COVID-19

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Mooi dat verkouden kinderen naar de basisschool mogen wanneer ze verkouden zijn. Dat scheelt een hoop gedoe.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Mooi dat verkouden kinderen naar de basisschool mogen wanneer ze verkouden zijn. Dat scheelt een hoop gedoe.
Dat mag hier niet. Bij neusverkoudheid thuisblijven en pas bij 24 uur zonder klachten mogen ze weer naar school.
Online
merel
Berichten: 9652
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Vanaf nu wel ;)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Vanaf nu wel ;)
Kreeg net afgelopen woensdag een beslisboom toegestuurd van school. Kan de prullenbak weer in.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: COVID-19

Bericht door Christen »

Nou, inderdaad. Dit is een regel waar je wat aan hebt.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Online
merel
Berichten: 9652
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Klopt, hele vreemde omzwaai na de toename van besmettingen. In feite veranderd er nauwelijks iets op dit moment.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

merel schreef:Klopt, hele vreemde omzwaai na de toename van besmettingen. In feite veranderd er nauwelijks iets op dit moment.
De besmettingen zijn er nauwelijks op de basisschool dus geen vreemde ommezwaai
Voor jou veranderd er nauwelijks iets maar ik sprak net een aanstaand bruidspaar met een trouwlocatie in de regio Utrecht. Die moeten of een andere locatie zoeken op zeer korte termijn (trouwen komende woensdag) in bv Gelderland of van 200 gasten terug naar 50.

Best ingrijpend dus.....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: COVID-19

Bericht door alepha »

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: COVID-19

Bericht door Christen »

merel schreef:Klopt, hele vreemde omzwaai na de toename van besmettingen. In feite veranderd er nauwelijks iets op dit moment.
O sorry, ik bedoel.. ik ben blij met de regel.
Het was vd week een gedoe.. wel of niet naar school etc.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

alepha schreef:Heel veel interessante informatie:
https://decorrespondent.nl/11631/testen ... 0745c9f487
Zeker! Dank je wel voor de link.

Ik vond de toon van de persconferentie somber. Het optimisme van Rutte was weg. En dan ook nog op vrijdagavond. Het kon duidelijk niet wachten tot dinsdag, de gebruikelijke avond.
Ik maak me wel een beetje zorgen over de vervroegde sluitingstijd van de horeca. Dat lijkt prima, maar aangezien veel lieden pas om 10 of 11 uur gaan stappen, ben ik bang dat het zich verplaatst naar de parken en hangplekken.
Is er voldoende blauw op straat s'nachts?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Crisisexpert Gert-Jan Ludden vindt dat het kabinet pleisters aan het plakken is. "We zijn altijd reactief en reageren op onverwachte zetten van het coronavirus. Dan hol je achter de feiten aan", zegt hij.

"Misschien moet je nu al maatregelen nemen voor gebieden die niet in niveau 2 zitten óf rood kleuren. Je moet niet pas in beweging komen op het moment dat het probleem zich aandient."

Ook een zorgpunt vind ik dat wij blijven sturen op besmettingscijfers. Dat vind ik een gevaarlijke koers. We horen de laatste weken regelmatig dat er vervuiling in de cijfers zit. Dat de kwaliteit van de tests te wensen over laat, dat er veel vals positieve meldingen zijn en dat positief geteste mensen niet besmettelijk zijn."
KABINET PLAKT PLEISTERS
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Besmettingcijfers zeggen niet alles. Hoge aantallen besmettingen in combinatie met lage aantallen patiënten in de ziekenhuizen zijn, los van wat valse meldingen, eigenlijk positief. Des te eerder is het virus uitgeraasd.

Alleen is er wel een x % van het aantal besmettingen dat in het ziekenhuis of op de ic terecht komt. Met een rekensommetje (niet exact, maar het geeft een indicatie) valt dan uit te rekenen hoeveel besmettingen per dag er mogen zijn om te voorkomen dat volgende maand de zorg het niet meer aan kan.

Als 80 % van de besmettingen jonge mensen betreft is dat gunstig: zij komen minder snel in het ziekenhuis terecht terwijl zij na infectie wel de kwetsbare mensen onder ons (overigens zitten daar ook jongeren bij) kunnen beschermen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

alepha schreef:Heel veel interessante informatie:

https://decorrespondent.nl/11631/testen ... 0745c9f487
Leuk verwijzingen naar eigen werk te zien. Verder veel informatie inderdaad.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

@Parsifal, kun jij dit artikel duiden?


https://businessam.be/de-covid-19-crisi ... mmuniteit/
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Maanenschijn schreef:@Parsifal, kun jij dit artikel duiden?


https://businessam.be/de-covid-19-crisi ... mmuniteit/
Wat duiding kan ik denk wel geven. Zweden heeft met het beleid aardig wat aandacht gekregen. Er lijken nu mensen te zijn die Zweden als de gouden standaard zien en mensen die Zweden als het grote voorbeeld van hoe het niet moet. Wat mij betreft is wat nuance gewoon op zijn plaatst. Aan het artikel van Tom Britton over de 43% wat geciteerd wordt heb ik ook meegeschreven.
We gebruiken een sterk vereenvoudigd model om aan te geven dat de drempelwaarde voor kudde-immuniteit die voor vaccinatiestrategieen is berekend waarschijnlijk hoger is dan de drempelwaarde voor kudde-immuniteit die ontstaat door de ziekte door de populatie laten verspreiden. Dit melden we ook in de discussie van het artikel, en er is geen enkele poging gedaan in het artikel om de heterogeniteit die we gebruiken al te realistisch te laten lijken. Ik geloof best dat de drempelwaarde een stuk lager is dan 50% misschien zelfs wel 30%, maar als het om mensenlevens gaat zou ik er ook weer niet al te hard op gokken.

In Stockholm gaat het redelijk goed wat de pandemie betreft, maar gisteren was er wel een waarschuwing dat er wat stijging is in het aantal nieuw ontdekte besmettingen in Stockholm. Het lijkt voor een deel verbonden te zijn met sportverenigingen. Het is ook zo dat vrijwel niemand een mondkapje draagt.

Het is nog steeds veel minder druk in de treinen dan het voor de pandemie was. Scholen ook voor 16+ leerlingen zijn weer open, maar de universiteiten draaien nog maar gedeeltelijk met on-campus onderwijs. Kerken gaan langzaam weer open, maar de drukkere kerken werken nog steeds met internet-diensten. Alles is meer vrijwillig dan in Nederland, maar het is nog steeds niet ouderwets in Stockholm.

Buiten Stockholm is Zweden niet veel harder geraakt dan bijvoorbeeld Nederland. Ik denk dat je er niet op kunt rekenen dat Malmö, Göteborg of Umeå al in de buurt van groepsimmuniteit zitten.

Ik heb eergisteren wat getweet (in het Engels) over de situatie in Zweden.
https://twitter.com/PieterTrapman/statu ... 7756615681
met ook wel inzichtelijke reacties van mensen die er verstand van hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie