COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ik probeer het eerste stukje te begrijpen. Er worden heel wat emails buiten hun context geciteerd, wat het wat gevaarlijk maakt. De conclusie dat de IFR (fractie overlijdens per besmetting) zeer laag is, lijkt echter niet uit de email te volgen (en lijkt me ook heel relatief. In de email lijkt een gebrekkige studie van anderen besproken te worden. En je kunt zeggen dat de IFR relatief laag is, maar het lijkt er echt op dat de vuistregel van statisticus David Spiegelhalter "kans op overlijden aan Covid bij besmetting is vergelijkbaar met jaarlijkse overlijdenskans zonder Covid". Je kunt die kansen klein noemen, maar het gaat toch om grote aantallen (ook voor mensen onder de 60) en dit ging over de Wuhan-variant zonder echt over de zorgcapaciteit heen te gaan. Alpha en Delta waren wat ernstiger.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Het hele artikel is voor zover ik kan zien geschreven door iemand die niets van die e-mailberichten snapt óf bewust onrust stookt. Het is beide even erg.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Het hele artikel spreekt uit dat de ernst van covid-19 ontkent wordt. En dat de afgelopen twee jaar het dagelijkse leven (ipv lockdowns) doorgang had moeten vinden.

Nu zijn er voorbeelden van dergelijke situaties:
- Bergamo, begin 2020: bij gebrek aan opbaaruimtes heeft men de lijkkisten maar in diverse kerken opgebaard.
- Guayaquil (Ecuador), 2020: in deze stad had men geen restricties omtrent corona. Het gevolg was dat de lijken letterlijk op straat lagen. De gruwelijke beelden van toen uit deze stad zijn vast nog op internet terug te vinden (niet aan te raden)
- Seychellen, 2021: op deze eilanden dacht men goed beschermd te zijn middels inferieure Chinese vaccins en sowieso een lage vaccinatiegraad. Inmiddels is men daar immuun omdat, nog voor omikron, 40% van de bevolking tegelijk besmet was.
- Hongkong, februari 2022: aangezien corona een "griepje" is vond men vaccinatie niet nodig. Het gevolg: een heel hoog aantal doden in korte tijd (niet alleen ouderen) en uitvaartcentra die de vraag niet meer aankonden

Dus ontkennen van de ernst weerspreekt alleen al de nood uit deze vier voorbeelden.
Zulke berichten moet je vooral negeren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Als we de betrouwbaarste indicator op dit moment (het rioolwater) bekijken, dan zitten we weer op het niveau van de zomeropleving en van afgelopen februari.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... rioolwater

Dat lijkt me een goede zaak om ons afweersysteem alert te houden. Hopelijk beseffen steeds meer mensen dat de overheidscampagne om iedereen weer aan de prik te helpen, daardoor totaal overbodig is, en het een onnodig risico is om de betreffende rommel in te laten spuiten.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 okt 2022, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Als we de betrouwbaarste indicator op dit moment (het rioolwater) bekijken, dan zitten we weer op het niveau van de zomeropleving en van afgelopen februari.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... rioolwater

Dat lijkt me een goede zaak om het afweer alert te houden. Hopelijk beseffen steeds meer mensen dat de overheidscampagne om iedereen weer aan de prik te helpen, daardoor totaal overbodig is, en het een onnodig risico is om de betreffende rommel in te laten spuiten.
Onnodig risico, betreffende rommel, vaccinatie overbodig. Wat een bijzondere laatste alinea.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

J.C. Philpot schreef:Als we de betrouwbaarste indicator op dit moment (het rioolwater) bekijken, dan zitten we weer op het niveau van de zomeropleving en van afgelopen februari.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... rioolwater

Dat lijkt me een goede zaak om ons afweersysteem alert te houden. Hopelijk beseffen steeds meer mensen dat de overheidscampagne om iedereen weer aan de prik te helpen, daardoor totaal overbodig is, en het een onnodig risico is om de betreffende rommel in te laten spuiten.
Ah, fijn, de antivaccinatiecampagne wordt weer wakker.. Ik vind het altijd zo plezierig dat ze hun standpunten goed wetenschappelijk onderbouwen en vooral niet op onderbuikgevoel varen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Framboos schreef:
J.C. Philpot schreef:Als we de betrouwbaarste indicator op dit moment (het rioolwater) bekijken, dan zitten we weer op het niveau van de zomeropleving en van afgelopen februari.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... rioolwater

Dat lijkt me een goede zaak om ons afweersysteem alert te houden. Hopelijk beseffen steeds meer mensen dat de overheidscampagne om iedereen weer aan de prik te helpen, daardoor totaal overbodig is, en het een onnodig risico is om de betreffende rommel in te laten spuiten.
Ah, fijn, de antivaccinatiecampagne wordt weer wakker.. Ik vind het altijd zo plezierig dat ze hun standpunten goed wetenschappelijk onderbouwen en vooral niet op onderbuikgevoel varen.
Niet zo boos, dokter Fram. Ik lees geen anti-vaxx campagne. Maar enig kritische beoordeling van onze overheid en gevoerde campagne mag toch wel?

Daarnaast: zijn veel medicijnen niet vaak een risico en rommel? Helaas wel in het overgrote deel van de gevallen noodzakelijk. Juist dat laatste kan best betwist worden bij de nu aangekondigde prikrond.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Niet zo boos, dokter Fram. Ik lees geen anti-vaxx campagne. Maar enig kritische beoordeling van onze overheid en gevoerde campagne mag toch wel?
Dan lees jij iets anders dan ik.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Maanenschijn schreef: Niet zo boos, dokter Fram. Ik lees geen anti-vaxx campagne. Maar enig kritische beoordeling van onze overheid en gevoerde campagne mag toch wel?
Ik ben niet boos.
Ja, kritisch zijn mag, maar dan wel met onderbouwing en liefst met enige nuance.
Nu wordt het voorgesteld alsof covidvaccins alleen maar rommel zijn en niets goeds hebben gebracht.
Ik kan me er in vinden dat de herhaalprik voor gezonde 60 minners weinig voordelen biedt. Dat die groep hem overslaat kan ik begrijpen. Maar voor de kwetsbaren en 60 plussers is het een ander verhaal.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Ik hoor om mij heen niet veel meer mensen die corona hebben, hoe zit dat bij jullie?
Verder ben ik echt blij en dankbaar dat de gevreesde winter coronagolven tot nog toe uitblijven, alhoewel het nog echt koud moet worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: COVID-19

Bericht door Hendrien »

HersteldHervormd schreef:Ik hoor om mij heen niet veel meer mensen die corona hebben, hoe zit dat bij jullie?
Verder ben ik echt blij en dankbaar dat de gevreesde winter coronagolven tot nog toe uitblijven, alhoewel het nog echt koud moet worden.
Ik hoor er ook weinig over. En ik ken ook bijna niemand die de laatste prik heeft genomen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrien schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik hoor om mij heen niet veel meer mensen die corona hebben, hoe zit dat bij jullie?
Verder ben ik echt blij en dankbaar dat de gevreesde winter coronagolven tot nog toe uitblijven, alhoewel het nog echt koud moet worden.
Ik hoor er ook weinig over. En ik ken ook bijna niemand die de laatste prik heeft genomen.
Oké, ik heb in mijn bubbel sowieso niet veel geprikte, maar dat terzijde.
Ik heb vernomen dat nu 90% van de wereldbevolking immuun is voor Covid (in de huidige vorm). Geen rede meer voor paniek.

Helaas is nog steeds USA gesloten voor ongevaccineerde. Ik wil er graag naartoe. Ik weet dat je heel makkelijk je vaccinatiestatus kan faken d.m.v. een speciale app, maar dat vind ik niet in orde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Als ik het woord Corona hoor de laatste weken, is het in de meerderheid van de gevallen op het het radionieuws, en gaat het over China.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Covid is niet over, en China staat mogelijk echt voor een ramp.

Nog steeds overlijden er mensen aan de gevolgen van een Covid besmetting (een beetje zoals een normale griepgolf) in West-Europa en long-covid bestaat en is voor redelijk wat mensen vervelend (missen scherpte, blackouts, langdurig verlies geur en smaak, extreme vermoeidheid). Maar het goede is dat nu voor de meeste mensen Covid niet zo ernstig meer is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door helma »

HersteldHervormd schreef:Ik hoor om mij heen niet veel meer mensen die corona hebben, hoe zit dat bij jullie?
Verder ben ik echt blij en dankbaar dat de gevreesde winter coronagolven tot nog toe uitblijven, alhoewel het nog echt koud moet worden.
Hier zijn best weer wat mensen met corona, waaronder mijn schoonmoeder van 92. (Voor de eerste keer) Ze is alweer bijna beter, heeft 1 dag wat benauwdheid gehad
Plaats reactie