COVID-19

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
DDD schreef:Het spijt mij oprecht, maar niet volledig informeren is in de politiek aan de orde van de dag. Ik vind heus dat wij de machten die boven ons gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw moeten bewijzen. Maar dat verhindert niet om ons gezonde verstand te gebruiken.
Als je de technische briefings voor ons parlement volgt (terug te kijken op Debat direct) kun je toch niet volhouden dat wij niet zo volledig mogelijk worden geïnformeerd? Onze democratie werkt ook in deze crisis prima.
Probleem is dat wij ook informatie willen hebben die helaas nog niet beschikbaar is. Bij een introductie van een nieuw virus zijn er ook talloze onzekerheden en die worden dan ook eerlijk verwoord door de deskundigen.
Je stapt m.i. gemakkelijk over een aantal dingen heen die jou kennelijk in deze briefings niet opvallen.
Ook verschilt het NL beleid duidelijk van de adviezen van het WHO en bv. Duitsland. Dat wordt niet eerlijk en open met de Kamer besproken.
Ik ga dit verder niet uitwerken, maar bij mij wekt het inderdaad geen vertrouwen. Ik laat mij liever voorlichten door de internationale ontwikkelingen te volgen en het RIVM/NL-beleid daaraan te spiegelen.

De voorlichting namens de IC's straalt wel eerlijkheid uit. Daar heb ik vertrouwen in.
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2020, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Het spijt mij oprecht, maar niet volledig informeren is in de politiek aan de orde van de dag. Ik vind heus dat wij de machten die boven ons gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw moeten bewijzen. Maar dat verhindert niet om ons gezonde verstand te gebruiken.
In dit topic ben ik het vaak eens met DDD. Ook deze keer.
Dat is inderdaad een heel opmerkelijk feit.

Daar heb ik mij vanaf 15 februari jl. al over verbaasd. Het kan verkeren;-)

Voor wat betreft de technische briefings: de keren dat ik het heb gevolgd, waren de antwoorden belabberd en in overwegende mate tamelijk dom. Dat kon ik als leek beoordelen, en dat wil heel wat zeggen.

Ik mag hopen dat de ambtenaren en minister nu in ieder geval op hoofdlijnen weten waarover zij spreken. Dat was aan het begin overduidelijk niet het geval. Maar goed. Het is altijd goed om zich opnieuw te informeren. Wat vond je een goed moment? Dan zal ik daar eens naar kijken. Ik hoop dat ik het met Huisman eens kan zijn.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Wuhan virus

Bericht door Mona Lisa »

Valcke schreef:Wanneer deze ziekte niet met veel middelen bestreden zou worden volgens de huidige maatregelen, dan zouden er door Corona in NL in een halfjaar naar schatting 50.000 tot 100.000 doden vallen mits er voldoende ziekenhuis- en IC-capaciteit is. Maar omdat die capaciteit er niet is, zal dat aantal weleens dubbel zo hoog kunnen zijn. En dat zijn nog voorzichtige cijfers. Dat is toch 10x tot 20x zoveel dan bij de griep in 2017-2018. Nog los van het feit dat door corona veel meer gewoon gezonde mensen overlijden dan bij griep (alsook de ademnood waarin veel mensen overlijden).

Dus inderdaad: Kijk naar de cijfers. Maar dan wel op basis van een eerlijke vergelijking.
Je gaat eerst speculeren en dan zeg je: een eerlijke vergelijking. Maar goed; voorzorgsmaatregelen zijn prima, ieder geval van ziekte wat we kunnen voorkomen is winst. Ik geef alleen aan dat het stelselmatig angst aanjagen door de media vreemd is als je de aantallen die we in Nederland nu zien vergelijkt met eerdere epidemieën.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Jantje »

Ik begreep dat de baas van het RIVM zelfs zei dat we er mogelijk nog heel de zomer last van houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Overigens is het de vraag bij de negatieve scenario's waar het dan met de volledige maatschappij naartoe gaat. Om die reden vind ik het handiger om de overheid gewoon te volgen, in plaats van een zaadje te planten, dat ze het allemaal niet goed doen. Anarchie is geen realistische bespiegeling op dit moment, maar ligt wel op de loer.

En dan heb ik het bijvoorbeeld over dit twitterbericht van Arjen van der Horst: "Door de #CoronaCrisis zijn Amerikanen begonnen met het hamsteren van vuurwapens."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Mona Lisa schreef:
Valcke schreef:Wanneer deze ziekte niet met veel middelen bestreden zou worden volgens de huidige maatregelen, dan zouden er door Corona in NL in een halfjaar naar schatting 50.000 tot 100.000 doden vallen mits er voldoende ziekenhuis- en IC-capaciteit is. Maar omdat die capaciteit er niet is, zal dat aantal weleens dubbel zo hoog kunnen zijn. En dat zijn nog voorzichtige cijfers. Dat is toch 10x tot 20x zoveel dan bij de griep in 2017-2018. Nog los van het feit dat door corona veel meer gewoon gezonde mensen overlijden dan bij griep (alsook de ademnood waarin veel mensen overlijden).

Dus inderdaad: Kijk naar de cijfers. Maar dan wel op basis van een eerlijke vergelijking.
Je gaat eerst speculeren en dan zeg je: een eerlijke vergelijking. Maar goed; voorzorgsmaatregelen zijn prima, ieder geval van ziekte wat we kunnen voorkomen is winst. Ik geef alleen aan dat het stelselmatig angst aanjagen door de media vreemd is als je de aantallen die we in Nederland nu zien vergelijkt met eerdere epidemieën.
- Als de huidige maatregelen terecht zijn, dan moet je niet spreken over angst aanjagen.

- Als de huidige maatregelen onnodig zijn omdat dit virus niet veel gevaarlijker is dan een ernstige griep, dan moet je uitgaan van reële sterftecijfers (en niet de situatie van nu mét maatregelen). Alleen dan mag je zeggen: vergelijk de cijfers.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:Ik begreep dat de baas van het RIVM zelfs zei dat we er mogelijk nog heel de zomer last van houden.
Enige maanden. Dat is het enige wat gezegd is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wuhan virus

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Het spijt mij oprecht, maar niet volledig informeren is in de politiek aan de orde van de dag. Ik vind heus dat wij de machten die boven ons gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw moeten bewijzen. Maar dat verhindert niet om ons gezonde verstand te gebruiken.
In dit topic ben ik het vaak eens met DDD. Ook deze keer.
Dat is inderdaad een heel opmerkelijk feit.

Daar heb ik mij vanaf 15 februari jl. al over verbaasd. Het kan verkeren;-)

Voor wat betreft de technische briefings: de keren dat ik het heb gevolgd, waren de antwoorden belabberd en in overwegende mate tamelijk dom. Dat kon ik als leek beoordelen, en dat wil heel wat zeggen.

Ik mag hopen dat de ambtenaren en minister nu in ieder geval op hoofdlijnen weten waarover zij spreken. Dat was aan het begin overduidelijk niet het geval. Maar goed. Het is altijd goed om zich opnieuw te informeren. Wat vond je een goed moment? Dan zal ik daar eens naar kijken. Ik hoop dat ik het met Huisman eens kan zijn.
De technische briefings worden gegeven door dhr. van Dissel (RIVM) en dhr. Gommers (IC arts) aan de vaste kamercommissie Zorg en gezondheid.
Politici van alle partijen hebben gelegenheid voor het stellen van vragen.
De laatste was vanmorgen 10:00 en duurde ruim 2 uur. Kijk die nu eens in zijn geheel terug op bv Debat direct. Dan zul je op je beschuldigingen terugkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:
Jantje schreef:Ik begreep dat de baas van het RIVM zelfs zei dat we er mogelijk nog heel de zomer last van houden.
Enige maanden. Dat is het enige wat gezegd is.
Dat is zover te rekken als je zelf wilt natuurlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik begreep dat de baas van het RIVM zelfs zei dat we er mogelijk nog heel de zomer last van houden.
Dat lijkt mij een zeer voorzichtige inschatting. Het zou mij verbazen als het in december over is. Wel zal dan de medische capaciteit hopelijk wat hoger zijn.

Ik sprak trouwens vandaag een collega die inschatte dat de jonge dokters die aan Corona overlijden, te hard gewerkt hebben en daarom een slechte weerstand hebben. Zijn daar ook bronnen voor? Ik vond het geen rare verklaring, maar dat is als leek.

@Huisman:
Ik ga een poging doen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Het spijt mij oprecht, maar niet volledig informeren is in de politiek aan de orde van de dag. Ik vind heus dat wij de machten die boven ons gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw moeten bewijzen. Maar dat verhindert niet om ons gezonde verstand te gebruiken.
In dit topic ben ik het vaak eens met DDD. Ook deze keer.
Dat is inderdaad een heel opmerkelijk feit.

Daar heb ik mij vanaf 15 februari jl. al over verbaasd. Het kan verkeren;-)

Voor wat betreft de technische briefings: de keren dat ik het heb gevolgd, waren de antwoorden belabberd en in overwegende mate tamelijk dom. Dat kon ik als leek beoordelen, en dat wil heel wat zeggen.

Ik mag hopen dat de ambtenaren en minister nu in ieder geval op hoofdlijnen weten waarover zij spreken. Dat was aan het begin overduidelijk niet het geval. Maar goed. Het is altijd goed om zich opnieuw te informeren. Wat vond je een goed moment? Dan zal ik daar eens naar kijken. Ik hoop dat ik het met Huisman eens kan zijn.
De technische briefings worden gegeven door dhr. van Dissel (RIVM) en dhr. Gommers (IC arts) aan de vaste kamercommissie Zorg en gezondheid.
Politici van alle partijen hebben gelegenheid voor het stellen van vragen.
De laatste was vanmorgen 10:00 en duurde ruim 2 uur. Kijk die nu eens in zijn geheel terug op bv Debat direct. Dan zul je op je beschuldigingen terugkomen.
Het blijft natuurlijk wel zo dat NL een ander beleid voert dan bv Duitsland en dat de redenen of verschillen nooit open met de Kamer besproken zijn. Ook kan ik achteraf een niet nader te noemen Kamerlid geen ongelijk geven dat de grafieken in een vorige briefing over de 3 scenario’s zeer gekleurd waren zodat automatisch het RIVM / NL scenario er wel uit moest komen als beste.

Maar verder moeten we nu de RIVM en het NL beleid gewoon volgen; er is ook.geen andere keus. Wel mag ik hopen dat het testbeleid nog een keer herzien wordt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:
Jantje schreef:Ik begreep dat de baas van het RIVM zelfs zei dat we er mogelijk nog heel de zomer last van houden.
Enige maanden. Dat is het enige wat gezegd is.
De situatie in de zomer hangt mede af van de gevoeligheid van het virus voor warme en droge omstandigheden.

Vorige keer is in de briefing gezegd dat de epidemie tot circa juli / augustus zou duren wanneer het virus onbelemmerd zijn gang kan gaan. Wanneer dat niet geval is (het gekozen scenario) gaat het veel langer duren. Tenzij het lukt om de besmettingen sterk terug te dringen, maar dan nog wordt er in een jaar of langer geen groepsimmuniteit bereikt en kan de epidemie weer opleven.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Wuhan virus

Bericht door Mona Lisa »

Valcke schreef:
Mona Lisa schreef:
Valcke schreef:Wanneer deze ziekte niet met veel middelen bestreden zou worden volgens de huidige maatregelen, dan zouden er door Corona in NL in een halfjaar naar schatting 50.000 tot 100.000 doden vallen mits er voldoende ziekenhuis- en IC-capaciteit is. Maar omdat die capaciteit er niet is, zal dat aantal weleens dubbel zo hoog kunnen zijn. En dat zijn nog voorzichtige cijfers. Dat is toch 10x tot 20x zoveel dan bij de griep in 2017-2018. Nog los van het feit dat door corona veel meer gewoon gezonde mensen overlijden dan bij griep (alsook de ademnood waarin veel mensen overlijden).

Dus inderdaad: Kijk naar de cijfers. Maar dan wel op basis van een eerlijke vergelijking.
Je gaat eerst speculeren en dan zeg je: een eerlijke vergelijking. Maar goed; voorzorgsmaatregelen zijn prima, ieder geval van ziekte wat we kunnen voorkomen is winst. Ik geef alleen aan dat het stelselmatig angst aanjagen door de media vreemd is als je de aantallen die we in Nederland nu zien vergelijkt met eerdere epidemieën.
- Als de huidige maatregelen terecht zijn, dan moet je niet spreken over angst aanjagen.

- Als de huidige maatregelen onnodig zijn omdat dit virus niet veel gevaarlijker is dan een ernstige griep, dan moet je uitgaan van reële sterftecijfers (en niet de situatie van nu mét maatregelen). Alleen dan mag je zeggen: vergelijk de cijfers.
Het is een virus, het is besmettelijk, maatregelen treffen is prima. Het is eerder vreemd dat we met de "gewone" griep niet wat voorzichtiger zijn. Wat ik aangeef is dat gezien de tot nu toe relatief beperkte gevolgen de wijze waarop de media hierover bericht mij verbaast. Die lijkt veelal bewust gericht op zoveel mogelijk angst en onrust zaaien. Dat hoeft niet en het helpt ook niet.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

In China is het na drie maanden weer redelijk terug op normaal niveau.
Alles is weer op gang aan het komen of draait al op normaal niveau.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Mona Lisa schreef:
Valcke schreef:
Mona Lisa schreef:
Valcke schreef:Wanneer deze ziekte niet met veel middelen bestreden zou worden volgens de huidige maatregelen, dan zouden er door Corona in NL in een halfjaar naar schatting 50.000 tot 100.000 doden vallen mits er voldoende ziekenhuis- en IC-capaciteit is. Maar omdat die capaciteit er niet is, zal dat aantal weleens dubbel zo hoog kunnen zijn. En dat zijn nog voorzichtige cijfers. Dat is toch 10x tot 20x zoveel dan bij de griep in 2017-2018. Nog los van het feit dat door corona veel meer gewoon gezonde mensen overlijden dan bij griep (alsook de ademnood waarin veel mensen overlijden).

Dus inderdaad: Kijk naar de cijfers. Maar dan wel op basis van een eerlijke vergelijking.
Je gaat eerst speculeren en dan zeg je: een eerlijke vergelijking. Maar goed; voorzorgsmaatregelen zijn prima, ieder geval van ziekte wat we kunnen voorkomen is winst. Ik geef alleen aan dat het stelselmatig angst aanjagen door de media vreemd is als je de aantallen die we in Nederland nu zien vergelijkt met eerdere epidemieën.
- Als de huidige maatregelen terecht zijn, dan moet je niet spreken over angst aanjagen.

- Als de huidige maatregelen onnodig zijn omdat dit virus niet veel gevaarlijker is dan een ernstige griep, dan moet je uitgaan van reële sterftecijfers (en niet de situatie van nu mét maatregelen). Alleen dan mag je zeggen: vergelijk de cijfers.
Het is een virus, het is besmettelijk, maatregelen treffen is prima. Het is eerder vreemd dat we met de "gewone" griep niet wat voorzichtiger zijn. Wat ik aangeef is dat gezien de tot nu toe relatief beperkte gevolgen de wijze waarop de media hierover bericht mij verbaast. Die lijkt veelal bewust gericht op zoveel mogelijk angst en onrust zaaien. Dat hoeft niet en het helpt ook niet.
Wat klets je nou over relatief beperkte gevolgen? Er is in de hele naoorlogse geschiedenis van Europa nog nooit een tijd geweest waarin zoveel mensen zonder uitvaart (en met een verbod op begrafenis) afgevoerd werden.
Laatst gewijzigd door DDD op 25 mar 2020, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie