COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:In Israël is er wel een tweede golf.

De Verenigde Staten zijn, ondanks hun imago van rijk land, ten diepste een ontwikkelingsland dat niet onderdoet voor de Congo. Waar koning Philip tenminste nog excuses voor aanbood weigert Elizabeth II dat: het is immers zo'n rijk land?
En waarom moeten in dat rijke land (de VS) zoveel mensen twee of drie banen tegelijk hebben en in een riool wonen om te overleven? Daarin is de VS dus niet anders als Nigeria of Zuid-Afrika.
En daarom verspreidt het virus in de VS zich zo snel: mensen kunnen het zich niet veroorloven om maanden thuis te blijven (geen inkomen) en moeten dus naar hun werk gaan. Tegelijk zijn er geen voorzieningen als je ziek wordt: dat is jouw probleem, niet dat van de overheid.

En dan denken wij dat de Congo erger is dan de VS....?
Het is in Congo wel wat erger dan in de VS natuurlijk. Kijk maar naar de levensverwachting. Het is in de VS voor het armere deel van de bevolking wel een stuk erger dan voor de armere bevolking in de EU.

Wat Israel betreft ben ik echt niet overtuigd. Gezien de aantallen denk ik echt dat de "eerste golf" vooral mensen zijn die het virus buiten Israel hebben opgelopen of via een korte "ketting van besmettingen" zijn terug te voeren op mensen die het virus buiten Israel hebben opgelopen. Dat kun je als eerste golf zien, maar ik denk dat het goed is om het te onderscheiden van "een binnenlandse golf".

In dit verband is het ook interessant om Oostenrijk en Griekenland in de gaten te houden. Zowel Wenen en Athene zijn erg dicht bevolkt. Tot nu toe heeft men de verspreiding in die steden echt onder controle gehad (voor een groot deel door het buiten te houden) als het daar echter gaat verspreiden kan het wel eens heel ernstig worden en is het echt een ander soort golf dan wat men daar tot nu toe heeft gezien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

@parsifal: ik begrijp uw punt. Als er een binnenlandse brandhaard is (zoals in NL het geval was), ziet u het als een golf. Een opeenstapeling van 'externe' besmettingen (zoals in Israel in het begin het geval was) is echter nog geen golf.

De tweede golf die we in veel landen zien, zou dus ook gewoon een eerste golf kunnen zijn (die zich heel langzaam ontwikkeld heeft). Feit blijft wel dat sommige landen nu voor de tweede keer maatregelen nemen. In die (economische) zin is het wel echt de tweede ronde.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

Ik begreep dat er in de VS ook veel mensen waren/zijn die gewoonweg de maatregelen negeren, omdat dit het vrijheidsgevoel van de Amerikaan aantastte.
The Groom's still waiting at the altar
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Israel heeft veel buitengewoon eigenwijze orthodoxe groepen, die weinig afstand houden, bijvoorbeeld in Bnei Brak.

Het is inderdaad opmerkelijk dat de levensverwachting in Amerika zo hoog is, ondanks de slechte gezondheidszorg. Klopt dat getal wel of overdrijven de media de toestand in dat land?

Als ik het nieuws volg, dan zie ik ook weinig verschil tussen Amerika en een derdewereldland. Maar de levensverwachting is toch aanzienlijk anders.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Overigens is gisteren breed in het nieuws geweest dat er 239 wetenschappers een brief hebben ondertekend die het minimale gevaar van zwevende aerosoldruppeltjes hebben uitvergroot. Betere ventilatie is noodzakelijk. Maar nu komt (in het NRC) de aap uit de mouw:
het overgrote deel van de ondertekenaars zijn fysici, ingenieurs, milieutechnologen en bouwkundigen. „De fysici en ingenieurs hebben weinig rekening gehouden met de virologie, biologie en epidemiologie van het probleem en een slechte onderbouwing gegeven. Natuurlijk is iedereen het eens dat ‘betere ventilatie’ beter is. Maar de vraag is of het nu realistisch is om in bestaande gebouwen als concertzalen, bioscopen en nachtclubs ventilatiesystemen te bouwen of aan te passen en zo ja, via welke specificaties en tegen welke kosten”,
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

DDD schreef:Israel heeft veel buitengewoon eigenwijze orthodoxe groepen, die weinig afstand houden, bijvoorbeeld in Bnei Brak.

Het is inderdaad opmerkelijk dat de levensverwachting in Amerika zo hoog is, ondanks de slechte gezondheidszorg. Klopt dat getal wel of overdrijven de media de toestand in dat land?

Als ik het nieuws volg, dan zie ik ook weinig verschil tussen Amerika en een derdewereldland. Maar de levensverwachting is toch aanzienlijk anders.
Gistermiddag stond een column in het NRC over de situatie rondom NY. Daar zijn nu lijsten gemaakt op scholen van alle kinderen met kruisjes achter de namen of zij een gratis lunch krijgen, maar nu ook kruisjes achter de namen van iedereen die een familielid te betreuren heeft. Eindexamenleerlingen die 'verdwenen'zijn, maar waarvan achteraf bleek dat zij nu 's nachts moesten werken omdat hun moeder ziek was door corona en er geen inkomen was. Examens die afgelegd moeten worden met broertjes, zusjes op schoot etc etc Het is zeer schrijnend. Ook stond in een ingezonden brief dat de scheidslijn met de meeste slachtoffers in de VS ook de scheidslijn was tijdens de burgeroorlog. Of dat inderdaad zo is, weet ik niet
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Precies. Maar hoe komt de levensverwachting zo hoog? Tellen illegalen daarin niet mee?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Ik denk het niet. Zij staan toch nergens geregistreerd. Daarbij is de gezondheidszorg an sich niet slecht, met name de prive klinieken bieden topzorg en een deel van de VS kan daar gebruik van maken. Het armere deel zonder verzekering natuurlijk niet.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Maar ook in Congo is er voor de rijken toch goede ziekenhuiszorg? Althans, dat dacht ik altijd, maar ik ben helemaal niet deskundig. In ieder geval is de levensverwachting in de VS toch nog hoger dan in veel Afrikaanse landen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
DDD schreef:Israel heeft veel buitengewoon eigenwijze orthodoxe groepen, die weinig afstand houden, bijvoorbeeld in Bnei Brak.

Het is inderdaad opmerkelijk dat de levensverwachting in Amerika zo hoog is, ondanks de slechte gezondheidszorg. Klopt dat getal wel of overdrijven de media de toestand in dat land?

Als ik het nieuws volg, dan zie ik ook weinig verschil tussen Amerika en een derdewereldland. Maar de levensverwachting is toch aanzienlijk anders.
Gistermiddag stond een column in het NRC over de situatie rondom NY. Daar zijn nu lijsten gemaakt op scholen van alle kinderen met kruisjes achter de namen of zij een gratis lunch krijgen, maar nu ook kruisjes achter de namen van iedereen die een familielid te betreuren heeft. Eindexamenleerlingen die 'verdwenen'zijn, maar waarvan achteraf bleek dat zij nu 's nachts moesten werken omdat hun moeder ziek was door corona en er geen inkomen was. Examens die afgelegd moeten worden met broertjes, zusjes op schoot etc etc Het is zeer schrijnend. Ook stond in een ingezonden brief dat de scheidslijn met de meeste slachtoffers in de VS ook de scheidslijn was tijdens de burgeroorlog. Of dat inderdaad zo is, weet ik niet
als ik me de artikelen in RD van laatste weken herinner zou dat zomaar kunnen. Scheiding zit diep. Heel diep. Onder hoog en laagopgeleiden.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Interessant genuanceerd artikel in NRC. Met name de informatie over supershedders raad ik aan. De hoeveelheid virus die mensen uitscheiden verschilt echt enorm.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ri ... e-a4005162
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Habitat schreef:Interessant genuanceerd artikel in NRC. Met name de informatie over supershedders raad ik aan. De hoeveelheid virus die mensen uitscheiden verschilt echt enorm.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ri ... e-a4005162
Schreef @Herman hier al niet wat over? Of ben ik nu abuis?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Klopt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

DDD schreef:Maar ook in Congo is er voor de rijken toch goede ziekenhuiszorg? Althans, dat dacht ik altijd, maar ik ben helemaal niet deskundig. In ieder geval is de levensverwachting in de VS toch nog hoger dan in veel Afrikaanse landen.
Ik denk dat de levensverwachting in Congo gedrukt wordt door kindersterfte. Maar ook ik ben hierin niet deskundig.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Terri schreef:
Habitat schreef:Interessant genuanceerd artikel in NRC. Met name de informatie over supershedders raad ik aan. De hoeveelheid virus die mensen uitscheiden verschilt echt enorm.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ri ... e-a4005162
Schreef @Herman hier al niet wat over? Of ben ik nu abuis?
Herman citeerde een zij-opmerking uit het artikel. Ik heb het gehele artikel gedeeld omdat het artikel een stuk genuanceerder en de materie een stuk complexer blijkt te zijn dan uit die zij-opmerking naar voren komt. Echt een aanrader om het artikel uit NRC zelf te lezen dus en niet af te gaan op een (gekleurde) post van 1 van ons.
Plaats reactie