (bv. Bitterfeld) zijn voorbeelden hoe het niet moest en de weerslag daarvan op de plaatselijke bevolking.
Het gaat niet 'richting'. Het is onbewezen complottheorie, en complete onzin. Opgedeelde nanodeeltjes die ineens voor virus doorgaan?

De stijging van chronische ziekten koppelen aan luchtverontreiniging is ook zo'n mooie.
Die kan ik ook:
Sinds vanmorgen de zon opgekomen is, zijn er in Nederland tientallen mensen overleden.
Gevaarlijk ding hoor, die zon.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Herman schreef:De stijgende cijfers zijn overigens weer opvallend en voer voor allerlei duiding.

Ik zie zelf vooral een relatie tussen voorzichtige versoepelingen en de gemiddelde burger die dat oppakt als een carte blanche om alle regels te laten vallen. Ik heb daar geen concrete verhalen bij, maar dat lijkt me logischer dan alles te verklaren vanuit het heropenen van winkels en lagere scholen.
Het is inderdaad interessant (en zorgelijk). Aboutaleb kwam trouwens iets te laat met zijn zorg dat moslims de avondklok rond ramadan niet leuk gaan vinden, dat zou FvD en PVV aan boord hebben kunnen krijgen voor de avondklok.
De onzekerheid bij het lesgeven is ook niet prettig inderdaad. Of maar een deel van de klas kunnen lesgeven. Het lijkt me aantrekkelijker, ook voor tieners, om middelbare scholen te sluiten en, zeg tussen 3 en 9 uur, buiten (als in niet overdekt) sport en spel onbeperkt toe te laten.

Hier is Zweden is de situatie ook zorgelijk. Nieuwe IC opnames bleven tussen half januari en half maart grofweg tussen de 15 en 20 per dag. Nu lijkt het echt boven de 20 per dag te zitten. Vooral Stockholm zit weer een behoorlijke groei in, terwijl vaccinatie hier ook nog niet opschiet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

De regels die sinds februari voor de basisscholen gelden hebben een flinke impact op kinderen, ouders en docenten. Ik heb mijn zorgen daar begin februari over uitgesproken maar toen werd er lacherig over gedaan.

Nu zien we wat de gevolgen zijn. Kinderen worden midden op de schooldag uit de klas geplukt, moeten in quarantaine, zich laten testen, het heeft echt veel invloed op de (gehele) klas. De basisschool als veilige plek staat onder druk.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:De regels die sinds februari voor de basisscholen gelden hebben een flinke impact op kinderen, ouders en docenten. Ik heb mijn zorgen daar begin februari over uitgesproken maar toen werd er lacherig over gedaan.

Nu zien we wat de gevolgen zijn. Kinderen worden midden op de schooldag uit de klas geplukt, moeten in quarantaine, zich laten testen, het heeft echt veel invloed op de (gehele) klas. De basisschool als veilige plek staat onder druk.
Gelukkig gaat het op heel veel plaatsen heel goed. Ik heb ook familie in het onderwijs; zij zijn heel blij weer voor de klas te staan; en de kinderen hebben de schoolgang gewoon nodig.

Op diverse scholen is er inderdaad ook uitval. Toch beter school mét uitval dan helemaal niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Habitat schreef:De regels die sinds februari voor de basisscholen gelden hebben een flinke impact op kinderen, ouders en docenten. Ik heb mijn zorgen daar begin februari over uitgesproken maar toen werd er lacherig over gedaan.

Nu zien we wat de gevolgen zijn. Kinderen worden midden op de schooldag uit de klas geplukt, moeten in quarantaine, zich laten testen, het heeft echt veel invloed op de (gehele) klas. De basisschool als veilige plek staat onder druk.
Gelukkig gaat het op heel veel plaatsen heel goed. Ik heb ook familie in het onderwijs; zij zijn heel blij weer voor de klas te staan; en de kinderen hebben de schoolgang gewoon nodig.

Op diverse scholen is er inderdaad ook uitval. Toch beter school mét uitval dan helemaal niet.
Dat laatste hangt er van af. Als uitval te frequent wordt dan gaan kinderen veel lesstof missen, of het gaat hybride naar deels voor de klas en deels online onderwijs, wat een enorme belasting voor de onderwijzer is (want goed onderwijs online is echt anders dan een camera op onderwijzer plus schoolbord richten).

Ik denk wel dat het heel goed is als zeker de lagere scholen open zijn. Dit is m.i. zo belangrijk dat in andere delen van de maatschappij zoveel mogelijk gedaan moet worden om dit de R-waarde niet boven de 1 te laten komen.
Dit ging in het voorjaar nog net goed in Zweden (met zelfs de onderbouw van middelbare scholen open), maar met de nieuwe variant zou ook Zweden nu iets meer moeten doen vrees ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Er zijn ook scholen en zeker vele klassen met nul (of bijna nul) uitval. Gewoon hier in het midden van het land.
Laten we niet dramatiseren en alles in het extreme trekken. Dat zeg ik dan vooral tegen Habitat.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Valcke schreef:Er zijn ook scholen en zeker vele klassen met nul (of bijna nul) uitval. Gewoon hier in het midden van het land.
Laten we niet dramatiseren en alles in het extreme trekken. Dat zeg ik dan vooral tegen Habitat.
Ik denk niet dat we het met elkaar oneens zijn op het gebied van het aantal besmettingen. Sommige basisscholen hebben veel pech (zie post merel), andere minder (zoals bij ons). Maar de regels betreffen meer dan alleen het aantal besmettingen. Want als kinderen in de buurt zijn geweest van iemand met corona, worden ze ook uit de klas geplukt en moeten ze in quarantaine en zich laten testen. Dat geeft een ongelooflijke onrust. Mijn kinderen zijn zelf nog niet uit de klas gehaald, maar hebben het er wel heel vaak over want het gebeurt vaak in de klas. Hun spel gaat over corona dit, corona dat. Ze praten over 'die moest zich laten testen, en die ook', etc. Ofwel: de situatie op school is sinds februari echt totaal anders.
Ik ben blij dat de scholen weer open zijn, maar spreek dus ook mijn zorgen uit over wat deze periode met kinderen, ouders en docenten doet.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

merel schreef:
Herman schreef:De stijgende cijfers zijn overigens weer opvallend en voer voor allerlei duiding.

Ik zie zelf vooral een relatie tussen voorzichtige versoepelingen en de gemiddelde burger die dat oppakt als een carte blanche om alle regels te laten vallen. Ik heb daar geen concrete verhalen bij, maar dat lijkt me logischer dan alles te verklaren vanuit het heropenen van winkels en lagere scholen.
De opening van winkels zal niet voor verslechtering van de cijfers hebben gezorgd. Zelf denk ik wel dat de opening van de scholen wel een grote rol spelen. Bij ons zitten nu 7 van de 9 klassen in quarantaine. Onze dochter met haar klas al voor de tweede keer. In elke klas ongeveer 5 gezinnen met besmettingen die ook in quarantaine zitten. En van collega's hoor ik dezelfde verhalen. Op dit moment zijn het de kinderen met hun ouders en over een maand de opa's en oma's die nog niet gevaccineerd zijn.

Eerlijk gezegd vind ik dit ook voor de kinderen onrustig. Een week moeten ze naar schol, dan weer 10 dagen niet. Onze dochter mocht vervolgens weer een week naar school en daarna weer 10 dagen 10. Vorige week zijn meerdere klassen halverwege de dag naar huis gestuurd. Hierdoor zijn ze meerdere keren getest, dagen die uitvallen, omdat de schoolspullen bij elkaar gezocht moeten worden, weer laptopcontracten ondertekenen, schoolspullen halen, docenten die nu ziek zijn en niet bereikbaar via teams. Het thuisonderwijs gaf bij ons iig veel meer rust en regelmaat.
Wat een vervelende situatie, merel! Dat is wel heel onrustig voor de kinderen.

Als het voor uw kinderen beter en rustiger is om de komende maand thuis onderwijs te volgen, dan zou ik dat zeker bespreken met de schoolleiding.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

In het seniorencomplex stond ik met een onderhoudsmonteur in de lift.
Hij vertelde me dat hij en zijn collega's elke week getest worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Uit de nieuwe weekcijfers is er toch een punt van zorg: Het aantal IC opnames was afgelopen week is het hoogste sinds de week rond de jaarwisseling, toen er al een daling aan de gang was van het aantal besmettingen. Zelfs als nu een daling van het aantal besmettingen zal gaan inzetten (wat niet echt direct te verwachten is) dan nog zou je verwachten dat de stijging van het aantal IC opnames nog een week of twee doorzet. Het personeel zou nu wel voornamelijk gevaccineerd zijn en zal iets meer ruimte zijn dan vorig jaar, toch blijft het een reden voor zorg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Uit de nieuwe weekcijfers is er toch een punt van zorg: Het aantal IC opnames was afgelopen week is het hoogste sinds de week rond de jaarwisseling, toen er al een daling aan de gang was van het aantal besmettingen. Zelfs als nu een daling van het aantal besmettingen zal gaan inzetten (wat niet echt direct te verwachten is) dan nog zou je verwachten dat de stijging van het aantal IC opnames nog een week of twee doorzet. Het personeel zou nu wel voornamelijk gevaccineerd zijn en zal iets meer ruimte zijn dan vorig jaar, toch blijft het een reden voor zorg.
Ik denk dat niemand dit ontkent. De vraag blijft steeds of het zeer zware middel van een lockdown met alle bijwerkingen voor de mentale gezondheid en bedrijven, nog gepast en proportioneel is. Wat mij betreft niet.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

Aboutaleb en de ramadan vond ik bizar. We moeten faciliteren dat mensen elkaar opzoeken? Dat was nou juist niet de bedoeling. Woordvoerder van een moskee zei er nog bij dat op de meeste dagen er niet meer dan 30 mensen in de moskee zijn. Alleen op vrijdag is het anders. Ja, dan kunnen we de kerken ook wel weer volledig vullen. Op de meeste dagen zijn er niet meer dan 30 bezoekers. Alleen op zondag is het anders.
En ja: als er steeds meer mag, kan ik ook weer op bezoek bij mijn moeder als ze 's ochtends al een gast heeft gehad. Daar was ik tot nu toe redelijk strikt in, maar ik merk dat die striktheidsdrang wel afneemt. Ik zit tenslotte ook de hele dag met 15 leerlingen in een lokaaltje.
Ik hoor ook wel van mensen met een kantoorbaan dat er wordt geïnformeerd of ze het misschien eindelijk weer zien zitten om fysiek te vergaderen. Want dat gaat toch wel veel fijner. Alsof corona een soort angststoornis is waardoor mensen niet fysiek durven te vergaderen.
Ja, ik word er een beetje kribbig van.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Zita schreef:Ja, ik word er een beetje kribbig van.
Klopt. Het is goed je dat te realiseren en telkens weer een persoonlijke afweging te maken of bezoek wel of niet toelaatbaar is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Zita schreef: Alsof corona een soort angststoornis is waardoor mensen niet fysiek durven te vergaderen.
.
Je verwoordt exact mijn ervaring....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:Uit de nieuwe weekcijfers is er toch een punt van zorg: Het aantal IC opnames was afgelopen week is het hoogste sinds de week rond de jaarwisseling, toen er al een daling aan de gang was van het aantal besmettingen. Zelfs als nu een daling van het aantal besmettingen zal gaan inzetten (wat niet echt direct te verwachten is) dan nog zou je verwachten dat de stijging van het aantal IC opnames nog een week of twee doorzet. Het personeel zou nu wel voornamelijk gevaccineerd zijn en zal iets meer ruimte zijn dan vorig jaar, toch blijft het een reden voor zorg.
Ik denk dat niemand dit ontkent. De vraag blijft steeds of het zeer zware middel van een lockdown met alle bijwerkingen voor de mentale gezondheid en bedrijven, nog gepast en proportioneel is. Wat mij betreft niet.
Ik zie ook liever een Zweedse aanpak, waarbij redelijk veel van de bevolking wordt gevraagd, maar relatief weinig opgelegd. Dat lijkt in Nederland echter minder effectief te zijn dan in Zweden. Echter als je de stijgende lijn accepteert en de druk op de ICs laat toenemen denk ik wel dat je de sociale druk om te vaccineren mag opvoeren. Vaccinatie is iets wat de overheid m.i. niet zou moeten verplichten, maar het lijkt zeker noodzakelijk dat een groot deel van de bevolking zich vaccineert om lockdown te laten stoppen zonder dat je cijfers als in Tjechie krijgt.

Trouwens: Noorwegen pakt het m.i. beter aan zij gaan zwaar verstrengen nu ze 500 besmettingen per dag hebben. Daardoor hoeft een lockdown waarschijnlijk minder lang te duren en heb je minder sterfgevallen. Economisch, sociaal is dit soort snel ingrijpen wel iets beter.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie