COVID-19

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
Tiberius schreef: Dus dat zou geen probleem moeten zijn; dat is mooi.
Maar wel blijft mijn opmerking over sociaal en emotioneel staan.
Absoluut. Mijn zeer oude schoonmoeder, nog altijd goed van gedachten, heeft twee maanden geen bezoek gehad. Dat is niet eenvoudig. Daarna wat bezoek achter een scherm, of buiten achter dranghekken.
Ik snap het wel, maar het is eigenlijk te erg.
Ik verwacht dat ook die maatregel vanavond versoepeld wordt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:
Tiberius schreef: Dus dat zou geen probleem moeten zijn; dat is mooi.
Maar wel blijft mijn opmerking over sociaal en emotioneel staan.
Absoluut. Mijn zeer oude schoonmoeder, nog altijd goed van gedachten, heeft twee maanden geen bezoek gehad. Dat is niet eenvoudig. Daarna wat bezoek achter een scherm, of buiten achter dranghekken.
Ik snap het wel, maar het is eigenlijk te erg.
Ik heb mijn moeder al 4 maanden niet mogen bezoeken.
Sinds verleden week mag er 1 persoon (altijd dezelfde) 1x per week 3 kwartier bij haar op bezoek (met mondkapje en afstand)
In ons geval : een broer van ons die ook al haar "zaken" behartigt.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Dat is triest, Dodo en Orchidee! Ik hoop van harte voor je dat dit vanaf 1 juli anders is. Maatregelen zijn tot het absurde toe doorgeslagen. Ik vind het heel erg dat ouderen en anderen hierdoor in een groot isolement zijn gekomen en dat naaste familiebetrekkingen niet kunnen worden onderhouden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Dat is triest, Dodo en Orchidee! Ik hoop van harte voor je dat dit vanaf 1 juli anders is. Maatregelen zijn tot het absurde toe doorgeslagen. Ik vind het heel erg dat ouderen en anderen hierdoor in een groot isolement zijn gekomen en dat naaste familiebetrekkingen niet kunnen worden onderhouden.
Dit gaat niet over overheidsmaatregelen. Onze (schoon)moeder hebben mijn vrouw en ik vorige week al weer mogen bezoeken. Vanaf 15 juni mag eerste graad familie al op bezoek komen.

Er zijn helaas tehuizen zelf die de deur nog steeds dichthouden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:Dat is triest, Dodo en Orchidee! Ik hoop van harte voor je dat dit vanaf 1 juli anders is. Maatregelen zijn tot het absurde toe doorgeslagen. Ik vind het heel erg dat ouderen en anderen hierdoor in een groot isolement zijn gekomen en dat naaste familiebetrekkingen niet kunnen worden onderhouden.
Dit gaat niet over overheidsmaatregelen. Onze (schoon)moeder hebben mijn vrouw en ik vorige week al weer mogen bezoeken. Vanaf 15 juni mag eerste graad familie al op bezoek komen.

Er zijn helaas tehuizen zelf die de deur nog steeds dichthouden.
Aanvankelijk was het strikt overheidsbeleid. Daarna kwam er een pilot in (officieel) een beperkt aantal tehuizen. Ten slotte mogen tehuizen nu vanaf 15 juni ruimere regelingen toepassen - dat is overigens nog slechts 9 dagen geleden! In de noodverordeningen is het uitgangspunt nog steeds een verbod indien geen toestemming verkregen is van de beheerder. Dus de overheid heeft hier wel degelijk een heel grote rol in gehad en heeft die rol nog steeds.

Daarom hoop ik op een duidelijk statement van het kabinet vanavond dat iedere bewoner recht heeft op bezoek en dat er geen beperkingen meer gelden ten aanzien van één of enkele familieleden. Dan zullen de vele tehuizen die nu nog te strikte regels toepassen, dit moeten bijstellen. Een bewoner zou geheel zelf moeten kunnen bepalen wie hij/zij ontvangen wil. Natuurlijk kunnen tehuizen eventueel regels stellen ten aanzien van het aantal bezoekers per dag of iets dergelijks, maar inperkingen wie wel en wie niet, zijn echt ongepast. (Dat zou m.i. alleen toelaatbaar zijn in geval van een acute situatie.)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Je zult maar verantwoordelijk zijn voor een verpleeghuis en corona in huis hebben en daardoor veel bewoners verliezen.
Ik snap best dat je dan gewoon niemand toelaat.
Praten over ongepast lijkt me dan ook volslagen ongepast.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

refo schreef:Je zult maar verantwoordelijk zijn voor een verpleeghuis en corona in huis hebben en daardoor veel bewoners verliezen.
Ik snap best dat je dan gewoon niemand toelaat.
Praten over ongepast lijkt me dan ook volslagen ongepast.
Er zijn veel ouderen die zo lijden aan eenzaamheid, dat zij het risico op ziek worden willen nemen.
Op mijn afdeling is een man ziek geworden, getest: geen corona. Zijn vrouw en kinderen heeft hij negen weken niet gezien. Hij leed er alle dagen onder. Zijn depressie nam daardoor extreem toe, en op de dag van zijn sterven mocht hij zijn vrouw zien.
De week er na werd het bezoekbeleid versoepeld.
Mijn vader is vlak voor de corona-uitbraak gestorven. Mijn moeder zit midden in de rouw en mocht door niemand fysiek getroost worden.
Vreselijk gewoon! Ik ben uiteindelijk toch naar haar toegegaan.
Hora est!
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:Je zult maar verantwoordelijk zijn voor een verpleeghuis en corona in huis hebben en daardoor veel bewoners verliezen.
Ik snap best dat je dan gewoon niemand toelaat.
Praten over ongepast lijkt me dan ook volslagen ongepast.
Refo, je haalt weer alles door elkaar. Ik maakte een uitzondering voor acute situaties. Maar verder is het toestaan van bezoek een natuurlijke en christenplicht. Eenzamen, zieken en stervenden moeten bezocht worden. En dus ook ruimhartig bezocht kúnnen worden. Daar mag geen overheid of tehuis iets aan afdoen.

(Nogmaals:een plotselinge uitbraak, daar hebben we het niet over. Er kan echter nooit een reden zijn om bezoek maanden te weren. Natuurlijk mag er preventie zijn, zoals afstand houden en mondkapjes.)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

In ons geval zijn het de regels van het huis, en ik snap prima dat ze het huis corona-vrij willen houden en dat ze daarom streng zijn. Ze doen dat niet om het allemaal makkelijk mogelijk te doen, want het is een hoop extra werk, alleen al bijvoorbeeld de hulp met het beeldbellen. En als er corona binnenkomt in zo'n huis is het helemaal bal, want dan gaat de beschermende kleding aan en wordt alles dubbel op slot gedraaid. En zo'n huis met kwetsbare mensen is dan zomaar een flink deel van de bewoners kwijt, die hebben maar een tikje nodig om het leven te laten.
De maatregelen worden nu inderdaad soepeler, ook omdat moeder lichamelijke problemen heeft en extra zorg nodig heeft.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

In het tehuis van mijn moeder hebben ze ook zelf een streng beleid!
Het tehuis was en is nog steeds coronavrij en dat proberen ze zo te houden.
Maar voor mijn moeder en anderen die er wonen vind ik het heel verdrietig!

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Isala schreef: Er zijn veel ouderen die zo lijden aan eenzaamheid, dat zij het risico op ziek worden willen nemen.
Op mijn afdeling is een man ziek geworden, getest: geen corona. Zijn vrouw en kinderen heeft hij negen weken niet gezien. Hij leed er alle dagen onder. Zijn depressie nam daardoor extreem toe, en op de dag van zijn sterven mocht hij zijn vrouw zien.
De week er na werd het bezoekbeleid versoepeld.
Mijn vader is vlak voor de corona-uitbraak gestorven. Mijn moeder zit midden in de rouw en mocht door niemand fysiek getroost worden.
Vreselijk gewoon! Ik ben uiteindelijk toch naar haar toegegaan.
Isala, geondoleerd. Wat verdrietig voor je moeder, maar ook voor jou.

Er was gisteren een oude mevrouw in het nieuws die zei dat ze in hongerstaking gaat als ze nog steeds niet in de eetzaal mag eten.
Ze krijgt al die weken haar eten geserveerd op haar kamer en vindt het verschrikkelijk.
Ze was boos en verdrietig. Zag het leven zo niet meer zitten.
Sommige mensen gaan praten in termen als, dan ga ik maar eerder dood, zo hoeft het voor mij niet meer.
In het ouderencentrum waar een nichtje van mij werkt, zijn er enkele mensen - bewoners en verzorgenden - positief getest en de boel gaat dus voorlopig weer op slot.
In Vlaardingen sluit een basisschool tot na de vakantie, omdat enkele leraren en ouders positief getest zijn.
En dat is nu het protocol natuurlijk, waar een besmettingsbron is, wordt die meteen geïsoleerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Isala, geondoleerd. Wat verdrietig voor je moeder, maar ook voor jou.

Er was gisteren een oude mevrouw in het nieuws die zei dat ze in hongerstaking gaat als ze nog steeds niet in de eetzaal mag eten.
Ze krijgt al die weken haar eten geserveerd op haar kamer en vindt het verschrikkelijk.
Ze was boos en verdrietig. Zag het leven zo niet meer zitten.
Sommige mensen gaan praten in termen als, dan ga ik maar eerder dood, zo hoeft het voor mij niet meer.
In het ouderencentrum waar een nichtje van mij werkt, zijn er enkele mensen - bewoners en verzorgenden - positief getest en de boel gaat dus voorlopig weer op slot.
In Vlaardingen sluit een basisschool tot na de vakantie, omdat enkele leraren en ouders positief getest zijn.
En dat is nu het protocol natuurlijk, waar een besmettingsbron is, wordt die meteen geïsoleerd.
Tja, het lijkt erop alsof het nooit goed is. Als een half verpleegtehuis uitsterft dan hebben ze geen goede maatregelen getroffen en als ze maatregelen treffen om besmetting te voorkomen dan zijn ze weer te streng. Er wordt hier mijns inziens door sommigen nogal makkelijk geredeneerd.
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:https://bit.ly/3eyPxXg

Live zitting.
Kort geding gaat het niet redden. Ze hebben niet concreet gemaakt welke maatregelen ze van tafel willen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:https://bit.ly/3eyPxXg

Live zitting.
Aardig, maar ik kan de beste man al niet meer serieus nemen. Hij stelt dat de 1,5 meter afstandsregel hetzelfde is als marteling, als waterboarding.
Plaats reactie