COVID-19

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

Zita schreef:
HersteldHervormd schreef: Mm, die 5% merk ik totaal niet om mij heen.
Ik ken maar één iemand die long covid heeft, dat is alleen vastgesteld door een kwakzalver, niet door een reguliere arts.
Ik ken twee mensen in mijn nabije omgeving met long covid, die beiden al meer dan een jaar thuiszitten. Eén daarvan is te zwak om zelf haar eten te koken. Ze was zozeer verzwakt dat ze maandenlang sondevoeding heeft gehad. Daarvoor was ze gezond, en ze is nog jong.
Zelf had ik onlangs corona, en dat was drie weken bed en bank. Daarna nog een week of twee gehad waarbij ik na mijn werk totaal geen energie meer had. Naar huis fietsen vond ik een hele klus.
Herkenbaar. Afgelopen zomer had ik corona, waarschijnlijk omicron. Drie nachten boven de 40 graden koorts gehad. Gelukkig niets aan overgehouden, maar ik zou het geen verkoudheid noemen.
Fides Quaerens Intellectum
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Anselmus schreef:
Zita schreef:
HersteldHervormd schreef: Mm, die 5% merk ik totaal niet om mij heen.
Ik ken maar één iemand die long covid heeft, dat is alleen vastgesteld door een kwakzalver, niet door een reguliere arts.
Ik ken twee mensen in mijn nabije omgeving met long covid, die beiden al meer dan een jaar thuiszitten. Eén daarvan is te zwak om zelf haar eten te koken. Ze was zozeer verzwakt dat ze maandenlang sondevoeding heeft gehad. Daarvoor was ze gezond, en ze is nog jong.
Zelf had ik onlangs corona, en dat was drie weken bed en bank. Daarna nog een week of twee gehad waarbij ik na mijn werk totaal geen energie meer had. Naar huis fietsen vond ik een hele klus.
Herkenbaar. Afgelopen zomer had ik corona, waarschijnlijk omicron. Drie nachten boven de 40 graden koorts gehad. Gelukkig niets aan overgehouden, maar ik zou het geen verkoudheid noemen.
Daarom schreef ik ook: een griepje. En vooruit, voor sommigen een zware griep.

Meer is het mijns inziens echt niet meer hoor.

We moeten het ook niet overdrijven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Is er een verband tussen long covid en een meerdere vaccinaties? Ik hoorde laatst dat er druk onderzocht word of de (vele) vaccinaties het afweersysteem kunnen ontregelen, en dat daardoor na een ‘echte’ besmetting de virusdeeltjes veel langer in je lichaam blijven of meer schade kan aanrichten in je organen? Dit laatste is min of meer de definitie van long covid.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 08 dec 2022, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

HersteldHervormd schreef:Is er een verband tussen long covid en een meerdere vaccinaties? Ik hoorde laatst dat er druk onderzocht word of de (vele) vaccinaties het afweersysteem kunnen ontregelen, en dat daardoor na een ‘echte’ besmetting de virusdeeltjes veel langer in je lichaam blijven? Dit laatste is min of meer de definitie van long covid.
https://www.mednet.nl/nieuws/helpt-vacc ... ong-covid/
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:Is er een verband tussen long covid en een meerdere vaccinaties? Ik hoorde laatst dat er druk onderzocht word of de (vele) vaccinaties het afweersysteem kunnen ontregelen, en dat daardoor na een ‘echte’ besmetting de virusdeeltjes veel langer in je lichaam blijven of meer schade kan aanrichten in je organen? Dit laatste is min of meer de definitie van long covid.

Schurft is op dit moment een groter probleem. Een collega moest dit melden en moest daarna 44 vrouwen inlichten omdat hij daar intiem mee was geweest in de laatste 3 maanden. Ik heb hem daarop als leidinggevende aangesproken maar hij was weinig onder de indruk.

Hoop dat jullie allemaal zien dat Gods geboden heilzaam zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:Is er een verband tussen long covid en een meerdere vaccinaties? Ik hoorde laatst dat er druk onderzocht word of de (vele) vaccinaties het afweersysteem kunnen ontregelen, en dat daardoor na een ‘echte’ besmetting de virusdeeltjes veel langer in je lichaam blijven of meer schade kan aanrichten in je organen? Dit laatste is min of meer de definitie van long covid.

Schurft is op dit moment een groter probleem. Een collega moest dit melden en moest daarna 44 vrouwen inlichten omdat hij daar intiem mee was geweest in de laatste 3 maanden. Ik heb hem daarop als leidinggevende aangesproken maar hij was weinig onder de indruk.

Hoop dat jullie allemaal zien dat Gods geboden heilzaam zijn.
Begreep ik ook ja. In studentenhuizen ook problematisch.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:Is er een verband tussen long covid en een meerdere vaccinaties? Ik hoorde laatst dat er druk onderzocht word of de (vele) vaccinaties het afweersysteem kunnen ontregelen, en dat daardoor na een ‘echte’ besmetting de virusdeeltjes veel langer in je lichaam blijven of meer schade kan aanrichten in je organen? Dit laatste is min of meer de definitie van long covid.
Nee. Ik ken mensen met long covid uit de eerste golf. Toen waren er nog geen vaccins.
Fides Quaerens Intellectum
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

huisman schreef:
TSD schreef:
Framboos schreef: Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
Is dat ook bij de huidige golf nog steeds zo? Want ik heb het idee van niet, maar mogelijk heb jij daar meer zicht op?

Een persoonlijke observatie van mij is dat de mensen die het heftigste ziek lijken te worden nu, zijn de mensen die wel in 1e instantie hebben gevaccineerd, 2 prikken hebben gehad, maar daarna zijn gestopt en niet de herhaalprikken hebben gehad. Ik weet het, totaal niet geschikt om conclusies uit te trekken, maar het valt mij wel op.
De kans om Long Covid op te lopen na een omicron besmetting is volgens diverse onderzoeken veel lager dan na een delta besmetting.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 2/fulltext

En in het Nederlands op basis van hetzelfde onderzoek.

https://www.mmv.nl/nieuws/meer-dan-de-h ... t-omicron/
Dank! Het zou mij ook verbazen als het niet zo was. Bij een mildere variant verwacht je primair ook minder blijvende klachten, maar goed, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik ken best wat long-covid gevallen, maar dat was allemaal voor de Omicron golf.
HersteldHervormd schreef:Is er een verband tussen long covid en een meerdere vaccinaties? Ik hoorde laatst dat er druk onderzocht word of de (vele) vaccinaties het afweersysteem kunnen ontregelen, en dat daardoor na een ‘echte’ besmetting de virusdeeltjes veel langer in je lichaam blijven of meer schade kan aanrichten in je organen? Dit laatste is min of meer de definitie van long covid.
Ik had dit niet gehoord, maar het langdurige van klachten na een besmetting hoor ik de laatste maanden eigenlijk alleen bij (jonge) mensen die eerder zijn gevaccineerd (maar vaak na 2 prikken zijn gestopt). Ik vond het echt wel opvallend.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Heb je de link van@ framboos gelezen?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Heb je de link van@ framboos gelezen?
Er zijn ook studies die aangeven dat er géén verschil is of je wel of niet gevaccineerd bent. Was een studie van het RIVM trouwens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Heb je de link van@ framboos gelezen?
Er zijn ook studies die aangeven dat er géén verschil is of je wel of niet gevaccineerd bent. Was een studie van het RIVM trouwens.
Ik verbaas mij erover dat de tegenstanders van deze vaccinatie nu ineens vooral mensen kennen die gevaccineerd zijn en daarna long covid hebben gekregen.

Ik ken een paar mensen met long covid. Geen een was gevaccineerd en voor twee van hen is het ook een mooie kapstok voor al aanwezige psychische problemen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

merel schreef:Heb je de link van@ framboos gelezen?
Zeker. Maar die studie spreekt dat allemaal niet tegen hoor, die conclusies kan je echt niet uit dat onderzoek trekken, dan ga je wel érg onwetenschappelijk om met uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek.

Als eerste gaat dit sowieso over de periode van voor de Omicron-variant. Bij de varianten met veel zwaardere klachten is het op zich aannemelijk dat als het vaccin de klachten verminderd, het ook minder long-covid klachten geeft. De uitkomsten van die studie ondersteunen dat.

Waar deze studie verder niet op in gaat zijn eventuele lange termijn effecten van vaccinatie i.r.t. je afweersysteem (dat is ook het onderzoeksdoel niet).

Verder durf ik ook ook zeker geen uitspraken te doen over de uitkomsten daarvan. Het zou goed zijn als het onderzocht werd en ik begrijp van @HersteldHervormd dat hij ergens heeft gelezen dat dit daadwerkelijk onderzocht wordt. Ik ben dan benieuwd naar de uitkomsten.

Ik vind het alleen persoonlijk opvallend dat, nu er een veel milder virus rondgaat, waarbij het hebben van zware en langdurige klachten (weken/maanden hersteltijd) echt een zeldzaamheid aan het worden is bij jonge, gezonde mensen, dat de enige gevallen die ik ken juist genoemde gevallen zijn (2 prikken, daarna gestopt, of wel een 3e maar al langer geleden (9 maanden)). Die personen wijten het dus zelf aan het feit dat ze verzuimd hebben de herhaalprikken te blijven halen, en dat lijkt mij echt tekort door de bocht.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Ik kom ook weinig mensen tegen die veel nadeel hebben overgehouden van covid. Daarin maakt het geen verschil in gevaccineerd zijn of juist niet.

Wat mij wel opvalt: zij die nu veel last hebben van allerlei kwalen, schrijven dit veelal toe aan covid. Maar in mijn herinnering hadden ze voor covid ook al hier en daar (in wisselend tempo en ernst) last van. @Merel schrijft ook dat covid een handige kapstok lijkt om allerlei kwalen (die ik niet wil bagataliseren) aan op te hangen. En ook bij deze mensen maakt het vaak niet uit of ze zijn gevaccineerd of juist niet.

Kortom, mijn onwetenschappelijke en volstrekt subjectieve waarneming: gezien de vele gevaccineerden en de velen die covid hebben gehad vallen de blijvende gevolgen van covid en/of vaccinatie statistisch gezien erg mee. Daar waar er wel gevolgen zijn, heeft dit in veel gevallen te maken met (al latent) aanwezige andere lichamelijke of psychische klachten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Er is best wat onderzoek naar long covid voor de verschillende varianten. Het is natuurlijk allemaal erg lastig omdat het vreselijk lastig is om groepen te vergelijken. Wie is eerder besmet? Wat is long-Covid? Zijn degenen die weer met een preprint komen een stel opportunisten. Als een onderzoek uit Denemarken komt of Hong Kong of van Imperial College in Londen of van London School of Hygiene and Tropical Medicine, dan kun je er redelijk vanuit gaan dat het wel goed zit. Ook kun je de Engelse evenknie van het CBS (ONS) wel vertrouwen:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulation ... cember2022
Maar wat je daar uit op kunt maken is weer een moeilijke vraag.

Long Covid is echt wel iets. Zo af en toe lees je ook van sporters die moeten stoppen vanwege verschijnselen die echt moeilijk aan iets anders zijn toe te schrijven dan Covid. Voor zover ik weet is er bij het langdurig verlies van geur of smaak ook weinig reden om het vaccin te verdenken.

En ja, ik geloof dat het vaccin echt wel zo veilig is dat het echt een stuk beter is om gevaccineerd te worden dan besmet te worden. Echter beter onderzoek er naar zou echt welkom zijn en ik ben behoorlijk gefrustreerd dat de meeste landen niet mee willen werken. Duitsland kan het niet vanwege de nationale wet, Nederland interpreteert Europese wetten zo scherp dat ze het meest duidelijke onderzoek niet willen doen, vanuit Engeland en Denemarken is er wat onderzoek. Noorwegen wilde eerst wel meedoen, maar zag er toch vanaf (Noorwegen is trouwens wel het land wat voorop loopt met openbaar maken van problemen met vaccins, en ik begrijp de reden waarom ze het onderzoek niet wilden doen). Zweden wilde er de mankracht niet aan besteden etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Heb je de link van@ framboos gelezen?
Er zijn ook studies die aangeven dat er géén verschil is of je wel of niet gevaccineerd bent. Was een studie van het RIVM trouwens.
Ik verbaas mij erover dat de tegenstanders van deze vaccinatie nu ineens vooral mensen kennen die gevaccineerd zijn en daarna long covid hebben gekregen.

Ik ken een paar mensen met long covid. Geen een was gevaccineerd en voor twee van hen is het ook een mooie kapstok voor al aanwezige psychische problemen.
Ik zeg dat toch niet? Er zijn onderzoeken die lopen. Ik gaf aan dat ik eigenlijk niemand ken die long covid heeft.

Ik had her gisteren nog aan mijn vrouw gevraagd, maar zij heeft 3x collega’s die long covid hebben. Allemaal gevaccineerd, dat wel. Maar dat zegt niks.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie