COVID-19

Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

meer besmettingen en minder opnames volgens RIVM
Positief!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

DE DOLENDE VAN DISSEL

Dit artikel toont wel weer aan hoe ingewikkeld het CoVID probleem is.
“If you are not a part of the solution, you are a part of the problem”.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:meer besmettingen en minder opnames volgens RIVM
Positief!
Het lijkt mij niet denkbeeldig dat het relatief lage aantal opnames te maken heeft met het feit dat mensen in de zomer meer weerstand hebben.

Mogelijk speelt vitamine D hier een belangrijke rol in. Bij een tekort aan vitamine D in het lichaam neemt de kans op een ernstig verloop van de ziekte sterk toe. Andersom is bij voldoende vitamine D de kans op een mild verloop van de ziekte beduidend groter. In mei jl is op nu.nl al over dit effect geschreven en al staat een oorzakelijk verband nog niet vast, het statistisch verband is onmiskenbaar en bewezen.

Wanneer dit klopt is de ernst van het verloop van de ziekte seizoensafhankelijk. In de winter en aan het begin van het voorjaar zijn de vitamine D niveaus het laagst. Hierop doorredenerend: het aantal ziekenhuisopnames is nu laag, maar gaat als percentage van het aantal besmettingen stijgen naarmate de zomerperiode voorbij is. Hoe meer het virus nu in de zomer rondwaart - met lichte gevolgen - hoe erger de tweede golf straks zal zijn.

Wat dit betreft zou er beleidsmatig ook veel meer ingezet moeten worden op een gezonde leefstijl, voeding en vitamines.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

https://www.nu.nl/klimaat/6052365/zomer ... weten.html
https://www.nieuwsvoordietisten.nl/vita ... ronavirus/
https://www.sohf.nl/nieuws/actuele-onde ... j-covid-19
https://www.ed.nl/opinie/vitamine-d-kan ... ~abc4f6d2/

Ik ontdekte deze relatie pas vandaag in de literatuur; ik had al een tijd niet meer naar dit soort onderzoeken gekeken.

Ik verbaas mij er wel over dat - gezien de sterke aanwijzingen voor het effect van vitamine D - er door RIVM en andere partijen geen relatie wordt gelegd met het lage aantal ziekenhuisopnames van dit moment. Iedereen weet toch dat de vitamine D niveaus in het lichaam sterk afhankelijk zijn van het seizoen en de blootstelling aan zonlicht. En wanneer het effect van vitamine D op het verloop van covid-19 zo groot is als uit sommige onderzoeken gebleken zou zijn (2-10 meer kans op een ernstig verloop bij een tekort), dan ligt dit seizoenspatroon zéér voor de hand.

Overigens gaat het niet alleen om vitamine D; om vitamine D goed te laten werken, is er ook een afhankelijkheid van vitamine K en magnesium, zo begrijp ik. Mogelijk ook van andere mineralen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 aug 2020, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Een gezonde leefstijl is altijd goed.

Er wordt nu meer getest dan afgelopen maart. Het aantal besmettingen zal destijds aanzienlijk hoger gelegen hebben dan het officiële aantal. Alle lichte gevallen zaten toen niet in de cijfers. Nu wel. Dat vertekent het beeld. Het virus is al met al wat minder erg dan eerst gedacht werd.

Een tweede golf in de winter zal niet ernstiger zijn dan de huidige uitbraak. Vitamine D is een element, maar er zijn veel meer factoren. Bovendien zijn er inmiddels betere behandelmogelijkheden. En hopelijk wordt het virus zelf milder.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Delftenaar schreef:Een tweede golf in de winter zal niet ernstiger zijn dan de huidige uitbraak.
En waar baseer je dit op???
Vitamine D is een element, maar er zijn veel meer factoren.
Wat zijn dan de factoren die maken dat het in de winter niet ernstiger zal zijn dan nu?
Bovendien zijn er inmiddels betere behandelmogelijkheden.
Dat klopt. Maar die betere behandelmogelijkheden zijn er vooral in het ziekenhuis, dus voor de gevallen die een ernstig verloop hebben. Ik weet niet of de huisartsen ook betere behandelmethoden hebben; daar heb ik nog niet veel over gelezen.
En hopelijk wordt het virus zelf milder.
Dat hopen we natuurlijk allemaal. Maar ik heb hier nog geen bewijs voor gezien. Terwijl er wel bewijs is dat een voldoende niveau van vitamine D het verloop milder maakt. En de vitamine D spiegels zijn wel degelijk zéér seizoensafhankelijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Nieuw gepubliceerde paper waar ik aan heb meegewerkt: https://royalsocietypublishing.org/doi/ ... .2020.1405
Ondertussen al wat gedateerd, maar een goede lijst van referenties.

Verder maak ik me een beetje zorgen over Zweden. Het lijkt er nu op dat er per week zo'n 20 mensen met Covid19 overlijden (ook als een besmet persoon terminale kanker heeft, wordt deze bij overlijden als een Covid slachtoffer gezien), en in Stockholm is het nog maar 2 of 3 per week. Echter het aantal nieuwe IC opnames lijkt weer iets te stijgen in Zweden naar ongeveer 2 per dag, terwijl het een paar weken terug 1 per dag was. Het lijkt me belangrijk om voorzichtig te blijven tot het herfst effect in andere landen wat duidelijker wordt.

Natuurlijk is elk overlijden erg, maar er moet toch een afweging gemaakt worden om de samenleving ook te laten functioneren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: COVID-19

Bericht door coco »

Voor de liefhebbers nog een linkje naar een interessante aflevering met een kritische medicus
https://youtu.be/VcaO7aDJj4Q
:hi
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Valcke schreef:En de vitamine D spiegels zijn wel degelijk zéér seizoensafhankelijk[/b].
Vitamine D wel. Maar andere factoren die meespelen niet. Zo is er onderzoek dat personen met bloedgroep A gevoeliger voor het virus zijn. Mensen die in het verleden met een ander coronavirus (er zijn er een aantal andere die een verkoudheid veroorzaken) in contact zijn gekomen krijgen minder klachten als zij met het huidige coronavirus in aanraking komen. Al die zaken hangen niet van het seizoen af.

De huidige stijgende lijn in het aantal besmettingen kan verder stijgen tot een tweede golf. Die dus eerder begon dan komend najaar.
Wat ik zelf waarschijnlijker acht is dat het huidige niveau van besmettingen nog wat verder stijgt en dan heel lang op een bepaald niveau (bv. rond de 1000 besmettingen per dag) blijft sudderen, met een uitschieter ertussen. Zo'n soort beeld zie je in meerdere landen. Dat duurt dan enkele maanden.
Tot slot kan de huidige opleving weer gaan luwen tot er weer opnieuw een kleine opleving volgt etc.

Uiteindelijk weten we veel dingen nog niet en het blijft gissen wat de toekomst nog voor verrassingen heeft.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Delftenaar, ik bestrijd niet wat je schrijft, maar mi praten we toch langs elkaar heen. Wanneer de invloed van het vitamine D niveau werkelijk zo groot is als sommige onderzoeken uitwijzen en de ernst cq het ziekteverloop en de mortaliteit van covid daarmee sterk samenhangt, dan is wel degelijk te verwachten dat het aantal ernstige gevallen weer gaat toenemen in de winter, terwijl we nu vooral lichtere gevallen zien. In NL en veel andere landen zijn de vitamine D tekorten in de winter groot, vooral onder ouderen. (70% tot 80% van de mensen in NL heeft in de winter een tekort)

Deze hypothese verklaart nog veel meer opmerkelijke zaken, bv waarom het aantal sterfgevallen in sloppenwijken zo laag is (mensen in sloppenwijken komen veel vaker in het zonlicht en ontwikkelen daarmee vitamine D).

Maar de tijd zal het leren of de ernst van de ziekte inderdaad met het seizoen en de vitamine D niveaus samenhangt. Vele onderzoeken wijzen daar nu wel op.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Maar daar zijn toch ook preparaten voor? Of werkt dat misschien niet?

Overigens zou het interessant zijn om te weten of de mensen in sloppenwijken niet ziek worden vanwege de buitenlucht of minder ernstige klachten krijgen vanwege vitamine D.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Maar daar zijn toch ook preparaten voor? Of werkt dat misschien niet?

Overigens zou het interessant zijn om te weten of de mensen in sloppenwijken niet ziek worden vanwege de buitenlucht of minder ernstige klachten krijgen vanwege vitamine D.
Ja daar zijn preparaten voor. Maar desondanks hebben de meeste mensen in NL in de winter een tekort aan vitamine D. En dat is bovendien leeftijdsafhankelijk.

https://www.ed.nl/opinie/vitamine-d-kan ... google.nl/
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Delftenaar, ik bestrijd niet wat je schrijft, maar mi praten we toch langs elkaar heen. Wanneer de invloed van het vitamine D niveau werkelijk zo groot is als sommige onderzoeken uitwijzen en de ernst cq het ziekteverloop en de mortaliteit van covid daarmee sterk samenhangt, dan is wel degelijk te verwachten dat het aantal ernstige gevallen weer gaat toenemen in de winter, terwijl we nu vooral lichtere gevallen zien. In NL en veel andere landen zijn de vitamine D tekorten in de winter groot, vooral onder ouderen. (70% tot 80% van de mensen in NL heeft in de winter een tekort)

Deze hypothese verklaart nog veel meer opmerkelijke zaken, bv waarom het aantal sterfgevallen in sloppenwijken zo laag is (mensen in sloppenwijken komen veel vaker in het zonlicht en ontwikkelen daarmee vitamine D).

Maar de tijd zal het leren of de ernst van de ziekte inderdaad met het seizoen en de vitamine D niveaus samenhangt. Vele onderzoeken wijzen daar nu wel op.
Interessant. Maar verklaart het ook de hoge sterfte in Brazilie of in Arizona, Louisiana en Mexico. Als je kijkt naar de mortaliteit per leeftijdscategorie zijn die echt extreem hoog daar. (tot wel 10 keer hoger dan in Nederland). Wat sloppenwijken betreft ben ik bang dat de belangrijkste factor (naast de jongere bevolking) is dat men daar niet goed telt en niet te veel aan Covid toeschrijft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ik heb gelezen van sloppenwijken in India dat men voor een raadsel staat en dat het onmogelijk is om het verschil in sterfte toe te schrijven aan verborgen doden.

De situatie is andere landen weet ik niet, omdat ik geen inzicht heb in de vitamine D niveaus die daar aan de orde zijn. Ik ken alleen de schattingen voor NL en het leeftijds- en seizoensafhankelijke karakter daarvan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Gisteravond een emotionele Diederik Gommers gehoord aan de tafel bij Op1.
Zo had ik hem nog niet eerder gezien. Die man is altijd rustig en vrij ontspannen gebleven.
Hij maakt zich zeer grote zorgen.
Ook over de verpleegkundigen.
En hij is boos op de politiek die hen toch in de steek lijkt te laten.
Ik vind dit zorgelijk. Want dit zijn de mensen die vooraan staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie