COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:Testen-testen-testen is geen wondermiddel, de WHO uitspraken waren vooral gericht op landen die al laks waren (lees bijvoorbeeld Rusland). Het voorbeeld van Zuid-Korea is niet heel goed om de effectiviteit aan te tonen, omdat de Koreaanse cultuur sowieso al meer gezagsgetrouw is en advies van de overheid serieus neemt. (Men is sowieso gedisciplineerd in afstand houden en quarantaine advies opvolgen). Meer testen is natuurlijk wel goed, maar zal niet veel verschil maken in de verspreiding. Een van de geinterviewden was Marion Koopmans die ook als adviseur van de WHO werkt.
Nou bij deze conclusie plaats ik vraagtekens. M.i. kun je alleen uit een semi-lockdown komen wanneer je alle verdachte gevallen systematisch gaat testen en mensen in quarantaine plaatst. Anders laat je het ofwel los (conform de griep) met zeer veel doden, ofwel je zit nog anderhalf jaar in een semi-lockdown - totdat er een vaccin is.

En natuurlijk is het geen wondermiddel, kijk maar naar Duitsland, waar het virus zich ook nog steeds uitbreidt. Maar het gaat daar wel minder snel en er vallen verhoudingsgewijs veel minder doden dan bij ons.
Ik las ergens dat er een verschil is in meten. In Nederland (en de meeste landen) wordt een dode waarbij SARS-CoV2 is vastgesteld geteld als overleden aan COVID19, terwijl in Duitsland bij hartfalen van een COVID19 patient, de doodsoorzaak als hartfalen wordt gegeven. Ik weet niet of dit waar is. Wat ik eerder denk is dat men door veel testen, meer niet of nauwelijks symptomatische gevallen vindt, terwijl de ziekte om andere redenen veel minder verspreidt in Duitsland (volgt overheidsadvies beter, is voorzichtiger en een grote uitbraak die het allemaal in gang zet zoals in Brabant is daar net iets kleiner of uitgebleven).

Als de test onbetrouwbaar is voor symptomen zich voordoen en pas redelijk betrouwbaar wordt rond de tijd van de eerste symptomen, win je weinig met testen tegen de verspreiding (de testen worden wel nuttig om iemand genezen te verklaren en om een idee te krijgen hoeveel immuniteit er al is). Het zou best kunnen dat tegen het eind van de maand 30% van Tilburg niet meer vatbaar is bijvoorbeeld.
In reactie op de laatste passage:

- ik pleit niet voor testen van mensen die helemaal geen symptomen hebben; dat is verspilde moeite en niet effectief; ook de WHO pleit daar niet voor;

- ik pleit wel voor testen van mensen met verdachte symptomen; mi is dat ook wat met testen-testen-testen bedoeld wordt. Je moet kunnen onderscheiden of iemand wel/niet covid-19 heeft. Alleen dán kun je effectief isolatie of quarantaine toepassen; dat vergroot ook het draagvlak; want waarom zou je in isolatie gaan als je niet eens weet of je covid-19 hebt of een gewoon griepje?

- 30% besmet is een irreële verwachting. Als dat zo zou zijn, zouden er ook veel meer doden te betreuren zijn dan nu het geval is. Zo’n percentage voor heel Nederland zou niet best zijn!
Wat de eerste twee punten betreft. Als je ziekteverschijnselen hebt is het sowieso een goed idee jezelf wat te isoleren en niet naar buiten te gaan. Als je dat doet voorkom je door testen weinig nieuwe besmettingen, je krijgt wel betere informatie die later nuttig is.

Hier in Zweden suggereerde een collega van me dat mogelijk al een miljoen mensen besmet zijn. Ik moet zijn berekeningen nog nakijken en ik ben wat sceptisch, maar helemaal verbazen zou het me niet. Snelle berekening zou kunnen zijn: hoeveel 80+ 'ers zijn er overleden met het virus in Brabant. Vermenigvuldig dat met 10 en je hebt een grove schatting van hoeveel 80+'ers drie weken geleden al niet meer vatbaar waren. Wat een idee geeft over het percentage besmet onder die bevolkingsgroep.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Parsifal, wat de immuniteit betreft zullen onderzoeken het spoedig uitwijzen. Maar ik geloof niet in deze aantallen. Een rekensommetje op basis van de mortaliteit is zeker te maken, maar daarmee kom je niet hoger dan enkele honderdduizenden besmettingen in NL op dit moment en dus een immuniteit van 2 of 3% (in N-B hoger). Natuurlijk onder voorbehoud, maar het zou mij verbazen wanneer de mortaliteit hier lager is dan in Zuid-Korea.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Parsifal, wat de immuniteit betreft zullen onderzoeken het spoedig uitwijzen. Maar ik geloof niet in deze aantallen. Een rekensommetje op basis van de mortaliteit is zeker te maken, maar daarmee kom je niet hoger dan enkele honderdduizenden besmettingen in NL op dit moment en dus een immuniteit van 2 of 3% (in N-B hoger). Natuurlijk onder voorbehoud, maar het zou mij verbazen wanneer de mortaliteit hier lager is dan in Zuid-Korea.
In Zuid Korea missen ze waarschijnlijk ook een hoop gevallen, vooral in de jongere leeftijdsgroepen. Bij geen of weinig symptomen wordt je daar vermoedelijk ook gemakkelijk gemist, met hun vele testen zullen ze wel (bijna) alle doden met het virus vinden. Wat dan wijst op een juiste teller maar een te lage noemer en dus een te hoge mortaliteit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Parsifal, wat de immuniteit betreft zullen onderzoeken het spoedig uitwijzen. Maar ik geloof niet in deze aantallen. Een rekensommetje op basis van de mortaliteit is zeker te maken, maar daarmee kom je niet hoger dan enkele honderdduizenden besmettingen in NL op dit moment en dus een immuniteit van 2 of 3% (in N-B hoger). Natuurlijk onder voorbehoud, maar het zou mij verbazen wanneer de mortaliteit hier lager is dan in Zuid-Korea.
In Zuid Korea missen ze waarschijnlijk ook een hoop gevallen, vooral in de jongere leeftijdsgroepen. Bij geen of weinig symptomen wordt je daar vermoedelijk ook gemakkelijk gemist, met hun vele testen zullen ze wel (bijna) alle doden met het virus vinden. Wat dan wijst op een juiste teller maar een te lage noemer en dus een te hoge mortaliteit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Gisteren - of eergisteren - las ik dat het RIVM vermoed dat de ene corona besmette persoon wel 16 anderen besmet en 4 anderen bij elkaar mischien samen maximaal 9 anderen. Niet door hun omgang met min of meer anderen maar om nog onverklaarbare redenen. Mischien verhoogt het aanvullend slikken vitamine c wel enorm de R_0 factor. Mischien komt het door iets anders. Mischien is het tijdelijk, b.v 2 uur na het eten van een gehaktbal.

Nobody nows. Word onderzocht. Tot die tijd maar wat minder stellig zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Mischien is het tijdelijk, b.v 2 uur na het eten van een gehaktbal.
Wat een kulverhaal... :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Wim Anker schreef:Mischien is het tijdelijk, b.v 2 uur na het eten van een gehaktbal.
Wat een kulverhaal... :bobo
Mwah. Ik ga de hele dag ballen knauwen. Wie weet...
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:
Nobody nows. Word onderzocht. Tot die tijd maar wat minder stellig zijn.
Lijkt me een goed advies ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Een echt balletje hondengehakt, bedoelt Wim natuurlijk.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Prima om er de gek mee te steken, ik weet net zo min of dit juist is dan anderen die beweren dat dit onjuist is.

Punt is, dat het hele R_0 verhaal wel onderuit gaat door een het - vermoedde - feit dat de R_0 factor van de een vele malen hoger is dan die van de ander om voor ons nog onduidelijke oorzaak.

En als ik dan doordenk, wat hier al zijdelings is genoemd, hoe lang het, met deze maatregelen gaat duren (op z'n minst tot er een vaccin grootschalig toegepast kan worden, dus naar verwachting nog minimaal s een jaar, alle andere varianten met de nl aanpak duren langer) dan wordt het tijd dat scenario's serieus besproken gaan worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Gisteren - of eergisteren - las ik dat het RIVM vermoed dat de ene corona besmette persoon wel 16 anderen besmet en 4 anderen bij elkaar mischien samen maximaal 9 anderen. Niet door hun omgang met min of meer anderen maar om nog onverklaarbare redenen. Mischien verhoogt het aanvullend slikken vitamine c wel enorm de R_0 factor. Mischien komt het door iets anders. Mischien is het tijdelijk, b.v 2 uur na het eten van een gehaktbal.

Nobody nows. Word onderzocht. Tot die tijd maar wat minder stellig zijn.
Ben je geinteresseerd in wat toelichting of wil je alleen de discussie laten ontsporen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Wim Anker schreef:Mischien is het tijdelijk, b.v 2 uur na het eten van een gehaktbal.
Wat een kulverhaal... :bobo
Mwah. Ik ga de hele dag ballen knauwen. Wie weet...
Prima. Ik ga mijn tong daar niet aan branden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Prima om er de gek mee te steken, ik weet net zo min of dit juist is dan anderen die beweren dat dit onjuist is.

Punt is, dat het hele R_0 verhaal wel onderuit gaat door een het - vermoedde - feit dat de R_0 factor van de een vele malen hoger is dan die van de ander om voor ons nog onduidelijke oorzaak.

En als ik dan doordenk, wat hier al zijdelings is genoemd, hoe lang het, met deze maatregelen gaat duren (op z'n minst tot er een vaccin grootschalig toegepast kan worden, dus naar verwachting nog minimaal s een jaar, alle andere varianten met de nl aanpak duren langer) dan wordt het tijd dat scenario's serieus besproken gaan worden.
R0 is een verwachtingswaarde (van een nuttig gekozen random variabele), een R0 factor per persoon is vrij onzinnig. Het is mij niet altijd duidelijk wat er mee bedoeld wordt in de media, maar om het dan helemaal in het belachelijke te trekken gaat ook weer wat ver.

R0 zegt niet alles, maar blijft een nuttige maat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:Gisteren - of eergisteren - las ik dat het RIVM vermoed dat de ene corona besmette persoon wel 16 anderen besmet en 4 anderen bij elkaar mischien samen maximaal 9 anderen. Niet door hun omgang met min of meer anderen maar om nog onverklaarbare redenen. Mischien verhoogt het aanvullend slikken vitamine c wel enorm de R_0 factor. Mischien komt het door iets anders. Mischien is het tijdelijk, b.v 2 uur na het eten van een gehaktbal.

Nobody nows. Word onderzocht. Tot die tijd maar wat minder stellig zijn.
Ben je geinteresseerd in wat toelichting of wil je alleen de discussie laten ontsporen?
Hoezo? Uiteraard ben ik geintereseerd! En ik pleit - altijd - voor realisme en eerlijkheid, ook over wat we niet weten. En ik ageer ertegen dat zo'n houding wordt benoemd als "discussie willen laten ontsporen". Al geeft het mooi mijn moeite met de huidige berichtgeving weer.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:Prima om er de gek mee te steken, ik weet net zo min of dit juist is dan anderen die beweren dat dit onjuist is.

Punt is, dat het hele R_0 verhaal wel onderuit gaat door een het - vermoedde - feit dat de R_0 factor van de een vele malen hoger is dan die van de ander om voor ons nog onduidelijke oorzaak.

En als ik dan doordenk, wat hier al zijdelings is genoemd, hoe lang het, met deze maatregelen gaat duren (op z'n minst tot er een vaccin grootschalig toegepast kan worden, dus naar verwachting nog minimaal s een jaar, alle andere varianten met de nl aanpak duren langer) dan wordt het tijd dat scenario's serieus besproken gaan worden.
R0 is een verwachtingswaarde (van een nuttig gekozen random variabele), een R0 factor per persoon is vrij onzinnig. Het is mij niet altijd duidelijk wat er mee bedoeld wordt in de media, maar om het dan helemaal in het belachelijke te trekken gaat ook weer wat ver.

R0 zegt niet alles, maar blijft een nuttige maat.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reproductiegetal

Ik ga uit van deze, en de media ook m.i. Tenminste, in een artikel over welk percentage van de bevolking immum moet zijn om groepsimmuniteit te bereiken werd deze formule gebruikt.
Plaats reactie