COVID-19

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Zoek je informatie toch op de websites van de overheid, of bij het RIVM, maar niet op een niet-medisch internetforum. Hier vind je geen deskundigen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Dodo schreef:Zoek je informatie toch op de websites van de overheid, of bij het RIVM, maar niet op een niet-medisch internetforum. Hier vind je geen deskundigen.
Tegen wie zegt dit nu?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Op dit moment tegen Jantje en Habitat.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Dodo schreef:Op dit moment tegen Jantje en Habitat.
Ah ... u bedoelt dat we geen dingen aan Valcke moeten vragen. Toch heb ik op dit forum en van dit topic veel geleerd. En staan hier soms interessante links naar goede websites vermeld. Dus ik blijf RF nuttig vinden, maar zal het niet als eindpunt en uitgangspunt nemen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:@Valcke: u schrijft dat iemand die verkouden is of koorts heeft, na een negatieve covid test gewoon zou mogen werken. Is dat dan de nieuwe richtlijn van het RIVM? Want onze premier hoor ik toch de hele tijd dingen zeggen als "ga niet stoer doen, bij een verkoudheid gewoon thuis blijven".
Het 'stoer' doen van de premier sloeg op situaties waarbij iemand niet getest is (of eventueel positief getest is).
Bij een verkoudheid moet iemand inderdaad thuis blijven totdat hij/zij getest is en de testuitslag bekend is. Het vervolg hangt af van de testuitslag.
Dat iemand met koorts gewoon mag werken heb ik overigens niet gezegd. (Dat wilde Jantje graag horen.)

RIVM verwijst nu overigens naar de site Rijksoverheid.nl. Daar staat het volgende:
Uitslag testen

Zowel bij negatieve als positieve uitslag wordt er binnen 48 uur gebeld over de uitslag. Als er sprake is van een besmetting met corona belt de regionale GGD en start het bron- en contactonderzoek. Vanaf het moment dat iemand klachten krijgt, blijft die persoon thuis en is daarmee in isolatie. Personen bij wie de besmetting wordt vastgesteld blijven vervolgens in isolatie en hun huisgenoten krijgen het dringende verzoek om 14 dagen in thuisquarantaine te gaan. De nauwe contacten die uit het bron- en contactonderzoek naar voren komen wordt ook gevraagd om twee weken thuis te blijven en te rapporteren over eventuele gezondheidsklachten.
M.i. is dit helder.

(P.S. ik geef hiermee geen medisch advies, maar herhaal alleen wat het beleid is van de overheid.)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Mooi dat onze RIVM zich niet laat beïnvloeden door de amateur virologen zoals bv Maurice de Hond. Die aerosol discussie wordt hier op zijn plaats gezet en dat geeft ruimte om te zingen in de erediensten.
Straks mag je van Maurice de Hond wel zwetend en van alles uitscheidend sporten in de sportschool maar geen psalm zingen in een meer dan halflege kerk.

https://nos.nl/l/2335603
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: COVID-19

Bericht door samanthi »

huisman schreef:Mooi dat onze RIVM zich niet laat beïnvloeden door de amateur virologen zoals bv Maurice de Hond. Die aerosol discussie wordt hier op zijn plaats gezet en dat geeft ruimte om te zingen in de erediensten.
Straks mag je van Maurice de Hond wel zwetend en van alles uitscheidend sporten in de sportschool maar geen psalm zingen in een meer dan halflege kerk.

https://nos.nl/l/2335603
:garde
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Technisch gesproken zou je door lopen. Je bent getest en bleek het virus niet te hebben. Daarmee ben je dus geen gevaar voor anderen.

Er zit echter een andere kant aan het verhaal: mensen kunnen niet aan je gezicht zien dat je het virus niet hebt. Die voelen zich dus erg ongemakkelijk als jij in hun omgeving zit te hoesten, niezen of wat dan ook. Dat het een normale verkoudheid is maakt dan niet uit.
Bovendien geven die testen een op de zoveel keer een verkeerd resultaat. De kans dat dat net bij jou is gebeurd is klein. Maar toch: stel je voor dat het net wel bij jou het geval is en je, ondanks de negatieve uitslag toch wel het virus hebt. Dan wil je niet de boeken in gaan als de collega die met "maar een verkoudheid" toch naar kantoor (of wat dan ook) ging en vervolgens het hele bedrijf, kerk, sportclub of ... besmet heeft.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

Delftenaar schreef: Er zit echter een andere kant aan het verhaal: mensen kunnen niet aan je gezicht zien dat je het virus niet hebt. Die voelen zich dus erg ongemakkelijk als jij in hun omgeving zit te hoesten, niezen of wat dan ook. Dat het een normale verkoudheid is maakt dan niet uit.
Je kan ook overdrijven.
Maar de commercie heeft voor hooikoorts in ieder geval een oplossing gevonden: https://www.qualitysticker.nl/ik-heb-ge ... -of-hoodie
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Delftenaar schreef:Technisch gesproken zou je door lopen. Je bent getest en bleek het virus niet te hebben. Daarmee ben je dus geen gevaar voor anderen.

Er zit echter een andere kant aan het verhaal: mensen kunnen niet aan je gezicht zien dat je het virus niet hebt. Die voelen zich dus erg ongemakkelijk als jij in hun omgeving zit te hoesten, niezen of wat dan ook. Dat het een normale verkoudheid is maakt dan niet uit.
Bovendien geven die testen een op de zoveel keer een verkeerd resultaat. De kans dat dat net bij jou is gebeurd is klein. Maar toch: stel je voor dat het net wel bij jou het geval is en je, ondanks de negatieve uitslag toch wel het virus hebt. Dan wil je niet de boeken in gaan als de collega die met "maar een verkoudheid" toch naar kantoor (of wat dan ook) ging en vervolgens het hele bedrijf, kerk, sportclub of ... besmet heeft.
De specificiteit van de test is slechts 70 procent...
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

In het rd stond laatst een interview met Prof.dr. Gommers.

Intensivist Diederik Gommers werd in één klap bekende Nederlander

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/i ... -1.1667084
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Nog een goed artikel over kortzichtige marktwerking in de zorg. Dat ook een veel groter probleem dan Covid-19 aanstipt, namelijk de bacterie-resistentie en het ontbreken van kwalitatief goed onderzoek naar bacteriofagen.

https://www.platform-investico.nl/artik ... d-verhaal/
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

https://www.nu.nl/coronavirus/6055399/a ... ocent.html

Ongeveer zoals ik verwacht had (en Maurice de Hond zal het er verder wel niet over hebben). Nu de uitbraak veel beter onder controle is dan ik verwacht had, lijkt 5.5% redelijk overeen te komen met de 57 doden per 1 miljoen inwoners in de leeftijdsgroep 50-59 en 900 tot 1000 besmettingen per overledene in die leeftijdsgroep. (er vanuitgaande dat de 5.5% ook op die groep slaat).

Als we dit doortrekken naar de Stockholm provincie, waar ik woon, dan verwacht ik hier dat in die leeftijdsgroep zo'n 25% besmet is of besmet is geweest. Terwijl in de lagere leeftijdsgroepen het tussen de 30 en 40 procent kan liggen. In Stockholm is de uitbraak ook goed over zijn hoogtepunt heen, met dagelijks nog zo'n 10% van het aantal nieuwe overlijdens t.o.v. de tijd net voor Pasen en nog steeds een sterke afname.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Vliegenmepper
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2020, 08:12

Re: COVID-19

Bericht door Vliegenmepper »

Cijfers dienen op de juiste wijze te worden geïnterpreteerd en niet uit de context te worden gehaald.

Onlangs stierf er een man in mijn naastenkring.
Hij was 94 jaar.
Aan Corona, heette het.
14 dagen later stierf zijn vrouw.
Ook in de negentig.
Ook aan Corona, heette het.

Het is waar en tegelijkertijd is het niet waar; het is een halve waarheid en tegelijkertijd is het een halve leugen.
Sterke mensen worden 70, zeer sterke mensen 80 jaar, Ps. 90.

Dat mensen sterven komt niet door roken, alcohol, griep, een virus, Corona of Corvid 19, kanker of wat dan ook. Ziekten, brand, auto-ongelukken, oorlogen, watersnoden, honger, roken, alcohol, kanker en diergelijke zijn instrumenten waardoor de mens sterft. Een mens sterft wel aan de kanker, een mens sterft niet door de kanker; een mens sterft wel aan de griep, een mens sterft niet door de griep.

Dat mensen sterven komt door de zondeval van onze eerste voorouders Adam en Eva in het paradijs, Genesis 2:17 en Genesis 3:12, 13
17 … ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.
12 … ik heb gegeten.
13 … ik heb gegeten.

Menig mens in deze huidige tijd wordt misleid.
Door Corona zijn 0 mensen gestorven, door het vermijden van Corona zijn 0 mensen in leven gebleven.
Het is wijs om de helft te geloven van wat de krant, de TV, je PC en je mobieltje je vertelt, Openb. 13:15m.
De juiste helft, wel te verstaan.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind het christelijk gehalte van deze redenering twijfelachtig. Het is grotendeels een kwestie van definitie, en dan natuurlijk een oordeel over mensen die zich anders uitdrukken.

Ik geloof niet dat een christen nu wijzer wordt van zo'n manier van doen.
Plaats reactie