COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Ik ken ook diverse oudere mensen met corona. Dat je er nu weinig over hoort is m.i. dankzij vaccinaties, waardoor immuniteit is opgebouwd.

Onzin, alle onderzoeken wijzen uit dat de immuniteit door doorgemaakte infectie robuuster en veel langduriger is dan immuniteit door vaccinatie. Trouwens de 5 prik wordt maar door weinig mensen gehaald.
Verder zegt nu iedereen (behalve @parsifal ;) ) dat de omicron variant veel minder ernstige klachten geeft dan de Delta variant.
Ik bezoek regelmatig verpleeghuizen en vraag er meestal naar. Ze merken nu geen verschil in klachten tussen gevaccineerd en ongevaccineerd. De bewoners hebben milde klachten die kort aanhouden.Volkomen andere situatie dan met de varianten voor omicron.
O ik zeg ook dat Omicron milder is dan Delta. Maar China kan wel een grote versie van Hong Kong worden en dat was ook Omicron. Dan spreek je in China toch mogelijk over een miljoen slachtoffers. Ik hoop dat het meevalt.
In Nederland was er tussen februari en april dit jaar ook een piek, maar in Hong Kong was deze wel veel heftiger. Is er al onderzocht hoe het komt dat het daar zo heftig is geweest? Het was volgens mij wel een unieke situatie.
De meest voor de hand liggende verklaring is dat Hong Kong nog nauwelijks besmettingen had gehad. En dat vooral onder de ouderen weinig gevaccineerd was. Een beetje zoals in de rest van China nu. Omicron is vast een stuk milder dan Delta, maar het is echt nog niet gewoon een verkoudheidje (net als de virussen die nu verkoudheidjes veroorzaken, best veel slachtoffers maakten toen ze voor het eerst in mensen begonnen te verspreiden). In Nederland is nu zo goed als iedereen wel verschillende keren besmet geweest of gevaccineerd. Dan doet een virus toch een stuk minder kwaad (Al zullen er net als bij griep best nog wel veel ouderen overlijden aan een besmetting).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Eloesje schreef:Het is in elk geval nog erg besmettelijk. Ik doe vrijwilligerswerk en er zijn echt heel veel besmettingen in het verpleeghuis. Enkele goed ziek, maar de meeste alleen wat hoesten/snotterig. Afdelingen gaan niet meer dicht, bezoek moet wel een mondkapje op bij besmette bewoners maar verder geen beperkingen.
Haha ik zou toch even een bezoekje uitstellen.
Waarom? Vanwege een verkoudheid? Ga a.u.b. weer terug naar voor begin 2020 en wees dankbaar voor de omicron mutatie. Een kerstgeschenk zei men in Zuid Afrika maar in Europa vertrouwde men onterecht op de wetenschap.
Wat een onzin. Men wilde het zekere voor het onzekere nemen en vandaar de maatregelen. Als het per ongeluk de andere kant op was geslagen waren de rapen gaar geweest.

Ik heb een vermoeden dat ik het in september ook gehad heb. Ik was koortsig, snipverkouden en heb enorm gehoest. Mijn voorlaatste verkoudheid dateerde van 25 jaar geleden. Testen bleven negatief.

Het gaat mij niet om de maatregen die genomen werden voor de omicron mutatie. Daar kon ik nog begrip voor opbrengen. Niet voor alle want de schoolsluitingen en het hermetische afsluiten van verpleeghuizen waren m.i. schadelijker dan het virus.
Het gaat mij er nu om dat wij weer teruggaan naar normaal. Het virus is, Gode zij dank, gemuteerd in een vrij onschuldig virus zelfs voor hele kwetsbare mensen zoals bewoners van een verpleeghuis.
Volkomen andere situatie als met de delta variant dus moet je ook niet doen als of de risico’s van de delta variant nog aanwezig zijn.
De vaccinatiecijfers van prik 5! staan gewoon op de RIVM site. Daar zie je dat zelfs in de griepprikgroep maar 62 % een prik heeft gehaald van de mensen die de eerdere prikken wel hebben gehaald. In de andere leeftijdsgroepen is het heel fors lager. Rond de 32%

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... eprogramma
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Klopt, maar ik weet dat in de vroege najaar golf ook diverse ouderen corona hebben gehad en zij moeten weer 3/4 maanden wachten voor de 5e prik.

Mijn ouders bijvoorbeeld hebben afgelopen april corona gehad en waren behoorlijk ziek daarvan ( ondanks de vaccinaties). Zij mochten vervolgens pas weer in juli een vervolgprik en moesten daarna ook weer wachten op de najaarsprik.
Laatst gewijzigd door merel op 08 dec 2022, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eloesje schreef:Het is in elk geval nog erg besmettelijk. Ik doe vrijwilligerswerk en er zijn echt heel veel besmettingen in het verpleeghuis. Enkele goed ziek, maar de meeste alleen wat hoesten/snotterig. Afdelingen gaan niet meer dicht, bezoek moet wel een mondkapje op bij besmette bewoners maar verder geen beperkingen.
Kortom: gewoon een griepje.

Ik zou zeggen: maak je niet druk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:Klopt, maar ik weet dat in de vroege najaar golf ook diverse ouderen corona hebben gehad en zij moeten weer 3/4 maanden wachten voor de 5e prik.

Mijn ouders bijvoorbeeld hebben afgelopen april corona gehad en waren behoorlijk ziek daarvan ( ondanks de vaccinaties). Zij mochten vervolgens pas weer in juli een vervolgprik en moesten daarna ook weer wachten op de najaarsprik.

Onze zwager is ontzettend ziek geworden na prik 5. Hoge koortspieken, erge spierpijn en uitvalverschijnselen in zijn benen. Dit vertelde ik aan een verpleegkundige in de thuiszorg die dit herkende bij haar cliënten . Gelukkig meestal wel in minder heftige mate dan bij mijn zwager. Hij is na drie weken weer opgeknapt maar gaat nooit meer een herhaalprik halen.
Mag ook niet meer van zijn huisarts.

Ik blijf die bijwerkingen vreemd vinden. Ik heb als militair een vaccinatieboekje vol vaccinaties maar nooit enige bijwerking gehad. Ook mijn collega’s niet. Waarom bij de Covid vaccinatie dit wel zo vaak voorkomt is mij een raadsel.

Ik ben dankbaar dat ik alle 5 prikken heb geweigerd. Nu eenmaal Covid gehad. Één dag een beetje verhoging, verder geen klachten. Test gedaan om dat mijn vrouw positief was en wij bevinden ons zijn regelmatig binnen de anderhalve meter van elkaar. :oops
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

GerefGemeente-lid schreef:
Eloesje schreef:Het is in elk geval nog erg besmettelijk. Ik doe vrijwilligerswerk en er zijn echt heel veel besmettingen in het verpleeghuis. Enkele goed ziek, maar de meeste alleen wat hoesten/snotterig. Afdelingen gaan niet meer dicht, bezoek moet wel een mondkapje op bij besmette bewoners maar verder geen beperkingen.
Kortom: gewoon een griepje.

Ik zou zeggen: maak je niet druk.
Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Framboos schreef: Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
Is dat ook bij de huidige golf nog steeds zo? Want ik heb het idee van niet, maar mogelijk heb jij daar meer zicht op?

Een persoonlijke observatie van mij is dat de mensen die het heftigste ziek lijken te worden nu, zijn de mensen die wel in 1e instantie hebben gevaccineerd, 2 prikken hebben gehad, maar daarna zijn gestopt en niet de herhaalprikken hebben gehad. Ik weet het, totaal niet geschikt om conclusies uit te trekken, maar het valt mij wel op.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

TSD schreef:
Framboos schreef: Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
Is dat ook bij de huidige golf nog steeds zo? Want ik heb het idee van niet, maar mogelijk heb jij daar meer zicht op?

Een persoonlijke observatie van mij is dat de mensen die het heftigste ziek lijken te worden nu, zijn de mensen die wel in 1e instantie hebben gevaccineerd, 2 prikken hebben gehad, maar daarna zijn gestopt en niet de herhaalprikken hebben gehad. Ik weet het, totaal niet geschikt om conclusies uit te trekken, maar het valt mij wel op.
De kans om Long Covid op te lopen na een omicron besmetting is volgens diverse onderzoeken veel lager dan na een delta besmetting.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 2/fulltext

En in het Nederlands op basis van hetzelfde onderzoek.

https://www.mmv.nl/nieuws/meer-dan-de-h ... t-omicron/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
TSD schreef:
Framboos schreef: Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
Is dat ook bij de huidige golf nog steeds zo? Want ik heb het idee van niet, maar mogelijk heb jij daar meer zicht op?

Een persoonlijke observatie van mij is dat de mensen die het heftigste ziek lijken te worden nu, zijn de mensen die wel in 1e instantie hebben gevaccineerd, 2 prikken hebben gehad, maar daarna zijn gestopt en niet de herhaalprikken hebben gehad. Ik weet het, totaal niet geschikt om conclusies uit te trekken, maar het valt mij wel op.
De kans om Long Covid op te lopen na een omicron besmetting is volgens diverse onderzoeken veel lager dan na een delta besmetting.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 2/fulltext

En in het Nederlands op basis van hetzelfde onderzoek.

https://www.mmv.nl/nieuws/meer-dan-de-h ... t-omicron/
Al is de kans 4 keer kleiner, dan zou ik het risico nog steeds niet wegwuiven. Long-Covid is niet echt duidelijk gedefinieerd en daarom wat moeilijk mee te werken, en de 5% (!!) van de omicron gevallen in de Lancet studie gaat niet over alleen ernstige en langdurige gevallen, maar nog steeds wel iets om je zorgen om te maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
huisman schreef:
TSD schreef:
Framboos schreef: Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
Is dat ook bij de huidige golf nog steeds zo? Want ik heb het idee van niet, maar mogelijk heb jij daar meer zicht op?

Een persoonlijke observatie van mij is dat de mensen die het heftigste ziek lijken te worden nu, zijn de mensen die wel in 1e instantie hebben gevaccineerd, 2 prikken hebben gehad, maar daarna zijn gestopt en niet de herhaalprikken hebben gehad. Ik weet het, totaal niet geschikt om conclusies uit te trekken, maar het valt mij wel op.
De kans om Long Covid op te lopen na een omicron besmetting is volgens diverse onderzoeken veel lager dan na een delta besmetting.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 2/fulltext

En in het Nederlands op basis van hetzelfde onderzoek.

https://www.mmv.nl/nieuws/meer-dan-de-h ... t-omicron/
Al is de kans 4 keer kleiner, dan zou ik het risico nog steeds niet wegwuiven. Long-Covid is niet echt duidelijk gedefinieerd en daarom wat moeilijk mee te werken, en de 5% (!!) van de omicron gevallen in de Lancet studie gaat niet over alleen ernstige en langdurige gevallen, maar nog steeds wel iets om je zorgen om te maken.
Mm, die 5% merk ik totaal niet om mij heen.
Ik ken maar één iemand die long covid heeft, dat is alleen vastgesteld door een kwakzalver, niet door een reguliere arts.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef: Al is de kans 4 keer kleiner, dan zou ik het risico nog steeds niet wegwuiven. Long-Covid is niet echt duidelijk gedefinieerd en daarom wat moeilijk mee te werken, en de 5% (!!) van de omicron gevallen in de Lancet studie gaat niet over alleen ernstige en langdurige gevallen, maar nog steeds wel iets om je zorgen om te maken.
Mm, die 5% merk ik totaal niet om mij heen.
Ik ken maar één iemand die long covid heeft, dat is alleen vastgesteld door een kwakzalver, niet door een reguliere arts.
Het gaat hierbij waarschijnlijk ook om mensen die tijdelijk problemen met smaak of reuk hebben of concentratieproblemen. Het zal niet allemaal om mensen gaan die niet meer kunnen werken. Er is gewoon geen reden tot grote paniek, maar er is ook geen reden om alles klein te maken. In Zweden zijn bijvoorbeeld het afgelopen half jaar nog meer dan 2000 mensen met of aan Covid overleden. Het gaat om veel ouderen en zwakkeren, maar dat is geen reden om het te negeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

HersteldHervormd schreef: Mm, die 5% merk ik totaal niet om mij heen.
Ik ken maar één iemand die long covid heeft, dat is alleen vastgesteld door een kwakzalver, niet door een reguliere arts.
Ik ken twee mensen in mijn nabije omgeving met long covid, die beiden al meer dan een jaar thuiszitten. Eén daarvan is te zwak om zelf haar eten te koken. Ze was zozeer verzwakt dat ze maandenlang sondevoeding heeft gehad. Daarvoor was ze gezond, en ze is nog jong.
Zelf had ik onlangs corona, en dat was drie weken bed en bank. Daarna nog een week of twee gehad waarbij ik na mijn werk totaal geen energie meer had. Naar huis fietsen vond ik een hele klus.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: COVID-19

Bericht door Eloesje »

Framboos schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Eloesje schreef:Het is in elk geval nog erg besmettelijk. Ik doe vrijwilligerswerk en er zijn echt heel veel besmettingen in het verpleeghuis. Enkele goed ziek, maar de meeste alleen wat hoesten/snotterig. Afdelingen gaan niet meer dicht, bezoek moet wel een mondkapje op bij besmette bewoners maar verder geen beperkingen.
Kortom: gewoon een griepje.

Ik zou zeggen: maak je niet druk.
Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
Dat is voor ouderen minder relevant. Na een flinke griep hebben ze vaak ook lange nasleep. Ik vraag me af wanneer we kunnen stoppen met testen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Eloesje schreef:
Framboos schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Eloesje schreef:Het is in elk geval nog erg besmettelijk. Ik doe vrijwilligerswerk en er zijn echt heel veel besmettingen in het verpleeghuis. Enkele goed ziek, maar de meeste alleen wat hoesten/snotterig. Afdelingen gaan niet meer dicht, bezoek moet wel een mondkapje op bij besmette bewoners maar verder geen beperkingen.
Kortom: gewoon een griepje.

Ik zou zeggen: maak je niet druk.
Als het om acute klachten gaat, kan ik er een eind in meekomen. Maar 1 op de 8 mensen houdt langduriger klachten (meer dan 3 maanden), waarvan een deel langdurig uitvalt in het arbeidsproces. Dat zien we bij griep veel minder.
Dat is voor ouderen minder relevant. Na een flinke griep hebben ze vaak ook lange nasleep. Ik vraag me af wanneer we kunnen stoppen met testen.
Onze kapster was vorige week bij ons. Haar dochter van 15 zit op schaatsen en moest een wedstrijd rijden. Schaatsers met luchtwegklachten mochten niet meedoen. De overige 40 die volkomen zonder klachten waren werden getest. 15 testen positief en werden alsnog uitgesloten.
Als een virus zo mild geworden is dat een groot deel van de besmettingen zonder klachten blijft heeft testen geen enkele zin meer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: COVID-19

Bericht door Eloesje »

huisman schreef:
Onze kapster was vorige week bij ons. Haar dochter van 15 zit op schaatsen en moest een wedstrijd rijden. Schaatsers met luchtwegklachten mochten niet meedoen. De overige 40 die volkomen zonder klachten waren werden getest. 15 testen positief en werden alsnog uitgesloten.
Als een virus zo mild geworden is dat een groot deel van de besmettingen zonder klachten blijft heeft testen geen enkele zin meer.
Vind ik voor deze tijd inderdaad heel bijzonder, wat mij betreft schaffen ze het testen af, behalve als je met ernstige klachten in het ziekenhuis komt, dan is het wel fijn om te weten wat je hebt lijkt me.
Plaats reactie