COVID-19

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Mensen met een herstelbewijs kunnen beter uitgesloten worden van een dergelijke regeling. Dat zou zijn doel voorbij schieten. Sommige mensen kregen al corona vóórdat daartegen maatregelen mogelijk waren.

Dus dat zou ik niet kunnen uitleggen, nee. Maar het ging mij juist om degenen die nog wel een groter gevaar vormen. Ik vind het heel belangrijk dat mensen in Nederland de vrijheid hebben om daarin zelf beslissingen te nemen. Zo vind ik het ook prima dat roken toegestaan is, maar ook heel terecht dat je dan wel meebetaalt aan de daardoor noodzakelijke gezondheidszorg. Zo is de overheid geen bemoeial die mensen al te snel tegen zichzelf in bescherming neemt, maar blijven de lasten wel bij hen bij wie deze horen.
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

DDD schreef: Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
DE ongevaccineerden bestaan niet.

Daar zitten jonge mensen tussen die zonder vaccin minder in het ziekenhuis komen dan ouderen met vaccin
Daar zitten oudere en kwetsbare mensen tussen die ook al stevig ziek worden van vaccinatie of waarvoor het ronduit gevaarlijk is.
Daar zitten mensen tussen die heel voorzichtig zijn, vooral in deze tijden, en alle onnodig contacten zoveel mogelijk mijden incl op rustige tijden naar de supermarkt gaan
Daar zitten mensen tussen die lak hebben aan alles en bijv. naar de QR-loze evenementen gaan, georganiseerd door FVD

En dan is nog lang niet alles benoemd.

Ik denk dat de op één na laatste categorie meer bijdraagt aan de virusbestrijding en minder bijdragen aan ziektekosten, dan die grote groep gevaccineerden die vooral hun vrijheid willen, thuisblijven bij klachten en testen niet meer nodig vinden (de meerderheid!!) en zo lekker meehelpen om het virus verder te verspreiden.

Dus, nee, een belachelijk en onterecht generaliserend idee.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Er zijn heel veel ongevaccineerden die hersteld zijn. Voor, tijdens en na hun besmetting hebben zij geen beroep hoeven doen op een dokter. Dit geldt volgens de cijfers van het RIVM voor zo’n 98% van de besmettingen.
Volgens de virologen zijn ze nu zelfs beter beschermd dan met een vaccin.

Kun jij mij uitleggen waarom jij het een goed idee zou vinden om deze mensen extra te laten betalen?
Dat er na besmetting betere bescherming is dan na vaccinatie is niet zo duidelijk. Er zijn onderzoeken die er op wijzen, ook onderzoeken die een andere kant op wijzen. Het is gigantisch lastig om een goed beeld te krijgen van wie besmet zijn geweest (je weet het vooral van mensen die symptomatisch besmet zijn geweest). De virologen zijn er niet zo uit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Quercus »

TSD schreef:
DDD schreef: Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
DE ongevaccineerden bestaan niet.

Daar zitten jonge mensen tussen die zonder vaccin minder in het ziekenhuis komen dan ouderen met vaccin
Daar zitten oudere en kwetsbare mensen tussen die ook al stevig ziek worden van vaccinatie of waarvoor het ronduit gevaarlijk is.
Daar zitten mensen tussen die heel voorzichtig zijn, vooral in deze tijden, en alle onnodig contacten zoveel mogelijk mijden incl op rustige tijden naar de supermarkt gaan
Daar zitten mensen tussen die lak hebben aan alles en bijv. naar de QR-loze evenementen gaan, georganiseerd door FVD

En dan is nog lang niet alles benoemd.

Ik denk dat de op één na laatste categorie meer bijdraagt aan de virusbestrijding en minder bijdragen aan ziektekosten, dan die grote groep gevaccineerden die vooral hun vrijheid willen, thuisblijven bij klachten en testen niet meer nodig vinden (de meerderheid!!) en zo lekker meehelpen om het virus verder te verspreiden.

Dus, nee, een belachelijk en onterecht generaliserend idee.
Volledig de spijker op z'n kop!
Er zijn ongevaccineerden die werkelijk hun verantwoordelijkheid nemen zoals er ook gevaccineerden zijn die werkelijk hun verantwoordelijkheid nemen. Maar zo zijn er van beide kanten ook groepen die die verantwoordelijkheid niet nemen als het gaat om voorkomen van besmettingen. Waarbij er bijvoorbeeld slechts een spuitje is gezet om bijvoorbeeld op vakantie te kunnen. Of dat er gedaan wordt alsof er geen virus is. Dan gaat DDD's voorstel gewoon niet op, en ook niet het voorstel van de heer Henk Otten
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef: Er zijn heel veel ongevaccineerden die hersteld zijn. Voor, tijdens en na hun besmetting hebben zij geen beroep hoeven doen op een dokter. Dit geldt volgens de cijfers van het RIVM voor zo’n 98% van de besmettingen.
Volgens de virologen zijn ze nu zelfs beter beschermd dan met een vaccin.

Kun jij mij uitleggen waarom jij het een goed idee zou vinden om deze mensen extra te laten betalen?
Dat er na besmetting betere bescherming is dan na vaccinatie is niet zo duidelijk. Er zijn onderzoeken die er op wijzen, ook onderzoeken die een andere kant op wijzen. Het is gigantisch lastig om een goed beeld te krijgen van wie besmet zijn geweest (je weet het vooral van mensen die symptomatisch besmet zijn geweest). De virologen zijn er niet zo uit.
In Nederland is het herselbewijs vandaag verlengt van een half jaar naar één jaar. Dat vertrouwen is er blijkbaar.
Maar er is idd zoveel onduidelijk. Ik sprak vorige week met 2 verpleegkundigen. Patienten met Covid wordt bij intake bloed afgenomen om te kijken of ze antistoffen aanmaken. Bij de gevaccineerden komt het regelmatig voor dat ze ondanks vaccinatie geen antistoffen hebben aangemaakf.
Vaak zonder dat daar een medische verklaring voor is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6496
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Hallo, ik heb nog steeds geen extra onkosten gemaakt doordat ik niet gevaccineerd ben. Wat is dit voor een rare gedachtegang!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Hallo, ik heb nog steeds geen extra onkosten gemaakt doordat ik niet gevaccineerd ben. Wat is dit voor een rare gedachtegang!
Het gaat om een boete voor hen die de quarantaine plicht niet nakomen.
O, wacht. Er komt nog wat na... Dat begreep ik ook niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Hallo, ik heb nog steeds geen extra onkosten gemaakt doordat ik niet gevaccineerd ben. Wat is dit voor een rare gedachtegang!
Het gaat om een boete voor hen die de quarantaine plicht niet nakomen.
O, wacht. Er komt nog wat na... Dat begreep ik ook niet.
Let ook op het woordeken 'mogen'. Het is niet zozeer een verplichting, maar een voorrecht. :haha
Kwestie van omdenken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Steeds meer onderzoeken bevestigen dat een gebrek aan selenium (en zink) in het bloed Covid-19 verergert. Vooral ook vlees en vis brengen dit met zich mee. Mogelijke een aandachtspunt voor veganisten en mensen die vegetarisch zijn. En ouderen die bij een mogelijke aanvulling van selenium en zink minder ziek worden.

Ook interessant is dat ik las dat (ik meen) Finland jaren selenium heeft toegevoegd aan landbouwmeststoffen. Er zou mogelijk een verband kunnen zijn met het lage aantal ernstige Covid gevallen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Daar zou inderdaad een flinke boete op moeten staan. Het beleid in Nederland is veel te soft. Criminelen worden soms met fluwelen handschoenen aangepakt, vooral bij zulk soort dingen.

Los daarvan: wat zouden ongevaccineerden er van vinden als zij via de ziektekostenregeling een extra bijdrage per maand van bijvoorbeeld 100 euro zouden mogen betalen ter bestrijding van de onkosten? Dan kan Hugo de Jonge ook niet meer zeggen dat ongevaccineerden profiteren van anderen, want dan betaal je er zelf voor.

Ik zou dat nog niet zo'n gek idee vinden.
Ik zou in het geval van extra bijdragen juist gevaccineerden extra laten betalen omdat zij veelal voor gevaarlijke situaties zorgen waardoor anderen eerder besmet worden.
Ik heb mij in de afgelopen weken twee keer laten testen. Een keer vanwege een coronamelder app-melding en een keer vanwege ziekte van vrienden waar ik op bezoek geweest ben. Ook in mijn omgeving zie ik niet veel mensen die voor gevaarlijke situaties zorgen. Zondag nog op een verjaardag geweest waarin vijf mensen in een kamer op 2 meter afstand van elkaar zaten, met ventilatie. Allemaal heel zorgvuldig.

Wellicht dat dat bij lager-opgeleiden meer speelt, omdat die het allemaal niet meer kunnen overzien. Maar ik vind jouw voorstel een oneerlijke generalisatie.
Ik herken het ook niet en zie vooral doorzichtige gevaccineerde mensen. vandaag zaten we ook met meerdere mensen op kantoor, allemaal op afstand. Zelfs het drinken wordt individueel gehaald.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Steeds meer onderzoeken bevestigen dat een gebrek aan selenium (en zink) in het bloed Covid-19 verergert. Vooral ook vlees en vis brengen dit met zich mee. Mogelijke een aandachtspunt voor veganisten en mensen die vegetarisch zijn. En ouderen die bij een mogelijke aanvulling van selenium en zink minder ziek worden.

Ook interessant is dat ik las dat (ik meen) Finland jaren selenium heeft toegevoegd aan landbouwmeststoffen. Er zou mogelijk een verband kunnen zijn met het lage aantal ernstige Covid gevallen.
Is dat naast een voldoende inname van vitamine D? Of is er geen verband ( meer) tussen ernstige besmetting en laag vitamine D gehalte.

Morgen maar een extra bekertje melk drinken. Ik eet namelijk bijna nooit vlees.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:
DDD schreef:
Ik heb mij in de afgelopen weken twee keer laten testen. Een keer vanwege een coronamelder app-melding en een keer vanwege ziekte van vrienden waar ik op bezoek geweest ben. Ook in mijn omgeving zie ik niet veel mensen die voor gevaarlijke situaties zorgen. Zondag nog op een verjaardag geweest waarin vijf mensen in een kamer op 2 meter afstand van elkaar zaten, met ventilatie. Allemaal heel zorgvuldig.

Wellicht dat dat bij lager-opgeleiden meer speelt, omdat die het allemaal niet meer kunnen overzien. Maar ik vind jouw voorstel een oneerlijke generalisatie.
Ik herken het ook niet en zie vooral doorzichtige gevaccineerde mensen. vandaag zaten we ook met meerdere mensen op kantoor, allemaal op afstand. Zelfs het drinken wordt individueel gehaald.
Thuiswerken @merel!!! Dringend advies weet je nog.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ik weet het, maar na anderhalf jaar onafgebroken thuiswerken kan ik mij thuis niet meer motiveren. Sinds afgelopen zomer lukt het niet meer. De bezetting mag 10% zijn in het pand ( 35 personen). Vandaag waren we op mijn afdeling met 3 personen.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: COVID-19

Bericht door Chrisje72 »

Dat denk je.. Maar allemaal doorzichtige mensen... Misschien was het wel 100% bezetting!
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Chrisje72 schreef:Dat denk je.. Maar allemaal doorzichtige mensen... Misschien was het wel 100% bezetting!
Vanuit huis was de rest aan het werk inderdaad. Een aantal collega's vinden het thuiswerken heel fijn, maar ook een aantal, waaronder ik, kwijnen weg.
Plaats reactie