COVID-19

Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

artistiek schreef: Even heel eerlijk: heb je je weleens echt goed verdiept in die 'vage complottheorieën'?
Tot op zekere hoogte. Ik verdiep me niet in elke bewering die gedaan. Ik vraag altijd naar de bronnen, en dan komt men met websites zoals xandernieuws, weltschmerz, blckbx, maurice en allerlei pagina's op Facebook. De laatste bekijk ik nooit, simpelweg omdat ik geen Facebook-account heb. Maar met de andere websites is het flauwekulgehalte al ruim op peil.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
artistiek schreef: Even heel eerlijk: heb je je weleens echt goed verdiept in die 'vage complottheorieën'?
Tot op zekere hoogte. Ik verdiep me niet in elke bewering die gedaan. Ik vraag altijd naar de bronnen, en dan komt men met websites zoals xandernieuws, weltschmerz, blckbx, maurice en allerlei pagina's op Facebook. De laatste bekijk ik nooit, simpelweg omdat ik geen Facebook-account heb. Maar met de andere websites is het flauwekulgehalte al ruim op peil.
Xandernieuws is wel van een andere orde dan Maurice trouwens. Maurice is een drammer die niet erg open lijkt te staan voor andere verklaringen dan de zijne (maar daar zijn er meer van) maar het is ook weer niet absurd en intern tegenstrijdig wat die roept en schrijft.

Het wordt een ander verhaal als dezelfde mensen roepen dat en het virus niet erg gevaarlijk is en dat Fauci schuldig is aan het financieren van productie van een biowapen in Wuhan. Dat het vaccin gebruikt wordt om mensen te chippen en dat dat best mogelijk is omdat er zelfs al nanochips zijn die via het drinkwater verspreid kunnen worden. Zal allemaal best, maar op de vraag waarom dan zo moeilijk doen via vaccins en niet direcht het drinkwater gebruiken blijft het wat stil. Bolsanaro is een van de helden van veel van de complotdenkers, maar hoe Brazilie dan toch zulke hoge sterftecijfers krijgt ondanks dat het zo'n ongevaarlijk virus is blijft weer onduidelijk etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9937
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Ik vind niet vaccineren ook onverstandig, maar de hype erom heen nog vervelender. De overige vaccinaties worden ook niet en masse genomen. DKTP graad is 93% en HPV 53%. Ook de oproep voor de bevolkingsonderzoeken vinden lang niet altijd gehoor. Gaan we die mensen ook volgen?
Is daar noodzaak toe?
Zeker wel. Ook de mensen die niet deelnemen aan bevolkingsonderzoek en daardoor ernstiger ziek worden, bezetten een ziekenhuis bed. Idem met de vaccinaties tegen o.a. HPV. Een grote groep loopt dit op met alle gevolgen van dien. Waarom wel de hetze tegen de huidige anti vaxxers en niet tegen de andere groepen?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

Ambtenaar schreef:
artistiek schreef: Even heel eerlijk: heb je je weleens echt goed verdiept in die 'vage complottheorieën'?
Tot op zekere hoogte. Ik verdiep me niet in elke bewering die gedaan. Ik vraag altijd naar de bronnen, en dan komt men met websites zoals xandernieuws, weltschmerz, blckbx, maurice en allerlei pagina's op Facebook. De laatste bekijk ik nooit, simpelweg omdat ik geen Facebook-account heb. Maar met de andere websites is het flauwekulgehalte al ruim op peil.
Dat vermoeden had ik al... en ik snap het ergens ook wel.
Wellicht ben je bang dat, door je er echt goed in te verdiepen, jij ook mogelijk tot andere inzichten gaat komen?
Ik weet natuurlijk niet wat je in het dagelijks leven doet maar het veranderen van standpunt kan natuurlijk grote gevolgen hebben voor je beroep of je positie.
merel
Berichten: 9937
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik las het ook vanuit deze context, maar je antwoord was mi dubbelzinnig. Verder vind ik het respect echt niet spreken uit jouw postings, vandaar dat ik het ook niet zo interpreteerde als je het nu zegt.
Dat laatste klopt, ik kan weinig respect opbrengen voor mensen die weigeren zich te laten vaccineren. Dat komt met name omdat mensen uit mijn omgeving zich laten leiden door allerlei vage complottheorieën.
Daar ben ik het wel mee eens. De paar antivaxxers die ik via via ken, hebben zich vooral laten leiden door complottheorieën.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: COVID-19

Bericht door artistiek »

Ambtenaar schreef:flauwekulgehalte
Dit is wel een verregaande kwalificatie gelet op de gerenommeerde wetenschappers die aanschuiven.
Maar ik neem aan de je niet álles daaronder schaart...
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Zeker wel. Ook de mensen die niet deelnemen aan bevolkingsonderzoek en daardoor ernstiger ziek worden, bezetten een ziekenhuis bed. Idem met de vaccinaties tegen o.a. HPV. Een grote groep loopt dit op met alle gevolgen van dien. Waarom wel de hetze tegen de huidige anti vaxxers en niet tegen de andere groepen?
Mijn beeld is dat dit virus enkel seksueel overdraagbaar is en dat bijv. het gebruik van condooms besmetting al flink kan reduceren.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik las het ook vanuit deze context, maar je antwoord was mi dubbelzinnig. Verder vind ik het respect echt niet spreken uit jouw postings, vandaar dat ik het ook niet zo interpreteerde als je het nu zegt.
Dat laatste klopt, ik kan weinig respect opbrengen voor mensen die weigeren zich te laten vaccineren. Dat komt met name omdat mensen uit mijn omgeving zich laten leiden door allerlei vage complottheorieën.
Daar ben ik het wel mee eens. De paar antivaxxers die ik via via ken, hebben zich vooral laten leiden door complottheorieën.
En dat vind ik echt naar! Hier hebben wij Corona gehad en ik maak me zorgen over de bijwerkingen van het vaccin, omdat er geen betrouwbare onderzoeken/ cijfers zijn, vervolgens ben je dan meteen een wappie in deze tijd…
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

De meeste anti-vaxxers die ik ken, laten zich juist niet leiden door complotten!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Op het moment probeer ik data los te krijgen om in ieder geval te kijken of en in hoeverre vaccinatie samenhangt met sterfte in de weken na vaccinatie. Ik hoop er meer over te horen (het zou kunnen dat de data te privacy gevoelig zouden zijn, hoewel ik niet inzie hoe). Om eerlijk te zijn, zou ik niet verbaasd zijn als vaccins serieuzere risicos hebben dan voorgesteld wordt. Ik zou wel echt verbaasd zijn als die bijwerkingen zo sterk zijn dat vaccinatie ook maar voor iemand de levensverwachting verlaagd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

Zojuist gelezen: Hugo de Jonge maakt zich ernstig zorgen over voornamelijk ongevaccineerden die in het ziekenhuis dreigen opgenomen te worden. Een van de maatregelen zou kunnen zijn om versneld een 3e prik te geven aan de gevaccineerden… dit laatste snap ik niet helemaal….
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Voor een beetje genuanceerd beeld heb ik gekeken naar de top-10 van gemeenten met het grootst aantal ziekenhuisopnamen vanaf juni 2021:

Hierbij de gemeente - aantal ziekenhuisopnamen per 100.000 inwoners - % volledig gevaccineerd onder volwassen

1. Staphorst - 122,48 - 56%
2. Neder-Betuwe - 106,82 - 61%
3. Rotterdam - 88,30 - 69%
4. Westervoort - 80,15 - 86%
5. Nunspeet - 78,99 - 70%
6. Almelo - 77,97 - 78%
7. Weert - 75,84 - 83%
8. Roermond - 73,81 - 78%
9. Almere - 73,62 - 74%
10. Renswoude - 73,48 - 72%

Het is geen rijtje van alleen maar Biblebeltgemeenten, al komen die hier wel een aantal keer voor. Ook zie je bij Westervoort (kleine gemeente) een hoge vaccinatiegraad, idem bij Weert.

Mijns inziens een wat genuanceerder beeld dan wat doorgaans wordt geschetst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

En hier de top-10 van gemeenten met de hoogste vaccinatiegraad:

Gemeente - vaccinatiegraad - aantal ziekenhuisopnamen per 100.000 inwoners:
1. Schiermonnikoog (is wel een heel kleine gemeente met nog geen 1.000 inwoners) - hoger dan 95% - 0
2. Alphen-Chaam - 94% - 0
3. Rozendaal - 93% - 0 (is ook een heel kleine gemeente met maar 1.700 inwoners, ik wist niet dat die nog bestonden) - 93% - 0
4. Hilvarenbeek - 92% - 12,89
5. Sint Anthonis - 91% - 51,44
6. Terschelling - 91% - 40,92
7. Oirschot - 91% - 32,06
8. Raalte - 91% - 31,82
9. Zoeterwoude - 91% - 11,62
10. Sint-Michielsgestel - 91% - 10,27

Hoewel hier wel wat kleine gemeenten bij zitten (waar het verschil van één meer of minder direct een groot effect geeft - want het hoogste aantal ziekenhuisopnamen is hier in Raalte en dat zijn er ook maar 12), bevestigt dit het beeld: hoge vaccinatiegraad = laag aantal ziekenhuisopnamen.
De eerste die in dit rijtje voorkomt met een wat hoger percentage ziekenhuisopnamen is Druten, 89% gevaccineerd maar 63,40 ziekenhuisopnamen per 100.000. Deze plaats staat op nummer 26.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4001
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Hendrien schreef:Zojuist gelezen: Hugo de Jonge maakt zich ernstig zorgen over voornamelijk ongevaccineerden die in het ziekenhuis dreigen opgenomen te worden. Een van de maatregelen zou kunnen zijn om versneld een 3e prik te geven aan de gevaccineerden… dit laatste snap ik niet helemaal….
Dan zou een verpleegkundige die ik vorige week sprak toch gelijk kunnen krijgen:
"Het gaat maar om 1 ding: die vaccins moeten op" .
( als het waar is natuurlijk, maar ze was niet de eerste die het zei)
Maar alle signalen wijzen wel in die richting.
Ook bij de vraag aan Hugo de Jonge om gevaccineerden toegangs-testen te laten afnemen, gaf hij als antwoord:
Nee, want dat zou er voor kunnen zorgen dat ongevaccineerden minder bereid zijn tot vaccinatie.
Mij raken ze kwijt....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Wat verder nog opvalt, als je sorteert op de grootste steden: de grootste 8 steden, met een totaal inwoneraantal van 3,3 miljoen mensen, zitten allemaal onder het landelijk gemiddelde van volledig gevaccineerd.
Rotterdam bijvoorbeeld zit met 69% op hetzelfde percentage als de extreem-Biblebeltgemeente Tholen.
Plaats reactie